Nytt mediasystem, hur bör det kopplas?

Permalänk
Medlem

Nytt mediasystem, hur bör det kopplas?

Jag har nyligen slängt ut min gamla tjockis (en TV alltså) och skaffat en LCD-TV (Philips 42PFL5405H) och Bredbandsbolagets HD-box. Denna vecka tänkte jag beställa en Fusion baserad HTPC och ett ljudsystem (http://www.fynda.se/index.php?prodid=4366 + http://www.fynda.se/index.php?prodid=4109). Jag har sedan "gammalt" ett wii ståendes.

Hur skulle ni koppla ihop prylarna om de stod i ert vardagsrum?

Är följande lämpligt/möjligt?
HTPC -> (HDMI) -> Receiver
HD-Box -> (HDMI) -> Receiver
Wii -> (Komposit?) -> Receiver
Receiver -> (HDMI) -> TV

Med ovanstående koppling, är det då möjligt att få bild från en källa (typ HD-box) och ljud från en annan (typ HTPC)?

Kan mitt Wii kopplas med standard-kompositvideo till receivern som sedan omvandlar signalen så att den kan skickas vidare på HDMI till TV:n? Det står på specifikationen att den inte har "Analog till HDMI uppskalning " men det kanske går att ha en ej uppskalad analog till HDMI-omvandling.

Vilken mjukvara är lämplig till HTPC:n? Kan jag ha XBMC som mediaspelare under Windows 7? Jag måste erkänna att jag inte har vidare koll på vad XBMC är, annat än vad som står på svenska wiki-sidan.

Vilka kablar behöver jag som inte följer med prylarna?

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem

Har inte nån större kunskap om koppling till reciever's men jag ville bara pusha lite för XBMC Helt underbart program! Klarar i princip alla format
Och låt säga att du har en video som ligger nerpackad i en .rar fil, så slipper du packa upp den för att se på den. XBMC gör detta automatisk. Har du en andriod mobil? Då kan du använda den som fjärrkontroll Du kan också ändra utseendet(skins) i XBMC. Det mesta står i guiden här under

http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/972897-xbmc-guiden-filmalskare/

P.S: La märke till att vi har likadan TV Glöm inte att uppdatera den. Detta gör du enklast genom att: Trycka på Meny(hus-figuren) på fjärrkontrollen>Konfifuration>Uppdatering av programvara>Sedan står anvisningar hur du ska göra.(Kort sammanfattat du får en genväg till senaste uppdateringen på ditt USB sen laddar du enkelt ner det till USB och trycker in det i TV:n sen sköter TV:n resten helt automatiskt

MVH/ EjjeZ

Permalänk
Medlem

Fick hem samma ljudsystem från Fynda för några dagar sedan, är verkligen helnöjd!...:)
Så som du beskriver det verkar stämma ganska bra, kan ta och testa med flickvännens ps2 som wii-substitut.
Mellan reciever och TV använder du en hdmi 1.4 kabel, då utnyttjar du audio return som både din tv och reciever stödjer, och kan då få tv-kanalernas ljud på ditt paket utan extra kabel för ljud..:)

Permalänk
Medlem

Tack tack. Då blir det till att beställa då. Och hoppas att jag slipper vänta superlänge på ett Asus E35M Deluxe.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem

Det blev ett Zotac Fusion istället.

Problemet som har uppstått nu är att datorn inte verkar upptäcka TV:n som bildskärm när jag kör genom receivern. Jag kör alltså Dator ->(HDMI)-> Receiver ->(HDMI)-> TV.

När jag kör samma uppställning med min bärbara (~4år på nacken) funkar det galant, det som skiljer är hårdvaran i datorerna och 64-bitars windows 7 i HTPC:n medans den bärbara har 32-bitars operativsystem.

HTPC skickar ut bild till bildskärmar som ansluts direkt till den men inte via receiver.

Vad är problemet?

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk

Du kan inte tänka dig att byta förstärkare? De nya kommer till butik när som helst. Dessutom har den du valt inte stöd för de nya hd-ljudformaten. Endast DTS/Dolby Digital 5.1. Dessutom stödjer den inte analog till hdmi uppskalning.
Jag skulle säga Yamaha rx-v467 eller några av de nya: Yamaha RX-V 371/471.

Du behöver 3 st hdmi 1.4 kablar (Sen är det inte garanterat att det funkar om du har en äldre hdmi version på din enhet. Audio-return kom med 1.3a har jag för mig) Dock bör du tänka på att det troligen ingår en kabel till din hd-tv box.

Sen kablar till wii'n.

När du väl har systemet, förutsatt att du har audio-return så använder du hdmi (in) och komposit från recivern till den aktuella enheten. Sen en kabel från recivern hdmi (ut) till tv'n.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Nej, jag tror jag behåller den receiver jag har. Så här har jag det nu:

Dator -> HDMI -> TV
Dator -> Optisk digital audio -> Receiver
TV-box -> HDMI -> Receiver
Receiver -> HDMI -> TV
Wii -> Video-parten i kompositkabeln -> TV
Wii -> Audio-parterna i kompositkabeln -> Receiver

Det blev inte så enkelt som jag hade velat ha det men nu funkar det iallafall.

Mina nuvarande problem är att HTPC:n överhettas, jag måste på något sätt montera in en fläkt utan att ha tillgång till fläktfästen, och att det verkar stört omöjligt att spela upp bluray-filmer direkt från skivan med en dator. Körde nu en film med AnyDVD HD då jag rippade filmen till hårddisken först. Men det måste ju finnas något annat sätt.

Det är ett steg fram och två steg bakåt.

EDIT: Hade jag gjort om köpet och vetat om problemen hade jag nog tagit någon annan receiver men nu har ångerrätten gått ut och jag orkar ärligt talat inte skicka mer grejer fram och tillbaka. Känns som att jag har gått till posten varje dag i två veckor nu.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.