LG släpper två skärmar med "flimmerfri" 3D

Permalänk
Melding Plague

LG släpper två skärmar med "flimmerfri" 3D

Medan resten av branschen satsar på 3D-glasögon med aktiva slutare ser koreanska LG ett bättre alternativ i polariserande Film Patterned Retarder (FPR).

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt ointressanta skärmar om de inte har HDMI 1.4.
Hoppas att dem har det i alla fall.
Hade varit najs för oss PS3 ägare. (För att få 3D via HDMI krävs HDMI 1.4 eller senare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Helt ointressanta skärmar om de inte har HDMI 1.4.

Hade varit najs för oss PS3 ägare. (För att få 3D via HDMI krävs HDMI 1.4 eller senare)

Nja, HDMI 1.3a 1.3b och 1.3c klarar också av full-HD 3D.
Och sen så är det väl självklart att de inte släpper en 3D tv utan minst 1.3a, det gör man bara inte i dagsläget. inte ens om det inte är en full-HD 3D tv man släpper.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Helt ointressanta eftersom man är tvungen att använda glasögon... Men ett steg i rätt riktning är det iallafall!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Mja, jag antar att man får välja mellan pest eller kolera om man vill ha 3D i dagsläget....
Antingen får man ha dyra aktiva glasögon, flimrig bild, full upplösning och billigare skärm... Eller så får välja en dyrare skärm, halva upplösningen, bra bild och passiva glasögon...

Och att de ska kunna konvertera 2D till 3D i realtid känner jag är ytterst tveksamt. När de gör om skräpfilmer till 3D så tar det många månader i anspråk. Det kan knappast bli någon kul 3D att titta på..

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

hoppas de har stöd för ati kort

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Mja, jag antar att man får välja mellan pest eller kolera om man vill ha 3D i dagsläget....
Antingen får man ha dyra aktiva glasögon, flimrig bild, full upplösning och billigare skärm... Eller så får välja en dyrare skärm, halva upplösningen, bra bild och passiva glasögon...

Och att de ska kunna konvertera 2D till 3D i realtid känner jag är ytterst tveksamt. När de gör om skräpfilmer till 3D så tar det många månader i anspråk. Det kan knappast bli någon kul 3D att titta på..

Nja, den halva upplösningen på passiv 3D är inget man lider av. LGs nya passiva 3DTV-modeller är fantastiskt mycket roligare att titta på än aktiva diton med massa crosstalk.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Avstängd

Hela 3d hypen känns så larvig.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

50M:1 kontrastratio är ju inte att leka med då vanliga LED bara har 1000:1 lolz. Felprint?
Det ska väl stå 50M:1 dynamisk kontrastratio?
Annars säger jag bara att det ska vara glasögonfritt. Det finns en anledning att jag inte använder solglasögon när jag tittar på TV...

Permalänk

När 3D kommer med bra bild, samma ljusstyrka, inget flimmer, inga glasögon eller mer än bara skärmen och till ett vettigt pris så kan jag överväga det. Tills dess så känns det som med all ny teknik, dyrt och skräp.

Permalänk

Retarder haha

Permalänk
Avstängd

Jag förmodar att det är samma teknik de använder i sin nya Tv modeller för 2011/12 som släpptes för en vecka sedan eller var det var. Vi har tagit in en på jobbet samt haft över LG och pratat om den TVn, det ÄR samma teknik som i deras TV. Det funkar faktiskt skit bra, betraktningsvinklarna är betydligt bättre än aktiv3D.

Det fungerar på samma sätt som bio, den separerar skärmen 2 två delar alltså delas upplösningen i TVn i desa fall 1080/2= 540p. Jag förmodar att det kommer ske exakt samma sätt som deras datorskärmar alltså stämmer inte det som står i nyheten utan med 3D lär det inte bli 1080p utan 540p. Det kan ske att de har 2160p vilket jag har extremt svårt att tro på. Så utan 3D lär det absolut vara 1080p.

Tekniken förövrigt som jag sade är bra, funkar bra, man får inte sitta för nära för då ser man pixlarna jätet tydligt och speciellt om det är diagonalt så ser det extremt konstigt ut. Backar man lite ser det bra ut, man tänker inte på att det är 540p eller så.

EDIT! jag har även sett deras 2d till 3d konverting och det sker faktiskt skit bra, har testat Avatar, transformers och lite äldre filmer, det ser faktiskt jättebra ut i majoriteten av scenerna, ibland kan det bli lite konstigt kalkylering, men för övrigt, jättenöjd.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Skrivet av Doctor Pepper:

Retarder haha

Ja du blir lite bakom flötet i tre dimensioner när du använder den

Permalänk

Ja... Tillverkarna verkar satsa enormt mycket på 3D medans folket inte bryr sig särskilt mycket.
Menmen, enda intressanta med 3D skärmar är 120Hz, väntar ett par år tills dom lyckas finslipa det hela och man slipper glasögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

När 3D kommer med bra bild, samma ljusstyrka, inget flimmer, inga glasögon eller mer än bara skärmen och till ett vettigt pris så kan jag överväga det. Tills dess så känns det som med all ny teknik, dyrt och skräp.

Detta är nästan det du söker efter: http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw (ja, jag vet att klippet är "old")

Behövs ju fortfarande saker förutom skärmen, men det behöver bara vara en IR-ljuskälla, något som går att lägga på t ex ett par hörlurar.

Visa signatur

ASUS Strix B550-F | AMD Ryzen 5 5600X | Corsair 32GB 3200MHz RAM | ASUS Dual RTX 4070 | Corsair MP600 2TB | Corsair HX650W PSU | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Hur kommer det att kunna gå att ändra inställningarna på denna?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Entusiast

Gött att fler tittar på lösningar med passiva glasögon. Aktiva kommer aldrig bli en hit för det är för mycket trassel med laddning, de är dyra, crosstalk, latencer i överföringen med mera. Aktiva glasögon har funnits sedan 80-talet eller nåt och har aldrig slagit för att det är för dyrt och bökigt. Ska folk köpa det ska det vara enkelt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

de här är väll sån här 3D som dom har i biografer va? Sry men vet inte så mycket om 3d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

När 3D kommer med bra bild, samma ljusstyrka, inget flimmer, inga glasögon eller mer än bara skärmen och till ett vettigt pris så kan jag överväga det. Tills dess så känns det som med all ny teknik, dyrt och skräp.

vill man ligga i framkant får man leva med lite kompromisser, lite som när lcd kom och ersatte crt... "bara" att det är en extra dimension

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

undrar hur bra denna produkts 3D funkar...

wikipediasidan är bara maknadsföring av LG
http://en.wikipedia.org/wiki/Film-type_patterned_retarder

men källan de tog från förklarar att dom halverar upplösingen (interlace:ar) men samtidigt dubblar framerate:n till 240.
frågan är hur bra detta blir i praktiken...
http://infinia.lge.com/archives/2343

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Skrivet av femkantig:

vill man ligga i framkant får man leva med lite kompromisser, lite som när lcd kom och ersatte crt... "bara" att det är en extra dimension

Skulle inte kalla halvfärdig teknik "i framkant" men alla ser vi olika på saker och ting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

vill man ligga i framkant får man leva med lite kompromisser, lite som när lcd kom och ersatte crt...

För framkant och kompromisser är alltid bra, mest om man betänker hur långvarig användning av nuvarande 3d-tekniker kan ge upphov till skelögdhet, men ingen vet exact HUR stor risken är, vilka som är riskgrupper, eller om det finns andra sidoeffekter eftersom få kliniska tester gjorts vars resultat finns tillgängliga (finns rykten om hur en viss spelkonsolltillverkare gav under 90-talet upp sina försök att göra bra "VR" för hemma bruk bland annat på grund av detta), och därför tester vi istället på större delen av svenska biobesökare direkt istället (blir iallafall vissa djurrättsgrupper glada) och hoppas statestiken i slutändan visar att det var värt det.

Lite som 1800-tal då stora flugan var att allting skulle vara radioaktivt, och man fortfarande ifrågasätter hur många som fick cancer av läkemedel/tvättmedel/pappersvikter som såldes av kvacksalvare till okunniga och som påstods ha alla möjliga roliga och trevliga framtids-egenskaper bara för de hade lite ostabilt uranium i sig.

Permalänk
Medlem

Denna tekniken är enligt mig mycket bättre än shutter-tekniken. Man slipper flimmer och skuggbilder, enda nackdelen är halverad upplösning i 3d, men halv HD räcker långt ändå..

Permalänk
Medlem

Jag hatar att det heter 3D tv, det känns så fel att kalla det 3D, det är grafiken som man syftar på när man pratar om 3D. Och då kommer tv industrin och bara snor begreppet och våldtar det. 3D i tv är ju en illusion som sker i hjärnan, det borde heta: MagicTV eller IllusionTV men inte 3D tv.... imo

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

Jaa fan va segt det går! 3d var inte fel väg att gå... 2008-2009. Ett viktigt steg, men att fortsätta utveckla apparater med den tekniken känns lite förlegat. Panasonic nådde toppen med sin vt serie som faktiskt ger en bra 3d upplevelse med glasögon. Men nu är det väl dags att gå vidare ändå? Visst... det kostar i början men ändå dags att lägga utvecklandet av gammal teknik som inte kommer råda om något år på hyllan. Skulle däremot vilja se att skärmtillverkarna samarbetade med spelbranchen bättre och kom fram med en standard för headtracking, så slipper man stirra på dubbla bilder hela tiden och få ont i huvet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Misstänker att det enda som kommer att sälja 3D-teve är porr. Det är det enda som är värt besväret att sitta med fåniga glasögon på huvudet och bli yr i knoppen. Kommer knappast att bli ett familjenöje dock.

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem

Älskar min 3dtv som jag haft i lite över 6månader nu(SAMSUNG PS-50C7705 50" PLASMA-TV FULL-HD 3D) utbudet börjar äntligen också bli riktigt trevligt kommer 10-20 nya filmer varje månad där 3-4 är riktiga trevliga titlar. Sedan finns det ju Playstation 3 och Xbox 360 och snart Wii 2(Projekt cafe) som har 3d stöd och är skit snygga i 3d.

Finns cirka 500 pc spel idagsläget med 3d stöd om man köper ett ati(amd) 5000 eller 6k kort och köper Tridef(mjukvara för 3d stöd i 500spel som utökas hela tiden, finns också med Tridef lite extra trevliga 3d program för att kunna se film i 3d...) för 500kr.

Blev förälskad i dagens 3d teknik när jag såg Avatar i 3D på bio 2010 gick 2 gånger på 2månader första film jag sett 2 gånger på rad inom 1-2år.

Förresten 3dtv ger bättre 3d bild än man får på bio i och med det inte är polariserade utan aktiva slutare(stereoskopisk 3d).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoWErA:

Förresten 3dtv ger bättre 3d bild än man får på bio i och med det inte är polariserade utan aktiva slutare(stereoskopisk 3d).

BILDEN blir bättre med polariserade glasögon än aktiva, i och med att man slipper flimmer och skuggbilder. Enda negativa är att upplösningen halveras, vilket enkelt löses genom att man höjer upplösningen till 2160p;) Dyrt antagligen dock.

Permalänk

Gäller det även ghosting problemen samtliga 3D lösningar har nu.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur detta fungerar med spel? Kommer det fungera med AMD kort?