Asus tar fram programvara för överklockare

Permalänk
Melding Plague

Asus tar fram programvara för överklockare

Komponenttillverkaren Asus planerar att släppa två verktyg för användare på jakt efter högre klockfrekvenser, varav den ena ett alternativ till Rivatuner/Afterburner.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Smartdoctor känns gammalt som gatan, så detta är välkommet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

hm jag som har asus moderkort, trevligt

Permalänk
Hedersmedlem

Varför ser Asus programvaror alltid ut som en dålig flash-hemsida...

Permalänk
Medlem

skulle nog inte säga att ASUS har tagit fram något nytt program, de där är ju EVGA precision rakt av fast med annat skin, vilket i grund är rivatuner.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Otroligt likt afterburnern om jag får säga det själv

Permalänk
Avstängd

Varför lägger moderkort och grafikkortstillverkare alltid på ruskigt fula GUIn på allting?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

GPU-Z med annan skin, varför ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Varför lägger moderkort och grafikkortstillverkare alltid på ruskigt fula GUIn på allting?

Vet inte, jag tror dom har någon intern tävling där vinnaren får en fruktkorg eller någonting.

Programmet i sig skriker ju copypasta hursomhelst.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Wow... verkligen imponerande... msi afterburner och gpu-z i ny klädsel, behöver vi verkligen detta?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asheileon:

GPU-Z med annan skin, varför ?

Finns ju redan ROG CPU-Z med

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

EVGA var först. sen kopierade MSI detta och förbättrade det. sen tog asus det och gjorde de fulare.

-__-

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne-Mohammed:

EVGA var först. sen kopierade MSI detta och förbättrade det. sen tog asus det och gjorde de fulare.

-__-

Rivatuner var faktiskt först sedan evga dock gjorde MSI den bästa "remake'n" och nu ASUS som likagärna kunde skippat detta.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Det är väl praktikanterna som får sitta med Photoshop. Nåväl, gillar red/black iaf (vanligtvis).

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag inte ihåg vad han kallar sig, men det är väl han som gjort Rivatuner som gör dessa program åt Asus, MSI och vidare (varav varför alla är identiska)? Han ska finnas på Guru3D, men kommer inte ihåg hans namn. K- nånting om jag minns rätt.

EDIT: Unwinder kallade han sig visst... var tvungen att googla på det.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Majora:

Nu kommer jag inte ihåg vad han kallar sig, men det är väl han som gjort Rivatuner som gör dessa program åt Asus, MSI och vidare (varav varför alla är identiska)? Han ska finnas på Guru3D, men kommer inte ihåg hans namn. K- nånting om jag minns rätt.

EDIT: Unwinder kallade han sig visst... var tvungen att googla på det.

Unwinder är utvecklaren av Rivatuner och således också tex Afterburner.

GPU Tweak är _inte_ utvecklat av Unwinder utan baseras på helt annan kod. Till viss del med hjälp av GPU-Z utvecklaren w1zzard, som tidigare även författat ATi Tool (senare gpu tool). Målet är att ligga i framkant med utvecklingen och att ha fullt stöd för alla grafikkort (oavsett gpu- och partnertillverkare) på lanseringsdagen.

Personligen ser jag det som mycket positivt att det finns konkurrens även hos gratismjukvaror som gör att utvecklingen drivs frammåt och alltid är redo för nya produkter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SWE|OggE:

Varför ser Asus programvaror alltid ut som en dålig flash-hemsida...

Får hålla med om att programmet ser väldigt slaffsigt ut...visst att det kanske följer färgerna av Republic of Gamer-eller vad det heter, men någon gräns får man ju dra.

Permalänk
Medlem

kommer programvaran fungera till ATI/AMD grafikkort också?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det liknar Afterburner alls. Herregud Asus, kan ni inte ha lite mer fantasi? Ni kan i alla fall göra så att det ser lite mer proffsigt ut.

Permalänk
Medlem

Fattar inte vad de tänker på när de gör GUIt eller skriver programmen. Asus där deras programvara alldrig slipper BETA och 50% funkar inte för windows 7 x64 för att de inte uppdaterar sina program och FTP

Ser ut som en 12 årig "gamer" ritat guit och gjort knappar större än banners på vissa sidor.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Innan folk fortsätter whina om dess utseende kanske ett test är på plats?

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

kommer programvaran fungera till ATI/AMD grafikkort också?

Självklart, så länge det är ASUS (gissar jag? ) Alla ASUS grafikkort kommer ju med Voltage Tweak? gissar att dem byter ut den

(samma gäller SmartDoc)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Självklart, så länge det är ASUS (gissar jag? ) Alla ASUS grafikkort kommer ju med Voltage Tweak? gissar att dem byter ut den

(samma gäller SmartDoc)

här är två som inte läst på

"Asus planerar att släppa två gratis verktyg som trots märkningen ska fungera till alla grafikkort oavsett tillverkare och bistå med bland annat överklockning och övervakning."
oavsett tillverkare...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

här är två som inte läst på

"Asus planerar att släppa två gratis verktyg som trots märkningen ska fungera till alla grafikkort oavsett tillverkare och bistå med bland annat överklockning och övervakning."
oavsett tillverkare...

Jaså Då hänger jag med!

Dock lika lätt att dra hem afterburner och Gpuz

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Rivatuner var faktiskt först sedan evga dock gjorde MSI den bästa "remake'n" och nu ASUS som likagärna kunde skippat detta.

alla program bygger på rivatuner. men menar just med detta interfacet

det var EVGA föst med. håller med om att MSI är det bästa av dem då de klarar att ändra spänning

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NorteX:

Otroligt likt afterburnern om jag får säga det själv

Det och MSI afterburner är i grunden Rivatuner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Det och MSI afterburner är i grunden Rivatuner.

Självklart, Rivatuner och Msi sammarbetade väll till och med för att göra Msi Afterburner om jag inte missminner mig.

Permalänk
Medlem

Varför måste dom alltid spexa til UIt. Ser ju löjligt ut.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Varför måste dom alltid spexa til UIt. Ser ju löjligt ut.

+1

Permalänk
Medlem

inge nytt om när de släpps då? =/

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W