AMD döper om Radeon HD 5700 till 6700

Permalänk
Medlem

HDMI 1.4a standarden kräver mer än bara bios skulle jag tro...

Permalänk
Hedersmedlem

visst blir man varm i hjärtat <3.

Jag bryr mig inte om det finns bra argument för namnbytet. Jag gillar inte dessa namnbyten på "gamla" komponenter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

kostar 5770 och 6770 lika mycket? annars är inte värt att köpa 6770 nån stans

Permalänk
Medlem

Dåligt av AMD men rekomenderade det kortet till en polare för 1½ år sisådär till en prisvärd gamingrigg och man får väl lov att säga att det var ett bra val då kortet lever fortfarande och piffas upp med nytt namn

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Lite synd att de inte gjorde nya kort på ett vis. De nya 6-serie korten har ju DP1.2 och stöd för 4(+2) skärmar och hade de gjort nya budgetkort så hade det antagligen funnits i dem också. Det hade gjort dem perfekta för arbetsstationer där man vill ha många skärmar men spelprestanda är irrelevant.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Vafan jag trodde amd var bättre än nvidia bland annat genom att inte döpa om sina kort så som nvidia gör..

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Tja.. en annan väntar bara på att alla AMD-fanboys ska sätta igång och whina som dem gjorde när det kom fram att 9800 var lika med 8800.. Men nu är det väl antagligen ett helt okej beteende?
Känns skönt att få det bekräftat att de är lika goda kolsupare bägge två, precis som alla andra företag i deras storleksklasser..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

9800gtx är stortsett ett optimerat 8800gts 512mb nästan likvärd prestanda, sen kom 4850 och nvidia bestämde sig för att byta till 55nm höja frekvenserna och döpa om den till gtx 9800gtx+ sen kortade man ner kortet och böt namn till gts 250.

Riktigt smart gjort med andra ord.

Minns det som att det finns GTS250 med fler shaders, eller om det var uppdaterad gpu. Att det finns två varianter på GTS250 är jag ganska säker på.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Det enda bra med detta är ju att fanboys nu har en mindre sak att klaga över som nvidia gör.
Annars spelar det väl ingen roll vi på swec är väl dom enda som _inte_ kommer bli lurade ändå klagar vi mest.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Fanboys struntar väl iallafall i grafikkorten i de lägre segmentet oavsett märke.
Nu är ju inte 5770 eller 6770 speciellt kraftiga grafikkort iallafall så det kvittar väl för oss här i forumet.
Svensson bryr sig ju iallafall bara om minnet är tillräkligt stort och vet inte iallafall skillnad.
Det är upp till försäljaren att se till att Svensson får det kort som han behöver.
Vi andra vet ju ändå skillnad på olika grafikkort genom att titta på lite andra siffror än om minnet är en eller två Gb.
Svensson låter sig ju luras av Media-Giganten iallafall.
Undrar om Bioset från 6770 passar 5770 då kan det vara någon mening iallafall eftersom jag har två 5770 och ett 5750.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Vet att Nvidia gjort samma, men på nåt sätt känns detta mer rätt och logiskt. Kanske för att AMD har mer logiska namn till att börja med, och att 6k-serien ändå var en mindre uppgradering från 5k, och de saknade helt enkelt en bra krets för 6700 och 5700 var bra nog.
Eller så är jag omedvetet ett AMD-fan, trots att jag aldrig ens spelar datorspel...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Waveglist:

WTF?!?!?!!?

Hur kan dom göra oss konsumenter så förvirrade! Ånej! helvetets jefla AMD som ska byta namn på sina kort :@

Nu får vi ta och 'blacklista' AMD!

Eller.... juste det är ju AMD då gör det inget! <3

Fast nu är det inte AMD:s fel, då TSMC ställde in sin 32-nm-process. Dessutom har AMD aldrig namngett om sina kort 2 eller 3 gånger, vilket nvidia har. Det blir snyggare produktnumrering på detta sätt, det blir lättare att se i korthierarkin vad som är bättre.

Permalänk
Medlem

Gillas inte

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

känns rätt så... onödigt.

inte att rebrandar ett gammalt kort, men hela den prispunkten är just nu totalt överfylld.

fn ca. 1100kr till precis under 1500kr:

5770, 6770, 5850X, 6850, 6870

samt 550Ti och 460 från NV

Permalänk
Medlem

Detta var lågt gjort av AMD. Besviken.
Men detta har gjorts av Nvidia så det är inte alls konstigt att AMD också gör det.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det enda bra med detta är ju att fanboys nu har en mindre sak att klaga över som nvidia gör.
Annars spelar det väl ingen roll vi på swec är väl dom enda som _inte_ kommer bli lurade ändå klagar vi mest.

Jo det är sant. Att göra en Nvidia är lite urvattnat nu. Tror dock inte så många kommer att uppgradera från HD5770 till HD6770. Tycker mer synd om dom som sitter på gamla HD4850/HD4770 och nu köper HD6770 för att man tror sig få mycket bättre prestanda. Korten borde ha döpts om från början när HD6xxx lanserades eller inte alls. Jag har personligen accepterat att kort döps om men då ska det ha ett namn som gör att konsumenterna förstår att det inte är bättre. HD6730 hade passat bättre

Permalänk

jag tycker att amd gör rätt i att återanvända hd5770 och hd5750 till ett så prisvärt pris dock som hd6770/6750

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk

Ingen lurar någon här.

Att döpa om kort är helt ok om det finns ett basis för det. Vilket det gör i AMD's fall och som det gjorde i nVIDIA's fall en tid tillbaka.

Förväntade mig mer kritik på nivån som nVIDIA fick för sitt namn omdöpning. Men kritiken kanske uteblev pågrund av att detta företeelse ses som en norm nu, eller så hycklas det bara.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Encho5:

Detta var lågt gjort av AMD. Besviken.
Men detta har gjorts av Nvidia så det är inte alls konstigt att AMD också gör det.

skillnaden är ju den att AMD går ut med det offentligt och förklarar att det är samma kort men nytt namn (för att matcha nyaste generationens namn, så att köparen inte behöver klia sig på huvudet varför det säljs 5000 kort fortfarande)

medans NVIDIA går ut med "helt nya kort med fantastisk prestanda och bra pris!" utan att säga att det är samma som funnits ett år redan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cirap:

AMD går ut med det offentligt och förklarar att det är samma kort men nytt namn

Skrivet av Cirap:

NVIDIA går ut med "helt nya kort med fantastisk prestanda och bra pris!" utan att säga att det är samma som funnits ett år redan

Du råkar inte ha några exempel på hur det kan se ut?

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det kan jag av egen erfarenhet säga att det inte stämmer;) Men jag tycker inte detta spelar någon roll, upp till köparen att kolla upp vad den köper.

gts 250 är mer ett 9800gtx har jag för mig. och 240 är ett lite sämre 9600 kort, (tror det var så i alla fall)

Förstår verkligen inte hur du kan tycka detta är okej! Kollar du verkligen upp ALLT du köper? Om du köper en kabel som ska vara 2 meter lång, drar du ut på internet och letar info om den så att den faktiskt är 2m och inte 1m lång innan du köper den då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Woodlauncher:

Kollar du verkligen upp ALLT du köper? Om du köper en kabel som ska vara 2 meter lång, drar du ut på internet och letar info om den så att den faktiskt är 2m och inte 1m lång innan du köper den då?

Så illa är det väl inte; det är ingen som påstår att varorna är något annat än vad de egentligen är. Och ja, om varor kan vara olika är det klokt att undersöka vad man egentligen har lagt i kundvagnen - om man endast går efter längd när man handlar kabel är det väl inte helt sannolikt att man får vad man vill? Redan idag blir väl för övrigt sådana kunder lurade av att hd6450 presterar sämre än hd5870 trots att modellnumret är högre och kortet är nyare?

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Så illa är det väl inte; det är ingen som påstår att varorna är något annat än vad de egentligen är. Och ja, om varor kan vara olika är det klokt att undersöka vad man egentligen har lagt i kundvagnen - om man endast går efter längd när man handlar kabel är det väl inte helt sannolikt att man får vad man vill? Redan idag blir väl för övrigt sådana kunder lurade av att hd6450 presterar sämre än hd5870 trots att modellnumret är högre och kortet är nyare?

Det har du faktiskt rätt i. Brukar se att många här kan vara väldigt insnöade och få för sig att majoriteten av konsumenterna vet mer än dom faktiskt gör, verkar ha fallit för det själv.

Permalänk
Skrivet av Woodlauncher:

Förstår verkligen inte hur du kan tycka detta är okej! Kollar du verkligen upp ALLT du köper? Om du köper en kabel som ska vara 2 meter lång, drar du ut på internet och letar info om den så att den faktiskt är 2m och inte 1m lång innan du köper den då?

Detta är inte direkt att ljuga om kortets funktion. Det hade varit annat ifall det stog att kortet använde Pciex men korten man får kör med pci. Så ja det är okej sålänge det inte är falsk marknadsföring. Och har jag ingen aning om vad jag köper så tar jag faktiskt och söker lite om sakerna innan...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

Förstår verkligen inte hur du kan tycka detta är okej! Kollar du verkligen upp ALLT du köper? Om du köper en kabel som ska vara 2 meter lång, drar du ut på internet och letar info om den så att den faktiskt är 2m och inte 1m lång innan du köper den då?

Vadå, om du köper ett grafikkort - köper du första bästa du ser utan att kolla upp vad det är?

Också ett bra sätt att bränna stålar på ingenting

Skrivet av DataNusse:

Ingen lurar någon här.

Att döpa om kort är helt ok om det finns ett basis för det. Vilket det gör i AMD's fall och som det gjorde i nVIDIA's fall en tid tillbaka.

Förväntade mig mer kritik på nivån som nVIDIA fick för sitt namn omdöpning. Men kritiken kanske uteblev pågrund av att detta företeelse ses som en norm nu, eller så hycklas det bara.

Känner mig lite träffad när du säger hycklare faktiskt. Jag borde ha klagat mer på denna re-brand då jag klagade på nVidia, men har inte orkat Tkr det är förjävligt att de ska krångla till det (värre än vad det kan vara ändå att välja grafik) med namnbyten! Fy på AMD!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Ingen lurar någon här.

Att döpa om kort är helt ok om det finns ett basis för det. Vilket det gör i AMD's fall och som det gjorde i nVIDIA's fall en tid tillbaka.

Förväntade mig mer kritik på nivån som nVIDIA fick för sitt namn omdöpning. Men kritiken kanske uteblev pågrund av att detta företeelse ses som en norm nu, eller så hycklas det bara.

Tror att det är altenativ 2.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag är van vid dessa namn byten dock tycker jag att det är skitfult gjort!
det gäller o kolla upp ordentligt vad det är man köper...
Nvidia banavägen för detta, AMD haka på tyvärr.....
Men det är bättre att dom gör så än att göra ett nytt 6770 halverat av 6870 för då hade prestandan blivit sämre då 6870 är slöare än 5870 där 5770 har hälften av allt förutom klockningen..

Skrivet av Zotamedu:

Nej ska de göra en äkta Nvidia ska de byta namn en tredje gång. 8800 > 9800 > 250 (eller var det 240?) anyone?

8800GTS 512mb blev 9800GTX båda i 65nm, sen kom 9800GTX+ med en krympning till 55nm samt lite högre klockning som sen blev GTS250 och är helt identisk som 9800GTX+
Så igentligen ändra dom bara namn 2gånger inte 3 när det gäller desktop, då det uppstod förändringar, dock är det ingen större skillnad i prestanda..
sen finns det också GTX285m laptop gpu som också bygger helt på 9800GTX+ kärnan förutom att klockningen sänktes lite pga strömförbrukningen, samt att det finns ett flertal till som är svagare med div attribut avstängda

GT240 var det första nvidia kort som använde sig av 40nm kärna,liknande prestanda som 8800GS/9600GSO (också ett namnbyte ) dock lite svagare oklockat, sedan kom fermi i 40nm..

Permalänk

nVIDIA tar gamla kort och ger nytt namn

AMD/ATI lägger på något nytt och ger nytt namn... HDMI 1.4a någon?

Nää, rubriken är vilseledande.. Gör om gör rätt

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

nVIDIA tar gamla kort och ger nytt namn

AMD/ATI lägger på något nytt och ger nytt namn... HDMI 1.4a någon?

Nää, rubriken är vilseledande.. Gör om gör rätt

Inte alls

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

5770 är ett mycket bra kort för priset och i CF så är det riktigt bra.
Om man tittar på sifferserierna så visar det att det fanns plats redan från början för ett 6750/70 då AMD höjde ett steg på värstingarna.
5850/70 blev 6950/70 och 5750/70 blev 6850/70 och då har dom ju redan gammla 5750/70 som är fortfarande tillräckligt bra för att bara döpas om till 6750/70 med lite nya detaljer.
Det verkar som om AMD hade en bra konstruktion i 5xxx serien, med lite fel då dom återlanser HD 5830/70 nu i budgetpris.

Att man byter namn på grafikkort så dom passar in i en ny serie spelar ingen roll så länge dom inte klistrar över redan befintilga kort och dom presterar det som är tänkt i den klassen.
Det händer varje år i bilbranchen att det byts serienamn då den förra årsmodellern får följa med ett år till med ny kaross och lite äldre konstruktion inunder. Det är oxå ofta som det finns en äldre kaross med nyare innehåll i modellskarvarna och det är inte speciellt ovanligt.

Om jag ska köpa tex. ett nytt grafikkort så läser jag ju här i forumet innan vad som gäller för det kortet, jag googlar och kollar prisjakt för att bilda den uppfattningen som jag behöver innan jag köper.

Dom som går tll Mega-Giganten får skylla sig själva iallafall.
Om man därimot byter namn på ett kort så det ska verka bättre än det är, då blir det lite tvivelaktigare.
Men nu hade man ju x7xx serien tom så det passar ju bra.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...