Extern HD iOmega 1TB, vägrar starta.

Permalänk

Extern HD iOmega 1TB, vägrar starta.

Hallo.

Jag har en extern hårddisk från iomega som helt plötsligt en dag valde att säga upp sig.
Hårddisken startar, börjar "speeda upp" och i vanliga fall hör man efter detta ett tydligt "DU-DUHN" i datorn när Windows känner av hårddisken.
Detta är inte fallet längre, numer bootar han, sedan hör man ett svagt klick, sedan varvar hårddisken ner i 2-3 sekunder, sedan går han upp i varv igen.
Det låter precis som att han inte känner av connectionen till datorn och försöker upprepade gånger.

Jag har testat med 2 andra kablar mellan hårddisk och dator och detta är då inte felet som jag trodde från början.

Så nu skulle jag vilja veta om det går att rädda mina 1TB material eller om det bara är att ta ut all ilska och aggression på den lilla plåtlådan.

Permalänk
Medlem

Enklast är att börja testa på en annan dator för att få det bekräftat att det inte är något fel på den änden först.

Annars kan det vara nätdelen som börjat tröttna om du har tur. Har du tillgång till en likvärdig, kan du testa den. Annars brukar det gå att plocka ur disken ur externa chassit och koppla in den till en vanlig dator. Med lite flyt är lådan bara ihopskruvad, svårare om det är snäppfästen inuti, då blir det svårare att få ihop den sedan kanske...

Oförstånd
Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

Just ja, jag glömde nämna det.
Jag har bara en laptop, men jag har öppnet och kikat och rengjort kontakterna och jag behöver bara en torx mejsel så kan jag få ur hårddisken.
... och en stationär dator då förstås.

Permalänk
Medlem

Aha, ja då är det lite trixigare att testa disken i datorn om du har en bärbar.

Hade själv problem med en intern hårddisk en gång att den varvade upp och ner utan att komma till skott, då berodde det på nätagget i själva datorn. Blev en del felsökning innan jag hittade det. Därför tänkte jag att det kanske är nätdelen till din externa disk.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Annars funkar: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...
Lite dyrt för en gång kanske, men den är praktisk att ha. Annars finns IDE och SATA adaptrar för ca halva priset på Kjell, om du vet vilken kontakt det är(dock får du ju "bara" IDE eller SATA då).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Bra tips, en sån där är faktiskt inte alls dum att ha till hands.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

Ah! det verkade vara en väldigt fyndig pryl!
Jag har sett fler med liknande problem som sagt att det berott på strömmen så det kan vara väl investerade pengar om det kringgår problemet.

Permalänk

Jag har nu några månader senare köpt en stationär dator och försökt koppla in hårddisken där, fortfarande samma problem :\
Går upp i speed, klickar till, går ner i speed, om och om igen. Är det bara att ge upp hoppet kring den här disken?