Asus Sabertooth P67 + Intel i7 2600K + Windows 7 x64...strul :-(

Permalänk
Medlem

Asus Sabertooth P67 + Intel i7 2600K + Windows 7 x64...strul :-(

Jaha, då sitter man själv där med en dator som jag inte lyckas installera Windows 7 x64 på :(.

Allt är nyköpt och ihopplockat idag.
- ASUS Sabertooth P67
- Intel i7 2600K
- 2 stycken Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (CL9) (CMX4GX3M1A1600C9)
- Noctua NH-C14
- Corsair Powersupply HX 650W
- 2 stycken interna Sony Optiarc DVD+-RW
- Western Digital Caviar Black 1TB

- Äldre Geforce 9600GT

Inga som helst problem under ihopskruvandet.
PC:n gick igång direkt och Bios:et (EFI) kunde plockas upp på skärmen för att kolla hur allt såg ut.
Ändrade enbart boot ordningen och i med Windows 7 Ultimate x64 skivan.

En fråga kommer upp om jag vill boota från CD/DVD...trycker <enter>.
Det kommer upp en vit stapel i nederkant med texten att filer laddas in.
Windows stapeln (ser ut som en grön larv som åker fram oh tillbaka) kommer upp.
Därefter så syns inget på skärmen...och inget händer...ingen läsning från DVD:n och disklampan är släckt. Tangentbord och musen slocknar också...men datorn är igång. Efter ett antal minuter så startas datorn om, men man hamnar än en gång i samma läge.

Hårddisken är en SATA6...jag testade både Marvell och Intels SATA6 postar men ingen skillnad.
Jag monterade en vanlig SATA3 Samsung 640GB mot en vanlig SATA3 port...ingen skillnad.
Jag ändrade i Bios:et (EFI) att det skulle vara IDE-mode istället för AHCI-läge...men ingen skillnad då heller.

CPU tempen är som mest uppe i 43 grader och moderkortet är svalare än så.
Ingen felindikerings-led lyser...initialt så tänds en i taget men slocknar förutom den gröna PWR-led:en som ju alltid ska lysa.

Bios:et(EFI) är hyfsat nytt...1305 tror jag den heter. Det finns en senare, men det bör inte göra någon skillnad. Bios(EFI) kan man ha uppe hur längs som helst och mecka runt i...ingen svart skärm då inte.
Jag försökte även installera en MythBuntu (Linux dist) som jag hade liggande på skiva...men även den ger en svart skärm innan installationen börjar mot disk.

Jag ser diskar och DVD:er i Bios:et(EFI) ch det ser ok ut.
Inget som helst mickel är dock gjort med något annat. Allt står i princip på auto.

Kanske måste jag manuellt ställa volten till minneskorten, men det verkar väl lite konstigt om man inte micklat med något!!?

Är det någon som har något tips vad man ska göra härnäst för att kunna komma vidare?
Jag har byggt ett antal datorer i mina dar, men detta är första gången jag får strul i installationsdelen på detta sätt.

Hjälp tas tacksamt emot :).

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär

Permalänk
Medlem

Jag löste problemet imorse.
Sabertooth:s automatik grejade inte att ställa in minnena korrekt. Jga körde även med MemCheck knappen på moderkortet, men fortfarande så fungerade inte installationen.

Väl innen i Bios igen så noterade jag att minnena hade konfigurerats som 1333...jag ställde om till 1600 och därefter fungerade allt som det skulle...skönt :).

Detta var väl första gången som jag manuellt behövde justera något för att få igång datorinstallationen. Jag har dock lärt mig min läxa att nu dubbelkolla allt/det mesta då auto inte går att lita på helt.

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär

Permalänk
Medlem

Gött att du löste det men kan inte riktigt fatta hur det kunde lösa sig genom att dra upp minnena till 1600mhz då man skall kunna installera Win7 på ett par 1333mhz minnen :/ Finns ju många som kör samma minnen som du fast på 1333mhz då dom inte pillar mycket i bios(efi, kommer nog alltid säga bios xD) och kör allt original :/

Skulle vara kul o veta om någon vet hur detta kunde fixa problemet

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85

Permalänk
Medlem

Ja, jag håller helt med.
Jag visste ju att minnena var 1600, och det var den enda anledningen till att jag gjorde denna (chans) ändring när det inte fungerade.

Allt fungerar dock helt stabilt nu.
Maxtemp på grafikkortet (passivt kylt) 65 grader.
Maxtemp på någon core efter OCCT i nästan en timme 63 grader.

Vid surfing så ligger grafikkortet på 50-55 grader och sällan någon core över 40 grader.

Jag har väl egentligen lite dålig kontroll på detta med temperaturer, men maxtempen på CPU:n är satt till 98 grader, och 20-30 grader under det ska vara helt ok enligt vad jag har kunnat läst mig till. Allt är monterat i ett NZXT H2 chassi, och det var smidigt och lätta att bygga ihop datorn. Chassit anses ju vara ett "tystare" chassi vilket stämmer, men CPU-fläkten tycker jag hörs. Nu har jag ju även lite andra datorer i samma rum, bl.a en WHS som står på 24/7 så det är ju ett konstant datorljud ändå i rummet. Jag är väl heller inte så känslig, utan det är mer för att testa om jag nu skulle dra ner hastigheten på CPU-fläkten.

Kylpastan (Artic Silver 5) kräver väl också lite inkörning och tempen ska kanske kunna gå ner ytterligare 2-5 grader jämfört med ovanstående.

Vad är en rimlig temperatur? När ska man bry sig?

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär

Permalänk
Medlem

Det blev en extrafläkt i botten av NZXT H2 chassit. Därefter bromsades farten på CPU-fläktarna och samtliga chassifläktar (4 nu) körs på lägsta hastighet.

64 grader är maxtempen (via OCCT testen) på någon av core:en, men grafikkortet går att få rejält varmt...över 100 grader... med OCCT för GPU:n. Det tar dock ett tag, men visar med all önskvärd tydlighet att passiva kort suger när man maxar dem länge i ett testprogram. I det verkliga livet så fungerar det dock perfekt för mig som inte spelar. Det ligger på runt 55 grader vid min normalanvändning.

Nu är den tystare än tidigare, men WHS:en brummar lika högt som förr (den står precis bredvid) :).

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär

Permalänk
Medlem

har typ samma setup som dig, mina minnen blev ner clockade till 1333. No problem för mig har inte orkat clocka upp dem än kom jag på

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Ja, "något" knepigt var det...innan jag ändrade till 1600 så blev det svart vid installationen...och efter ändringen gick allt som det skulle.
Datorer har ju dock sitt eget liv...vi får väl sätta upp detta på "något som inte borde gjort skillnad löste problemet" kontot ;).

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär