Intel i5 2500k - lite hjälp angående temperaturer

Permalänk

Intel i5 2500k - lite hjälp angående temperaturer

Hallå,

Köpte mig lite nya komponenter idag så tänkte kolla lite angående processor temperaturerna.

Ligger runt 39-45 idle och 70-73 i 100% load. Standard klock och kylare.

Efter 15 min körning med prime95:

Min gamla AMD phenom II x2 550 låg inte alls lika högt i idle eller load med samma chassi, fläktar och nätagg.

Men är detta kanske helt normala temperaturer för Intels i5?
Och ni som har samma processor hur ser dem ut för er?

Kanske är helt ute och cyklar och oroar mig i onödan men är helt kass när det gäller just det här, så måste fråga

Permalänk
Hedersmedlem

Det är helt inom rimliga gränser, och absolut ingen fara. Troligen har du inte det allra bäst ventilerade chassit?

Permalänk
Medlem

Inget o klaga över med orginal kylaren.
Prollen klara många grader till!
Enjoy SB!
Mvh

Visa signatur

- Köp bitcoins ⓑⓑⓑ

Permalänk

Tack för era svar!

Skrivet av widL:

Det är helt inom rimliga gränser, och absolut ingen fara. Troligen har du inte det allra bäst ventilerade chassit?

Har ett fractal design r3, med tre installerade fläktar. Iofs sjunger en av de på sista versen. Har funderat på att byta ut mot lite mer högpresterande fläktar ett tag, så kanske är dags nu då.

Någon som har några bra 120 och 140mm att rekommendera? De får gärna vara relativt tysta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r.olofsson:

Hallå,

Köpte mig lite nya komponenter idag så tänkte kolla lite angående processor temperaturerna.

Ligger runt 39-45 idle och 70-73 i 100% load. Standard klock och kylare.

Efter 15 min körning med prime95:
http://img822.imageshack.us/img822/8555/temp2ri.png

Min gamla AMD phenom II x2 550 låg inte alls lika högt i idle eller load med samma chassi, fläktar och nätagg.

Men är detta kanske helt normala temperaturer för Intels i5?
Och ni som har samma processor hur ser dem ut för er?

Kanske är helt ute och cyklar och oroar mig i onödan men är helt kass när det gäller just det här, så måste fråga

Du behöver bara bli orolig när det blir varmt så vattnet börjar koka (100 grader) annars så behöver du inte alls bry dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r.olofsson:

Har ett fractal design r3, med tre installerade fläktar. Iofs sjunger en av de på sista versen. Har funderat på att byta ut mot lite mer högpresterande fläktar ett tag, så kanske är dags nu då.

Någon som har några bra 120 och 140mm att rekommendera? De får gärna vara relativt tysta.

Temperaturerna är rimliga, som redan sagts. Jag skulle nog fokuserat på att köpa en ny CPU-kylare istället för chassifläktar.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Skrivet av Zakalwe:

Temperaturerna är rimliga, som redan sagts. Jag skulle nog fokuserat på att köpa en ny CPU-kylare istället för chassifläktar.

Jo en ny CPU-kylare vore kanske inte dumt, vill ju gärna kunna överklocka processorn lite.

Men det får ändå bli nya chassifläktar också, grafikkortet dumpar en del värme i chassit så

Permalänk
Medlem

Lånar den här tråden lite. Har aldrig riktigt pushat datorn tidigare, men nu kände jag för att kolla hur varm den blir. Körde prime95 i en halvtimme och ingen kärna gick över 54 grader (enligt Core Temp). Har en oklockad i5 2500k i ett r3-chassi med 5 fläktar. Processorn kyls av en Cooler Master Hyper 212 Plus med en originalfläkt som snurrar på ungefär 50% av max. Låter det rimligt?

Vill minnas att temperaturerna låg runt 65 grader när jag hade stockkylaren. Då provade jag dock aldrig med prime95, utan det var efter att ha lirat Dragon Age 2. Rimligt att min maxtemperatur nu ligger mer än 10 grader lägre med Cooler Master Hyper 212 Plus @ 50% fläktfart jämfört med stockkylaren (där jag dock bara har DA2 som referens, vilket betyder att skillnaden egentligen är mycket större)?

Permalänk
Medlem

Min ligger på 97 grader i bios efter bara nån minut. Något är jävligt fel här.

Är på 71 grader i windows när jag kör performance test (win 7 egna).

EDIT: Hittade felet. Plockade bort kylaren o såg att det bara hade duttat lite kylpasta i ena hörnet på processorn. Visade sig bero på att 1 av 4 pinnar inte hade gått ner ordentligt.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket vanligt fel så det är viktigt att kolla tempen efter man har satt få kylaren.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Liten update.

Nu har jag bytt kylpasta och installerat fyra nya chassifläktar, redan vid första uppstarten var det lite lägre temperatur.
Efter ca 15 min igen med prime95 så låg det nu ganska så stadigt mellan 66-69C, någon kärna toppade 71C enligt Core Temp.
I idle låg det runt 35C (+/- 3C)

Så ett tips är väl att byta ut kylpastan på stockkylaren om man vill sänka sig lite utan att byta ut processorfläkten.
För min egen del blir det nog ett byte av kylare ändå. Den "lätta" lösningen på stockkylaren med att trycka ner piggarna tycker jag suger. Ge mig riktiga skruvar!

Permalänk
Medlem

Min 2500K håller sig under 75*c med standardkylaren under linpack AVX (80+ gflops), och INGA chassiefläktar och stängt chassie.

Sänk spänningen om ni är rädda för era temps, jag kör stabilt på 1.02V medans standard är över 1.2V.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Min 2500K håller sig under 75*c med standardkylaren under linpack AVX (80+ gflops), och INGA chassiefläktar och stängt chassie.

Sänk spänningen om ni är rädda för era temps, jag kör stabilt på 1.02V medans standard är över 1.2V.

Jo, jag tänkte på det faktiskt. Kör den på auto just nu, kanske är bättre att sätta ett värde eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av r.olofsson:

Jo, jag tänkte på det faktiskt. Kör den på auto just nu, kanske är bättre att sätta ett värde eller?

Ja? Köra på onödigt hög spänning forkortar livslängden, genererar värme och bygger på elräkningen.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT