Permalänk

Luftkonditionering?

Sitter i en lägenhet på cirka 40kvadrat, som blir så h*lvetes varm om sommaren då den ligger mitt i solen alltid..

Så jag undrar om de är någon som har några erfarenheter av en luftkonditionering i den billigare klassen (runt 1000kr)?

Får man ut någon effekt alls eller är de bara bortkastade pengar?

Vore så jävla gott att ha på natten när de är varmt.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Jag har en billig en i min 64 m2, och den kyler ner ett rum bra men då den låter kan jag inte rekomendera att ha den på när man ska sova.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Har en stående som jag inte använder längre men det funkar bra.
Eftersom de väsnas ganska mycket så brukade jag köra den för fullt i ca 2 tim med sovrumsdörren stängd.
Sen när jag skulle gå och lägga mig hade jag runt 17-18 grader.

Det är inte bortkastade pengar men de väsnas ganska mycket

Permalänk
Medlem

Korsdrag + stor golvfläkt på lägsta hastigheten? Bättre än att sova med massa oväsen i rummet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Kikar också på om man skulle skaffa en till sommaren, enda jag ogillar är väll slangen man tar ut genom fönstret, vill slippa sån. Dock tror jag du behöver gå upp 2-3000 i pris om du skall kyla 40 kvadrat.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Om du har ventilationskanaler i väggen/taket så kanske man kan göra en ful lösning

Permalänk
Medlem

med en markis kan man få ner temperaturen, men det kanske inte är möjligt att sätta upp.

Permalänk

Det här med korsdrag och fläkt är de jag "uppgraderar" ifrån så att säga

Har dom alltså en slang som man måste pilla ut genom ett fönster?? Det har jag inte förstått.. Trodde de bara var en liten pryl som stod i ett hörn och fungerade som ett kylskåp på något vis fast utåt.. De är det inte alltså?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Nej slangen behövs ju för att leda bort varmluften från värmeväxlaren.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TroNi
Det här med korsdrag och fläkt är de jag "uppgraderar" ifrån så att säga

Har dom alltså en slang som man måste pilla ut genom ett fönster?? Det har jag inte förstått.. Trodde de bara var en liten pryl som stod i ett hörn och fungerade som ett kylskåp på något vis fast utåt.. De är det inte alltså?

Antar det är för att blåsa ut varmluften från kylaggregatet. Brukar la vara ett 10-15 cms diameter rör.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

tror man avleder värmen ut med en slang...

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Medlem

Jag har en takfläkt ovan sängen ist för taklampa.. en STOR fläkt.. vilket är viktigt då man kan köra på lägsta hastigheten på natten o slippa massa oljud Kan inte leva utan den på sommaren

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TroNi

Har dom alltså en slang som man måste pilla ut genom ett fönster?? Det har jag inte förstått.. Trodde de bara var en liten pryl som stod i ett hörn och fungerade som ett kylskåp på något vis fast utåt.. De är det inte alltså?

Och det blir värre, dom har en vattentank man måste tömma var dag.
Skulle man ha den i gång under natten och tanken blir full så går ett larm ( i alla fall på min).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agonotheta
Och det blir värre, dom har en vattentank man måste tömma var dag.
Skulle man ha den i gång under natten och tanken blir full så går ett larm ( i alla fall på min).

Du måste ha något fel på din isåfall, vi körde våran på jobbet från 7-16 i 2 månader i somras och efter det tömde vi en halvfull behållare.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Du måste ha något fel på din isåfall, vi körde våran på jobbet från 7-16 i 2 månader i somras och efter det tömde vi en halvfull behållare.

Beror nog på hur fuktig luften är hur fort den fylls.. Dock lät det väldigt lite på din..

Vi hade nån jättegammal "AC" som man fyllde med vatten.. vettefan.. måste ju ha fuktat luften samtidigt

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Aldrig haft problem med det i mitt rum. sover dock med extra tunt täcke på somrarna.

Annars en vanlig borsfläkt på 2an hastighet en bit bort på lite fendling elelr fast läge kan vara skönt så länge man lär sig sova med ljudet. tar ett par dar sen så hör man det inte extra skönt är det om man har någon jämte sig man kan kurra ihop sig bakom

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag körde hela förra sommaren med en kalluftsfläkt som kyls av vatten med isklampar i. kostade bara typ 500 och kyleffekten några meter framför var helt okej och ljudnivån relativt låg.
I höstas kom jag dock över en helt ny AC som jag testade lite och jävlar vilken skillnad det var. Så den blir det i år. Den dånar rätt mycket dock och elräkningen lär inte bli rolig.

Har funderat på att sätta toningsfilm på fönstren med. Det borde göra en hel del.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TroNi
Det här med korsdrag och fläkt är de jag "uppgraderar" ifrån så att säga

Har dom alltså en slang som man måste pilla ut genom ett fönster?? Det har jag inte förstått.. Trodde de bara var en liten pryl som stod i ett hörn och fungerade som ett kylskåp på något vis fast utåt.. De är det inte alltså?

Det är _väldigt_ varm utluft som skall bort från själva aggregatet, så det är rekommenderat att ha den nära ett fönster så att luften snabbt kommer ut och bort från lägenheten.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Det här med korsdrag och fläkt är de jag "uppgraderar" ifrån så att säga

Har dom alltså en slang som man måste pilla ut genom ett fönster?? Det har jag inte förstått.. Trodde de bara var en liten pryl som stod i ett hörn och fungerade som ett kylskåp på något vis fast utåt.. De är det inte alltså?

Jo, det fungerar på exakt samma sätt som ett kylskåp. Ett sådant har ju också en varm del, som dock alltid sitter på baksidan av skåpet så man inte ser den. Den stora skillnaden är att en kyl drar kanske 20W medan en AC kanske drar 1kW så det är väldigt mycket mer värme som måste transporteras bort.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Skrivet av davyp3:

Jo, det fungerar på exakt samma sätt som ett kylskåp. Ett sådant har ju också en varm del, som dock alltid sitter på baksidan av skåpet så man inte ser den. Den stora skillnaden är att en kyl drar kanske 20W medan en AC kanske drar 1kW så det är väldigt mycket mer värme som måste transporteras bort.

Jasså dom drar hutlöst mycket ström också ja?

Det blir ju inte min far så glad på..

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk

Jag återupplivar den här tråden. Snart är det åter 33c och fuktig luft i lägenheten dygnet runt och det mår varken jag eller datorerna bra av. Så undrar om nån har koll på de portabla AC:n som finns tillgängliga, någon som har ett att rekommendera för säg max 5000,-

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=526

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jag körde hela förra sommaren med en kalluftsfläkt som kyls av vatten med isklampar i. kostade bara typ 500 och kyleffekten några meter framför var helt okej och ljudnivån relativt låg.
I höstas kom jag dock över en helt ny AC som jag testade lite och jävlar vilken skillnad det var. Så den blir det i år. Den dånar rätt mycket dock och elräkningen lär inte bli rolig.

Har funderat på att sätta toningsfilm på fönstren med. Det borde göra en hel del.

Nu är mina termodynamikkunskaper inte dom bästa...

Men om du tar vatten, fryser det till is i frysen och sedan stoppar in det i en maskin där de får smälta har du ju endast uträttat arbete och därmed tillfört värme i samma system. Dessutom har vi fläkten i "AC:n" som ska drivas. Du kanske får en tillfällig upplevd kyla, men i slutändan bör ändå den totala temperaturen i rummet höjts...

Termodynamikens första huvudsats, perpetum mobile, etc?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Jag är också ute efter en golvfläkt som är bra men tyst eller en Aircon? Har för mig att clas ohlson hade någon billig aircon förra året som var jätte bra. Hittar den tyvärr inte nu. Någon som vet vad jag talar om?

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Ska du ha en fläkt ska det vara en dyson

http://www.dyson.com/fans/

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Angående det här med att tömma tanken på portabla AC-maskiner:

Ja, det samlas vatten på förångaren när den luften kyls. Det är detta som gör att det droppar vatten under bilar på sommaren. Vissa portabla maskiner blåser dock ut kondensvattnet med utblåsluften. Jag har en "bufferttank" på min men det är inget som ens går att tömma på nåt enkelt vis. Det finns en urtappningsplugg längst ner på maskinen bara. Jag tappade bort pluggen för nåt år sen så eventuellt vatten skulle rinna rätt ut på golvet men nåt sånt har jag aldrig märkt trots att den gick flera timmar om dagen förra året.

Det är en Duracraft, köpt från Clas Ohlson för några år sen. Jag är inte helt nöjd med kyleffekten men det är bättre än ingenting. Det hjälper dessutom om man lyckas fixa så det blir lufttätt runt slangen som blåser ut värmen. Om man bara hänger ut den genom ett öppet fönster ser ju den naturliga tryckutjämningen till att det sugs in lika mycket luft som maskinen blåser ut. Jag brukade montera slangen relativt lufttätt på en väggventil istället och öppna en vädringslucka i köket på andra sidan huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Om du har ventilationskanaler i väggen/taket så kanske man kan göra en ful lösning

det fungerar, gjorde jag hemma

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har precis dragit fram min AC från förrådet, hade 28grader i sovrummet i helgen och då var det inte så jättevarmt ute ändå, och det går inte att få ner tempen, man vädrar och använder persienner men solen ligger på den sidan av huset hela dagen. Det må bullra och låta och det blir lite dyrare med elen det kanske rör sig om en hundring i månaden om den går mkt och det är värt varenda krona. Brukar ställa in den på 20grader och dra igen dörren till sovrummet så är det nedkylt när man ska sova. Tur man kan sova med oljud.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Nu är mina termodynamikkunskaper inte dom bästa...

Men om du tar vatten, fryser det till is i frysen och sedan stoppar in det i en maskin där de får smälta har du ju endast uträttat arbete och därmed tillfört värme i samma system. Dessutom har vi fläkten i "AC:n" som ska drivas. Du kanske får en tillfällig upplevd kyla, men i slutändan bör ändå den totala temperaturen i rummet höjts...

Termodynamikens första huvudsats, perpetum mobile, etc?

Öhh va? Det är väl ganska allmänt känt att isklampar i vatten kyler vattnet? När fläkten sen drar luft genom maskinen så kyls luften av det kalla vattnet. Isklamparna i sig smälter ju inte utan bara vätskan så småningom, ingen värme skapas i maskinen mer än den i elmotorn på 60W. "Upplevd effekt" är det säkert, men jag föredrar "Upplevd svalka" framför "upplevd värme".
Hursomhelst så använder jag inte denna längre då jag skaffade en Portabel AC.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Öhh va? Det är väl ganska allmänt känt att isklampar i vatten kyler vattnet? När fläkten sen drar luft genom maskinen så kyls luften av det kalla vattnet. Isklamparna i sig smälter ju inte utan bara vätskan så småningom, ingen värme skapas i maskinen mer än den i elmotorn på 60W. "Upplevd effekt" är det säkert, men jag föredrar "Upplevd svalka" framför "upplevd värme".
Hursomhelst så använder jag inte denna längre då jag skaffade en Portabel AC.

Tror det han menar är att så länge frysen står i din lägenhet så kommer slutsumman ha blivit att det är varmare i lägenheten än innan.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Känns lite långsökt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.