Nya Intel SSD 720, 710, 520, Paint Creek och Larsen Creek i läckt roadmap

Permalänk
Melding Plague

Nya Intel SSD 720, 710, 520, Paint Creek och Larsen Creek i läckt roadmap

Intel planerar att lansera flera nya SSD-enheter innan året är slut. Bland dessa syns företagsinriktade modeller med SLC-kretsar och PCI Express-anslutning men även konsumentorienterade modeller samt en specialare för hybridlagring.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Härligt Intel!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Synd att man vill ha en denna månad ... >,<

Permalänk
Medlem

Tycker att Larsen Creek kan bli spännande. Då kan man ha några 2tb diskar och en SSD på 5-10gb som täcker det mest nödvändiga.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Avstängd

ååh när ska jag ha råd att köpa en SSD då?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

är det bara jag eller är namnen på dessa enheter väldigt lätt-förståeliga?

typ som CPU-serien, 3- , 5- och 7-serien (motsv. i3 i5 och i7) och sen desto högre siffra desto snabbare fast med olika storlekar då
eller har jag missat något?
man blir ju bara mer och mer sugen på en SSD till laptopen, hade gjort susen (Acer 3820TG)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Intressant nog används dyrare och hållbarare minneskretsar av typen SLC. Lanseringen sker i årets fjärde kvartal.

Med tanke på att den kommer användas som cache med många skrivningar, och dessutom enbart vara på 20GB (förmodligen ingen spare area) lär antalet skrivningar per cell vara betydligt högre än på en vanlig SSD. Det antar jag är förklaringen till SLC.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Vill ha mer konkurrens i SSD-världen så att priserna kan sänkas lite på 120GB'arna

Visa signatur
Permalänk

Någon som vet på vilken nivå Z78 implementationen av hybridteknik kommer ligga? Känns ju nästan som det borde kräva saker på mjukvaronivå som rapporterar filer som används frekvent men jag antar att det inte är omöjligt att på hårdvarunivå se vilka sektorer som används mest och lägga dessa på SSD enheten. Det är ju onekligen en intressant lösning frågan är dock hur support kommer se ut i olika operativsystem då jag använder Linux, BSD och andra UNIX system ofta, antagligen mer än Windows. Så om det bara fungerar i Windows till en början så lär det inte vara särskilt aktuellt för mig. Men annars kan ju det vara en riktigt smart lösning och tillsammans med mycket ramminne kan nog maskinen bli riktigt snabb.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Denna marknad går snabbt framåt, det är fint.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

hmm 520 i Q4, då blir det helt klart en annan SSD

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Tycker att Larsen Creek kan bli spännande. Då kan man ha några 2tb diskar och en SSD på 5-10gb som täcker det mest nödvändiga.

De mindre ssd'erna har en tendens till att inte vara lika snabba som de större men det ger säkert en trevlig effekt ändå. Sedan skulle iaf jag ha möjlighet att välja att lagra en del data på SSD manuellt och en del till operativsystems/programs automatiska cacheningar etc.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Smart med en liten 20GB så man kan kosta på även billigare system en liten boost

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

ååh när ska jag ha råd att köpa en SSD då?

Allt är ju relativt, du tar dig råd att köpa Sennheiser HD 555, så jag är säker på att du har råd med SSD med. Men alla värderar saker olika, så det kan säkert dröja 5 år till, innan du har råd med SSD.
Det är upp till dig själv.

Själv köpte jag 80GB SSD för 2000kr för 2år sen, ångrar mig inte en sekund!! !
Att jämföra SSD med mekanisk prismässigt, är ett stort misstag många gör!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Waveglist:

Vill ha mer konkurrens i SSD-världen så att priserna kan sänkas lite på 120GB'arna

Det är inte alltid konkurrens drar ner priserna. Hänger på efterfrågan/tillgång. Ta IKEA som ett exempel inte höjer dom priserna trots att dom är helt klart störst och skulle kunna göra det för dom thar goda marginaler ändå eftersom dom tillverkar sån stor mängd. Alla vill sälja mycket och ta chansen när den ges och hade intel kunnat producera ännu fler diskar för dom hade mest andelar så skulle dom gjort det men ändå legat rätt i pris.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Allt är ju relativt, du tar dig råd att köpa Sennheiser HD 555, så jag är säker på att du har råd med SSD med. Men alla värderar saker olika, så det kan säkert dröja 5 år till, innan du har råd med SSD.
Det är upp till dig själv.

Själv köpte jag 80GB SSD för 2000kr för 2år sen, ångrar mig inte en sekund!! !
Att jämföra SSD med mekanisk prismässigt, är ett stort misstag många gör!

håller med
priserna på ssd ska inte jämföras mot mekaniska då prestandan är så grymt mycket bättre

EDIT: ser ju intressant ut undrar hur en pci-e ssd fungerar och hur bra en sån sdd är i prestanda och sånt

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC