Samsung säljer hårddisktillverkningen till Seagate – inleder SSD-samarbete

Permalänk
Sötast

Nä fy... detta var riktigt synd!

Samsung var mitt senare års absolut favoritmärke, absolut lägst pris, lägst ljud och en underbar kvalitet!

WD och Seagate föll ur min smak runt 97 nån gång och Hitachi har jag aldrig ens tittat på..... Mina kära samsungspinners

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Seagate har inte stått för hög kvalitet, det är sant. På senare år har de haft problem med kvalitet och firmware på flera diskar..

Däremot så är inte samsung kungar heller även om de kanske varit bättre än seagate på hdds. Jag tycker samsung är riktigt fula fiskar.
Skandalen med 226BW och att exakt samma modell såldes med varierande hårdvara vilket ger stora skillnader i kvalitet.
http://www.behardware.com/articles/667-1/samsung-226bw-a-and-...

Jag jobbar med försäljning och RMA-hantering i en datorbutik. Har skickat tillbaka en hel hög med Seagate-diskar, speciellt .10 och .11-serien på 500 GB. Helt stendöda, verkar som kontrollerkortet bara lagt av, hittas inte av datorn eller spinner upp...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Detta är en nyhet jag väntat på sedan Sweclockers för flera månader sedan presenterade uppgifter på att flera stora tillverkare gått samman för att skapa nästa generations hårddiskar med H.e.a.t teknologin.
Samsung ville inte vara med där (iafall inte då) vilket jag tolkade som att de inte ville satsa på hårddiskar.

Hårddiskar är hårdvara med sin storhetstid bakom sig.

Permalänk
Medlem

Som gammal Seagatefanboy så är det en glädjens dag. Har hört att Samsungs hårddiskar ska vara minst lika bra som Seagate så utöver Maxtor har vi nu även fått Samsung

Permalänk

Det var synd. Har köpt ett par Samsung diskar på slutet och de fungerade mycket bra och var bra pris på. Skumt affärsbeslut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Explorer45:

Folk verkar inte tänka på att när ett bra företag köps upp av ett dåligt så är det för att kunna sno tekniken och bli lika bra. Man köper ju inte upp ett företag med bättre kvalité för att fortsätta tillverka på samma sätt som man gjorde innan..

Faktum är att det gör man. Dvs vänta dig inte en kvalitetshöjning av Seagate. Tyvärr så är det så. De som kan tekniken får sluta. Leverantörer får kicken osv. Seagate hoppas på att de ska sälja med av sina befintliga serier.

Detta ser inte bra ut för hårddiskar. Det har gått sakta nu några år och detta gör inte saken bättre.
Jag har haft alla märken och sämst är WD och Seagate. Hitachi är bäst, som tvåa kommer Samsung.

Permalänk

Alla gnäller på Seagate, själv har jag 2 barracudor från 2001 som fortfarande funkar fint samt 3 andra slöare från 2000 och 2002 som alla funkar fint.

Fast, så har ju jag en del tur, disken i min första dator, en Quantum Fireball från 1996 funkar fortfarande, och min 75GXP is still going strong

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lolight:

Faktum är att det gör man. Dvs vänta dig inte en kvalitetshöjning av Seagate. Tyvärr så är det så. De som kan tekniken får sluta. Leverantörer får kicken osv. Seagate hoppas på att de ska sälja med av sina befintliga serier.

Detta ser inte bra ut för hårddiskar. Det har gått sakta nu några år och detta gör inte saken bättre.
Jag har haft alla märken och sämst är WD och Seagate. Hitachi är bäst, som tvåa kommer Samsung.

Min upplevelse är raka motsatsen:
Jag har varit i kontakt med en ganska duktig bunt diskar. (Pysslar en hel del med filservrar sedan en tid tillbaks för diverse små företag)
Dem som har dött i förtid är "före detta" IBM och Hitachi.

Dem som har/haft "bäst" livslängd har varit Seagate samt Western digital.
Visst, alla tillverkare har sina "måndagsexemplar".

Samsung ligger lite i mitten. fåtal diskar dör i förtid, men dem som håller, håller väl.

EDIT: "Dör i förtid": Med det menas att disken ifråga dör/krashar inom garantitiden.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt har haft många samsung inga har på något sätt krånglat:/ Kommer bara köpa wd i framtiden.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Jag jobbar med försäljning och RMA-hantering i en datorbutik. Har skickat tillbaka en hel hög med Seagate-diskar, speciellt .10 och .11-serien på 500 GB. Helt stendöda, verkar som kontrollerkortet bara lagt av, hittas inte av datorn eller spinner upp...

Jag kan tänka mig det, själv har jag en barracuda på 1tb som la av, fimware problem. Seagate skickade dock bud som plockade upp den och som gav den tillbaka till mig så det var ju i alla fall bra service, men att den la av över huvud taget pga firmware bugg var dåligt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Har haft nån enstaka IBM, nån Maxtor dessa diskar hade jag en hel del strul med lät och de lät förjävligt samt att de dog, höll väl visserligaen närmare 3 år iallafall , men nu mera kör jag enbart WD förutom min SSD, vissa av dem har hängt med länge och har endast haft problem med en disk som var DOA, men var ju bara att skicka in och så fick man en ny.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Hårddiskar är hårdvara med sin storhetstid bakom sig.

Hårddiskar är fortfarande det bästa alternativet för lagring, även om SSD så sakteliga smyger sig in så här i början som system- och speldiskar. Hårddiskarnas storhetstid är fortfarande kvar, men tappar successivt mark, vilket inte är så konstigt eftersom de tidigare i stort sett var det enda alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spajdermän:

Hårddiskar är fortfarande det bästa alternativet för lagring, även om SSD så sakteliga smyger sig in så här i början som system- och speldiskar. Hårddiskarnas storhetstid är fortfarande kvar, men tappar successivt mark, vilket inte är så konstigt eftersom de tidigare i stort sett var det enda alternativet.

Som du själv skriver.
En produkt som tappar mark kan omöjligt vara en produkt som har sin storhetstid.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Som du själv skriver.
En produkt som tappar mark kan omöjligt vara en produkt som har sin storhetstid.

Nja, beror på hur man ser det.

Om hårddiskförsäljningen fortfarande ökar så kanske man kan kalle det storhetstid även om SSD börjar äta av HDD kakan.

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen delar jag och Samsung tänket kring hårddiskar och dess framtid. Uppenbarligen delar du de andra tillverkarnas. Inom några år får vi se vem som hade rätt :=)

Exempel.
DVD formatet är fortfarande det best säljande kontra Blue ray. Blue ray har framtiden framför sig. DVD har den bakom sig.
Samma sak med mekaniska diskar så länge man inte hittar på radikal ny teknik inom det området.

Permalänk
Skrivet av swahnroger:

Nja, beror på hur man ser det.

Om hårddiskförsäljningen fortfarande ökar så kanske man kan kalle det storhetstid även om SSD börjar äta av HDD kakan.

Skrivet av Triton242:

Uppenbarligen delar jag och Samsung tänket kring hårddiskar och dess framtid. Uppenbarligen delar du de andra tillverkarnas. Inom några år får vi se vem som hade rätt :=)

Exempel.
DVD formatet är fortfarande det best säljande kontra Blue ray. Blue ray har framtiden framför sig. DVD har den bakom sig.
Samma sak med mekaniska diskar så länge man inte hittar på radikal ny teknik inom det området.

Att hårddiskarna fortfarande har sin storhetstid kan man också motivera med att man idag köper hårddiskar med flera gånger så stor lagringskapacitet än för fem år sedan. Istället för fler hårddiskar köper man alltså "mer hårddisk" för pengarna.

Men självklart har SSD framtiden för sig. Utvecklingen går i rasande takt. Vi tycker nog likadant, men tittar från lite olika perspektiv.

Permalänk
Skrivet av Tobi the Dobi:

Stämmer det verkligen att de betalar kontant? Blir väl typ några ton med sedlar...

Kontant betyder antagligen banklöverföring. I motsats till kredit eller aktier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag kan tänka mig det, själv har jag en barracuda på 1tb som la av, fimware problem. Seagate skickade dock bud som plockade upp den och som gav den tillbaka till mig så det var ju i alla fall bra service, men att den la av över huvud taget pga firmware bugg var dåligt.

Några av de jag skickat tillbaka var utbytesexemplar (factory repaired) som dog snabbare än ursprungsexemplaret... Så mitt förtroende för Seagate är långt borta.

Har även en extern 1,5TB disk på data recovery som inte går att göra något med för att, enligt företaget då, kräver exakt samma batch för att det ska fungera att byta kretskort och grejer. Låter kanske otroligt, men på andra tidigare modeller och märken har det inte varit så noga. Vad vet jag, kanske är skitsnack, men ändå.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Min upplevelse är raka motsatsen:
Jag har varit i kontakt med en ganska duktig bunt diskar. (Pysslar en hel del med filservrar sedan en tid tillbaks för diverse små företag)
Dem som har dött i förtid är "före detta" IBM och Hitachi.

Dem som har/haft "bäst" livslängd har varit Seagate samt Western digital.
Visst, alla tillverkare har sina "måndagsexemplar".

Samsung ligger lite i mitten. fåtal diskar dör i förtid, men dem som håller, håller väl.

EDIT: "Dör i förtid": Med det menas att disken ifråga dör/krashar inom garantitiden.

jo det e lustigt att vissa märken funkar för några andra funkar inte?

Jag har ärligt 5 st trasiga WD diskar. Inga hitachi. Och då har jag mesta antal av diskar av Hitachi. Sedan så har jag dåliga erfarenheter av Asus moderkort också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

jo det e lustigt att vissa märken funkar för några andra funkar inte?

Nej, inte alls.
Det inte bara bekräftas av utan förutspås av grundläggande sannolikhetslära.

Diskar som dött i förtid för mig:
IBM
Seagate
WD
Maxtor

Diskar som inte dött alls:
Samsung (de enda nyare diskarna jag har)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lolight:

jo det e lustigt att vissa märken funkar för några andra funkar inte?

Jag har ärligt 5 st trasiga WD diskar. Inga hitachi. Och då har jag mesta antal av diskar av Hitachi. Sedan så har jag dåliga erfarenheter av Asus moderkort också.

Ja du. Det där är lustigt.
Återigen motsatt erfarenhet. Dem moderkort som sällan strulat är just Asus. Asus support är en annan fråga dock.
MSI och Gigabyte är dem moderkort som jag har liggandes "högvis", trasiga på ett eller annat sätt. (Samt något enstaka Asus och Asrock.)
För det mesta handlar det om dåliga/trasiga kondensatorer, men även mystigt döda chipsets och/eller utbrända regulatorer för CPU-spänningen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Några av de jag skickat tillbaka var utbytesexemplar (factory repaired) som dog snabbare än ursprungsexemplaret... Så mitt förtroende för Seagate är långt borta.

Har även en extern 1,5TB disk på data recovery som inte går att göra något med för att, enligt företaget då, kräver exakt samma batch för att det ska fungera att byta kretskort och grejer. Låter kanske otroligt, men på andra tidigare modeller och märken har det inte varit så noga. Vad vet jag, kanske är skitsnack, men ändå.

Där ser man.. man tycker att företag borde vilja ha hög kvalitet och hjälpa sina kunder för om de inte gör det slutar ju många att köpa deras produkter.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!