Permalänk
Medlem

PowerMac G5 Mods!

Tja alla på SweClockers!

Jag har nu skaffat mig ett PowerMac G5, för att göra om till ett Pc chassi för ATX-moderkort som jag även skall få plats med vattenkylning.
Jag har kollat runt på massor med sidor och funnit flera olika metoder på hur man skall göra för att få plats med ett ATX-moderkort.
Men jag har egentligen bara hittat en modd som har fallit mig i smaken riktigt ordentligt och det är:
Apple core-duo By cyprio

Men som jag har fattat det så finns det ganska så mycket folk som har moddat sina G5 chassin men som inte har lagt ut det på här på Sweclockers eller någon annanstans.

Så det jag egentligen vill ha ut av denna här tråden är:
Era moddar med detta chassiet.
Hur ni har gått till väga.
Om ni har några roliga ideer eller bra lösningar på att får en snygg baksida på chassiet.
Om ni vet någon bra modd av detta chassiet och gärna med bygglogg så man får lite ideer och förstår. hur dom har gjort för att komma dit.
Om ni vet någon annan bra sidan man kan få ideer på eller trådar som liknar min.

Här är i alla fall det jag har kommit fram till att förhoppningsviss se ut när jag är klar:

Mvh
Stark.Jr

Visa signatur

Project [Mac G5]: ReBoot
Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Medlem

Gissar att den vita är fram right?
isf, är rattarna bak för fläktkontroll elr?
Skulle vara kul och se hur den såg ut i annars ser det ju gode bra.

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

Hello Check my sig!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Gissar att den vita är fram right?
isf, är rattarna bak för fläktkontroll elr?
Skulle vara kul och se hur den såg ut i annars ser det ju gode bra.

Det vita ovanför fläkt kontrollen är för el-intag som chassiet har från början men som jag tänkte flyta upp i toppen istället.
Sedan tänkte jag iaf att göra om så jag får två st 80mm fläktar där bak samtidigt som jag skall få plats med en 360 radiator i botten och en 240radiator i fronten.
Ungefär såhär hade jag hoppats på insidan:

Men har massor med planering kvar som var hårdiskarna skall vara pump och sådana saker
men hoppas ni som kollar oxå kan får lite inspiration av mig

Skrivet av ceogar:

Hello Check my sig!

Ja men nice att du har ett G5 case kanske du skulle kunna phota din skönhet från lite olika vinklar och berätta lite vad du har i och så
Då hade iaf jag blivit otroligt glad

//Stark.Jr

Visa signatur

Project [Mac G5]: ReBoot
Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Medlem

För fler G5-mods kolla Lambis och Dahl1n´s inlägg i inspirationstråden:
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Jag har också ett G5-chassi som ligger och väntar på moddning men jag tror det får vänta till i höst. Finns för mycket annat att göra på fritiden just nu.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Går det inte att flytta ner 240 radiatorn mer elr är 360 ivägen? Isf skulle man ju rymma en 5.25/3.5" bur ovanför

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

För fler G5-mods kolla Lambis och Dahl1n´s inlägg i inspirationstråden:
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Jag har också ett G5-chassi som ligger och väntar på moddning men jag tror det får vänta till i höst. Finns för mycket annat att göra på fritiden just nu.

Jo jag har kollat på Dahl1n´s trådar men tråkigt nog så var det otroligt länge sedan han uppdaterade den, men verkar som han kommer och går lite.
men inte inspirations tråden så skall ta en titt på den nu

Skrivet av Zoubiey:

Går det inte att flytta ner 240 radiatorn mer elr är 360 ivägen? Isf skulle man ju rymma en 5.25/3.5" bur ovanför

Jag har tänkt att om jag kan sätta hårdiskar framför 240 radiatorn kanske så jag får två st 3,5 diskar eller kanske köra på 4st 2,5 istället
men har inte riktigt bestämt mig och det kan bli problem med att få in grafikkorten :S
Men skall skissa vidare och mäta tog ju i bilden två st Nvidia 295 som bör vara väldigt långa

//Stark.Jr

Visa signatur

Project [Mac G5]: ReBoot
Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Medlem

det skulle vara snyggt ifall du drog in moiderkortet i chassit så det inte blit några hål i det för io panel samt grafikkort utan körde en bak panel inne i kortet eftersom du hur jättemycket plats och sedan har ett litet snyggt hål längst nere vid chassi foten där alla kablar åker ut lite som ft02 och jag kan bara säga att det blir riktigt snyggt!. Förstör inte häller fronten med en massa hål utan gör allting sådant i toppen det ger chassit en cleanare look. Efter som det redan är hål i chassi fronten eller snarare perforerad så behöver du inte göra hål för fläktar.
Iafall du vill göra det riktigt snyggt så på sidan sätter du sånna gas fjädrare så när du skruvar loss skruvarna för sidoplåten så åker chassi sidan långsamt uppåt lite som en bagage lucka. Var snäll och förstör inte chassit kolla gärna med forumet för en uppdatering skulle vara sånt jag menar på ett sådant lite ovanligt chassi. Varför inte rad i botten en 360 radiator skulle ju klarat hela systemet och fimpa små fläktarna ta 200mm eller 180mm penetrator silverstone

Permalänk
Medlem
Skrivet av neom96:

det skulle vara snyggt ifall du drog in moiderkortet i chassit så det inte blit några hål i det för io panel samt grafikkort utan körde en bak panel inne i kortet eftersom du hur jättemycket plats och sedan har ett litet snyggt hål längst nere vid chassi foten där alla kablar åker ut lite som ft02 och jag kan bara säga att det blir riktigt snyggt!. Förstör inte häller fronten med en massa hål utan gör allting sådant i toppen det ger chassit en cleanare look. Efter som det redan är hål i chassi fronten eller snarare perforerad så behöver du inte göra hål för fläktar.
Iafall du vill göra det riktigt snyggt så på sidan sätter du sånna gas fjädrare så när du skruvar loss skruvarna för sidoplåten så åker chassi sidan långsamt uppåt lite som en bagage lucka. Var snäll och förstör inte chassit kolla gärna med forumet för en uppdatering skulle vara sånt jag menar på ett sådant lite ovanligt chassi. Varför inte rad i botten en 360 radiator skulle ju klarat hela systemet och fimpa små fläktarna ta 200mm eller 180mm penetrator silverstone

Okej jag fattar inte riktigt helt och hållet vad du menar faktiskt
sedan har redan G5 chassiet en sjukt smart lösning för sidan på baksidan så tänker inte ändra den.
Sedan så kan jag säga att jag verkligen inte tänker såga fram några fläktar i fronten för det är ju redan perforerad aluminium i fronten och det släpper ju in luften till fläktarna.
Sedan kan jag säga att det är lite svårt att få in så stora fläktar om du skall ha radiatorer på dom.
Så jag kör på 240radiator och 360radiator då det är större utbud på radiatorer och fläktar i den storleken

//Stark.Jr

Visa signatur

Project [Mac G5]: ReBoot
Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stark.Jr:

Okej jag fattar inte riktigt helt och hållet vad du menar faktiskt
sedan har redan G5 chassiet en sjukt smart lösning för sidan på baksidan så tänker inte ändra den.
Sedan så kan jag säga att jag verkligen inte tänker såga fram några fläktar i fronten för det är ju redan perforerad aluminium i fronten och det släpper ju in luften till fläktarna.
Sedan kan jag säga att det är lite svårt att få in så stora fläktar om du skall ha radiatorer på dom.
Så jag kör på 240radiator och 360radiator då det är större utbud på radiatorer och fläktar i den storleken

//Stark.Jr

det funkar att köra rafdiatorer på stora fläktar även 360 och 240!

Permalänk
Medlem
Skrivet av neom96:

det funkar att köra rafdiatorer på stora fläktar även 360 och 240!

Jo det klart men har även bestämt mig för att köra med Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1850rpm
så det är lite uteslutet att köpa större fläktar.

//Stark.Jr

Visa signatur

Project [Mac G5]: ReBoot
Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stark.Jr:

D
Ungefär såhär hade jag hoppats på insidan:
http://img34.imageshack.us/img34/3264/lolarn.png

Var har du hittat en Sketchup-modell av G5:ans insida? Jag hittar bara G5-modeller som är på utsidan. Vore ju faktiskt lite skoj att leka med olika layouter i Sketchup.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stark.Jr:

Det vita ovanför fläkt kontrollen är för el-intag som chassiet har från början men som jag tänkte flyta upp i toppen istället.
Sedan tänkte jag iaf att göra om så jag får två st 80mm fläktar där bak samtidigt som jag skall få plats med en 360 radiator i botten och en 240radiator i fronten.
Ungefär såhär hade jag hoppats på insidan:
http://img34.imageshack.us/img34/3264/lolarn.png

Men har massor med planering kvar som var hårdiskarna skall vara pump och sådana saker
men hoppas ni som kollar oxå kan får lite inspiration av mig

Ja men nice att du har ett G5 case kanske du skulle kunna phota din skönhet från lite olika vinklar och berätta lite vad du har i och så
Då hade iaf jag blivit otroligt glad

//Stark.Jr

Vet ej om jag vågar ta kort på mitt chassi då min kabelhärva verkligen är ågot jag skämms över Fick montera om mitt vattensystem och moderkort tre gånger pga lite olika problem så orkade nte dra kablarna så jätte bra sista gångerna. Alla kablar till fläktar och pump får jagliksom tycka ihop till en liten boll när det är dags att stänga chassit ^^

Har min pump ovanför mitt nätagg som sitter mot framsidan. till höger om det hamnar minnerna och där sitter även den medföljande hårddiskburen som jag har borrat fast i golvet, dock så sitter den rätt långt ut mot den sidan man tar av, dvs ovanför minnena.

I taket har jag en 360 radiator men det kan man se på bilderna.

Här kommer några få bilder iallafall!
http://ceogar.com/g5

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Var har du hittat en Sketchup-modell av G5:ans insida? Jag hittar bara G5-modeller som är på utsidan. Vore ju faktiskt lite skoj att leka med olika layouter i Sketchup.

Jag sökte bara på google sketchup på Mac Pro sedan har jag satt in sakerna i datorn själv

Skrivet av ceogar:

Vet ej om jag vågar ta kort på mitt chassi då min kabelhärva verkligen är ågot jag skämms över Fick montera om mitt vattensystem och moderkort tre gånger pga lite olika problem så orkade nte dra kablarna så jätte bra sista gångerna. Alla kablar till fläktar och pump får jagliksom tycka ihop till en liten boll när det är dags att stänga chassit ^^

Har min pump ovanför mitt nätagg som sitter mot framsidan. till höger om det hamnar minnerna och där sitter även den medföljande hårddiskburen som jag har borrat fast i golvet, dock så sitter den rätt långt ut mot den sidan man tar av, dvs ovanför minnena.

I taket har jag en 360 radiator men det kan man se på bilderna.

Här kommer några få bilder iallafall!
http://ceogar.com/g5

Det såg ju skit bra ut
en fråga hur fick du så snygga 120mm för radiatorn?
Sedan skulle jag otroligt gärna vilja se din baksida på chassiet

//Stark.Jr

Visa signatur

Project [Mac G5]: ReBoot
Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stark.Jr:

Jag sökte bara på google sketchup på Mac Pro sedan har jag satt in sakerna i datorn själv

Aha, det förklarar saken. Jag sökte på Mac G5. Tackar!

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Aha, det förklarar saken. Jag sökte på Mac G5. Tackar!

Det är lugnt släng du med upp liter bilder på dina cad grejer kul att se hur du tänker och funderar på att göra
Tråden gjorde jag ju för att få tipps och för andra att få tipps

xtremesystems hade en liknande tråd
Jag hittade även dessa:
Massor med G5 moddar och andra tips
53sidor med olika tips lite folk som har lagt upp bilder på deras Power mac moddar
Gillade denna killens baksida väldigt mycket.
Tyvärr hittar jag inga mer bilder på hela modden utan bara denna bilden :/

Detta var allt nytt jag hade hittat, och funderar just nu på hur jag skall fixa fast min I/O plåten på min baksida men verkar just nu inte komma på något annat än att limma fast det med epoxi lim eller svetsa men om man skall kunna svetsa det så skall man ju vara kungarnas kung på svetsning i aluminium.
Så får se hur jag löser det :/

//Stark.Jr

Visa signatur

Project [Mac G5]: ReBoot
Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stark.Jr:

Jag sökte bara på google sketchup på Mac Pro sedan har jag satt in sakerna i datorn själv

Det såg ju skit bra ut
en fråga hur fick du så snygga 120mm för radiatorn?
Sedan skulle jag otroligt gärna vilja se din baksida på chassiet

//Stark.Jr

http://www.jula.se/halsag-125211

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Jaha okej skall kolla vad mitt fläkt galler mäter hemma så kanske jag köper en sådan
Vart ju riktigt bra pris på den

//Stark.jr

Visa signatur

Project [Mac G5]: ReBoot
Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!