Hjälp! når datorn mina förväntningar?

Permalänk
Medlem

Hjälp! når datorn mina förväntningar?

Hejsan. jag sitter här och kollar runt på nätet efter en bärbar data. Jag vet inte riktigt vilken jag vill ha och behöver lite hjälp från mer datorkunniga. Jag ska nu till hösten börja högskola och behöver en bärbar dator. Jag vill inte ha värsta prestanda monstret och inte heller en liten klen bloggdata, utan en där imellan. jag kommer använda datorn till skolarbete, surfa på nätet och spelande. Jag vill gärna ha en dator som klarar av nyare spel utan att lagga eller ha problem med grafiken. jag har kollat lite runt och hittat detta :
http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=6525834

den har bland annat:

Processor: Intel Core i5-2410M 2,3GHz
Minne: 4GB DDR3 (Max 8GB)
Grafik: AMD Radeon HD 6490M 1GB DDR5

det finns en lite dyrare version med 500gb extra hårddisk och 4gb mer minne, tror ni det spelar nog stor roll för det jag vill använda datorn till?
Jag undrar också vilka spel denna datorn skulle kunna klara av och i vilket läge(låg,mellan eller hög grafik osv..) Spel som jag spelar är då mestadels skjutspel som crysis, COD MW2, battlefield(olika) och andra. Men jag spelar även spel i andra kategorier så som civilisation VI(och liknade typ av spel)

Jag har även tittat på följande datorer:
http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=6195307
http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=6483887
http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=6042618
http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=4846625

Kan ni kommer med förslag på bärbara datorer i denna prisklass?

Tack på förhand om ni tar er tid och besvarar mina frågor!

Permalänk
Avstängd

Undvik alltid acer/hp

Satsa på ASUS/SONY/LENOVO/MSI.
Och ett HD6490 klarar inte nyaste spelen. det är ett snik kort deluxe.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=699876... skulle jag kolla mer på om jag var du. De verkar riktigt lovande dessa datorer från ASUS N53 serie.
Är inte säker på exakt hur mycket detta grafikkort klarar men de ska prestera mycket över förväntan har jag hört.

Visa signatur

Quad Q9550 @ 3,55GHz | Asus STRIKER II FORMULA nForce 780i SLI | Corsair Dominator PC-8500 1066mhz 4x1024mb | GTX 260+ OC, GTX 260 (SLI) | Corsair 1000W | WD Raptor 74GB, WDC 500GB | Samsung 22" T220

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biccen:

Undvika alltid acer/hp

Satsa på ASUS/SONY/LENOVO/MSI.
Och ett HD6490 klarar inte nyaste spelen. det är ett snik kort deluxe.

Jasså? Jag vet då många med mig som är j*vligt nöjda med sina 3820TG från Acer. Jag har inget haft något problem med den förutom att tangentbord blev dåligt (mitt eget fel) men detta fixade Acer ändå gratis på drygt 1 vecka trots reparation i Tyskland. Jag hade samma åsikt om Acer som dig förut men detta har nu ändrats. Däremot är det kanske inte alla datorer från Acer som håller lika hög klass men så är det ju nästan med alla märken eftersom Acer med flera har olika dyra serier. Just Timeline serien verkar ha fått ett gott bemötande!

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Jasså? Jag vet då många med mig som är j*vligt nöjda med sina 3820TG från Acer. Jag har inget haft något problem med den förutom att tangentbord blev dåligt (mitt eget fel) men detta fixade Acer ändå gratis på drygt 1 vecka trots reparation i Tyskland. Jag hade samma åsikt om Acer som dig förut men detta har nu ändrats. Däremot är det kanske inte alla datorer från Acer som håller lika hög klass men så är det ju nästan med alla märken eftersom Acer med flera har olika dyra serier. Just Timeline serien verkar ha fått ett gott bemötande!

Håller med totalt! TimelineX serien är grymt prisvärda burkar med mkt god byggkvalité imo.

Permalänk
Skrivet av Biccen:

Undvik alltid acer/hp

Satsa på ASUS/SONY/LENOVO/MSI.
Och ett HD6490 klarar inte nyaste spelen. det är ett snik kort deluxe.

Nja både acer och HP har bärbara med bra kvalitet. De har dock ett större utbud och då i alla pris segment. Förr så var de sämre märken, men har köpt både billiga och dyra HP / acer oavsett så har dem varit prisvärd och har haft bra kvalitet överlag. Just nu så är utvecklingen så pass långt fram att kvaliteten är mycket högre i de lägre pris segmenten än vad de var för ett par årsen......

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Jag skulle vara extremt försiktig med att köpa dator av HP. Känner 4 pers som alla har HP datorer som gått sönder strax efter garantitiden gått ut. De var heller inget speciellt att hurra för när de väl fungerade.
Det kan ju hända att det är otur, men jag har nästan aldrig hört om en HP som inte strulat mer än vad man ska behöva stå ut med.

Mitt råd är att sky HP som pesten helt enkelt ;). Men det är ju förstås upp till dig att avgöra

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Andersson9:

Jag skulle vara extremt försiktig med att köpa dator av HP. Känner 4 pers som alla har HP datorer som gått sönder strax efter garantitiden gått ut. De var heller inget speciellt att hurra för när de väl fungerade.
Det kan ju hända att det är otur, men jag har nästan aldrig hört om en HP som inte strulat mer än vad man ska behöva stå ut med.

Mitt råd är att sky HP som pesten helt enkelt ;). Men det är ju förstås upp till dig att avgöra

Lycka till!

Problemet är ju att du kan ju inta jämföra en burk för 3kkr mot en renodlad workstation för 20kkr++ har flera i min umgänges krets som har HP och deras har fungerat utan problem. En av datorerna saknar en tangent för katten åt den. Något som man knappast kan skylla HP för. Efter att ha köpt billiga hp datorer för 3-4kkr och klämt/kännt på dem så kan jag varmt rekommendera dem.... visst lägg mer pengar och få bättre saker, men alla kan inte det och då är dessa ett bra alternativ.....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biccen:

Undvik alltid acer/hp

Satsa på ASUS/SONY/LENOVO/MSI.
Och ett HD6490 klarar inte nyaste spelen. det är ett snik kort deluxe.

eru helt tom i bollen? ja, kan hålla med om att undvika acer, OCH SONY, men inte hp??!??! HP har överlag god kvalité på sina saker, jag har min hp dv9653 laptop med 8600m kretsen som skulle vart defekt. haft min laptop i 4 år nu utan problem..

men att du lägger sony i samma kategori som Asus e ju skrattretande. Sony är ju kända, oavsett om det är cd spelare, kamera eller liknande, att de alltid går sönder precis efter garanti tiden..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk

Vill du kunna spela dom spelen på hyfsade inställningar så glöm dom laptopsen du länka till och kolla på denna MSI istället. http://cdon.se/hemelektronik/msi_gt660-473ne_i5-460m_4gb_500g... Billigaste du kan hitta om du vill spela på bra inställningar.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).