Tjänar jag något på att ta A och B körtkort samtidigt?

Permalänk
Medlem

Tjänar jag något på att ta A och B körtkort samtidigt?

God kväll sweC,

då det nu börjar bli sommar så kommer mina körkorts tankar igång som vanligt. Mitt lilla problem är att jag vet inte om jag vill ha A eller B körkort först. Mina föräldrar tycker jag ska satsa på B kort så att jag kan ta mig vart jag vill utan att jag behöver skjuts. Men min egna mening är att jag vill ta A kort och skaffa mig en motard och åka runt lite i landet i sommar på en lite fotoexpeditioner.

Jag är 21 år fyllda nu i april, så jag har ålder till både A och B, anledningen till att jag inte tagit något kort är att jag inte känt behovet och inte riktigt haft pengarna till körkort förens nu.

Så jag undrar helt enkelt om jag skulle spara på att ta både A och B samtidigt eller om det handlar om så lite pengar att jag lika gärna kan ta ett nu och det andra lite senare?

Jag tänkte även ta intensiv kurser, jag har ingen lust att hålla på och dra ut det alltför mycket.

//AlbertM

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Du kan glömma motard om du ska åka mer än max 10 mil på en dag.

Visa signatur

| Gibabyte GA-P55A-UD4 | i5 750 @ 3.6 Ghz | 8GB Corsair Vengance | Asus GTX570 DCUII | | DELL 2408WFP | Logitech z-5500|
"If it bleeds, we can kill it!" Arnold Schwarzenegger, the Predator

Permalänk
Medlem

Satsa på b-kort först.

Permalänk
Medlem

Har du tid och råd, visst. I övrigt handlar det i dagsläget (kan ju givetvis komma att ändras!) en liten summa. Jag vet inte vad du skulle kunna tjäna in på, så att säga. Körkortstillstånd? Det gäller i 5 år. Möjligtvis teoriprovet då båda är ganska likartade (några specifika frågor för resp. fordon), men annars.. nej. Däremot skulle jag kanske ta båda (om du vill ha båda) ganska snart, i tät följd, av helt andra skäl - Det pratas om att höja åldersgräns till 24 år, A-obegränsad t. ex. Annars skulle jag ändå prioritera B-kortet före.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teXmeX:

Du kan glömma motard om du ska åka mer än max 10 mil på en dag.

Okej, jag hade tänk åka små vägar, alltså inte ligga och pressa på de större vägarna, men det kanske inte är någon ide med motard ändå?

Skrivet av nmc:

Satsa på b-kort först.

Känns nästan som bästa alternativet efter att ha tänkt lite, om jag tar A kort måste jag köpa mig en hoj, tar jag B-kort kan jag alltid låna bil av mina föräldrar tills jag hittat en egen.

Skrivet av Eldarion:

Har du tid och råd, visst. I övrigt handlar det i dagsläget (kan ju givetvis komma att ändras!) en liten summa. Jag vet inte vad du skulle kunna tjäna in på, så att säga. Körkortstillstånd? Det gäller i 5 år. Möjligtvis teoriprovet då båda är ganska likartade (några specifika frågor för resp. fordon), men annars.. nej. Däremot skulle jag kanske ta båda (om du vill ha båda) ganska snart, i tät följd, av helt andra skäl - Det pratas om att höja åldersgräns till 24 år, A-obegränsad t. ex. Annars skulle jag ändå prioritera B-kortet före.

Det var de jag tänkte på, om man kan göra ett teori test men det kanske blir så lite pengar att det knappt märks? Googla lite och det är från 2013 det fanns ett förslag om 24år för A-obegränsad, stämmer det? Som jag sa ovan så efter lite tänkande så känns det som att jag har större nytta an B och att jag borde prioritera det först.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

...
Det var de jag tänkte på, om man kan göra ett teori test men det kanske blir så lite pengar att det knappt märks? Googla lite och det är från 2013 det fanns ett förslag om 24år för A-obegränsad, stämmer det? Som jag sa ovan så efter lite tänkande så känns det som att jag har större nytta an B och att jag borde prioritera det först.

Teorin kostar några hundralappar, 200:- tror jag. Jag fick för mig att det skulle införas redan nästa år, men det kan mycket väl vara 2013. Det sker förändringar varje år i alla fall, och det kommer garanterat införas förr eller senare (men vid det laget kanske du redan är 24). Behörighet B har du troligtvis nytta av i princip hela livet, A är betydligt mer begränsat rent praktiskt. Det är säsongsbetonat + att periodmässigt kanske du inte ens har tillgång till hoj över huvud taget. Tänk långsiktigt. Det är klart du ska prioritera B! Med A så tillkommer utgifter i form av hoj, försäkringspremier et. c. Att ta A är det bästa jag gjort, men förnuftet säger att du bör ha B före. Å andra sidan, om det inte sitter i pengarna... ja du förstår

Permalänk
Medlem

Allt handlar om du har pengar för det första, är inte billigt att ha motorcykel, specielt inte när man är yngre då försäkringen blir betydligt dyrare.
Sen så är det även bättre om du samlar på dig lite trafikerfarenhet med bil innan du beger dig ut i trafiken med motorcykel på direkten

Men som sagt har du tid och pengar så kör du båda samtidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Teorin kostar några hundralappar, 200:- tror jag. Jag fick för mig att det skulle införas redan nästa år, men det kan mycket väl vara 2013. Det sker förändringar varje år i alla fall, och det kommer garanterat införas förr eller senare (men vid det laget kanske du redan är 24). Behörighet B har du troligtvis nytta av i princip hela livet, A är betydligt mer begränsat rent praktiskt. Det är säsongsbetonat + att periodmässigt kanske du inte ens har tillgång till hoj över huvud taget. Tänk långsiktigt. Det är klart du ska prioritera B! Med A så tillkommer utgifter i form av hoj, försäkringspremier et. c. Att ta A är det bästa jag gjort, men förnuftet säger att du bör ha B före. Å andra sidan, om det inte sitter i pengarna... ja du förstår

Okej, då är det ju inte mycket pengar jag skulle spara in på att ta bägge samtidigt. Ja precis mina tankar, hoj kan jag utnyttja kanske 6 månader max vilket är lite jobbigt på vintern om jag vill någonstans. Jag måste tacka för tankar/resonemang här, blir ta B nu i sommar och sen vänta med A kort tills jag känner att jag har suget och pengarna till att äga en rolig hoj. Det är just den där ägande biten jag ofta glömmer, med försäkring som lär kosta en del i mitt fal.

Skrivet av Tehlamah:

Allt handlar om du har pengar för det första, är inte billigt att ha motorcykel, specielt inte när man är yngre då försäkringen blir betydligt dyrare.
Sen så är det även bättre om du samlar på dig lite trafikerfarenhet med bil innan du beger dig ut i trafiken med motorcykel på direkten

Men som sagt har du tid och pengar så kör du båda samtidigt

Som jag sa nyss, jag glömmer gärna den där biten med kostnader för ägandet av en hoj.

Jag måste tacka alla för era tankar, jag har bestämt mig för att sikta på en intensiv B kurs så snart som möjligt och sedan ta A kort när jag verkligen får ett sug och känner att jag har råd med en sport hoj.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Kör hårt (läs: kör försiktigt) och lycka till! Ses på vägarna!

Permalänk

Motard är väll mest roligt om man ska "cpa" runt i stan.

Följde med några igår, jag har en Enduro hoj, då åkte vi ganska långt, fungerade sådär bra

Och ja, hoj är svindyrt. Att bara ta det kan kosta upp till 20.000 eller mer, om du inte har en privat handledare.
Sen kostar försäkring mycket, eftersom du är under 25. Min hoj kostar 1260/månad att försäkra, genom folksam. Den hade kostat ~500 genom bilsport och mc, men jag kan inte byta nu
Och ifall du tänker skaffa dig en sporthoj så kommer det vara ännu dyrare :P, det beror iofs på vart du bor, men sporthoj är väldigt dyr att försäkra.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Avstängd

Satsa på att ta B-kortet först, alla gånger!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

B kort ger jobb, A kort gör inte helt skumt det där. säger du till ett företag att du har A kort bryr dom sig inte knappt. men har du B så ligger du bra till..oavsett jobb nästan. även om du ska stå o trycka på en startknapp i samma stad som man bor i

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Jag måste tacka alla för era tankar, jag har bestämt mig för att sikta på en intensiv B kurs så snart som möjligt och sedan ta A kort när jag verkligen får ett sug och känner att jag har råd med en sport hoj.

Fint! Tycker alltid att man ska börja med B-kort så man får lite trafikvana.. en 20åring på motorcyckel är inte alltid en vinnande kombination om vi säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Kör hårt (läs: kör försiktigt) och lycka till! Ses på vägarna!

Haha det ska jag

Skrivet av Cropsgrinder:

Motard är väll mest roligt om man ska "cpa" runt i stan.

Följde med några igår, jag har en Enduro hoj, då åkte vi ganska långt, fungerade sådär bra

Och ja, hoj är svindyrt. Att bara ta det kan kosta upp till 20.000 eller mer, om du inte har en privat handledare.
Sen kostar försäkring mycket, eftersom du är under 25. Min hoj kostar 1260/månad att försäkra, genom folksam. Den hade kostat ~500 genom bilsport och mc, men jag kan inte byta nu
Och ifall du tänker skaffa dig en sporthoj så kommer det vara ännu dyrare :P, det beror iofs på vart du bor, men sporthoj är väldigt dyr att försäkra.

Jag ville mest ha motard för jag har inte tänkt åka längre sträckor, men det är lite jobbigt om jag någon gång skulle behöva göra det. Okej, ja det är ju en del i försäkring, är du över 25 och vad har du för hoj?

Skrivet av MacEnkronan:

Satsa på att ta B-kortet först, alla gånger!:)^^

Jadå det ska jag göra, sweC fick mig på rätt tankar.

Skrivet av Andyah:

B kort ger jobb, A kort gör inte helt skumt det där. säger du till ett företag att du har A kort bryr dom sig inte knappt. men har du B så ligger du bra till..oavsett jobb nästan. även om du ska stå o trycka på en startknapp i samma stad som man bor i

Det är av den anledningen mina föräldrar ville att jag skulle ta B först och det är helt rätt, när jag sökte jobb så var det alltid "kräver B-körkort" så nu är det dax att jag tar det där kortet.

Skrivet av Babianen:

Fint! Tycker alltid att man ska börja med B-kort så man får lite trafikvana.. en 20åring på motorcyckel är inte alltid en vinnande kombination om vi säger så.

Ja det känns faktiskt bäst och just för att bil kan jag alltid låna, hoj har jag svårt att få tag i. Jag sa till mig själv att jag skulle köra lugnt om jag skaffade hoj, men jag vet nog att jag inte skulle kunna låta bli att gasa, bara för att hojen kan och det r kul att åka fort.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Jag tog mitt MC kort när jag var 26 det var sådär lagomt kul att gå tillbaka till körskolan igen Så har du du råd ta båda samtidigt. Jag har haft mitt kort i ett par år nu och nu börjar ett par polare bli sugna på att skaffa, dom går nu och gnäller över att dom inte tog det när dom tog B..

Måste du välja ett, ta B men har du pengar och tid ta båda.

Permalänk
Skrivet av AlbertMwugabi:

Jag ville mest ha motard för jag har inte tänkt åka längre sträckor, men det är lite jobbigt om jag någon gång skulle behöva göra det. Okej, ja det är ju en del i försäkring, är du över 25 och vad har du för hoj?

Ja har en 640 enduro, från 04 men jag har tänkt att försöka göra den lite mer motardig...Nya fälgar å sånt. Funderar på ny framstötdämpning. För den gungar som fan när jag drar frambromsen Eller justera stötdämpningen där fram så den blir lite...rappare, nu är den som skumgummi Ska definitivt köpa acropovic till den när jag har råd
Nej jag är 19

Motard kan du ju köra runt med i stan och så också, stajla för alla brudar när du kör wheelies

EDIT:
Förövrigt är www.sporthoj.com en bra sida, vettefan om någon redan tipsat om den, men isåfall tipsar jag igen

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten Kattskit:

Jag tog mitt MC kort när jag var 26 det var sådär lagomt kul att gå tillbaka till körskolan igen Så har du du råd ta båda samtidigt. Jag har haft mitt kort i ett par år nu och nu börjar ett par polare bli sugna på att skaffa, dom går nu och gnäller över att dom inte tog det när dom tog B..

Måste du välja ett, ta B men har du pengar och tid ta båda.

Okej, lite så jag känner, tar jag det inte nu kanske det aldrig blir av för att jag inte orkar eller har tid. Som sagt så känns ändå B som ett solklart första val.

Skrivet av Cropsgrinder:

Ja har en 640 enduro, från 04 men jag har tänkt att försöka göra den lite mer motardig...Nya fälgar å sånt. Funderar på ny framstötdämpning. För den gungar som fan när jag drar frambromsen Eller justera stötdämpningen där fram så den blir lite...rappare, nu är den som skumgummi Ska definitivt köpa acropovic till den när jag har råd
Nej jag är 19

Motard kan du ju köra runt med i stan och så också, stajla för alla brudar när du kör wheelies

EDIT:
Förövrigt är www.sporthoj.com en bra sida, vettefan om någon redan tipsat om den, men isåfall tipsar jag igen

Okej najs Är något liknande jag vill skaffa, en enduro och sen sätta på motard fälgar/däck och justera framgaffeln och stötdämparen.

Precis, vill ha en motard för stads körning och kortare åkturer, inget jag skulle få för mig att ligga och pressa på motorvägen en 10mil

Ska kolla på sporthoj, var inne där för länge sen när jag inte hade åldern inne för någon behörighet så det är kanske dags att göra ett besök där igen.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Jag ska börja med mitt A-kort nu i sommar är det tänkt.
Det enda jag hittat som skulle vara positivt med att ta båda samtidigt är att man kan söka körkortstillstånd för A och B samtidigt så man slipper göra det var för sig och att man får en del extra erfarenhet av att vara ute i trafiken om man varvar bil och MC-körning samtidigt. Detta är dock inget jag anser vara några större fördelar utan mer lite bonus som man lika gärna kan klara sig utan.

Så jag säger som många andra, B-kort först och A-kort sen. Båda om du verkligen har råd men det finns ingen påtaglig fördel av att göra det samtidigt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av belga:

Jag ska börja med mitt A-kort nu i sommar är det tänkt.
Det enda jag hittat som skulle vara positivt med att ta båda samtidigt är att man kan söka körkortstillstånd för A och B samtidigt så man slipper göra det var för sig och att man får en del extra erfarenhet av att vara ute i trafiken om man varvar bil och MC-körning samtidigt. Detta är dock inget jag anser vara några större fördelar utan mer lite bonus som man lika gärna kan klara sig utan.

Så jag säger som många andra, B-kort först och A-kort sen. Båda om du verkligen har råd men det finns ingen påtaglig fördel av att göra det samtidigt.

Jag planerar att flytta till Latinamerika och jag kommer att ta mitt körkort där.^^ När jag är på besök i Sverige (så få besök som möjligt dock;)) så kan jag hyra en bil när jag är här och framföra ett fordon på vägarna precis som en svensk bilist. Ser ingen mening med att betala tusentals kronor för ett EU-körkort när:

a) jag planerar att bosätta mig permanent i Latinamerika (har inte valt vilket land jag ska bo i ännu)
b) jag inte planerar att besöka Sverige allt för ofta
c) ett körkort i Latinamerika går loss på - som mest - 2000 kronor.

Jag ringde Transportstyrelsen och frågade om detta var möjligt och det är absolut möjligt under förutsättning att du har en auktoriserad översättning (medtaget dokument) tillsammans med ditt körkort som intygar att körkortet är äkta.(Y)

Adios y hasta siempre Suecia, liksom!:D:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Jag planerar att flytta till Latinamerika och jag kommer att ta mitt körkort där.^^ När jag är på besök i Sverige (så få besök som möjligt dock;)) så kan jag hyra en bil när jag är här och framföra ett fordon på vägarna precis som en svensk bilist. Ser ingen mening med att betala tusentals kronor för ett EU-körkort när:

a) jag planerar att bosätta mig permanent i Latinamerika (har inte valt vilket land jag ska bo i ännu)
b) jag inte planerar att besöka Sverige allt för ofta
c) ett körkort i Latinamerika går loss på - som mest - 2000 kronor.

Jag ringde Transportstyrelsen och frågade om detta var möjligt och det är absolut möjligt under förutsättning att du har en auktoriserad översättning (medtaget dokument) tillsammans med ditt körkort som intygar att körkortet är äkta.(Y)

Adios y hasta siempre Suecia, liksom!:D:D

Du får ju dock plugga svenska trafikregler på planet hit bara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nmc:

Du får ju dock plugga svenska trafikregler på planet hit bara

Ha ha ha...:D Det ska nog gå, jag har 30 h på mig medan jag åker hit.;)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!