Samsung svarar Apple med patentklagomål i tre länder

Permalänk
Medlem

Saknar de senaste halvårets stämningar..

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Just dom modellerna är inte så lik, men de är inte F700 som Apple har stört sig på utan Galaxy serien. Kolla t.ex. Galaxy Ace och säg mig om den inte är lik Iphone 4?

Jag menade galaxy o 4an. O jag håller med dig att de liknar varandra. Men det råder inga tveksamheter om vilken telefon som är vilken. Det är inte någon "kinakopia" o apples alla ideer är inte deras egna så då tycker jag stämningen känns rätt löjlig.

Permalänk
Medlem

Man kan spekulera i varför apple handlar. Själv tror jag att det är ett svar på androids minst sagt explosiva utveckling. Android är det enda som verkligen kan hota apple på smartphone-marknaden. Dessutom har android skapat en uppslutning mellan många olika telefontillverkare som inte existerat tidigare. Det kommande årets utveckling kommer att bli högaktuell att följa nu när fler aktörer gettsig in i telefon/padkriget.
Med största sannolikhet kommer det att innebära bättre och billigare produkter nu när utbudet breddas. MUMMA!

Permalänk
Medlem

Hejja Samsung!
Att ta Apples parti oavsett vad är som att bita sig själv i pungen och småtugga lite.

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

När kommer stämningen mot LG då?

Ta bara Optimus X2 som exempel (de har fler)

Skrivet av Gender Bender:

Det där är bara påhitt, den visades aldrig på Cebit 2006, den visades på Cebit 2007 och visades för första gången för allmänheten feb 2007, en månad efter att Apple hade visat upp Iphone. Apple tänkte dessutom visa upp Iphone redan i oktober 2006, men det blev uppskjutet. Detta har tom Android communityn bevisat är inget annat en falska påhitt.

http://androidcommunity.com/who-was-really-first-apple-vs-sam...

Ni som tycker att det är okej att kopiera designer rakt av, tycker ni de vore okej om Toyotas nästa bil ser exakt ut som en Volvo där den enda skillnaden är att handtaget ser lite annorlunda ut? Eller om Lamborghini kopierade Ferrari rakt av? En bil ska självklart få se ut som en bil, fyra hjul och en kaross, men hur den utformas tycker jag ska vara unikt för företaget, och desamma gäller mobiler, något som Samsung tydligen inte kan leva upp till.

Få se nu?
Citroën C1, Toyota Aygo och ngn mer är SAMMA BIL!
EXAKT samma bil med lite andra lampor och smärre karossförändringar.
Uppenbarligen ÄR detta ok för allmänheten i stort.....

Permalänk
Medlem

Alla advokater måste ju ha något att göra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldreven:

Alla advokater måste ju ha något att göra...

Precis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Intressant att apple köpte komponenter från Samsung för 5.7 miljarder dollar förra året. Hur tänkte Apple här? Känns som att Apple får det svårt vid nästa prisförhandling. Samsungs Android telefoner & tablets kommer nog prioriteras mer från Samsungs sida än att leverera komponenter till Apple.
http://www.engadget.com/2011/04/19/apple-spent-nearly-5-7b-on...

det är säkert stämings avdelningarna som stämt varandra och inte inköp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Få se nu?
Citroën C1, Toyota Aygo och ngn mer är SAMMA BIL!
EXAKT samma bil med lite andra lampor och smärre karossförändringar.
Uppenbarligen ÄR detta ok för allmänheten i stort.....

Peugeot 107.
Men där är det väl snarare ett samarbete?

Problemet mellan Galaxy och iPhonen är väl att dom är så pass lika att det finns risk för förväxling.
Visst, är man insatt så ser man direkt skillnad, men LÅNGT ifrån alla skulle kunna hålla isär dom vid första anblicken.

EDIT: Frågan är väl varför Apple valde att stämma Samsung från början. Dom måste ju ha vetat att Samsung skulle stämma tillbaka. Någonting måste Apple ha räknat med att tjäna på det, eller?

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Kanske de vet att Sony inte kommer att klara av att leverera kamra delen till iphone 5 i tid och försöker få samsung att bryta deras nuvarande kontrakt så de får massa pengar för kontraktsbrott? Är mest tänkt som skämt men skulle aldrig förvåna mig om det var så.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som finner det konstigt att det verkar vara Galaxy S som Apple drar upp? Utseendemässigt så är det ju inte så farligt.

Senaste gången jag gick en butik och såg Galaxy Ace på lite avstånd så trodde jag det var en iPhone 4, tills jag kom nära nog att se att det stod Android och Samsung på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Få se nu?
Citroën C1, Toyota Aygo och ngn mer är SAMMA BIL!
EXAKT samma bil med lite andra lampor och smärre karossförändringar.
Uppenbarligen ÄR detta ok för allmänheten i stort.....

Fast det där är ju ett samarbete mellan tillverkare för att skära ner på utvecklings kostnader.

Sedan så är det ju så att trots att det är samma bottenplatta så skiljer sig bilarna ganska markant i kvalité, körgladhet, känsla och design.
Ungefär som olika Android mobiler. Samma mjukvara i grunden, men olika tillverkare och modeller.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Håller varken på Apple eller Samsung. Ja det finns likheter. Men då man håller i telefonerna och knappar runt så är det helt olika telefoner med tanke på vikt, matrialval, knappar, operativsystem etc. Det är som att folk skulle bli osams för att de har likadant smink. Och det står tydligt att det är Samsung. Hade varit en annan sak om Samsung tillverkat iphonekopia som Sophone. Låter som Samsung rotat i garderoben och funnit något som de bidragit med något innovativt till smartphoneutvecklingen som de nu använder som ammo mot Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

När kommer stämningen mot LG då?

Ta bara Optimus X2 som exempel (de har fler)
http://www.mobilephonesarena.com/images/lg-optimus-x2-big.jpg

Få se nu?
Citroën C1, Toyota Aygo och ngn mer är SAMMA BIL!
EXAKT samma bil med lite andra lampor och smärre karossförändringar.
Uppenbarligen ÄR detta ok för allmänheten i stort.....

ring och tipsa , du kan säkert få en del av kakan:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Men snälla nån, mobiltelefoner har varit identiska sedan flera år tillbaka,
det är ju två helt olika mobiltelefoner fast med väldigt lik utseende.
Det finns så få möjligheter att göra något åt utseendet, Jag menar hur fan ska det annars se ut?!?!

Ska man stämma någon så ska man gå ut efter FUNKTIONER helvete-.-

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Ni sitter allvarligt talat och hejar på företag xDDDD

En sak jag undrar.. När ni går ut och träffar era polare så antar jag inte att ni säger "Fan va nice om apple går i konkurs, för dom är så störiga", eller nåt liknande.

Apple är ett företag precis som något annat. Bara att det stör er JUST för att det är Apple.
Apples produkter är bra och det finns också en anledning till varför dom ligger i TOP!
Säger absolut inte att Samsung är dåliga, utan tvärtom. Jag själv äger massor med Samsung produkter och är lika nöjd med dom som mina 4 apple produkter.

Men fortfarande.. Sluta hejja, det är inte två fotbolls lag i ett final-derby direkt.

Fotboll är ju så mycket tråkigare än företagsstrider

Men seriöst, att det finns ett utbrett Applehat är väl inte så konstigt? Tippar på att anledningen till detta är en blandning av dåliga erfarenheter av "Appleinvigda" och tanken på hur hårdvarumarknaden skulle se ut om Apple fick för stor del av kakan.
I just detta fallet så tror jag dock att många reagerar på vad Samsung blir stämda för, detta då linjerna för vad som är "samma" och inte är så pass diffusa. Sen att den som stämmer råkar vara hårdvarufantastens fiende no.1 gör ju inte saken bättre.

Så tänker jag iaf,

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Tyvärr är hela branschen fullt sysselsatt av stämningar. Som jag ser det är ett av problemen att patent antas för lättvindigt, och några antas trots att tekniken redan är sedan årtionden tillbaka vedertagen. Dessutom är det ju närmast omöjligt att kvalificera mjukvarupatent, särskilt när det handlar om typiskt mänskligt beteende.

Lägg därtill det obefintliga skydd patent defakto erbjuder när ekonomiskt starkarkare parter kan vinna på ren uthållighet. Samtidigt har etablisemanget lite sig själv att skylla när de flesta lagar kring patent är resultatet av aktivt lobbande. Fartblind av egennyttan har man grävt in egen grop och på ett sätt skapat en ny form av monopol; för hur många småföretagare kan/vågar ge sig ut på marknaden i framtiden utan en mycket ekonomiskt stark partner? Hela iden med patent behöver nog ses över ordentligt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net