Permalänk
Medlem

Dethadder Black Edition + fråga

Hej! Har en fråga bara, är det någon som vet om Deathadder Black Edition säljs någonstans i Sverige eller om den kommer göra det?

Man skulle väl kunna beställa från deras hemsida men det verkar lite jobbigare

Övrig fråga: Vilken är den bästa spelmusen tycker du? Vad ska man satsa på, hög DPI eller hz?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Logitech G500

Visa signatur

"If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooltz:

Logitech G500

Av vilken/vilka anledning/-ar? Har du den? är den skön? Såg att den hade den högsta DPI (vad jag vet) för tillfället så den verkar bra

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Högsta dpi betyder mindre än noll.
Är väll kanske 1% som faktiskt använder max dpi på dagens "spelmöss"
Death Adder och Xai får min röst. DA om man vill ha formad och xai om man vill ha ambi.

Lägg ner allt skit med DPI,HZ osv. Alla dagens klarar 500-1000hz och har dpi så det räcker och blir över.
Det enda du ska bry dig om är formen,storlek osv och det är högst personligt.
Ytterst få får möss att skippa, det är riktiga lågsensare som lyckas med detta och där får vissa av dagens nyare laser möss problem.
Samt att ytan är mycket mer viktig med nyare lasermöss (flesta funkar bäst med enfärgade plastmattor)

Permalänk
Medlem

Jag säger Logitech G500 pga att den har skön passform för min hand, den har väldigt bra sensor, det är praktiskt att kunna bytta vikt, den har 3 sidor knappar som är lätta att använda och är svåra att komma åt av misstag!

Visa signatur

"If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Högsta dpi betyder mindre än noll.
Är väll kanske 1% som faktiskt använder max dpi på dagens "spelmöss"
Death Adder och Xai får min röst. DA om man vill ha formad och xai om man vill ha ambi.

Lägg ner allt skit med DPI,HZ osv. Alla dagens klarar 500-1000hz och har dpi så det räcker och blir över.
Det enda du ska bry dig om är formen,storlek osv och det är högst personligt.
Ytterst få får möss att skippa, det är riktiga lågsensare som lyckas med detta och där får vissa av dagens nyare laser möss problem.
Samt att ytan är mycket mer viktig med nyare lasermöss (flesta funkar bäst med enfärgade plastmattor)

Anledningen till varför jag bryr mig om detta är att jag vill ha så bra precision som möjligt, känner med min nuvarande mus att den är lite dålig när det gäller det, har någon från msi.
Så du menar att oavsett dpi och hz har dom lika bra precision?

Vad menar du med ambi på xai musen?
Finns det någon musmatta du föreslår då? någon svart steelseries antar jag?
Har för tillfället den där gul/orange färgade från steelseries-fnatic.

Du har ingen aning om DA Black Edition kommer till Sverige eller ej?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooltz:

Jag säger Logitech G500 pga att den har skön passform för min hand, den har väldigt bra sensor, det är praktiskt att kunna bytta vikt, den har 3 sidor knappar som är lätta att använda och är svåra att komma åt av misstag!

Okej, jo den såg rätt skön ut!
Det väger mellan den eller en ny Death Adder, min kompis lånar min gamla, skulle vara skönt med en helt ny
Tack!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kikke:

Anledningen till varför jag bryr mig om detta är att jag vill ha så bra precision som möjligt, känner med min nuvarande mus att den är lite dålig när det gäller det, har någon från msi.
Så du menar att oavsett dpi och hz har dom lika bra precision?

Vad menar du med ambi på xai musen?
Finns det någon musmatta du föreslår då? någon svart steelseries antar jag?
Har för tillfället den där gul/orange färgade från steelseries-fnatic.

Du har ingen aning om DA Black Edition kommer till Sverige eller ej?

Tack för hjälpen!

Vänta nu, om du vill ha bättre precision så ska du väll köra på lägre dpi? eller?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Du får inte bättre precision av högre dpi, snarare sämre då sensen ökar med dpin.
Och ställa ner sens i ex windows point options är stort no-no.

4/9HD är bra plastmattor av SS men dom nöts ut relativt fort, något att tänka på.

http://www2.razerzone.com/MouseGuide/technology/ambidextrous/...

Tyvär vet jag ej om den svarta DA, själv varit lite sugen på den svarta DA'n. (Använt DA sen launch.
Bästa är väll att kolla med Dustinhome,maxfps,inet om dom har planer på att ta in den.

Har även min Kinzu som jag älskar (storleken och formen är perfekt för mig i rts) dock jobbigt i windows utan sidoknapparna
Kinzun är mindre än Xain.

Du kan även kolla på Naos 5000 om du vill ha mer ergonomi (dock är dom sorts mössen alldeles för stora för mig och funkar inte med clawgrip imo)

Permalänk
Medlem

Naos 5000 /thread

Bästa passformen någonsin om man är högerhänt, mycket bra features, ingenting att klaga på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Vänta nu, om du vill ha bättre precision så ska du väll köra på lägre dpi? eller?

Är det så? har inte varit så insatt i just möss så hade för mig att högre dpi gav bättre precision, hm, där ser man...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Well, på ett sätt är det rätt men på ett annat nej.

Du kan få bättre "precision" om du kör hög DPI med lägre sens.
Detta gäller i spel mest.

Ex 400dpi 4 sens = 1600 dpi 1 sens vilket kan ge bättre precision.
MEN, problemet är att många möss kan reagera negativt på detta och uppvisa negativ acceleration vilket är hemskt.
Men framförallt mer dpi = snabbare sens/muspekare. Så köra 5000dpi i windows utan sänka sens i windows alt medföljande program = världens snabbaste pekare och inte så enkelt att kontrollera

Jag personligen tycker 1600dpi är löjligt fort i windows miljö i 1920x1200 men vissa tycker det är skönt.
Så ökar vi det till 5000, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kikke:

Är det så? har inte varit så insatt i just möss så hade för mig att högre dpi gav bättre precision, hm, där ser man...

Högre DPI ger bättre Precision men du kan inte utnyttja den pga att musen kommer röra sig så otroligt snabbt över skärmen när du kör i hög DPI. Om du istället kör med låg DPI så kommer du få mer kontroll över musens rörelser på skärmen, det är detta de andra i tråden menar med bättre precision.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=695697 vart mitt val.. om den passa alla är oklart men det finns helt klart inställningar för precis allt. Negativt med denna musen är det att batteriet inte klarar sig mer än säg ca: 10-12 timmar i regelbunden användning men som tur är ingår ett extra batteri. En sak till att tänka på är att du lär ha en vit musmatta för bästa respons, tex http://www.netonnet.se/art/dator/moss---tangentbord---pekdon/...

Låter det som att jag bara säger negativa saker om denna så är det för att det är dem ända man tänker på
Kanske bäst att lägga till en + kommentar med.
På plussidan kommer att du kan ställa in den på de mesta håll och sätt.. den svarar perfekt i spel och har en bra app för att sätta vilken profil du vill använda till vilket spel osv. Denna musen är idag såvitt jag vet unik med det att den har en tumknapp som du kan hålla ned för att sänka DPI'n vid behov tex vid sniperskott i FPS spel. Just ja scrollhjulet är kanon med.. den rör sig inte alls om du visar att du vill klicka och inte scrolla.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan säga om du ska köpa en ny mus är att den ska använda sig av laserteknik. Tror nästan alla moderna spel möss använder sig av laserteknik då den är överlägsen gentemot optiska, samt att tekniken blivit så billig på senare år. En lasermus skicker ut en tunn laserstråle som läser av rörelser mycket noggrant och snabbt, vilket ger den bättre precision än en optisk mus.
En lasermus kan i princip användas på nästan vilket underlag som helst, oberoende av färg eller mönster. Glasunderlag är nog det enda underlaget som kan störa laserns avläsning om jag inte minns fel. Optiska möss är mycket mer känsliga, vissa färger, mönster, underlag stör avläsning och kan försämra precision samt rörelser. Lasermöss är mer strömsnåla också, om du vill ha en trådlös kan den ha en längre användningstid mellan batteribyte/laddning än en optisk trådlös mus.

Som tidigare inlägg redan nämt så tycker jag inte du ska stirra dig blind på DPI och Hz på en mus. DPI är en grad av hur mycket muspekaren kommer att förflytta sig gentemot musens rörelse. Hög DPI resulterar i att muspekaren förflyttaren snabbare/mer när du flyttar musen, tvärt om för låg DPI. Hur mycket DPI man vill ha är en smaksak, vissa gillar mer, andra mindre.
Hz är en grad på responstid. Responstid är ett mått på hur ofta musen läser av rörelser, låg Hz kan resultera i en långsam avläsning, vilket är olämpligt för spel. Lasermöss har en så hög Hz så den är ganska ointressant att kolla på idag (om man inte verkligen vill).

Man kan se möss som har stöd upp till typ 5000+dpi, vilket är väldigt mycket. Jag skulle satsa på en lasermus, med stöd för en DPI som du tycker passar dig/dina användningsområden, (tror alla lasermöss kan använda en dpi upp till runt 3000, inte helt hundra), men framförallt en mus du tycker är bekväm/behaglig att använda.

Mvh

Permalänk
Medlem

Laser är inte överlägsen optisk.
Och nej vissa lasermöss har svårt för vissa tygmattor/färger.
Optiska mycket mer känsliga? Rent jävla skitsnack. Optiska möss är BETYDLIGT bättre på att läsa underlag.

Både optiska och lasermöss har likadan hz så det är inget exklusivt för lasermöss lol.

Sorry men jävlar vad mycket PR bullshit.

Anledningen laser blivit populärt är att dom kan pressa dpin till löjliga nivåer som nästan ingen använder.
DPI är som att stirra på dynamisk kontrast. Fräckt med höga siffror som är meningslösa.
Eller som LED på en sketen TN panel, då blir den automatiskt jättebra tydligen.

Synd Dom inte gör ett mousescore test med alla nya lasermöss så folk kan se att dom inte är så jävla bra som texterna säger.
Finns ett par som gjort perfect traction tester skälv bara.

Permalänk
Medlem

Håller med till fullo om att lasermöss är mer känsliga för underlaget/musmattan.. därför jag fick skaffa en ny ju.. en vit en

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Laser är inte överlägsen optisk.
Och nej vissa lasermöss har svårt för vissa tygmattor/färger.
Optiska mycket mer känsliga? Rent jävla skitsnack. Optiska möss är BETYDLIGT bättre på att läsa underlag.

Både optiska och lasermöss har likadan hz så det är inget exklusivt för lasermöss lol.

Sorry men jävlar vad mycket PR bullshit.

Anledningen laser blivit populärt är att dom kan pressa dpin till löjliga nivåer som nästan ingen använder.
DPI är som att stirra på dynamisk kontrast. Fräckt med höga siffror som är meningslösa.
Eller som LED på en sketen TN panel, då blir den automatiskt jättebra tydligen.

Synd Dom inte gör ett mousescore test med alla nya lasermöss så folk kan se att dom inte är så jävla bra som texterna säger.
Finns ett par som gjort perfect traction tester skälv bara.

När det ju så att man inte MÅSTE få nerdrage för att andra inte tycker samma som en själv.

Jag föredrar laser and that's that, därför att optisk känns lite mer efterbliven om man säger så, iallafall utav det jag har testat.

Visa signatur

"If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat"

Permalänk
Medlem

Det handlar inte ett dugg om personligt tycke.
Ta upp saker som är helt fel som "fakta" är fail.

Lika mycket som folk som ger tips om att LED skärmar är så sjukt bra och grymma, när dom inte ens vet vad dom snackar om utan läst någon fräck PR.

Sen är faktum att Optisk sensor är överlägsen laser på alla delar förutom pusha ut extremt hög DPI.
Sen vill jag gärna höra mer om varför du föredrar laser över optisk, då du inte märker någon skillnad på optisk och laser vid helt vanligt användande.

Aja, blir bara irriterad på folk som försöker dra upp skitsnack som fakta, som säljare på elgiganten osv.

Åter igen som du inte verkar fatta, det handlar absolut 0 om personligt tycke.
Men sorry I guess, ska lämna faktan och låta folk tro sina roliga saker

Permalänk
Medlem

om du vill ha precision så ska du prova ut en mus som glider bra istället för att kolla på dpi och hz. själv kör jag min mus i 800-1100dpi. dem flest utnyttjar nästan aldrig mer än 2000 dpi. de flest möss över 300kr klarar av både dpi och hz för en gamer.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det handlar inte ett dugg om personligt tycke.
Ta upp saker som är helt fel som "fakta" är fail.

Lika mycket som folk som ger tips om att LED skärmar är så sjukt bra och grymma, när dom inte ens vet vad dom snackar om utan läst någon fräck PR.

Sen är faktum att Optisk sensor är överlägsen laser på alla delar förutom pusha ut extremt hög DPI.
Sen vill jag gärna höra mer om varför du föredrar laser över optisk, då du inte märker någon skillnad på optisk och laser vid helt vanligt användande.

Aja, blir bara irriterad på folk som försöker dra upp skitsnack som fakta, som säljare på elgiganten osv.

Åter igen som du inte verkar fatta, det handlar absolut 0 om personligt tycke.
Men sorry I guess, ska lämna faktan och låta folk tro sina roliga saker

Har både en laser och en optisk och den optiska har märkbar skillnad, kanske bara är ett dåligt exemplar då :/

Visa signatur

"If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det handlar inte ett dugg om personligt tycke.
Ta upp saker som är helt fel som "fakta" är fail.

Lika mycket som folk som ger tips om att LED skärmar är så sjukt bra och grymma, när dom inte ens vet vad dom snackar om utan läst någon fräck PR.

Sen är faktum att Optisk sensor är överlägsen laser på alla delar förutom pusha ut extremt hög DPI.
Sen vill jag gärna höra mer om varför du föredrar laser över optisk, då du inte märker någon skillnad på optisk och laser vid helt vanligt användande.

Aja, blir bara irriterad på folk som försöker dra upp skitsnack som fakta, som säljare på elgiganten osv.

Åter igen som du inte verkar fatta, det handlar absolut 0 om personligt tycke.
Men sorry I guess, ska lämna faktan och låta folk tro sina roliga saker

wow...

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooltz:

Jag säger Logitech G500 pga att den har skön passform för min hand, den har väldigt bra sensor, det är praktiskt att kunna bytta vikt, den har 3 sidor knappar som är lätta att använda och är svåra att komma åt av misstag!

+1 har en och är nöjd.

Passa på och köp logitech gaming saker medan du kan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stakz:

+1 har en och är nöjd.

Passa på och köp logitech gaming saker medan du kan

Vad menar du med det?

Visa signatur

"If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat"

Permalänk
Medlem

oj, tack för all hjälp och tips, blivit lite rörigt med blandade åsikter men ^^

Det jag är ute efter är alltså

Jag gillar att köra med hyffsat låg sens och vill ha bra precision
En mus som passar handen bra
Bra knappar, som inte låter överdrivet mycket och som håller

Har haft en Deathadder tidigare och tyckte den satt väldigt skönt och den var bra bortsett från att när jag drog musen snett, ner-höger, så hackade den lite (Kan vara att den vart rätt gammal och använd men). Så funderar på antingen en ny Deathadder eller G500 som någon nämnde tidigare.
Är det någon som har ett annat förslag eller tycker att jag borde gå på någon av dom? Kör som sagt med låg sens, lägre än vad alla mina kompisar gör iallafall.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Entusiast

Mionix Naos 5000 är en sjukt bra mus:)

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooltz:

Vad menar du med det?

Logitech ska sluta sälja gaming gear om ja minns rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Mionix Naos 5000 är en sjukt bra mus:)

Har du en själv? Hur sitter den i handen?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stakz:

Logitech ska sluta sälja gaming gear om ja minns rätt?

Vet du varför?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kikke:

Vet du varför?

http://www.dustinhome.se/dp_3805.aspx?csref=Sweclockers_Banne...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!