Intrång i Playstation Network – miljontals användaruppgifter på vift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris64:

Därför ska man använda Swedbank e-kort det skapar ett falskt kort nummer och man bestämmer exakt summa på kortet som skapas och hur länge det ska gälla.

http://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/kort/vara-...

+1. Även om man litar på den man lämnar ut kortnumret finns alltid en risk att det läcker. Därför är det alltid bäst att använda "fejkade" kortnummer. En del påstår att de inte accepterar e-kort men det är bull*, de kan nämligen inte se någon skillnad.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

Tråkigt för användarna, men Sony förtjänar inget annat än att gå förlust med tanke på hur de behandlar sina kunder. Hoppas alla byter till Xbox360 eller Wii's nästa konsol, jag vet att jag kommer skaffa microsofts nästa konsol istället iaf.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem

jag skyller inte på sony... bara otur att dom inte valde xbox ist...:/

Visa signatur

Intel i7 2600k @4.6GHz, ASUS GTX780 DCII, Asus Maximus IV Extreme, 16Gb 1600MHz VENGEANCE LP, NZXT Switch 810 BLACK, Corsair H100, Windows 7 Ultimate x64, Corsair AX1200, 2x Corsair Force GT 120Gb Raid 0, 2TB Hitachi Deskstar, Samsung Syncmaster BX2431, Corsair K90, Mionix naos 5000, Sennheiser pc 360

Permalänk
Sötast

Jag har helt slutat köpa/använda Sonys produkter..... Inte på grund av just detta men de behandlar verkligen sina kunder som luft.

Köpte PS3an på release nästan 8papp, dödad av en mandatory patch - Sony vill att jag ska betala notan.
Köpte en HDkamera för 16papp även problem med den, Sony orkar inte riktigt bry sig.

Nej tack Sony. Nej tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanCo:

Tråkigt för användarna, men Sony förtjänar inget annat än att gå förlust med tanke på hur de behandlar sina kunder. Hoppas alla byter till Xbox360 eller Wii's nästa konsol, jag vet att jag kommer skaffa microsofts nästa konsol istället iaf.

Hur behandlar sony sina kunder enligt dig?

Skrivet av fatfredd:

jag skyller inte på sony... bara otur att dom inte valde xbox ist...:/

Det kunde likabra vart xbox som blev hackat. hur skulle du skrivt då?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Eronki:

Anonymous säger sig inte ligga bakom attacken.
http://www.vg247.com/2011/04/24/anonymous-issues-new-psn-vide...

"Sony kommer aldrig att kontakta dig, inte ens via e-post, och fråga efter ditt kreditkortsnummer, personnummer eller någon annan personlig information. Frågar någon dig om dessa uppgifter kan du vara säker på att det inte kommer från oss, skriver Sony vidare."
http://www.e24.se/business/internet-och-teknik/playstation-sp...

Gammal video orelaterad till denna händelsen.

Permalänk
Medlem

...och allt detta hände, för att dom var jävliga mot "ps3-linux" och dom som ville få tillbaks det. Sony är väl värda den dåliga PR som dom får nu och iomed hela Geohot-cirkusen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

...och allt detta hände, för att dom var jävliga mot "ps3-linux" och dom som ville få tillbaks det. Sony är väl värda den dåliga PR som dom får nu och iomed hela Geohot-cirkusen!

Instämmer helt, tycker det är illa att man inte ska få modifiera de Sony produkter man köpt.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Det här sög totalt.
Så det räcker att spärra kortet för utlandsköp och internetköp?

Idag ångrar jag att jag övertalade frugan att låna mig hennes Visa till just PSN..

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dibbqwaz:

Instämmer helt, tycker det är illa att man inte ska få modifiera de Sony produkter man köpt.

Folk som hackar sönder sina konsoler skapar otroliga supportkostnader när de försöker lura i säljaren att de inte aaaalls gjorde något sådant och minsann ska ha en ny.

Vidare hände allt detta för att folk hackade sina konsoler, grattis.

Permalänk
Skrivet av Saya:

Folk som hackar sönder sina konsoler skapar otroliga supportkostnader när de försöker lura i säljaren att de inte aaaalls gjorde något sådant och minsann ska ha en ny.

Vidare hände allt detta för att folk hackade sina konsoler, grattis.

Ursäkta mig, men det håller jag dock inte med om! Hur kan du påstå att detta hände för att personer hackade sina konsoler? Det har ju absolut ingenting med saken att göra?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X @stock | ASUS ROG STRIX B550-F | MSI RTX 3070 VENTUS 2X OC | 32 GB DDR4 @3600 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroonBerg:

Ursäkta mig, men det håller jag dock inte med om! Hur kan du påstå att detta hände för att personer hackade sina konsoler? Det har ju absolut ingenting med saken att göra?

Citat:
  • People were accessing PSN on a console running a custom firmware (CFW)

  • Sony shut down CFW access to PSN

  • People tried getting access to PSN with CFW

  • A CFW (Rebug) was released allowing regular users to turn their machine into a dev console, giving them developer options

  • Third parties found out that users could use Rebug to get access to the developer PSN network

  • Sony not only uses the developer PSN network and the user PSN network as one (MS runs two completely different network which are never in contact, the dev XBLA is sandboxed), DevPSN users are considered trusted (have higher rights than regular users) and their credentials were not correctly checked, neither was the data they provided (such as credit card numbers) so they had free infinite money. And apparently some people found out how to siphon out the userbase info as well.

Varsågod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saya:

Folk som hackar sönder sina konsoler skapar otroliga supportkostnader när de försöker lura i säljaren att de inte aaaalls gjorde något sådant och minsann ska ha en ny.

Vidare hände allt detta för att folk hackade sina konsoler, grattis.

Det handlar inte bara om PS3, Sony stämmer dig om du modifierar någon Sony produkt överhuvudtaget. Var en som blev stämd för att han programmera om den där Sony hunden att den kunde dansa.

Edit:
Hittade detta också
http://www.maxconsole.net/content.php?45773-Sony-s-terms-and-conditions-excludes-liability-over-PSN-security-compromise

Permalänk

Om man ska se det från den ljusa sidan så är detta ett ypperligt tillfälle för att göra statistik på folks lösenordsvanor. Är 123456 fortfarande det mest populära lösenordet? Enligt statistiken från attacken på rockyou.com 2009 då 30 miljoner lösenord publicerades så var det i alla fall det

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Det lite "coola" i allt detta är nog att ett företag kommer tänka två gånger innan dom jävlas med "hackers".

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Relik 📜

Är inte direkt orolig, ringde dock Spärrtjänst och tänkte spärra mitt kort för att vara på den säkra sidan.
Den trevliga kvinnan i andra änden meddelade att jag inte direkt var den första som ringde idag, och att de hade hört om "Sony-affären" tidigare..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av Saya:

Varsågod.

"Sony not only uses the developer PSN network and the user PSN network as one (MS runs two completely different network which are never in contact, the dev XBLA is sandboxed), DevPSN users are considered trusted (have higher rights than regular users) and their credentials were not correctly checked, neither was the data they provided (such as credit card numbers) so they had free infinite money. And apparently some people found out how to siphon out the userbase info as well."

Även om detta kanske aldrig hade hänt om man inte hade hackat sin konsol, så är det fortfarande Sony's fel. Om de har Dev PSN och User PSN på samma nätverk, får de ju nästan skylla sig själv.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X @stock | ASUS ROG STRIX B550-F | MSI RTX 3070 VENTUS 2X OC | 32 GB DDR4 @3600 MHz

Permalänk
Medlem

Har ni någonsin tänkt lite längre? Tänk alla barn runt 14år som använder sina föräldrars kredit kort, kanske både barnen och föräldrarna inte är så tekniska av sig och inte riktigt förstår vad som pågår. Guldgruva för hackers och de har onda planer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Har ni någonsin tänkt lite längre? Tänk alla barn runt 14år som använder sina föräldrars kredit kort, kanske både barnen och föräldrarna inte är så tekniska av sig och inte riktigt förstår vad som pågår. Guldgruva för hackers och de har onda planer!

Det är inte så att hackers är det farliga här, det är ju företagen som är värre i såfall som tillex Smurfspelet på Iphone/Ipad där det finns legitima företag som är större kreditkortsfällor för små barn och deras föräldrar än vad någon sin en hacker kommer att vara. Det finns en tjans att få tillbaka pengar när något blir hackat men när ett företag "snor" dina pengar så är det kört.

Permalänk

Ersättning finns det ju ingen anledning för sony att ge ut, det är ju inte deras fel direkt. Det är ju dem som hackat sig in, som ska ge ut ersättning, och den kommer ju antagligen ändå gå till sony

Visa signatur

Chassie: Fractal Design Define XL - Mobo: MSI P67A GD65 - CPU: Intel i5 2500K - CPUkylare: Antec KÜHLER H2O 620 - RAM-minne: 8Gb Corsair Vengeace 1600 MHz - GPU: ASUS GTX 570 Direct CU II - PSU: Corsair AX 850 - HDD: Western Digital BC 1Tb - Corsair Force GT 120Gb OS: W7 Home Premium 64bit - Skärm: LG W2363D 120Hz - Keyboard: Microsoft Sidewinder X4 - Mus: Logitech G500 - Headset: Logitech G35 - P6157 3DMarks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Har ni någonsin tänkt lite längre? Tänk alla barn runt 14år som använder sina föräldrars kredit kort, kanske både barnen och föräldrarna inte är så tekniska av sig och inte riktigt förstår vad som pågår. Guldgruva för hackers och de har onda planer!

Tänkte precis samma sak. Finns garanterat massor med ungar som lånat sina föräldrars kort för att handla på PSN. I dessa fall är det troligt att man inte hört talas om att kontouppgifter läckts på nätet.

Vad har Sony för skyldigheter i den här historien? Några alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dima.g:

Ersättning finns det ju ingen anledning för sony att ge ut, det är ju inte deras fel direkt. Det är ju dem som hackat sig in, som ska ge ut ersättning, och den kommer ju antagligen ändå gå till sony

Om Sony lovar att det är säkert och någon sedan snor det hela så är det ju sony som inte hållt sitt ord. Alltså full anledning till att de ska betala ersättning. Sen kan de i sin tur kräva ersättning av de som hackat sig in, men mot kunderna är det Sony som har ansvaret, inte någon annan.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Som flera andra här använder jag alltid (Swedbank) e-kort när jag handlar på Internet. Bara välja den summan man ska handla för så slipper man oroa sig för att någon ska komma åt ens pengar.

Kanske lite jobbigare då man måste skriva in nytt "kontonummer" varje gång men det är värt det enligt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Om Sony lovar att det är säkert och någon sedan snor det hela så är det ju sony som inte hållt sitt ord. Alltså full anledning till att de ska betala ersättning. Sen kan de i sin tur kräva ersättning av de som hackat sig in, men mot kunderna är det Sony som har ansvaret, inte någon annan.

Nej, det står i avtalet för PSN att Sony ansvarar ej för informationen som de sparar. Sen om det avtalet är laglig är en annan sak, men Sony kommer att hänvisa till det troligtvis.

“We exclude all liability for loss of data or unauthorised access to your data, Sony Online Network account or Sony Online Network wallet and for damage caused to your software or hardware as a result of using or accessing Sony Online Network,”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imdak:

Nej, det står i avtalet för PSN att Sony ansvarar ej för informationen som de sparar. Sen om det avtalet är laglig är en annan sak, men Sony kommer att hänvisa till det troligtvis.

“We exclude all liability for loss of data or unauthorised access to your data, Sony Online Network account or Sony Online Network wallet and for damage caused to your software or hardware as a result of using or accessing Sony Online Network,”

Skrev de till det i efterhand eller?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Well im calling tomorrow for a new visa. Dock bytat password för online köp på det nuvarande kortet. Alla passwords på nätet har jag bytat för säkerhets skull. Lågt av sony att de inte ens försöker gott göra det på något vis.

Trodde bättre om dem.

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imdak:

Nej, det står i avtalet för PSN att Sony ansvarar ej för informationen som de sparar. Sen om det avtalet är laglig är en annan sak, men Sony kommer att hänvisa till det troligtvis.

“We exclude all liability for loss of data or unauthorised access to your data, Sony Online Network account or Sony Online Network wallet and for damage caused to your software or hardware as a result of using or accessing Sony Online Network,”

Hah, där ser man. Nu blev jag påmind om varför jag inte köper sony-prylar längre
Men om de ska vara sådana paragrafryttare så kan man ju faktiskt hävda att det står förlust eller tillgång gällande data och skador gällande hård eller mjukvara. Det står ingenting om finansiell skada. Kan Sony snålkrångla så kan man göra samma sak tillbaka. Tror inte att deras avtal är vattentätt, och om det någonstans står någonting om att infon lagras säkert så har de ju skjutit sig i foten.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken_swe@yahoo:

Hur behandlar sony sina kunder enligt dig?

Bara att kolla posten ovan och flera under dig för att få en humm om saken, sen kan du googla. Vet inte hur du har missat att Sony har tagit bort massvis med funktioner sedan man köpte sin konsol, som jag betalade för. Du äger inte din Ps3'a, du leasar den tydligen. Om du tror att du har konsumentlagen på din sida, glöm det. Sony har obegränsat med cash att ta upp fajten med i rättegång, Läs lite om fallet Geohot vs SCEA.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Skrivet av SanCo:

Bara att kolla posten ovan och flera under dig för att få en humm om saken, sen kan du googla. Vet inte hur du har missat att Sony har tagit bort massvis med funktioner sedan man köpte sin konsol, som jag betalade för. Du äger inte din Ps3'a, du leasar den tydligen. Om du tror att du har konsumentlagen på din sida, glöm det. Sony har obegränsat med cash att ta upp fajten med i rättegång, Läs lite om fallet Geohot vs SCEA.

Får jag av ren nyfikenhet, fråga vad dom har tagit bort? Vet att dom har tagit bort kompatibilitets stödet, fanns i för sig bara på 60GB versionen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken_swe@yahoo:

Hur behandlar sony sina kunder enligt dig?

Det kunde likabra vart xbox som blev hackat. hur skulle du skrivt då?

samma sak? fan boy?

Visa signatur

Intel i7 2600k @4.6GHz, ASUS GTX780 DCII, Asus Maximus IV Extreme, 16Gb 1600MHz VENGEANCE LP, NZXT Switch 810 BLACK, Corsair H100, Windows 7 Ultimate x64, Corsair AX1200, 2x Corsair Force GT 120Gb Raid 0, 2TB Hitachi Deskstar, Samsung Syncmaster BX2431, Corsair K90, Mionix naos 5000, Sennheiser pc 360