Permalänk
Medlem

Tips inför målning!

Nu har jag tänkt att måla om mitt nyinköpta chassi.
Jag vill ha alla seriösa tips jag kan få! Vad ska jag tänka på?

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Avstängd

Borra gärna ur popnitar så att du får isär chassit, det underlättar en hel del när det gäller till att komma åt alla skrymslen osv. Sedan så är det alltid en fördel att välja färg med lite kvalité på... Dvs inte från typ biltema etc.

En sak till som är rätt viktig att tänka på är att inte dra för tjocka lager färg, hellre tunnare och fler lager än tjockare och färre!

Att tänka på är också: beroende på ytan utav chassit (om det är lackat från fabrik eller om det är alu etc.) är förarbeten. Ju bättre förarbete du gör med att rugga upp föregående färg alt. primer på plåt, desto bättre resultat får du i slutändan.

Inget förarbete = färg som sitter dåligt

Slutsats:

Primer innan lackering på plåt, lättare slipning med halvgrovt papper på lackerat chassi.

Ps. För att bibehålla färgens kvalitet i slutstadie är det rätt viktigt med klarlack.

Permalänk
Medlem

var tveksam till biltemas färger, men för min del fungerar det fin fint, lägger primer under sen färgen på så är saken biff.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Tack för tips!
Ska tilläggas att det är en insida som ska målas om från vitt till svart, det borde jag ju skrivit i första inlägget...

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Avstängd

Se till att maskera väl! Från vitt till svart, tror nog de hade varit enklare att lackerat ett svart chassi vitt på utsidan faktiskt!

Haha, nej men som sagt, dra väck nitar, maskera och märk vart du ska lackera... Sen e d bara att spruta på!