Permalänk
Medlem

Hur f*n sleevar man en SATA-kabel!?

Hej! Har hållt på som ett djur nu utan att lyckas, försöker sleeva mina SATA-kablar men sleeven går inte på?!

Kan någon snäll berätta hur man ska göra, har läst, kollat guider osv men det funkar inte, sleeven är stenhård.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald1:

Hej! Har hållt på som ett djur nu utan att lyckas, försöker sleeva mina SATA-kablar men sleeven går inte på?!

Kan någon snäll berätta hur man ska göra, har läst, kollat guider osv men det funkar inte, sleeven är stenhård.

Tack på förhand.

Vad är det för sleeve du har?

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Hej!

Tror det var dig jag fick mail av?
Är sleeven trång precis vid sata-kontakten så kan du klippa av den smälta delen på sleeven (några mm räcker) sedan töja ut den försiktigt och sedan smälta den igen i ett mer expanderat läge.

Vissa kontakter är bredare och brukar vara besvärliga just pga att den smälta änden på sleeven är inte är så jätteflexibel

Glad påsk!

Permalänk

Jag tryckte bara ihop sleeven så hålet blev större och sedan var det bara att dra igenom hela kabeln

Permalänk
Medlem

kan tillägga att vinklade kontakterna kan vara lite bökigare än dom raka ;P
blev redigt tunnhårig med min första sleevning tidigare under kvällen.

men får man lite flyt på det, så glider det på riktigt bra.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

kan tillägga att vinklade kontakterna kan vara lite bökigare än dom raka ;P
blev redigt tunnhårig med min första sleevning tidigare under kvällen.

men får man lite flyt på det, så glider det på riktigt bra.

Oftast så är ju bara ena sidan vinklad å då trär man ju allt över den raka sidan, inte ett dugg svårare
Fast det kanske bara e jag

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackgoat:

Oftast så är ju bara ena sidan vinklad å då trär man ju allt över den raka sidan, inte ett dugg svårare
Fast det kanske bara e jag

//BG

Eller så har man en kabel med båda ändarna vinklade ;P
Fast det kanske bara e jag

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Men jag kommer typ 1/4 av kabeln innan det blir helt stopp. Sleeven sitter som ett berg över SATA-kontakten.....

Permalänk
Proffsmoddare

Du måste trycka ihop sleeven så den expanderar över kontakten sen drar du fram lite igen tills det blir stopp then repeat

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Push and pull!
Kolla vid 2.50

Permalänk
Medlem

kan ju meddela att den inte expanderar så mycket som på filmen ;P
men får man igång PnP så flöt det på bra.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Det finns ju olika storlek på kabelstrumpan med. har sleevat en sata kabel med 4-8mm tror jag den hette. Trångt var det men de gick.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Om det endå gick lika lätt som på filmen..... Jag tror sleeven är för "spänd" för en vanlig SATA-kabel, har testat med precis det ni har tipsat om men det funkar endå inte så jag lägger ner nu

Permalänk
Skrivet av Gunvald1:

Om det endå gick lika lätt som på filmen..... Jag tror sleeven är för "spänd" för en vanlig SATA-kabel, har testat med precis det ni har tipsat om men det funkar endå inte så jag lägger ner nu

Det är inte så att sata-kontakten hakar i sleeven då? Därför du upplever den att sitta fast. Man får vara lite pillig över kontakten där.
Om du trycker och drar sleeven som vid 2:50 i filmen Stefan länkade så bör det inte vara några problem.
Man ska inte ge upp

Lycka till !!

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

jag gjorde så att jag drog och slet lite för att öppna den lite, och det blev enorm skillnad när "maskade" igenom kabeln, så innan du ens börjar trä på den så försök töja den lite.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag har också problem med det, inte bara sata utan alla kablar, de sitter som berget och vill inte gå mer än någon cm över. Det går inte att göra som på videon any noobie tips så man får det så?