Helgsnack: "Seriöst ljud till datorn"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dinin:

grr, första posten failade av någon anledning

Om nu rumsakustik är så viktigt, finns det någon speciell sorts tapet man kan använda eller måste man slänga upp någon sorts crap på väggarna?

Och även så undrar jag om den generall uppfattningen om vardagsrum, generellt sett. Ett seriöst ljudsystem som delvis används till att kolla på tv-serier typ vardagligen och som används till musik då man har folk på besök. Är det ett 5.1 system eller ett 2.0/2.1 system för samma pengar som skulle rekommenderas?

Det beror på vad samma pengar är, har du en budget på 5000 så 2 kanal, är det 500 000 då låter även ett 5.1 tillräckligt bra i 2 kanal. i budgetklassen låter alltid 2 kanal bättre totalt sett. men hembioreceivrarna är ofta bättre än enklare 2 kanalare pga volymfördelar, så köp en hembioreceiver o ett par bra högtalare , bygg sedan ut det till ett komplett 5.1 system i stället för att köpa 5.1 skithögtalare som du ändå tröttnar på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Det var snack om seriöst ljud här! Inget fjortisdunk.
Och på den högtalaren du har så har dom begått ett katastrofalt fel, sätta två mellanregister bredvid varandra. Elementen ska vara i en lodrät linje och mellanregister och diskant ska sitta så nära varandra som möjligt.

Är du korkad eller? tror du ja bygger dessa för att jag är oseriös eller? spelar 100 gånger bättre än logitech z-2300 som ja har till datorn oxå.. neee men bara för att hela huset skakar så är de oseriöst..

btw så byggde ja dom efter ritning som någon som vet hur de ska vara har gjort..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av westerlund_adam:

Är du korkad eller? tror du ja bygger dessa för att jag är oseriös eller? spelar 100 gånger bättre än logitech z-2300 som ja har till datorn oxå.. neee men bara för att hela huset skakar så är de oseriöst..

btw så byggde ja dom efter ritning som någon som vet hur de ska vara har gjort..

Man kan väl ha seriösa välljudande system som kan få huset att skaka? jag ser absolut ingen motsättning i det, men jättelådor av tveksam kvalitet platsar inte in i den kategorin.
Jag vet att man kan närmast riva huset med hjälp av ljudtryck, jag har provat med rejäla saker som dessutom låtit bra vid normala nivåer. men det krävdes betydligt mer lådor o effekt än det där.
Jag tror inte du är oseriös, snarare lite okunnig/oerfaren, men det kan du ju ändra på genom att studera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av westerlund_adam:

Är du korkad eller? tror du ja bygger dessa för att jag är oseriös eller? spelar 100 gånger bättre än logitech z-2300 som ja har till datorn oxå.. neee men bara för att hela huset skakar så är de oseriöst..

btw så byggde ja dom efter ritning som någon som vet hur de ska vara har gjort..

Kolla med ditt bibliotek ifall dom har Loudspeaker Cookbook. Om inte så kanske du kan få fjärrlåna den.
Något man får lära sig tidigt är att alla element ska vara arrangerade i en lodrät linje. Har man flera mellanregister ska man absolut INTE placera dom bredvid varandra, det skapar bara en diffus ljudbild utan precision.

Och dessutom är det dom billigaste skräpelementen i dom där lådorna. Kolla på riktiga grejor istället. Vill du spela högt så bygg något PA-liknande med riktiga grejor. Vill du spela fint så bygg något typ Troels-Gravesen eller liknande. Visst, det blir dyrt men i ljudbranchen så är det oftast billigare att kosta på lite extra.

Och ja, jag vet nog mycket för att kasta skit på dina högtalare.

Nej, nu ska jag inte låta något sånt här förstöra en annars så fin dag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan väl ha seriösa välljudande system som kan få huset att skaka? jag ser absolut ingen motsättning i det, men jättelådor av tveksam kvalitet platsar inte in i den kategorin.
Jag vet att man kan närmast riva huset med hjälp av ljudtryck, jag har provat med rejäla saker som dessutom låtit bra vid normala nivåer. men det krävdes betydligt mer lådor o effekt än det där.
Jag tror inte du är oseriös, snarare lite okunnig/oerfaren, men det kan du ju ändra på genom att studera.

Det är en snubbe på Minhembio som har byggt med två stycken CSS SDX15 och enligt honom så får det huset att börja bete sig spännande. Det är riktiga grejor. Men med detta MGR eller vad det nu heter så kommer man ingen vart, ingen infrabas eller liknande. Bara distande fjortisdunk utan definition.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Jo, men nu syftar jag såklart på de små pluttarna Logitech satt i sina sattelit-paket. Om ett element kostade några hundra så skulle ett 7.1 paket kosta bra mycket mer än ett par tusen.

Skrivet av Ala_95:

Vem har tutat i er denna osanning?
Man kan få underbart ljud ur ett element. Jag har hört det själv och ni som inte tror mig är välkommen på provlyssning.

Jag kör med denna http://hifitalo.fi/cat/product_details.php?p=1054
Men det finns billigare (och fortfarande bra) http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7939 (kommer en version två snart, finns intresse så kan jag leta upp utvecklartråden på diyaudio).

Visa signatur

i7-2600/8GB/2x8800GT(sli) || Jackson Guitars & Marshall amplifiers FTW!

Permalänk

Del av studioutrustning

Kör med
* Lynx Studio Technology LynxTWO-B
* Harmony Design Pre9 (balanserade I/O + ELMA)
* Focal Solo6 Be (billigaste F. med berylliumdiskant man kan köpa...) på Monitor Audio GS stativ.
* Harmony Design Ear90 (bal. I + ELMA)
* AKG K701
* Apgammal dator...
Fungerar fin-fint det...

Må väl!