Fransk datorsajt publicerar RMA-statistik för april månad

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ace89:

No offence, men detta var ett lite korkat argument Hur mycket dom säljer har ju inget med saken att göra, utan det är ju hur många produkter/100 eller 1000 som felar. Och jag antar att de flesta i listan tillverkat mer än 1000 enheter under minst 3 år.

Till exempel så har troligtvis Corsair en bra drös mer RMA på nätaggen till antalet än vad Antec har, men dom säljer ju samtidigt en hel del fler nätagg. Lite svårt att förklara, men hope you get my point

Nej antal sålda enheter är högst relevant och jag ställer mig kritisk till sättet som statistiken presenteras. Det är oansvarigt att presentera statistik utan att göra en analys på den.

En vara som det säljs få av kan lätt få ett omotiverat högt värde. Säg att du säljer tio stycken hårddiskar. Den faktiska risken att en går sönder är 1 % men ändå går en av de där 10 sålda sönder. Helt plötsligt visar statistiken på 10 % när det faktiska värdet ska vara 1 %. Det var bara ett överdrivet exempel för att visa ett högst verkligt problem. Det är svårt att lita på statistik med få mätpunkter.

Sen har vi den viktiga standardavvikelsen. Det är mycket möjligt och till och med högst troligt att det inte är någon statistiskt säkerställd skillnad mellan många värden som presenteras här. När det skiljer tiondels procent så kan de omöjligt ha så mycket data att det är statistiskt signifikant. Då är det ju bara rent slump som avgör i vilken ordning tillverkarna hamnar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Otroligt vad mycket fanboys det finns här. Direkt det är någon/något som påpekar att OCZ och Corsair är bäst så kommer ni till undsättning och försöker komma på en massa anledningar till varför siffrorna inte stämmer. Varför är det så svårt för er att acceptera att era älskade företag inte är bäst på allt?

OnT: Mycket intressant. Skadar absolut inte att få veta sånt här.

Permalänk
Medlem

Synd att det är något bristfälligt utbud i undersökningen. En hel del märken saknas och volymer hade varit intressanta oxå.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

6st Samsung diskar, 2 kvar, resten har dött för mig

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Nästa gång denna typ av statistik dyker upp igen (om ett halvår...) så kanske man bör ta med vilka kriterier som sidan har för att saker ska komma med i statistiken. Kan ingen franska, men tidigare rapporter har dykt up på engleska efter ett lite tag och om det är samma som förra gången så gäller det att en tillverkare måste ha sålt minst 500 ex (minimum 100 ex per serie), och man tar bara med komponenter som falerat mellan 6 månader och upp till ett år efter inköpsdatum, troligen för att utesluta felmontering/transportskador mm.

Kan vara bra att veta nära man börjar diskutera standardavvikelser mm

Permalänk
Medlem

Intressant... en hel del tillverkare som jag faktiskt blev förvånad över att de låg så högt till.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Vill svara på detta med en wikipedialänk om vad "procent" betyder, men antar att du skojjar eller "trollar".

Saknar EVGA bland grafikkortstillverkare. Har en känsla av att det pågår en hel del RMA där för vi EVGA-användare verkar också vara extremt petiga (feta tioårsgarantier dessutom), och de gillar att godkänna RMA-ansökanden ganska kvickt.

Jag skulle vilja svara på detta med en wikipedialänk om vad "statistik" innebär, men antar att du skojjar eller "trollar". Han har faktiskt rätt. Det är för få antal enheter för att ge vettiga siffror. Säger väldigt lite. Därför kommer dom som säljer mer få en större %. .

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Oj då. Jag som varit sugen på en OCZ Vertex 3. Visst, risken för fel är ju relativt liten, men det är ju enorm skillnad mellan exempelvis OCZ och Intel. Vad tror ni, ska man vänta tills Vertex 3 kommer och hoppas på att den är bra, eller ska man köra på Intel 320, som förvisso har sämre hastighet, men som går att få tag i idag och som troligen har bättre kvalitet?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ditt antagande är felaktigt, det är precis tvärt om. En högvolymstillverkning har inte råd att tillverka trasiga produkter och de produkter som inte är felfria vid monteringslinans slut screenas ut mha verifieringstest innan utskeppning. Blir felfrekvensen för hög triggas ett nödstopp i produktionen.

Med mycket eftertanke så fick jag för mig att alla antaganden är fel som andra gjort i tråden. Om man inte vet exakt alla variabler hur sakerna tillverkats från 0% -> 100% så säger inte statistik mycket. Statistiken är mer en fördom på något som hänt förut.

Med en hög produktion är det däremot fler variabler som måste fungera så därför borde risken vara störst för defekter. Det kanske är en del halvdana komponenter från leverantörer eller några ex som handskas taskigt i transporter eller något annat som sabbar företagens nollvisioner.

Aja blev lite för djupt så kanske virrade bort mig lite i tankarna, men för mig så känns det ologiskt att en större produktion borde ha mindre felande exemplar (i procent räknat).

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pontooz:

Med mycket eftertanke så fick jag för mig att alla antaganden är fel som andra gjort i tråden. Om man inte vet exakt alla variabler hur sakerna tillverkats från 0% -> 100% så säger inte statistik mycket. Statistiken är mer en fördom på något som hänt förut.

Med en hög produktion är det däremot fler variabler som måste fungera så därför borde risken vara störst för defekter. Det kanske är en del halvdana komponenter från leverantörer eller några ex som handskas taskigt i transporter eller något annat som sabbar företagens nollvisioner.

Aja blev lite för djupt så kanske virrade bort mig lite i tankarna, men för mig så känns det ologiskt att en större produktion borde ha mindre felande exemplar (i procent räknat).

Fast med en korrekt utförd statistisk undersökning kan du säga mycket om vad som kommer hända i framtiden. Ändrar man inget stort i produktionslinjen kommer det inte skilja så mycket. Det fina med statistik är att man skiter helt i alla variabler som kan påverka och tittar istället på vad som faktiskt händer.

Dock är detta inte en korrekt utförd statistisk undersökning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

men för mig så känns det ologiskt att en större produktion borde ha mindre felande exemplar (i procent räknat).

Tänk dig att en större produktion har också större koll /kontroll och oftast mycket större kapital också.

Lilla achmed börjar tillverka 1000 hårddiskar per år i sin källare, han kommer inte ha samma fina kvalite som intel som är en multimiljard företag.

Så det är inte så konstigt att större företag kan ha mindre felande diskar.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Vid köp av fel komponenter så är det 7,02% risk att du får en söndrig del när du köper lösa koponenter till en dator.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av fog:

Intels Prescott-serie var för övrigt allt annat än stabil

Eh... Va? Prescott serien var så vitt jag vet stabil, men mycket, mycket varm. Däremot var det en del problem med tillverkare som hävdade att de stödde Prescott på socket 478 moderkoer, som inte riktigt klarade av att leverera drivspänning i den omfattningen Prescott CPU'n ville ha, och därmed fick systemet att bli instabilt, och på sikt brände CPU'ns VRM'er. (Ofta via kokade kondensatorer, lätt fixat, men utan att man sänkte spänningen, och effekthungern, så kvarstod/återuppstod problemet.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Den här tråden är nästan lika bra som ögat+fps trådarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

När jag läste ditt svar skrattade jag så mycket att det kom kaffe på skärmen (jag drack kaffe samtidigt)

Permalänk

Phz114 har get oss en jättebra genomgång av det statistiska underlag - hoppas att folk läsar och begrundar den inom de skickar in flera kommentarer av typ hur värdelösa uppgifterna var ! Det ska här också noteras att uppgifterna härrör från en enskild fransk elgrossist (un gros e-commerçant français), vilket kanske förklarar att inte alla större tillverkarnas produkter finns med. Urvalet är således begränsat, men i mitt tycke värdefullt ändå. Intressant också att se uppdelningen för specifika produkter (då med en försäljningsvolym hos denna grossist av minst 100 enheter). Hoppas att Sweclockers ska följa upp med en ny artikel (denna gång gärna med en länk till originalen !) om ett halvår eller så !...

Henri

PS : Vad gäller det franska ordet alimentation, en av dess grundbetydelser är (regelbunden) tillförsel, till ex, alimentation électrique, dvs »eltillförsel«. Visserligen översätter Google Översätt ordet med »mat« eller »livsmedel«, men om man försöker använda tjänsten till att översätta det svenska termen »agg« till exempelvis engelska, så blir resultatet ord som grudge eller rancour, som inte heller har så mycket med nättaggregat att göra. Problemet ligger alltså inte med franska språket, utan med översättningsverktyget....
ds

Permalänk
Medlem

trodde asus och asrock skulle ligga högst på listan över moderkort
har haft en hel del asus kort som bara krånglat
kör med MSI kort för det mesta har aldrig haft problem med MSI's grejer

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

trodde asus och asrock skulle ligga högst på listan över moderkort
har haft en hel del asus kort som bara krånglat
kör med MSI kort för det mesta har aldrig haft problem med MSI's grejer

"statistiken rör inte den enskilda individen"

Hade du omsatt så många enheter som undersökningen gjorde så hade du fått (om siffrorna är stabila) ungefär samma resultat. Köper du dock 2st moderkort på en gång så är det inget som säger att båda funkar eller att ingen funkar, det enda man kan säga är chansen/risken att något av det sker. Chansen/risken speglar hur många enheter av totalen som är defekta.

Om alla dina MSI kort varit problemfria så betyder inte det att den jag köper också är det.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk

Hahah tur man har hdd från samsung, moderkort från asus och grafikkort från asus

Visa signatur

Oskar :)
Fractal Design Define R3 Black Pearl | Intel Core i5 2500 3.3 GHz | Asus P8P67 LE REV B3 | Asus Radeon HD6870 1GB Referens | Corsair 2x2048MB 1600MHz |1TB Samsung Spinpoint F3 |XFX Core Edition 550W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sony MDR-XB700 | Steelseries 6G v2 | Qpad 5K | http://bfbc2.statsverse.com/stats/pc/%5BSWE%5D%20fait/

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eh... Va? Prescott serien var så vitt jag vet stabil, men mycket, mycket varm. Däremot var det en del problem med tillverkare som hävdade att de stödde Prescott på socket 478 moderkoer, som inte riktigt klarade av att leverera drivspänning i den omfattningen Prescott CPU'n ville ha, och därmed fick systemet att bli instabilt, och på sikt brände CPU'ns VRM'er. (Ofta via kokade kondensatorer, lätt fixat, men utan att man sänkte spänningen, och effekthungern, så kvarstod/återuppstod problemet.)
B!

Jag antar det är en definitionsfråga med vad man menar med stabil helt enkelt.

En processor som throttlar, ibland överhettar och låser sig vid användning av originalkylare anser inte jag vara stabil.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av phz:

Jag jobbar vanligen med stora datamängder där statistik och felmarginaler är av kritisk betydelse. Denna undersökningen är rätt relevant (den är ju otroligt mycket mer relevant än när folk på forum drar slutsatser av typen "Jag hade en Hitachi, den gick sönder, Hitachi suger! Jag hade tre WD, de höll, WD äger!" vilket sker hela tiden), om man tolkar den rätt. Det hade varit ännu bättre om de sagt bättre närmevärden på populationsstorleken, men det vill säkert inte tillverkarna ska vara allmänt känt.

Redan om man räknar på minsta populationsstorleken, 500 stycken, så blir felmarginalerna till en första approximation bara på ungefär ±0.2%, med minskad tolerans ju fler som undersöktes (går som 1/√n, där n är antalet enheter. Till en första approximation, som sagt). Problematiken kan vara

  • att en tillverkare kanske fått iväg en dålig batch

  • att en viss leverans kanske fick en större smäll under frakten än någon annan

  • att olika modeller kan ha olika felfrekvens

  • de säger inget om priset på sålda varor

etc. Finns mycket att ta hänsyn till, men statistiken i sig är det inget fel på.

Men skillnaden ligger då klart inom felmarginalerna. Om ett företag får en returfrekvens på 0% och ett annat 0.001% med en felmarginal som i detta fall hamnar på ~±0.001% så bedömer man ju inte det företaget vara sämre. Om man dock ser procentsiffrorna som ett absolut mått utan fel så är man fel ute (som nyheterna gillar att göra när opinionsundersökningar presenteras).

Som sagt, det är inget fel på statistiken, men man får veta vad "felmarginal", "konfidensintervall", och för den delen "sannolikhet" är för något. Annars tolkar man fel.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Statistik är inte den ultimata sanningen, utan ett verktyg för att se samband, trender osv. Procent är bara dess produkt som återspeglar resultatet. För att säkerställa statistik tillämpas matematiska modeller som visat sig vara pålitliga för att minimera de avvikelser som du fruktar så mycket. Så, jo, procent säger en hel del om man förstår dess innebörd.

Edit: Ser att phz orkade fördjupa sig lite mer i statistikens underbara värld

Ni båda har säkert bättre koll på det än mig. Det lilla jag har läst och arbetat med inom statistik sa dock en sak. Det är troligen det jag ville komma fram till med mitt resonemang. Att förklara något statistiskt fastställt är lite riskabelt. I många fall kan trender ses i mätningar men att gå från trend/aningar till att kalla saker statistiskt fastställt är fel. I många fall är det just så att trenden eller det som kan anas är helt riktigt och att det i värsta fall skiljer några ynka tusendelar eller liknande. Det enda jag har erfarenhet och grundar detta på är de som vi lär oss på universitetet. Detta handlar om att statistiskt fastställa om något är si eller så och sker med olika test (tror ni vet vad jag menar).
Oavsett, troligen är det fullt tillräckligt med denna statistik för detta ändamål men man bör oavsett vara vaksam och aktsam när det gäller siffror som presenteras som statistik. Det var det jag ville komma till (man blir ofta lurad av de som har mest att vinna).

Visa signatur

Nätagg: Corsair 450 W | Moderkort: Asus P5Q-E | Processor: i5 2500k @ 3.3GHz | Grafikkort: HD 4870 1024 MB | Minnen: Corsair Classic 8GB 1600MHz | Skärm: Samsung T220 @ 1680x1050
En datorspelsklubb för vuxna! www.oldswedishgunners.se

Permalänk
Medlem

Förutom grafikkortet mitt (Asus) så ligger jag bra till i statistiken sett till övrig hårdvara. Min Intel SSD må vara åt det slöa hållet men "den är säker gamla bettan"

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Skrivet av Ace89:

No offence, men detta var ett lite korkat argument Hur mycket dom säljer har ju inget med saken att göra, utan det är ju hur många produkter/100 eller 1000 som felar. Och jag antar att de flesta i listan tillverkat mer än 1000 enheter under minst 3 år.

Till exempel så har troligtvis Corsair en bra drös mer RMA på nätaggen till antalet än vad Antec har, men dom säljer ju samtidigt en hel del fler nätagg. Lite svårt att förklara, men hope you get my point

Nja stämmer inte riktigt. Marknadsandelarna i världen är rätt lika på de större tillverkarna.

Man brukar dock säga att man ska alltid ha under 1% RMA, 1+ är inte perfekt. Sen får man inte glömma SBS delen heller speciellt på moderkort och SSD.

http://www.warrantyweek.com/ intressant länk gällande ovan

Permalänk
Medlem

Uj uj uj, Vilken skrämmande läsning.

Inte artikeln i sig, utan kommentarerna.
Är Procent verkligen så svårt?, ganska skrämmande att föreställa sig.
Visst, det var länge sedan man fick lära sig det i plugget,, men ändå.

Är dock lite förvånad över att intel har så pass låga värden. undrar vad det kan bero på.

Permalänk
Medlem

Har aldrig någonsin gjort RMA på ett ASUS-kort, de dör nån vecka efter att garantin gått ut och supporten svarar verkligen ALDRIG.
Bra saker så länge de håller dock.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Hmm... Lite irriterande att man precis köpt en OCZ SSD och ett Gigabyte GFX-kort. Hade inet inte varit så snabba att behandla ordern så skulle jag hunnit ändra, antagligen den enda gång jag beklagat mig att en datorbutik är för snabb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hantverkaren:

Hmm... Lite irriterande att man precis köpt en OCZ SSD och ett Gigabyte GFX-kort. Hade inet inte varit så snabba att behandla ordern så skulle jag hunnit ändra, antagligen den enda gång jag beklagat mig att en datorbutik är för snabb.

Jag har kört med gigabytes gtx 460 oc i snart ett år och en ocz ssd i ett halvår nu och har aldrig haft problem.

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Uj uj uj, Vilken skrämmande läsning.

Inte artikeln i sig, utan kommentarerna.
Är Procent verkligen så svårt?, ganska skrämmande att föreställa sig.
Visst, det var länge sedan man fick lära sig det i plugget,, men ändå.

Är dock lite förvånad över att intel har så pass låga värden. undrar vad det kan bero på.

Mutor.

Permalänk
Medlem

Det är inte troligare att eftersom Intel är en ganska stor koncern, har man konstaterat att det är vinstmaximerade att ha lite dyrare kvalitetskontroll, och slippa x% RMA'er? Jag menar, vem ska de muta? Killar och tjejerna som bygger grejerna? Oss som köper dem, eller rent av återförsäljarna, så att de istället registrerar ännu ett köp, och kastar den felande varan?
Det må vara hänt att Intel anses ha förhandlat till sig fördelar på ett icke godtagbart sätt gentemot AMD, men din högst personliga kräkreflex känns mindre genomtänkt när du publicerar den så här...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Jag har kört med gigabytes gtx 460 oc i snart ett år och en ocz ssd i ett halvår nu och har aldrig haft problem.

SJälva poängen med statistik är att individuella erfarenheter är inte representativa.