Permalänk

Slipa vid lackning?

Hej! Tänkte fråga, när man ska lacka ett chassi eller dylikt bör man ju slipa innan. Går det bra att göra detta med vanligt 80 papper? Eller måste man använda något speciellt? Förra gången jag lackade struntade jag i att slippa och färgen lossnade lätt.

Tack!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av PhenPhantom:

Hej! Tänkte fråga, när man ska lacka ett chassi eller dylikt bör man ju slipa innan. Går det bra att göra detta med vanligt 80 papper? Eller måste man använda något speciellt? Förra gången jag lackade struntade jag i att slippa och färgen lossnade lätt.

Tack!

För att få färgen att fästa skall du dels slipa men även "prima" chassit. Detta köper du enklast på burk på typ biltema och då sitter färgen som berget. När det gäller slipningen skulle jag tipsa om ossilerande slipmaskin och antagligen 80 till att börja med och sedan 120. Primern kommer sedan att jämna ut det mesta innan färgen skall på.

Permalänk
Medlem

Burk färg kommer aldrig sitta som berget, specielt inte biltemas.

Permalänk
Medlem

jag skulle inte köra så grovt papper..räcker med att du ruggar upp ytan med våtslippapper ett tag så ytan blir matt..dvs 1500-2000 papper om det redan ligger ett lager lack på chassiet.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Andyah:

jag skulle inte köra så grovt papper..räcker med att du ruggar upp ytan med våtslippapper ett tag så ytan blir matt..dvs 1500-2000 papper om det redan ligger ett lager lack på chassiet.

Nä men 400-600. 80 är för grovt och kommer bara repa underlaget.
2000 är det knappt så du behöver vid lappning av processorer. Vilket helst ska bli spegelblankt till slut.

Är det ett redan lackat chassi behöver du bara rugga upp utan då originalfärgen kommer ge vidhäftning för nya färgen. Vill du att ytan ska bli mer stöttålig så rekommenderar jag ett par lager klarlack efteråt.
(klarlack finns i blank, matt, sidenmatt etc etc. Beroende på vad för resultat som önskas)

Lycka till!

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk

När jag lackar så använder jag 400 papper för att göra ytan 'grov' så att färgen fastnar, men något som e viktigt att göra efter att slipa om du inne visste det, är att ta T-Röd och torka bort allt som blev kvar av slipningen och även mot fettet som händerna avger.

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|

Permalänk
Medlem

Slipa, rugga ytan och thinner, sen är det bara och lacka och på med primer/klarlack

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Slipa, rugga ytan och thinner, sen är det bara och lacka och på med primer/klarlack

näääh du. rugga..tvätta av..sen primer dvs före lacken

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

för att lacka chassi så är det så här, eller har jag fel? :
Dra lite med 400 papper
Tvätta med t-röd/thinner
på med primer
på med färg
klart?

eller ska man ha på klarlack också?
Burkar jag funderar på använda är:

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-Lack/Hobbyfarg/ - Blank- eller Matt-vit
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-Lack/Primerfiller-f...

Eller är det fel tänkt?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Lånar tråden lite.

för att lacka chassi så är det så här, eller har jag fel? :
Dra lite med 400 papper
Tvätta med t-röd/thinner
på med primer
på med färg
klart?

eller ska man ha på klarlack också?
Burkar jag funderar på använda är:

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-Lack/Hobbyfarg/ - Blank- eller Matt-vit
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-Lack/Primerfiller-f...

Eller är det fel tänkt?

Du är på rätt väg ja.
Beroende på vad du lackar så kan det variera med behovet av primer.
Primern är till för att färgen du vill lägga på ska fästa.
Är det en lackad yta räcker det med att rugga upp den med 400 papper och torka rent innan lackning.

Är det nåt som kan bli utsatt för fysisk åverkan är klarlack att rekommendera då det ger ett skyddande lager utanpå färgen.
Är det ett chassi? Ja klarlacka.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

yes låter rätt. se till att slipa en jämn yta bara så inte du ser plåten på ena stället medans andra ställen så e de färg kvar på. klarlack är en fördel då denna brukar ge en hel del glans. dessutom tål den mer än vad den vanliga färgen gör.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackgoat:

Vill du att ytan ska bli mer stöttålig så rekommenderar jag ett par lager klarlack efteråt. (klarlack finns i blank, matt, sidenmatt etc etc. Beroende på vad för resultat som önskas)

Har inte lyckats hitta halvblank klarlack på sprayburk, finns det? Hittar inte ens nån tillverkare på nätet som har annat än högblank, så jag börjar misströsta.

Vill inte ha pianolacksfinish på chassit, då minsta lilla smuts eller skavank framträder extra mycket.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Har inte lyckats hitta halvblank klarlack på sprayburk, finns det? Hittar inte ens nån tillverkare på nätet som har annat än högblank, så jag börjar misströsta.

Vill inte ha pianolacksfinish på chassit, då minsta lilla smuts eller skavank framträder extra mycket.

Hehe, det e inte lätt jämt.
Jag brukar köra med Belton's färger, mest för att farsan jobbar på Colorama där de säljer
De har Siden/matt/klar -lack iaf. Så kika in på närmaste Colorama/färg butik så kanske de har

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackgoat:

Hehe, det e inte lätt jämt.
Jag brukar köra med Belton's färger, mest för att farsan jobbar på Colorama där de säljer
De har Siden/matt/klar -lack iaf. Så kika in på närmaste Colorama/färg butik så kanske de har

Tackar för tipset, det finns två Coloramabutiker här i stan så kanske kanske kanske.

Annars får det väl bli ett tunt lager smältlim.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Tackar för tipset, det finns två Coloramabutiker här i stan så kanske kanske kanske.

Annars får det väl bli ett tunt lager smältlim.

Haha, smältlim är nog inte att rekommendera för en fin finish, funkar nog bra för att få lite extra grepp dock

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk

Tack för alla svar! Ska testa mig fram lite, :3

Visa signatur
Permalänk

Om du vill få en riktig bra yta så tar du bort all plast från chassit och lägger in det i ugnen i kanke 5-10 min på 100 grader, sen målar du det medans det är varmt med biltemas "fälgfärg" då får de en väldigt hållbar yta. Den ytan håller även för bensin om du nu skulle få det på daton, brukar göra så bär ja målar renoverade moped motorer

Visa signatur

Processor: Core I5. Antec Küler 620 PnP 2x Gentle typhoon 1850 Rpm. RAM: 8Gb Vengance. GPU:CF 6950 twin frozr@ 950/1400. Mobo: P8P87 Pro. Nätagg: Ax 850. OS: W7 ultimate 64bit. Allt detta i ett Define R3 med 4 120mm fläktar. Vertex2 120gb ssd, 3 Tb lagring på HDD´s
Apple iPhone 32gb
MacBook Pro I5

Permalänk
Skrivet av -Blommen-:

Om du vill få en riktig bra yta så tar du bort all plast från chassit och lägger in det i ugnen i kanke 5-10 min på 100 grader, sen målar du det medans det är varmt med biltemas "fälgfärg" då får de en väldigt hållbar yta. Den ytan håller även för bensin om du nu skulle få det på daton, brukar göra så bär ja målar renoverade moped motorer

Nja, orkar inte åka tåg i 1 timme för att få tag i 2 burkar biltema färg. xD

Visa signatur
Permalänk

haha, nej det förstår jag

Visa signatur

Processor: Core I5. Antec Küler 620 PnP 2x Gentle typhoon 1850 Rpm. RAM: 8Gb Vengance. GPU:CF 6950 twin frozr@ 950/1400. Mobo: P8P87 Pro. Nätagg: Ax 850. OS: W7 ultimate 64bit. Allt detta i ett Define R3 med 4 120mm fläktar. Vertex2 120gb ssd, 3 Tb lagring på HDD´s
Apple iPhone 32gb
MacBook Pro I5

Permalänk
Medlem

Lite bilder på ditt projekt?

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Skrivet av Hullsc:

Lite bilder på ditt projekt?

Har inte börjat än. Vet inte om jag ska det eller inte.. Har beställt 650D så kanske blir till en landator. xD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara en liten undring, känner inte att det är värt ett nytt forum.
Ska ta av champange guld färgade stripes på chassit RavenRv03 och färga de någon mörkröd matt glowig finish(om det nu går att få)
Eftersom de är gjorda i plast, är det fortfarande bäst att slipa ytan? behövs primer eller är det bara att spreya direkt på? BTW någon som vet hur man får en sån finish?'

tack

Permalänk
Skrivet av Johnny71:

Bara en liten undring, känner inte att det är värt ett nytt forum.
Ska ta av champange guld färgade stripes på chassit RavenRv03 och färga de någon mörkröd matt glowig finish(om det nu går att få)
Eftersom de är gjorda i plast, är det fortfarande bäst att slipa ytan? behövs primer eller är det bara att spreya direkt på? BTW någon som vet hur man får en sån finish?'

tack

Om jag var du skulle jag bara köra på hobbyfärg, blir fint resultat, går snabbt, och det finns många färger och man slipper slipa etc.

Visa signatur