Permalänk
Medlem

Förslag på tatuering (latin)

Tjenixen! Jo, det är så att jag fyller nästa månad och tänkte gadda mig som en "present" till mig själv. Det som gäller är ett citat på latin, men jag har svårt att bestämma mig för vilket. Har redan "Quid Pro Quo" tatuerat på högra underarmen (utsidan) och tanken är något liknande på andra armen.

Längden på citatet bör vara 12-14 tecken. Förslag hittills:

Experto crede - "Tro mig, som har erfarenhet"
Favete Linguis - "Vakta din tunga"
Ne quid nimis - "bara inte för mkt (lagom)"
Nosce te ipsum - "Känn dig själv"
Qui vivra verra - "Den som lever får se"
Sapere aude - "Våga veta"
Scientia vis - "Kunskap är makt"
Semper idem – "Alltid densamme"
Disce aut discede – "Lär eller försvinn"
In vino veritas - "I vinet sanningen"

"Scientia vis" ligger mig rätt nära då mitt nick kommer ifrån detta.

Om ni ser något stavfel eller felaktig översättning så uppmanar jag er att hojta till! Vill inte gadda nåt felstavat...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Disce aut discede – "Lär eller försvinn" Blir bra på dig tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Volvo

Nej men seriöst så tycker jag att Scientia vis var bra

Permalänk
Medlem

Volvo dermis - Jag rullar skinn

Haha! ^^

Visa signatur

[Antec three hundred][MSI 970A-G45][AMD Phenom II X6 1100T 3.3GHz Black Edition][XFX Radeon HD6970 2GB][WD VelociRaptor][CORSAIR 750w PSU][Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE][Samsung T220]

Permalänk
Inaktiv

Personligen så har jag denna lilla bön
"And Shepherds we shall be
For thee, my Lord, for thee.
Power hath descended forth from Thy hand
Our feet may swiftly carry out Thy commands.
So we shall flow a river forth to Thee
And teeming with souls shall it ever be.
In Nomeni Patri, Et Fili, Spiritus Sancti."
Som är från filmen boondock saints

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Personligen så har jag denna lilla bön
"And Shepherds we shall be
For thee, my Lord, for thee.
Power hath descended forth from Thy hand
Our feet may swiftly carry out Thy commands.
So we shall flow a river forth to Thee
And teeming with souls shall it ever be.
In Nomeni Patri, Et Fili, Spiritus Sancti."
Som är från filmen boondock saints

Själv har jag "Aequitas" och "Veritas" på mina underarmar.
Inspirerad ifrån Boondock saints.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Personligen så har jag denna lilla bön
"And Shepherds we shall be
For thee, my Lord, for thee.
Power hath descended forth from Thy hand
Our feet may swiftly carry out Thy commands.
So we shall flow a river forth to Thee
And teeming with souls shall it ever be.
In Nomeni Patri, Et Fili, Spiritus Sancti."
Som är från filmen boondock saints

Känns lite för lång för enbart underarmen Samt att jag inte är religiös. Men fin var den

Till er som inte har ett seriöst bidrag så är det lika bra att inte skriva alls. Ni skämmer bara ut er.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Känns lite för lång för enbart underarmen Samt att jag inte är religiös. Men fin var den

Till er som inte har ett seriöst bidrag så är det lika bra att inte skriva alls. Ni skämmer bara ut er.

Nu har du fått det om bakfoten. Vem är det som tänker skaffa en tatuering med ett fånigt citat på latin? Den enda som skämmer ut sig är du.

Jag hoppas verkligen att du kommer på bättre tankar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Nu har du fått det om bakfoten. Vem är det som tänker skaffa en tatuering med ett fånigt citat på latin? Den enda som skämmer ut sig är du.

Jag hoppas verkligen att du kommer på bättre tankar.

Fånigt citat? Ok, vi säger det. Men ni behöver inte komma med uppkäftiga kommentarer om ni tkr så.

"Har du ingenting vettigt så säg ingenting alls" - är det ett för svårt uttryck att ta till sig?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Fånigt citat? Ok, vi säger det. Men ni behöver inte komma med uppkäftiga kommentarer om ni tkr så.

"Har du ingenting vettigt så säg ingenting alls" - är det ett för svårt uttryck att ta till sig?

Om du är under 25 så tycker jag helt enkelt att du borde ta dig en allvarlig funderare. I all välmening.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scienta:

Känns lite för lång för enbart underarmen Samt att jag inte är religiös. Men fin var den

Till er som inte har ett seriöst bidrag så är det lika bra att inte skriva alls. Ni skämmer bara ut er.

Min sitter visserligen inte på underarmen, jag satte den över revbenen på höger sida.

Permalänk
Medlem

Romanes eunt domus.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Jag tycker "brachium" känns ganska passande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Romanes eunt domus.

Givetvis med "Romani ite domum" skrivet över det, följt av ytterligare ett hundratal "Romani ite domum".

"Quidquid latine dictum sit, altum videtur" skulle kunna tänkas passande annars.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Känns lite tacky med latin, ska du ha något citat, formulera det på lite äldre svenska istället.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Nu har du fått det om bakfoten. Vem är det som tänker skaffa en tatuering med ett fånigt citat på latin? Den enda som skämmer ut sig är du.

Jag hoppas verkligen att du kommer på bättre tankar.

Jag går i tankarna att skaffa det...

...Men nu när du tycker det är "fånigt" så blir det nog inte av.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Carpe diem - fånga dagen, som alla andra mainstreamare har.

Annars gillar jag den nasa använder:
Ad astra per aspera - Through hardships to the stars

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Nu har du fått det om bakfoten. Vem är det som tänker skaffa en tatuering med ett fånigt citat på latin? Den enda som skämmer ut sig är du.

Jag hoppas verkligen att du kommer på bättre tankar.

Han ska tatuera detta på sin egen kropp, inte din. Varför bli så upprörd för en tatuering som någon annan ska skaffa?

Permalänk
Medlem

scientia pulcher est
canes scientia quod opera

Med reservation för grova grammatiska fel.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Min sitter visserligen inte på underarmen, jag satte den över revbenen på höger sida.

Jag misstänkte det Det låter riktigt nice! Har också funderat på något längre citat någonstans vid revbenen, men denna gången vill jag "komplettera" med en tatuering på andra underarmen. Har tänk väldigt länge på det, men har inte blivit av.

Skrivet av Lasse.L:

Känns lite tacky med latin, ska du ha något citat, formulera det på lite äldre svenska istället.

Det har du förvisso rätt i, men svenska tkr jag inte känns rätt på något sätt. Latin är det språk som tilltalar mig mest, även om det kan bli lite corny

Tack till alla för era förslag! Tänk bara på att det ska vara 12-15 tecken ungefär, med möjligen någon enstaka extra/mindre bokstav!

Skrivet av Olegh:

Om du är under 25 så tycker jag helt enkelt att du borde ta dig en allvarlig funderare. I all välmening.

Jag är tacksam för omtanken, men jag är övertygad om att det kommer gå bra.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Tatuera vad du vill
men visst kan man försöka vara orginell, blir dock svårare och svårare, då fler och flera tatuerar sig.
"Is est meus pannosa. Illic es plures amo is , tamen is unus est mei" - This is my tattoo. There are many like it, but this one is mine

Rifleman's Creed där

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Själv hade jag tänkt mig något coolt i stil med "Pain is temporary Glory is forever". Fast jag vill gärna ha det på ett annat språk som latin eller kinesiska så den blir lite intressant och får folk att fråga vad det betyder. Kanske slänger in en drake eller en varg också.. Vad tycks?

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Permalänk
Medlem
Skrivet av vatsug:

Själv hade jag tänkt mig något coolt i stil med "Pain is temporary Glory is forever". Fast jag vill gärna ha det på ett annat språk som latin eller kinesiska så den blir lite intressant och får folk att fråga vad det betyder. Kanske slänger in en drake eller en varg också.. Vad tycks?

Låter coolt! Dock är kinesiska/japanska minst lika använt som latin

Men jag tkr sånt inte ska få en att backa för att tatuera det man tkr. Det är inte språket/tecknen man använder som är det viktiga - det är betydelsen!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Snusfri

Vet du inte vad du ska ha så tatuera dig inte, så enkelt är det.
Är du inte 100% säker så kommer du bara att ångra dig, pratar av egen erfarenhet bla.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kinesiska tecken, latin, fråga andra om vad som är bäst... tycker inget av det låter som en smart idé.

Gör något som betyder något eller som speglar dig som person istället för ett överanvänt latinskt ordspråk.

Textbit från din favoritlåt eller något är mycket bättre enligt mig.

Quid pro quo (latin: "något för något" [1]) är ett latinskt uttryck för ett mer eller mindre jämställt byte eller ersättning för tjänster och varor.

Termen används i dagligt tal oftast i engelskspråkiga länder och betyder i princip "tjänster och gentjänster" eller "ge och ta". Termen har också givit upphov till brittisk engelskas slang för pund, "quid".

Hur personligt är det egentligen?

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk
Medlem
Skrivet av redskins:

Kinesiska tecken, latin, fråga andra om vad som är bäst... tycker inget av det låter som en smart idé.

Gör något som betyder något eller som speglar dig som person istället för ett överanvänt latinskt ordspråk.

Textbit från din favoritlåt eller något är mycket bättre enligt mig.

Quid pro quo (latin: "något för något" [1]) är ett latinskt uttryck för ett mer eller mindre jämställt byte eller ersättning för tjänster och varor.

Termen används i dagligt tal oftast i engelskspråkiga länder och betyder i princip "tjänster och gentjänster" eller "ge och ta". Termen har också givit upphov till brittisk engelskas slang för pund, "quid".

Hur personligt är det egentligen?

Det kan mkt väl vara personligt? T.ex. om det ingår i ens livs-filosofi.

Ni som snackar om att göra en unik tatuering - försök komma på en som verkligen INGEN annan har. Säg till om ni lyckas!

EDIT: Btw, hur originellt är det med en låt-citat tror du? Dessutom uppstår ett annat problem - att citera en låt kräver troligen mer än 12-15 tecken. Annars tkr jag det är en bra idé. Som sagt svårt att komma på något som faktiskt är originellt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

At ingenium ingens inculto latent hoc sub corpore - Men en väldig begåvning döljer sig i denna ovårdade kropp.

Tycker jag är bra, passar på mig >.<

Men nu var det inte mig detta handlade om och det är dock längre än 12-15 tecken :S

Visa signatur

Chuck Norris doesn't play God, playing is for children
Är glaset halvfullt, halvtomt eller dubbelt så stort som det behöver vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Vet du inte vad du ska ha så tatuera dig inte, så enkelt är det.
Är du inte 100% säker så kommer du bara att ångra dig, pratar av egen erfarenhet bla.

Bästa tipset hittills, men Olegh är inne på rätt spår också.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Bästa tipset hittills, men Olegh är inne på rätt spår också.

Inte mkt till tips när jag redan vet detta så väl. Även jag vet av erfarenhet. Så det är inget ni behöver bekymra er över

Och tro inte att jag plockar något bara "sådär". Självklart tänks det igenom noga!

Skrivet av Ang3l:

At ingenium ingens inculto latent hoc sub corpore - Men en väldig begåvning döljer sig i denna ovårdade kropp.

Tycker jag är bra, passar på mig >.<

Men nu var det inte mig detta handlade om och det är dock längre än 12-15 tecken :S

Haha, den var grym!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather