Iphone lagrar positionsdata i hemlighet

Permalänk
Skrivet av Flogger:

Varför ska apple användare, skydda apple trots att dom gör fel ?

Varför skyddar ni detta företag som en sekt ?

För att jag inte anser att Apple har gjort fel?! Om du vill att jag ska sluta skydda Apple så kan ju alla andra sluta hata/skydda Apple, Google, Microsoft, Linux, Samsung, HTC, HP,... Det här är ett diskussionsforum. Om alla tycker likadant om allt blir det ingen diskussion.

Skrivet av valiant:

Enligt mig är den väldigt exakt eftersom ursprungsidén till GPS är för militära ändamål, för bl.a. användning till precisionsvapen. Och jag törs sätta en peng på att de gps-system vi vanliga "svenssons" får ta del av säkerligen är mindre noggranna än de system statliga myndigheter kan nyttja.

Datan som lagras kommer från triangulering, inte GPS. Positionen är därför ungefärlig och är väldigt sällan mer exakt än ett hundratal meter.

Skrivet av valiant:

Det där är ett så fånigt argument många drar till med i brist på annat. Att så fort man inte vill visa allt och vända ut och in på sin integritet och vardag, så antyds det alltid att man döljer nåt eller begår brott. Varför räcker inte argumentet att jag som enskild individ ska få röra mig fritt i samhället utan att någon loggar eller övervakar detta?

Jag anser att den personliga integriteten måste skyddas till varje pris och är emot alla former av övervakning där någon annan (staten, privata företag, etc) kan komma åt uppgifter om mig utan mitt medgivande. Jag har dock inga problem med data som bara jag kan komma åt så länge jag inte är helt dum i huvudet och låter min iPhone bli stulen eller blir utsatt för en husrannsakan vid misstanke om grovt brott. Jag förstår inte varför folk inte lägger sin energi på att klaga på Datalagringsdirektivet, FRA, ACTA, Ipred och alla andra lagar/EU-direktiv som ger staten och privata företag rätt att avlyssna/censurera/övervaka allt och alla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Enligt mig är den väldigt exakt eftersom ursprungsidén till GPS är för militära ändamål, för bl.a. användning till precisionsvapen. Och jag törs sätta en peng på att de gps-system vi vanliga "svenssons" får ta del av säkerligen är mindre noggranna än de system statliga myndigheter kan nyttja.

Jag tror att du missar något här.

Den information som är lagrad i consolidated.db (om du har en iPhone kan du, som jag har gjort, kolla databasen själv, det är en helt vanlig SQLite-databas) är helt enkelt inte särskilt precis, i mitt fall så visar många datapunkter fel på flera hundra meter och ibland flera kilometer (d.v.s. data från telefonen påstår att jag befunnit mig någonstans där jag aldrig har varit eller inte har varit på flera år, upprepade gånger skall jag dessutom ha varit på järnvägsstationen och den stora gräsmattan vid denna här i Östersund, ja och så ute i storsjön ett tjugotal gånger också).

När informationen synkats över till din dator så är den dessutom ännu mindre precis eftersom den då dessutom får alla tidstämplar ändrade till tidpunkten då du synkade över datan.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Jag tror att du missar något här.

Den information som är lagrad i consolidated.db (om du har en iPhone kan du, som jag har gjort, kolla databasen själv, det är en helt vanlig SQLite-databas) är helt enkelt inte särskilt precis, i mitt fall så visar många datapunkter fel på flera hundra meter och ibland flera kilometer (d.v.s. data från telefonen påstår att jag befunnit mig någonstans där jag aldrig har varit eller inte har varit på flera år, upprepade gånger skall jag dessutom ha varit på järnvägsstationen och den stora gräsmattan vid denna här i Östersund, ja och så ute i storsjön ett tjugotal gånger också).

När informationen synkats över till din dator så är den dessutom ännu mindre precis eftersom den då dessutom får alla tidstämplar ändrade till tidpunkten då du synkade över datan.

Okej, jag hör det du säger men det gör inte principen bättre. Telefoner som kommer ut om 5 år kanske lagrar mer exakt i kombination med klockslaget från de atomur gps-sateliterna använder. Accepterar vi att Apple lagrar dessa uppgifter nu om oss är det klart som tusan de kommer utveckla vidare dem med mer exakt funktionalitet och kalla det för uppdateringar i framtida versioner.

Som det ordspråket jag sa innan, Olle motas bäst vid grinden annars uppstår lätt en katt-o-råtta lek i efterhand.

Skrivet av enectrixx:

Jag anser att den personliga integriteten måste skyddas till varje pris och är emot alla former av övervakning där någon annan (staten, privata företag, etc) kan komma åt uppgifter om mig utan mitt medgivande. Jag har dock inga problem med data som bara jag kan komma åt så länge jag inte är helt dum i huvudet och låter min iPhone bli stulen eller blir utsatt för en husrannsakan vid misstanke om grovt brott. Jag förstår inte varför folk inte lägger sin energi på att klaga på Datalagringsdirektivet, FRA, ACTA, Ipred och alla andra lagar/EU-direktiv som ger staten och privata företag rätt att avlyssna/censurera/övervaka allt och alla...

Men varför ska den datan överhuvudtaget ens behöva lagras i telefonen? Och vore fallet ändå så att just du vore intresserad av att spara gamla geografiska positioner, varför inte en funktion som endast aktiveras OM man gör det aktiva valet själv?

Håller helt med i de andra sakerna du tar upp om FRA m.m. men våra myndigheter tystar ned allt detta genom att t.ex. etablerade partier sällan/aldrig pratar om det. Tig ihjäl det eller vifta bort likt en fluga och folk förtränger det, så funkar det tyvärr. Apple kör väl samma taktik nu om detta.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Inledning: Brorsan äger en iPhone, jag äger en Androidmobil, jag anser att båda är bra mobiler. Var bara tvungen att skriva för att undvika att bli kallad fanboy. Både Google och Apple gör bra och kompetenta saker.

Enligt min mening så är detta en stor tabbe av Apple.
Några bör, enligt mig, läsa på och tänka efter. Jag har sett en del "Jag bryr mig inte om Apple får tag i information var jag är/har varit" och kan bara göra en slutsats av det: Tänk om, det handlar inte om enbart Apple, utan mycket mer än så. Det har nämnts ett flertal gånger att folk kan få tag i informationen om platserna om de får tag i mobilen.

Ett annat uttalande jag har sett några gånger, "Google gör säkert likadant". Nja, inte i form av en dold fil, och till skillnad från Apple så får man reda på detta (har för mig vid första start av sin telefon ?). Nämnvärt är det att en del säger att de är helt ok med detta och de bryr sig inte om det, men jag är säker på att åtminstone en eller två av dessa skulle ha varit bland de första att skriva "Android suger, Google ljuger" i en tråd om samma sak, fast med ombytta roller. Fråga er själva varför denna filen finns och varför det görs. Jag har inte lusläst varenda kommentar och jag har inte hittat något svar från Apple, men jag skulle bli förvånad ifall detta nu görs i gott syfte för deras kunder.

Sammanfattning från mig: Denna gången gjorde Apple fel, nästa gång kanske det är Microsofts eller Googles, men nu handlar det om Apple.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk

Tror ni på allvar att apple/google är så himla intresserade av er?

Jag kan tänka mig att det är en hel del saker som får data från filen (geotagging av bilder tex.)

Samma sak (dold fil) på en Androidtelefon:
https://github.com/packetlss/android-locdump

Har man en JBad iDevice går det alldeles utmärkt att ta bort filen.
Vill man försäkra sig ytterligare stänger man av "Platstjänster" i sin iDevice och krypterar sin backup på datorn.

Jag tror personligen att både google och apple gör det här för att kunna skapa koola funktioner i sina telefoner/os, så att det har nåt att skryta med. I vissa fall helt i onödan, men emellanåt finns det rätt vettiga funktioner. Är man villig att ge upp dessa, så är det väl bara att stänga av funktionen?
Hur många androidanvändare här inne, som gapat om elaka apple, har sina platstjänster avstängda? Tycker ni som inte har det att google är snälla som frågar först - innan dom kartlägger era liv - så att det då är okej? Vad menar ni är skillnaden *faktiskt* blir i slutänden?

Ni som är oroliga över att vara övervakade och har platstjänster avstängda kommer behöva göra en hel del för att känna er säkrare; sluta använda mobil med abbonemang, sluta använda internet, sluta handla och betala med kort, sluta ta ut pengar, sluta arbeta, sluta betala skatt, sluta gifta er, sluta skaffa barn, sluta hyra något, sluta gå till vårdcentralen och framförallt sluta åka till London...

Bor man i något land i västvärlden idag så är man övervakad, och har så varit under en lååååång tid. Lessen att behöva berätta det för er.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Varför ska apple användare, skydda apple trots att dom gör fel ?

Varför skyddar ni detta företag som en sekt ?

Varför ska ni Apple-hatare komma in och kommentera om varenda nyhet som handlar om Apple och bara snacka en massa skit? Ni tillför ju absolut ingenting! Ni är som en stor hög med religiösa extremister som ska konvertera folk över till den "goda" sidan. Ni är lika välkomna och omtyckta som Jehovas vittnen är när dom är ute och knackar dörr.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Varför ska apple användare, skydda apple trots att dom gör fel ?

Varför skyddar ni detta företag som en sekt ?

Det var ju just såna här inlägg som du blev utslängd från forumet för förra gången. Varför gör du det? Det tillför inget mer än att reta upp folk...

Permalänk
Medlem

Loggar en GPS vars den har varit? Inte för å vara dryg utan för ren fakta då det har stor betydelse i denna tråds utformning.
Finns det kameror som sparar "thumbs" i dold fil för å skapa kolla effekter på displayen?
Eller en handdator som sparar dina anteckningar för att du ska kunna sända in enheten för att återskapa den anteckning du tog bort för ½år sen?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Vill man försäkra sig ytterligare stänger man av "Platstjänster" i sin iDevice och krypterar sin backup på datorn.

Skrivet av Bloopy:

Loggar en GPS vars den har varit? Inte för å vara dryg utan för ren fakta då det har stor betydelse i denna tråds utformning.

Jag kanske missförstår Er, men positioneringen i bestäms inte mha GPS utan genom triangulering. Det hjälper således inte att stänga av platstjänster. Noterade också att, i alla fall för mig, så sparas bara platser jag varit på för sverige. Ingen information om min förflyttning utomlands finns med (lite trist!).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Bara jag som kan tycka detta är en bra ska även om det kanske kränker på interigreten?
Det är ju många brott som tex klaras upp enbart för att de kunnat pejla in var mobilen befunnit sig vid olika tillfällen även om det aldrig skett några samtal etc.

Liksom typ allting vi gör idag loggas ju. internet. mobiltelefon. passerkort, bankomatkort, tunnelbanan, bussar, övervakningskameror i affärer mm. liksom har man inte gjort något olagligt så varför ska man känna sig kränkt? det är ju inte så att det sitter ett packa kineser och följer varje steg man tar.
Det är först när det är något som inte står rätt till som det börjar kollas upp i alla loggar mm.

Frågan är när du blir en brottsling. i dagens läge är vi alla (undantaget ett par människor) vita som lamm, men om 10 år kanske det är olagligt att tala med en speciell person. lagen utvecklas hela tiden, det som är fullt lagligt idag är kanske ett livstids brott om tio år... bara den saken om det (inte särskilt troligt men fullt möjligt) sker en militär kupp imorgon och den nya diktaturen förbjuder kontakt med vissa partier, hur lätt blir det att anordna ett motstånd då om allt är registrerat? kolla på protesterna i Tunisien/Libyen osv. saken är den att den fulla, blinda tilltron på staten/företag är inte en nyttig sak. vi ska inte bli övervakade av staten/företag vi ska övervaka staten/företag! Och nu är jag medveten om att apple inte har något med amerikanska staten att göra (vad vi vet) men om nu staten vill komma åt information som företagen har så kan de utan större problem göra det.

Visa signatur

CPU: i7 950 @ 3,27 RAM: 6Gb Corsair xms 1600Mhz GPU: Gigabyte AMD Radeon 6970 Mobo: ASUS sabertooth 58X PSU: Corsair TX 850 SSD: Corsair Nova 64gb HDD: WD Caviar green 1TB Kylning: Noctua NH-U12P

Permalänk
Medlem

Vill bara göra en snabb kommentar om att det är väldigt intressant hur folk klagar jätte mycket på staten när den inför övervakning för att bekämpa brott mm. men väldigt få klagar när företag håller på med samma sak FÖR VINST!!!

Apple ska inte hålla på med nå förbaskat lagrande av någons position utan att denna person godkänt det PUNKT SLUT!!!
Sen finns det en massa andra företag som är lika goda kålsupare men det har ingenting med frågan om Apple gjort fel eller inte.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Nu kan man se om sin partner varit någonstans den inte skulle varit på den där utekvällen eller när man "jobbat över" ;-P

Kan vara kul att ha informationen men tycker helt klart att det ska vara frivilligt att använda/radera etc

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Nu kan man se om sin partner varit någonstans den inte skulle varit på den där utekvällen eller när man "jobbat över" ;-P

Kan vara kul att ha informationen men tycker helt klart att det ska vara frivilligt att använda/radera etc

Nja, funktonen är inte 100%-ig. Jag vet att jag INTE varit i Växsjö eller i Uppsala över huvudtaget med min Iphone.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfons_183:

Frågan är när du blir en brottsling. i dagens läge är vi alla (undantaget ett par människor) vita som lamm, men om 10 år kanske det är olagligt att tala med en speciell person. lagen utvecklas hela tiden, det som är fullt lagligt idag är kanske ett livstids brott om tio år... bara den saken om det (inte särskilt troligt men fullt möjligt) sker en militär kupp imorgon och den nya diktaturen förbjuder kontakt med vissa partier, hur lätt blir det att anordna ett motstånd då om allt är registrerat? kolla på protesterna i Tunisien/Libyen osv. saken är den att den fulla, blinda tilltron på staten/företag är inte en nyttig sak. vi ska inte bli övervakade av staten/företag vi ska övervaka staten/företag! Och nu är jag medveten om att apple inte har något med amerikanska staten att göra (vad vi vet) men om nu staten vill komma åt information som företagen har så kan de utan större problem göra det.

Håller helt med. Folk är för korttänkta att världen på ändå ganska kort tid kan förändras. Ta bara USA som exempel; idag en supermakt med enorm global makt medan för bara 150 år sedan (som inte är så lång tid egentligen) var landet så splittrat att det var uppdelat i två sidor och ett blodigt inbördeskrig härjade under fyra år. Vad säger att inte en splittring till kan uppstå hos dem etc.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nja, funktonen är inte 100%-ig. Jag vet att jag INTE varit i Växsjö eller i Uppsala över huvudtaget med min Iphone.

ok, nä min telefon brukar kunna gissa lite hej vilt ibland också innan den ställt in sig rätt.

Någon som vet hur ofta den sparar platsen? Är det per ~minut/timme så man kan se hur man rört sig eller typ en gång om dagen?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Då ska du ha Windows phone 7 helt klart http://macworld.idg.se/2.1038/1.381782/cnet-microsoft-sparar-... .

Skrivet av Emil_98:

Apple är bara smutsigt skit.
Jag kommer aldrig köpa en Apple produkt någonsin iaf.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Nu ska jag vara ärlig och säga att jag inte vet hur de hanterar den datan men det är ganska vettigt att skicka telefon id samt koordinater när de har en funktion som är att man kan ta reda på vart telefonen är via nätet. Vad jag vet har inte heller Microsoft försökt dölja detta, har för mig att jag accepterade nått avtal när jag aktiverade den funktionen.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Om vi ska resonera så kan du ställa dig frågan vad som är bättre, att data sparas lokalt på din telefon/dator kontra att den skickas vidare till i detta fall msoft? Jag vet vilket jag väljer iaf :). Sen att det är "meningslös" data som sparas i båda fallen är väl oviktigt utan vad jag förstår så verkar de flesta ha problem med ATT den sparas och hur.

Skrivet av Blubben:

Nu ska jag vara ärlig och säga att jag inte vet hur de hanterar den datan men det är ganska vettigt att skicka telefon id samt koordinater när de har en funktion som är att man kan ta reda på vart telefonen är via nätet. Vad jag vet har inte heller Microsoft försökt dölja detta, har för mig att jag accepterade nått avtal när jag aktiverade den funktionen.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Om vi ska resonera så kan du ställa dig frågan vad som är bättre, att data sparas lokalt på din telefon/dator kontra att den skickas vidare till i detta fall msoft? Jag vet vilket jag väljer iaf :). Sen att det är "meningslös" data som sparas i båda fallen är väl oviktigt utan vad jag förstår så verkar de flesta ha problem med ATT den sparas och hur.

Fast det är en ganska stor skillnad på att göra detta med eller utan användarens godkännande eller vetskap.
Jag är inte säker på att telefonen skickar denna information om man inte aktiverat funktionen som använder informationen.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

en sak man undrar, det skapas en nyhet osv om detta, men varför skrivs det inget om att både adroid och windows mobile gör samma sak? att windows mobilen skickar infon till microsoft, att apples fil faktiskt inte skickas nånstans. kan ju vara värt att veta

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Men är det bättre att infon sparas i en osynlig fil på din telefon som sedan synkas till din dator när du ansluter telefonen till datorn och inte skickas vidare någonstans eller om samma typ av info skickas vidare till en annan part?. Vad jag förstår så måste man aktivt själv avaktivera denna "tjänst" i en WP7. Om man inte gör det så skickas infon vidare till msoft och som du skrev tidigare så har man godkänt det via deras villkor som "alla" läser ;). Apple kommer säkert efter allt ståhej nu som har varit göra något åt detta men enligt mitt tycke så är det inget att höja sin röst för eftersom infon i sig är rätt så "oviktig".

Skrivet av Blubben:

Fast det är en ganska stor skillnad på att göra detta med eller utan användarens godkännande eller vetskap.
Jag är inte säker på att telefonen skickar denna information om man inte aktiverat funktionen som använder informationen.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

infon i sig är rätt så "oviktig"

Skärmdump på ev konto nr, namn osv är oviktigt?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Skärmdump på ev konto nr, namn osv är oviktigt?

Har tråden slutat handla om positionsdata?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har tråden slutat handla om positionsdata?

Har påpekat flera aspekter, men de enda folk kan kontra med "jag bryr mig inte" eller "google,microsoft gör så å"

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Skärmdump på ev konto nr, namn osv är oviktigt?

Som redan påpekats i tråden så är den funktionen väldokumenterad i några av Apples programmeringsguider. De förklarar också i dessa dokument hur man går tillväga, som programmerare, för att se till att känslig information inte tas med i skärmdumpen. Det man gör, dvs har ett ansvar att göra som programmerare, är att rensa de fält med känslig information innan skärmdumpen görs.

Vi kan ta ett annat exempel: Det är t.ex. HTML-programmerarens ansvar att välja type="password" istället för type="text" på en HTML-sida där användaren ska skriva in sitt lösenord. Skulle dock en programmerare välja type="text" istället så är det ju lite dumt att börja klaga på Microsoft, Google, Apple etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aridif:

Haha, bästa idag

Verkligen inte. Grabben får förhoppningsvis bann nu så lär han sig att uppträda mognare i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Som redan påpekats i tråden så är den funktionen väldokumenterad i några av Apples programmeringsguider. De förklarar också i dessa dokument hur man går tillväga, som programmerare, för att se till att känslig information inte tas med i skärmdumpen. Det man gör, dvs har ett ansvar att göra som programmerare, är att rensa de fält med känslig information innan skärmdumpen görs.

Vi kan ta ett annat exempel: Det är t.ex. HTML-programmerarens ansvar att välja type="password" istället för type="text" på en HTML-sida där användaren ska skriva in sitt lösenord. Skulle dock en programmerare välja type="text" istället så är det ju lite dumt att börja klaga på Microsoft, Google, Apple etc.

Kontoinformation, e-mail, inloggningsnamn... mer än bara lösenord som är det enda som döljs.
Är det verkligen så många som anser det skäligt att ett företag får brista så totalt i säkerhet.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Några otrevliga inlägg raderade och ett par medlemmar avstängda. Håll diskussionen på en trevlig och respektfull nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Kontoinformation, e-mail, inloggningsnamn... mer än bara lösenord som är det enda som döljs.
Är det verkligen så många som anser det skäligt att ett företag får brista så totalt i säkerhet.

Nu var lösenordet bara ett exempel. Det jag försöker säga är att det är programmerarens ansvar att se till att känslig information rensas innan systemet tar en skärmdump av applikationen.
Likaså är det programmerarens ansvar att kryptera känslig information som skickas över Internet. Skulle det råka vara så att "programmeraren" skickar känslig information okrypterat över Internet så kan man ju inte belasta Microsoft för det, eller Apple, eller vad man nu använder för operativsystem.

I fallet med Apple, dvs iOS, så har de dokumenterat hur deras OS fungerar, med skärmdumpar och allt, och vad man som programmerare måste tänka på när man skriver en app. Det är alltså programmerarens ansvar att se till att känslig information inte kommer med i en skärmdump.

Permalänk
Entusiast

Saken är den att data finns där, dessa data lagras utan att användaren direkt kan påverka detta.
Det finns ett ordspråk som har mycket sanning bakom sig:

-"Om det kan missbrukas, kommer det att missbrukas."

Och då menar jag inte av Apple, utan av andra personer/organisationer som är intresserade av den här typen av data. Till exempel arbetsgivare, som gett sina anställda iPhones.
Listan över vem och vilka som kan missbruka dessa data kan göras lång, och som jag nämnt tidigare:

Större delen av jobbet är redan utfört.
Nu handlar det bara om att komma åt/ synkronisera dessa databasfiler på ett smidigt sätt, och det är en fråga om när detta sker, och av vem.
Inte om det kommer att ske eller inte.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)