Permalänk
Medlem

Spelmusik?

Som titeln antyder så handlar detta om spelmusik!

Många spel idag har ju rent ut sagt helt otroligt bra musik, och det tycker jag är grymt.

Min fråga är,
Vilket spel tycker du har bäst musik?
Vilket är den bästa låten i ett spel?

Min favorit är nog
Dearly beloved från Kingdom Hearts

Visa signatur

"If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat"

Permalänk

Solklart bästa spelmusiken någonsin. Oj vad bra den är

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Solklart bästa spelmusiken någonsin. Oj vad bra den är

Den är go

Visa signatur

"If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat"

Permalänk
Rekordmedlem

Outcast måste ses som en milstolpe på flera sätt, inte bara för sin musik.

Och det mesta Rob Hubbard har gjort

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Fast det spel som har bäst musik overall måste ändå vara Metroid Prime:

Inte bara den musiken utan all musik i det spelet är riktigt bra

Permalänk
Medlem

Jag gillar Fable-musiken. Hyfsat episk, lagom till storyn.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

alltid älskat mirrors edge och musiken i spelet

Permalänk

Bryter trenden och säger att intro-musiken till BF2 är det som får mitt hjärta att hoppa ^^

http://www.youtube.com/watch?v=pE6MJweDscQ

Sen måste jag också säga att jag älskar musiken i Assassins Creed, speciellt 2an, och Halo soundtracken kommer alltid ligga mig varmt om hjärtat också.... Kom att tänka på så måste ju endå Mario vara bäst. Okej denna lista kan ju bara inte ta slut, så jag nöjer mig innan jag kommer på något mer.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Inget slår detta

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk

Aah sant, riktigt bra är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooltz:

Som titeln antyder så handlar detta om spelmusik!

Många spel idag har ju rent ut sagt helt otroligt bra musik, och det tycker jag är grymt.

Min fråga är,
Vilket spel tycker du har bäst musik?
Vilket är den bästa låten i ett spel?

Min favorit är nog
Dearly beloved från Kingdom Hearts
http://www.youtube.com/watch?v=Yna9FIlV03Y

Tycker musiken var lika bra som för 20 år sedan om inte mycket bättre. Vem fäller inte en tår till UN Squadron

. Tänka tillbaka till de ändlösa nätterna man spenderade spelandes detta mästerverk till spel. That's It, hämtar snes:et nu.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Diablo - Tristram

Battlefield 1942

Sen har jag alltid gillat TES-musiken, inte bara signatur/titelspåren, utan även de som är "bakgrundsmusik"

Ändrade till youtube-inbäddningar
Visa signatur

Stationär: {Fractal Design R2 [Cosair TX 650W | Asus P7P555D EVO [i5 750 @3.6GHz [Corsair H50] | 16GB Corsair @1333MHz | Gigabyte GTX 670]] | Benq g2220HD 22" TFT x3 i nVidia Surround} , HP 2560p: {i7-2620M @ 2.7GHz | 128GB SSD | 1TB HDD}
Ljud: {Yamaha RX-V667 | Front: Heco Celan XT 500 | LAB12 Tapped Horn}
Kamera: {Nikon D90 | Nikkor 18-105 | Nikon SB-800 | Tamron 90 | Tamron 70-300}

Permalänk

Av de all den tema-musik jag älskar i många spel så slår inget TES III: Morrowind.

Permalänk

oj oj oj spelmusik har alltid fastnat på mig men gillar mest musik från gammla spel.

musiken i första banan på castlevania 3 är lika bra som alltid tycker jag

Visa signatur

flamin bag'o shit

Permalänk
Medlem

Upps, postade typ 50 youtube filmer här men läste lite mer och såg då att man bara får välja en

Det här blir jäkligt svår så jag återkommer

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

bästa spellåten imo

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Ger förmodligen alla som spelat Metal Gear Solid (framförallt PS1 versionen) gåshud!

Permalänk

Omöjligt att välja en favorit för mig men serier som rankar högt är bl.a:
Final fanatasy
Chrono Trigger
Castlevania
Zelda
Halo

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Hedersmedlem

Mer retro här. Mega Man-serien, främst MM1 och kanske än mer MM2, är fantastiska. Inte minst tekniskt sett: NES-hårdvara med kraftigt begränsade möjligheter vad gäller kanaler och vågformer.

Squaresoft och Nobuo Uematsu har också gjort mycket som blivit omtyckt världen över. Mycket pga de hyllade spelen i vilka de varit med, men mycket står även på egna ben. FF4/6/7/8/10 tycker jag är vassast av Uematsu. Hiroki Kikuta gjorde bara ett fåtal spel, men hans soundtrack till Secret of Mana är väldigt bra och intressant.

Det vad gäller totala soundtracks. Det finns många enstaka låtar från en mängd spel som också fascinerar, men det skulle bli en lång lista (och det ligger en person på min högerarm för tillfället, så det är jobbigt nog att skriva det här ).

Personligen kan jag tycka att PC-spel traditionellt inte använt musiken lika framgångsrikt som konsolvärlden, men när man separerar PC/konsolspel så menar man ofta egentligen västerländska vs japanska spelföretag. Det är förstås också ohyggligt subjektivt, men personligen kan jag inte säga att jag har några spellåtar som härleds från PC-spel (=västerländska företag) på någon spellista jag lyssnar på idag.

EDIT: Castlevania påmindes jag om av posten ovan när jag postat. Det bör nämnas i samma andetag som MM1/2.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Har svårt att välja mellan dessa vilken som är bäst, iaf så har Metroid Prime i övrigt bästa OST.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Inget slår detta

battlefield serien har alltid haft riktigt bra musik och inte bara i de äldre spelen.

Permalänk

Skitspel? Ja. Men Zimmer är Zimmer. Fantastiskt soundtrack.

Mass Effect 2 har ju också trevlig musik.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Minecraft musiken är galet bra. Likaså musiken i WoW (Speciellt Nagrand imo, mitt älsklings lvling ställe enbart för musiken och allt e så grönt o fint)

Eller musiken jag troligtvis lyssnat på mest i hela mitt liv :D.

Visa signatur

Dator: Gigabyte GTX 275 | Intel Q9400 | 4 GB RAM | Lian Li Pc-7F | Corsair 650W | 500Gb Hdd
Ljud: Cerwin-Vega A123 | Cerwin-Vega XLS-12S

Permalänk
Medlem

oh herregud vad jag älskar introt på Borderlands, fastnade på en gång för spelet när jag såg introt, och det gjorde jag rätt i

Hittade dock ingen med bra kvalle och på engelska, se det blev franska

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är favoritmusiken men Donkey Kong Country till GBC har väldigt bra musik tycker jag(gillar inte alls N64 versionens musik lika mycket). Här är nog den jag gillar mest:

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

den är faktiskt riktigt bra

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Svårt, men Heroes of Might and Magic III har ju fantatisk musik, många riktigt bra låtar, men väljer Stronghold: