Permalänk
Medlem

LCHF

Hejsan.
Jag är lite intresserad av om det finns någon/några som gjort en grundlig undersökning av LCHF. Jag har testkört lite i ett par dagar, och det passar mig rätt fint då min blodsocker nivå inte går som en yoyo samt att min mage inte direkt pallar att äta massa fullkorn och mjölk. Om jag kan uppnå samma mättnad genom ett ökat intag av fett så skulle det passa mig utmärkt.
Jag är fortfarande rätt skeptiskt, speciellt när den främsta förespråkaren i Sverige skiter ur sig saker som att folk som går på LCHF inte får influensa.

Permalänk
Medlem

allt jag vet är att bacon är gott...

Permalänk
Medlem

De personer som jag känner som kör på det upplever det som positivt. De kan äta mycket, och gott, och mår bättre samtidigt som de tappar vikt, och det är väl att må bra som är poängen med det hela.

Personligen har jag halv-testat i någon vecka utan att ta det till en extrem nivå. Däremot att utesluta kolhydrater, och kanske främst bröd och minska den tidigare stora mängden pasta, har jag upplevt göra under för min mage som alltid varit lite småknepig.

Men att leva på kött, sallad och massa goa gräddsåser är ju inte helt fel

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju alltid läsa boken http://www.kostdoktorn.se/matrevolutionen som tar upp forskningsläget idag, även om får ta i beaktning att den är skriven av Sveriges för tillfället största förespråkare för LCHF (Andreas Eenfeldt som tagit över rollen efter Annika Dahlqvists eh.. minst sagt tveksamma uttalanden).

Personligen tror jag man vinner väldigt mycket bara genom att undvika de värsta kolhydrat- och sockerbomberna, som läsk, lösviktsgodis, sötade drycker, chips etc, ät måttligt med kolhydrater och slutar vara rädd för naturligt fett (dvs istället för att ta mer pasta för att bli mätt, häll ner mer grädde i såsen). Bröd, potatis och pasta är ju tyvärr allades för gott för att undvika helt dock ... Lider man av allvarlig fetma eller diabetes kan det väl dock finnas anledning att vara ännu mer restriktiv.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Avstängd

Om man trivs med att äta kolhydrater så är det, anser jag, ganska korkat att begränsa sig till LCHF.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Ser ingen mening med att följa den dieten, kolhydrater krävs för att hålla hjärnan på topp. Vad skulle vinsten vara med den dieten?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Entusiast

Jag blir så trött av alla dessa extrema dieter hit och dit. Ska det vara så svårt att äta en varierad kost utan att krångla till det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Har gjort det ofrivilligt under ett halvår. Familjen började med det, och jag som ungdom hängde på. Mår bara skit av det. Orolig mage 24/7, slö hjärna, men inget viktminskning. Nog det sämsta jag någonsin hört talas om.
Men bacon är gott.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Hedersmedlem

Jag träffar en del patienter som uppger att de kör LCHF, men ingen hitills som faktiskt gör det. Näringsberäknar man så ser man att de ligger kring 25-30% kolhydrater och kommer aldrig ens nära ketos. Ska man köra LCHF så ska man se till att fixa hela paketet, dvs inte LCHP eller HCHF som många kör

Att äta massor av mättat fett och kombinera det med ett relativt högt kolhydratintag är riktigt korkat.
Problemet är att många börjar strikt och kör LCHF någon månad, sedan lägger de tillbaka kolhydraterna och behåller fettet så är problemet ett faktum.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Entusiast
Skrivet av fredlovebot:

Låt inte något så trivialt som sanningen förstöra en bra historia

Jag gick för övrigt ner 35 kg på ett år enligt energibalansmetoden. Det vill säga, jag såg till att få i mig mindre energi och det lättaste sättet är att äta mindre av allt. En portion pasta är till exempel 70-100 g. Sen inte massa feta såser och mer grönsaker. Godis och läsk la jag nästan helt av med. Ska man vara krass så spelar det ingen roll vilken udda diet man äter för så länge man gör sig av med mer energi än man får i sig kommer man gå ner i vikt. En professor i USA demonstrerade detta genom designa en diet baserad på att han skulle äta ett antal twinkies varje dag och det gick han ner massa på. Det är på tok för mycket psedovetenskap och "religion" runt olika kostråd.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag håller helt med. Dock är inte viktminskning min primära fokus (jag ligger på runt 21 i BMI och det fettet som finns är nog svårt att banta bort utan en jävla massa träning, oavsett metod ;). Jag söker helt enkelt något att ersätta bröd/gröt/pasta med och fortfarande uppnå någon sorts mätthet som håller sig +2h. Helt enkelt, jag vill veta om det är rimligt att äta såhär (protein+fett) utan att behöva vara orolig över att jag kommer dö i hjärtinfarkt nästa vecka, typ.

Permalänk
Medlem

Jag som vegetarian har små svårt att följa lchf men har anammat tanken om att minska intaget av kolhydrater genom att bla ersätta bröd/pasta med andra ting. Och visst har jag blivit piggare och lite smalare.
Personligen är jag emot diet då diet är oftast är ett icke hållbart tillstånd och det jag har sett är att folk på diet kämpar helt i onödan.

Här nedan kommer en variant lchf som går ut på att äta mycket jordnötssmör
http://fitnessguru.se/jordnotsmordieten-utforande

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Ifjol åt jag enligt LCHF ganska strikt i 3 månader, tappade 15 kg utan att motionera mer en normalt och man har ett fysiskt jobb, sen blev det öl då sommaren kom och någon glass osv så blev man mer slapphänt, inte brytt mig alls i dieten på länge, men står fortfarande kvar på 100 kg jämt, men skulle behöva köra hårt på detta igen och se om man blir ännu mindre i omfång.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Följer ingen som helst diet. Äter lite vad jag känner för men undviker chips, godis, läsk m.m. Gymmar när jag har tid men är ganska aktiv annars, cyklar till skolan och så. Håller min vikt +- något kilo.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Ser ingen mening med att följa den dieten, kolhydrater krävs för att hålla hjärnan på topp. Vad skulle vinsten vara med den dieten?

Det är väl främst om man trivs med att äta så, och kanske om man har diabetes. Sen så kanske det inte är så vettigt att folk trycker i sig lika mycket pasta som Gunde Svan om dagarna, men det har inget med LCHF att göra.

Angående att hjärnan behöver kolhydrater för att fungera så tror jag att det är likt med att när man inte äter frukost. I början är det jobbigt, sen blir kroppen van och då är det inga problem.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Det är väl främst om man trivs med att äta så, och kanske om man har diabetes. Sen så kanske det inte är så vettigt att folk trycker i sig lika mycket pasta som Gunde Svan om dagarna, men det har inget med LCHF att göra.

Ja om folk vill äta massa fett får de väll göra det, men att tro att det är nyttigare än en blandad diet är naivt.

Skrivet av Crippa90:

Angående att hjärnan behöver kolhydrater för att fungera så tror jag att det är likt med att när man inte äter frukost. I början är det jobbigt, sen blir kroppen van och då är det inga problem.

Nej kroppen kommer inte vänja sig. Hjärnan behöver glukos och om du skall få fram det snabbt krävs kolhydrater. Du kanske vänjer dig vid att vara lite trögtänkt men det är väll inget att förespråka. Fast det kanske var det du menade? Om du inte äter frukost vänjer du dig ju faktiskt vid att vara hungrig, det är inte så att kroppen magiskt trollar fram mer energi.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Derox:

Nej kroppen kommer inte vänja sig. Hjärnan behöver glukos och om du skall få fram det snabbt krävs kolhydrater. Du kanske vänjer dig vid att vara lite trögtänkt men det är väll inget att förespråka. Fast det kanske var det du menade? Om du inte äter frukost vänjer du dig ju faktiskt vid att vara hungrig, det är inte så att kroppen magiskt trollar fram mer energi.

Hjärnan behöver glukos som kan framställas av levern om man inte får i sig det via kosten och tur är det för annars skulle det föreligga allvarlig risk för ens liv om blodsockret gick ner för mycket ... Forskning visar att hjärnan vid lågkolhydratskost istället går över till att använda ketonkroppar som bränsle i större utsträckning och därmed behöver mindre glukos.

Omställningssymptom verkar dock vara vanligt förekommande.

Edit: Men jag håller med om att LCHF är för mycket bängel och för restriktivt om man är frisk. Men man kan lugnt säga att det inte skulle vara farligt på något sätt så trivs man bättre att äta så ser jag ingen anledning att inte göra det. Själv skulle jag ju inte trivas om jag blev trögare

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasy:

Hjärnan behöver glukos som kan framställas av levern om man inte får i sig det via kosten och tur är det för annars skulle det föreligga allvarlig risk för ens liv om blodsockret gick ner för mycket ... Forskning visar att hjärnan vid lågkolhydratskost istället går över till att använda ketonkroppar som bränsle i större utsträckning och därmed behöver mindre glukos.

Omställningssymptom verkar dock vara vanligt förekommande.

Edit: Men jag håller med om att LCHF är för mycket bängel och för restriktivt om man är frisk. Men man kan lugnt säga att det inte skulle vara farligt på något sätt så trivs man bättre att äta så ser jag ingen anledning att inte göra det. Själv skulle jag ju inte trivas om jag blev trögare

Nu får du rätta mig om jag har fel men är inte vägen via ketonkroppar en långsammare process? Även om du ställt om dig så tar det längre tid att få fram extra energi när den behövs ifall du måste använda ketonkropparna jämfört med nedbrytandet av kolhydrater.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag la om min kost till LCHF i november.

Varför?
Jag är 30år, bor med min sambo och två barn.
Att hinna med allt som man vill göra är ett klurigt pussel, men för mig har det alltid varit viktigt att laga bra och näringsriktigt mat varje dag till mina barn. Jag har två smala aktiva barn som vill ha mat varje dag, medan jag och min sambo gillar att träna och båda ville gå ner några kilo (~3-5kg).
Jag läste då om LCHF och tyckte att det lär vettigt i och med att jag redan innan har haft fokus på ekologiska råvaror, aktat mig för socker samt jobbar för att undvika E-nummer och tilslatser.

Hur?
Barnen äter riktig ekologisk mat varje dag ala tallriks modellen.
Jag och min sambo äter en variant av barnens mat, så det blir LCHF.

ex.
Stuvade makaroner och kötbullar >> Stuvad blomkål/broccoli med köttbullar
Köttfärsås och spagetti >> Köttfärsås och en stor sallad med avokado ost och div grönsaker

Dock kör vi inte super strikt, jag äter tex ofta en knäckemakcka (wasa sportbröd) med kaviar och ägg till frukost.
Vi äter även massa grönsaker som inte ingår i strikt LCHF kost t.ex morötter, tomater, frukt etc.

Resultat
Barnen äter som vanligt, jag och min sambo gick snabbt ner ett par kilo i vikt (vi tränar båda 2-3ggr/vecka).
Jag mår mycket bättre i magen, har sällan gaser eller känner mig uppblåst.
Min sambo får aldrig "trötthetsanfall" (lågt blodsocker?) som hon ofta fick tidigare.
Vi känner oss båda piggare och jag har aldrig haft så bra "go" i min träning som nu.

Och det bästa av allt, det här är inte "ännu en mirakel diet".
Det är en förändrad kostvana som vi avser leva med, för VI mår mycket bättre.
Dock är det inte sagt att det passar alla.

Edit: Jo, och det här om att LCHF handlar om att vräka i sig fett är inte riktigt sant.
Man äter mer fett för att kompensera de borttagna kolhydraterna, man måste få i sig tillräckligt med energi.
Vi vräker inte i oss fett även om man har i en skvätt grädde i äggröran på morgonen och gör sås på ekologisk vispgrädde.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Ja om folk vill äta massa fett får de väll göra det, men att tro att det är nyttigare än en blandad diet är naivt.

Nej för en vanlig frisk person är det antagligen inte nyttigare.

Skrivet av Derox:

Nej kroppen kommer inte vänja sig. Hjärnan behöver glukos och om du skall få fram det snabbt krävs kolhydrater. Du kanske vänjer dig vid att vara lite trögtänkt men det är väll inget att förespråka. Fast det kanske var det du menade?

Jag menar vänja sig med att kroppen blir bra på att använda ketoner osv som bränsle. Av det jag har läst så tar det drygt en vecka för kroppen att vänja sig vid s.k. fettdrift.

Skrivet av Derox:

Om du inte äter frukost vänjer du dig ju faktiskt vid att vara hungrig, det är inte så att kroppen magiskt trollar fram mer energi.

Hunger är mer än tom mage och energiintag. Och ja, äter man inte frukost så kompenserar man det ofta på andra tider.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredlovebot:

Bra länk. Tål att pushas lite på!

(Det är Mats Reimer som skrivit den, han debunkar ofta medicinsk ovetenskap i sin kolumn.)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MBY:

Bra länk. Tål att pushas lite på!

(Det är Mats Reimer som skrivit den, han debunkar ofta medicinsk ovetenskap i sin kolumn.)

Kan bara hålla med, ovanligt välbalanserat inlägg i en infekterad debatt. Andreas och Mats har en liten diskussion i kommentarena också. Dock kommenterar han inte de andra bitarna boken handlar om, hormonernas påverkan på viktreglering och den historiska biten (iaf det förstnämnda är väldigt intressant).

Sen får man inte glömma att det är oerhört svårt att genomföra studier i ämnet med god vetenskaplig grund, detta säger jag inte för att försvara lchf utan mer förklara varför det är svårt att komma fram till något bra svar på frågan hur vi skall äta (den vetenskapliga grunden för dagens kostråd är ju snällt uttryckt tveksam).

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Har kört lchf lite från och till (brukar ligga på <15g kolhydrater per dag) och det är en kost som passar mig ypperligt. För min del handlar den mest om att hålla blodsockret stabilt vilket leder till en mer strukturerad kosthållning för mig då kosten tar bort mitt sug efter mellanmål etc. Vidare så finner jag kosten mer mättande än en kolhydratrik kost vilket automagiskt sänker mitt kaloriintag. Slutligen har det inneburit att antalet måltider begränsas. När jag är inne i lchf så brukar jag äta en till två gånger om dagen, inte för att jag "svälter" mig utan för att jag inte känner något behov av att äta.

Bör kanske tillägga att jag är student (industriell ekonomi + studier på handels) och har inte upplevt några problem med att studera under lchf, snarare tvärtom.

Notera alla jag/mig/min, detta är en kost som passar mig, men det betyder givetvis inte att den passar alla.

Permalänk
Medlem

Har kört en kombination av LCHF, GI, atkins och vanlig kost och har tappat ca: 50kg. Har haft fritt på helgerna att äta smörgås, pizza, potatis, pasta, ris osv och det har funkat för mig. De kolhydrater jag äter på vardagarna är en portion havregrynsgröt på morgonen och ev en hårdmacka till fikat annars är det mest grönsaker/kokgrönsaker/sallader/vitkål osv och kött, fisk, fågel till och nån sås till middag, luncherna varierar men ofta blir det en filtallrik och nån frukt till eller nån lunch ute men då blir det husmanskost och åter till middagsmodellen med grönt, kött och sås. Mellanmål=frukt, och mkt vatten det är så det funkar för mig iaf har hållt vikten nu i ett år är fortfarande kraftig och har kanske behov att tappa 10kg till men det tänkte jag lägga ut lite på längre sikt med mer motion osv.

Dock ska nämnas att det är få riktiga LCHF måltider som jag äter, jag hatar fettdrypande maträtter det som jag ändrat är att jag kastat alla light/lättgrejer åt helvete, kör riktig grädde, smör, mjölk osv då man behöver använda det i maten. Det är som en omvänd oldschoolbantning där fett var boven och kolhydrater fick man äta mkt av.

Var till en hälskokontroll när jag höll dieten hårt och hade perfekta värden, de kollade extra mkt när jag berättade om min vikt och kost. Så det var efter 2års hård diet på mestadels LCHF/Atkins/GI.

Det jag märker mest är att om man går på en lågkolhydrat kost är att jag är frusen, annars är det bara fördelar.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Nej kroppen kommer inte vänja sig. Hjärnan behöver glukos och om du skall få fram det snabbt krävs kolhydrater. Du kanske vänjer dig vid att vara lite trögtänkt men det är väll inget att förespråka. Fast det kanske var det du menade? Om du inte äter frukost vänjer du dig ju faktiskt vid att vara hungrig, det är inte så att kroppen magiskt trollar fram mer energi.

Suck, kanske bra om du läser på lite innan du uttalar dig om saker du uppenbarligen inte har någon koll på? Det här är kanske den mest seglivade myten som finns om kolhydraternas betydelse, och bara för att den upprepas som ett mantra betyder inte det att den kommer närmare sanningen.

"Nej. Hjärnan fungerar utmärkt på ketonkroppar efter en kortare omställning. Det är möjligt att känna sig trött / okoncentrerad / lättirriterad första dagarna upp till en vecka efter starten, innan hjärnan vant sig. Därefter går det utmärkt för hjärnan att drivas på ketonkroppar, eller glukos som nyskapas i levern från protein. Alltså behövs inga kolhydrater av det skälet. (Kanske är det tvärtom – länk till studien)"

länk från kostdoktorn.se

Och angående LCHF, jag tror den största hälsovinsten fås av att man blir mer uppmärksam på vad man stoppar i sig. Det kanske inte är superviktigt att ligga på 20g kolhydrater / dag, men att minska sockerkonsumtionen (vilket garanterat är alldeles för hög hos de flesta människor), tillsatser och kemikalier som finns i mycket av den skräpmat vi äter, gör under för din hälsa.

Det största problemet ur hälsosynpunkt är att vi äter på tok för stor andel kolhydrater och alldeles för lite fett. Fettskräcken har haft oss i sitt gissel i över 50 år, och konsumtionen av lightprodukter med diverse skit i har ökat explosionsartat (intressant nog har välfärdssjukdomar utvecklats närmast identiskt under samma period). Lösningen är att käka riktiga produkter som vispgrädde, smör, fullfet creme fraiche, (ekologiskt) kött, lax, grönsaker osv och hålla sig borta från skräpmat och livsmedel med tillsatt socker/kemikalier/tillsatser. Sen hur mycket kolhydrater man vill ha tycker jag man ska känna efter själv, personligen ligger jag väldigt lågt (20g/dag tror jag, inte räknat) och mår toppen. Gått ner 12 kilo på 4 veckor utan att vara speciellt överviktig från början då jag är fysiskt aktiv. Det är 12 kilo vatten + underhudsfett, musklerna har bibehållits. Känner mig otroligt stärkt både fysiskt och psykiskt.

Instämmer med Mansjo angående hjärnkapaciteten, verkar som minnet och det analytiska tänkandet har förbättrats (masterstudent i nationalekonomi).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leg:

konsumtionen av lightprodukter med diverse skit i har ökat explosionsartat (intressant nog har välfärdssjukdomar utvecklats närmast identiskt under samma period).

Det är sådana här svepande, ogrundade uttalanden som gör att ni hängivna LCHF-are stämplas som foliehattar.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leg:

Suck, kanske bra om du läser på lite innan du uttalar dig om saker du uppenbarligen inte har någon koll på? Det här är kanske den mest seglivade myten som finns om kolhydraternas betydelse, och bara för att den upprepas som ett mantra betyder inte det att den kommer närmare sanningen.

"Nej. Hjärnan fungerar utmärkt på ketonkroppar efter en kortare omställning. Det är möjligt att känna sig trött / okoncentrerad / lättirriterad första dagarna upp till en vecka efter starten, innan hjärnan vant sig. Därefter går det utmärkt för hjärnan att drivas på ketonkroppar, eller glukos som nyskapas i levern från protein. Alltså behövs inga kolhydrater av det skälet. (Kanske är det tvärtom – länk till studien)"

länk från kostdoktorn.se

Länka gärna det där som visar att det inte är en långsammare reaktion. Vad jag kommer ihåg från min cellbiologi är nedbrytandet av kolhydrater till glukos en av kroppens snabbare reaktioner, jag har svårt att se att ketonkropparna bryts ned snabbare. Du verkar ju inte ha så mycket koll på något om du endast länkar till en blogg som källa (som dessutom inte tar upp det faktiska problemet) och inte den direkt studien.

Skrivet av Leg:

konsumtionen av lightprodukter med diverse skit i har ökat explosionsartat (intressant nog har välfärdssjukdomar utvecklats närmast identiskt under samma period).

Vad försöker du insinuera?

Skrivet av Leg:

Sen hur mycket kolhydrater man vill ha tycker jag man ska känna efter själv, personligen ligger jag väldigt lågt (20g/dag tror jag, inte räknat) och mår toppen. Gått ner 12 kilo på 4 veckor utan att vara speciellt överviktig från början då jag är fysiskt aktiv. Det är 12 kilo vatten + underhudsfett, musklerna har bibehållits. Känner mig otroligt stärkt både fysiskt och psykiskt.

Grattis, du har insett att subtraktion fungerar! Man går ned i vikt om kcal in - kcal ut är negativt! Du kunde uppnått detsamma med minskade portioner av en allsidig kost.

Har du gått ned 12 kilo på 4 veckor kan du nästan vara säker på att en del muskelmassa har strukit med. Du har svält kroppen rätt rejält då det är föga troligt att du tidigare lagrat extrema mängder vatten du blivit av med.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Det är sådana här svepande, ogrundade uttalanden som gör att ni hängivna LCHF-are stämplas som foliehattar.

Det är odiskutabelt att diverse naturfolk som anammar den västerländska matkulturen på samma gång får se en kraftig "ökning" (var helt obefintlig tidigare) av diabetes, övervikt och andra välfärdsrelaterade sjukdomar.

Skrivet av Derox:

Länka gärna det där som visar att det inte är en långsammare reaktion. Vad jag kommer ihåg från min cellbiologi är nedbrytandet av kolhydrater till glukos en av kroppens snabbare reaktioner, jag har svårt att se att ketonkropparna bryts ned snabbare. Du verkar ju inte ha så mycket koll på något om du endast länkar till en blogg som källa (som dessutom inte tar upp det faktiska problemet) och inte den direkt studien.

Hade du orkat gå in på sidan hade du också sett länken till studien. http://diabetes.diabetesjournals.org/content/57/2/440.abstrac...

Skrivet av Derox:

Grattis, du har insett att subtraktion fungerar! Man går ned i vikt om kcal in - kcal ut är negativt! Du kunde uppnått detsamma med minskade portioner av en allsidig kost.

Har du gått ned 12 kilo på 4 veckor kan du nästan vara säker på att en del muskelmassa har strukit med. Du har svält kroppen rätt rejält då det är föga troligt att du tidigare lagrat extrema mängder vatten du blivit av med.

Det är inte så enkelt. Kcal in - kcal ut stämmer naturligtvis men att påstå att allt kroppen får i sig förbränns på samma sätt är fullständigt befängt. Utan insulin går en större andel av energin rakt igenom kroppen. Dessutom känns det som att fett ger en större mättnadskänsla och då kanske jag får i mig mindre kcal totalt sett, trotts att fettets energidensitet är högre.

Och du har rätt i att jag kunde uppnått samma viktminskning med andra metoder, men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara lika enkelt. Nu äter jag tills jag blir mätt och äter igen när jag är hungrig. Tidigare har jag fått kämpa med ett enormt sötsug, och har även slutat röka vilket ytterligare verkar inverka negativt på vikten. Då jag är fysiskt aktiv och tränar har det inte varit ett jätteproblem, men på sistone har jag gått upp kanske 10 kg trots att jag kör både cardio och styrka flera gånger i veckan.

Angående muskelmassan får jag nog lov att lita mer på mig själv än på vad du säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leg:

Det är odiskutabelt att diverse naturfolk som anammar den västerländska matkulturen på samma gång får se en kraftig "ökning" (var helt obefintlig tidigare) av diabetes, övervikt och andra välfärdsrelaterade sjukdomar.

Fast det där har ingenting att göra med det du sa innan.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter