Vill bygga en budget-HTPC, tips mottages gärna.

Permalänk

Vill bygga en budget-HTPC, tips mottages gärna.

Funderar lite om det inte skulle vara najs att bygga sig en HTPC och ha när man kikar på film på platt-teven.
Men skulle behöva lite bra tips på delar för att bygga ihop en sådan på en inte allt för stor budget.

Vad är det för operativ man ska satsa på som funkar utan onödigt krångel osv.?

Vad HTPC:n helst ska klara av:

Köra igång filmfiler i Full-HD via HDMI utan att det blir screentearing eller några andra problem.
Låg ljudvolym från chassi, komponenter, fläktar.
En bonus är ju om den skulle kunna klara av emulatorer som t.ex. NES, SNES m.m.

Men den kanske börjar bli mer en "vanlig" PC om den ska kunna klara av emulatorer och surfning på nätet?

Permalänk
Medlem

Om du är van vid Windows och vill köra emulatorer utan krångel så skulle jag nog välja Windows. Går köra ex Linux men för mig som nästan aldrig använt det antar jag att allt skulle bli ordentligt med jobbigt. Hur som, det är inte särskilt svårt alls att få igång XBMC på en ex Win7 dator. Emulatorer kan köras direkt från menyerna i XBMC så att spelet direkt hoppar upp i fullscreen om man orkar lägga ner tid på det.

Har tyvärr inte tid att sätta ihop ett paket nu men som sagt Windows 7(alt. Linux om du har koll på det) + XBMC låter som mjukvaran för dig

Permalänk

Tack för infon om mjukvaran!

Hoppas du eller någon annan kan ge lite riktlinjer på vilka delar som klarar av dom krav jag har på en HTPC, för visst jag kan ju bara kika på t.ex. Komplett.se efter billiga, tysta datorkomponenter, men tyvärr känner jag att jag nog inte riktigt har stenkoll på vad för delar som uppfyller mina krav.

Permalänk

Jag är också nyfiken på budgetalternativ, bonus om man kan klämma in lite gamla hårddiskar och ha som NAS samtidigt.

Permalänk

Ingen som har några riktlinjer på vilka delar man behöver för att bygga sig en tyst HTPC för inte allt för mycket pengar, som klarar av HD-filmer, emulatorer utan problem?

Billig prestanda, vilka delar och vilka märken på CPU och grafikkort ska man satsa på?

CPU: AMD eller Intel?
Grafikkort: AMD eller Nvidia?

Finns det någon ungefärlig riktlinje på hur kraftfulla CPU och grafikkort måste vara för att funka utan problem när man spelar upp HD-filmer?

Skulle det räcka med ett moderkort som har inbyggt ljud och grafikkrets, eller blir det för klent när man ska spela upp HD-filmfiler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad_Ghost:

Ingen som har några riktlinjer på vilka delar man behöver för att bygga sig en tyst HTPC för inte allt för mycket pengar, som klarar av HD-filmer, emulatorer utan problem?

Billig prestanda, vilka delar och vilka märken på CPU och grafikkort ska man satsa på?

CPU: AMD eller Intel?
Grafikkort: AMD eller Nvidia?

Finns det någon ungefärlig riktlinje på hur kraftfulla CPU och grafikkort måste vara för att funka utan problem när man spelar upp HD-filmer?

Skulle det räcka med ett moderkort som har inbyggt ljud och grafikkrets, eller blir det för klent när man ska spela upp HD-filmfiler?

Jag kör en AMD x2 250 processor med en Scythe Shuriken kylare, den är ljudlös även under load i mitt chassi. Jag behöver inget grafikkort för att spela upp full-HD (vet inte om det inbyggda gjorde något) men skaffade ändå ett passivt kylt Radeon HD5450 1GB. Ligger runt 55-60 grader vid spelande av CS:S så det är helt acceptabelt.

Jag kör ett Antec Fusion Remote chassi och bytt chassifläktarna till tystare sådana.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Inbyggd ljudkrets räcker enligt mig så länge du inte har något gigantiskt och dyrt ljudsystem. Angående grafikkrets så fungerar det med åtminstone vissa. Det hela beror även på vad du har för processor.

Klen processor, bättre grafikkrets med stöd för DXVA(videoavkodning)
Hyfsat snabb processor, knappt någon grafikprestanda alls

När jag tittade på olika alternativ i vintras så kom jag fram till att det blev betydligt dyrare(i mitt fall) att bygga en mini ITX än en mATX. Det hela slutade någonstans kring 3000. Då även en 2 TB hårddisk inkluderad.

Här är ungefär det paketet jag köpte: http://www.inet.se/kundvagn/visa/356521/htpc

Grafikkortet är prestandamässigt överflödigt vid filmtittande men hade ett som låg så installerade det för att få HDMI-ut.

Permalänk
Medlem

Valfritt AMD-fusionbaserat moderkort med 2 GB ram klarar av att spela ut film via HDMI utan tearing eller andra dumheter, fullt med hårdvaruavkodning inbyggt. Många av korten är dessutom helt passivt kylda, själv har jag ett ASUS, kan rekommenderas.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Valfritt AMD-fusionbaserat moderkort med 2 GB ram klarar av att spela ut film via HDMI utan tearing eller andra dumheter, fullt med hårdvaruavkodning inbyggt. Många av korten är dessutom helt passivt kylda, själv har jag ett ASUS, kan rekommenderas.

Funderara på att köpa ett sådant kort, men hur blir det då med ljudet? man vill ju även ha hdljud.

Permalänk
Medlem

Linux tar ner hårdvaru kraven ordentligt, vilket gör den billigare, och om du håller dig till Ubuntu så är det lika lätt eller lättare än windows, men det är en omställning.

En sak som man måste göra dock är att se till att den har ett Nvidia kort, annars blir det ingen hårdvaru-acceleration. Man kan köra XBMC som en egen session, dvs inget krävande användar gränsnitt ligger och kör i bakgrunden, vilket gör det ännu mindre krävande jämfört med i Windows.

För detta så är Ion baserade datorer optimalt, vilket man kan köpa väldigt billigt nu. Som den här t.e.x http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=771442

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kael:

Funderara på att köpa ett sådant kort, men hur blir det då med ljudet? man vill ju även ha hdljud.

Kan inte bli bättre. Fusion är rätta valet för HD-ljud.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Hmm, kikade lite på m-ATX moderkort som har inbyggd ljud och grafikkrets, självklart med HDMI utgång på moderkortet också. Ett sådant moderkort borde ju vara perfekt att använda när man slänger ihop en HTPC eller hur?

Är det någon speciell grafikkrets på moderkortet man helst ska ha för att få problemfri HD-filmuppspelning, eller räcker det bara att kolla så att moderkortet/grafikkretsen åtminstonde har HDMI utgång så är man rätt säker att det kommer gå som en dröm?

Räcker det att köpa billigaste AMD processorn?

Permalänk
Avstängd

Allting med "HD" i namnet (amd) eller minst 9400/210 (nvidia) fungerar att lira Full-HD på. HD-ljud är ju dock en annan sak. Fast om man ska vara ärlig kanske ett bättre ljudkort än det inbyggda är på plats (kanske inte så lönt ifall du har högtalare för mindre än vad htpc'n kommer kosta men ..)

Permalänk

Ungefär hur kraftfull måste processorn och nätagget vara för att allt ska funka som det ska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad_Ghost:

Ungefär hur kraftfull måste processorn och nätagget vara för att allt ska funka som det ska?

Processorn belastas knappt om du väljer en lösning baserad på Fusion och konfigurerar den därefter.

http://www.sweclockers.com/recension/13423-amd-fusion-asus-e3...

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk

Som jag har förstått så har ett moderkort baserat på Fusion, CPU, ljud och grafik inbyggt på kortet? Det är bara att köpa till minne och hårddisk sen är det bara att tuta och köra?

Fusion-korten är ju mITX standard och jag kikade på små Mini-ITX chassin med nätagg. Nätaggen ligger runt 60-150W. Ska man helst satsa på ett chassi med kraftfullast nätagg?

Kollade runt lite på nätet och såg att Asus Fusion-kortet inte fanns på lager. Skulle helst vilja ha det kortet för det hade ju helt passiv kylning=tyst.

Är ett Fusionbaserat moderkort bra? Godkänd prestanda för HD-filmtittande och kanske lite enklare Nes/Snes-emulatorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad_Ghost:

Som jag har förstått så har ett moderkort baserat på Fusion, CPU, ljud och grafik inbyggt på kortet? Det är bara att köpa till minne och hårddisk sen är det bara att tuta och köra?

Japp. Tänk på att du bör, för att förenkla för dig själv, köra på Win7 får att få till hårdvaruacceleration (om du skulle ha något emot att köra Win7).

Skrivet av Bad_Ghost:

Fusion-korten är ju mITX standard och jag kikade på små Mini-ITX chassin med nätagg. Nätaggen ligger runt 60-150W. Ska man helst satsa på ett chassi med kraftfullast nätagg?

Finns ett par mATX också, men om man vill ha ett litet system finns ingen anledning att inte ta ett mITX.
Har du bara en disk i så ska du klara dig på 60W. Finns många som kör motsvarande system med picoPSU på 60-80W utan problem.

Skrivet av Bad_Ghost:

Kollade runt lite på nätet och såg att Asus Fusion-kortet inte fanns på lager. Skulle helst vilja ha det kortet för det hade ju helt passiv kylning=tyst.

Finns även ett från Zotec som har passiv kylning.

Skrivet av Bad_Ghost:

Är ett Fusionbaserat moderkort bra? Godkänd prestanda för HD-filmtittande och kanske lite enklare Nes/Snes-emulatorer?

Beror väl på vad du menar med godkänd prestanda, men de ska i princip klara av all HD. Finns en hel del tester.
Vet inte hur mycket som behövs för Nes/Snes-emulatorer, men med tanke på att det finns emulatorer till mobiltelefoner så borde ju även en Fusion klara av det.

Visa signatur

"And even tho the computer was off and unplugged, an image stayed on the screen! It was.. THE WINDOWS LOGO!"
- Bender

Permalänk

Verkar vara lite en djungel med det här med HTPC Jag har svårt att bestämma mig och slå till på någon lösning. Har ju så många funderingar.

Är ION och Atom liknande lösningar på moderkort, ungefär som Fusion? Är Fusion "bäst" i dagens läge?

Har också sett att det finns i stort sett helt kompletta HTPC:s, är bara köpa till hårddisk och minne sen är det bara att köra, men är dom något att ha?

Permalänk

Att du inte valt operativsystem gör valet svårare. Linux är billigare om man ser strikt till kostnaden för mjukvaran men ställer å andra sidan högre krav på hårdvaran. Om du ska köra Windows skulle jag rekommendera Fusion (bra CPU- och GPU-prestanda), om du ska köra Linux är det bättre med ett grafikkort från nVidia (Atom+ION om du inte behöver mycket CPU-prestanda, eller valfri dualcore-processor med valfritt nVidia grafikkort om du ska göra annat än "bara film".).

Permalänk

Win7 är det som kommer hamna i HTPC:n.

Okej, då kommer det bli Fusion, ska försöka att bygga så litet och tyst som möjligt. (inom rimlig budget)

För bygger jag en HTPC där jag väljer CPU, grafikkort m.m. var för sig så kommer det nog sluta med att datorn inte kommer räknas som HTPC, samt att budgeten kommer vara spräckt sen länge.

För en mer renodlad speldator kommer väl inom sinom tid också kanske byggas.

Permalänk
Medlem

ASUS E35M1-I DELUXE är ju att rekommendera vid första tanken.. problemet är ju att dessa inte egentligen släpps i Sverige utan alla våra butiker (Inet, Komplett, Webhallen m.m) måste beställa in partier av dessa för att kunna erbjuda oss dessa.
Så detta moderkort kommer du med all sannolikhet få vänta lääääääänge på om du inte redan förbokat sedan månader.

Annars har jag hört mkt mkt fint om Zotacs lilla nya.
Zotac FUSION350-A-E
Passivt kylt och finns b.la här.
http://www.webhallen.com/hardvara/133506-zotac_fusion350-a-e-...

PS: Asuskortet använder sig av nyare DDR3 minnen, något Zotackortet inte gör, dock så bör det inte vara en såpass stor skillnad att man inte väljer att köpa Zotackortet pga dess minnen..

Permalänk
Medlem

Kolla även in ZOTAC IONITX-P-E.
Denna har intel dual core CULV som är något snabbare än Atom 330. Vet inte riktigt hur den står sig mot AMD Fusion men den verkar vara ett bättre val om man vill köra Linux. Man sparar ju en del på att inte behöva köpa Windows 7.

Kombinera t.e.x. med Antec ISK 300-65 chassi.

Alternativt köp motsvarande Barebone fron Zotac: Zotac Zbox HD-ND22

Man får köpa till minne och hårddisk får båda dessa alternativ.

Recensioner:
http://www.silentpcreview.com/article1105-page1.html
http://www.silentpcreview.com/article1069-page1.html

Hittade en recension som även jämför med Fusion:
http://www.tomshardware.com/reviews/asrock-e350m1-amd-brazos-...
Den verkar stå sig bra även mot AMD Fusion. Däremot är den långt efter Athlon II X2 i prestanda så när det gäller pris/prestanda så är det bättre att köra micro-ATX och Athlon II. Vill man ha något riktigt litet och strömsnålt för att köra trådlöst nätverk och ha OK mediaprestanda så verkar ju IONITX-P-E vara ett bra val när man jämför.

Permalänk
Medlem

Denna köpte jag,

http://www.webhallen.com/varukorgen/13760/ Pris: 3731kr om du tar bort Dinovot. Den har plats för en stor 3,5disk och en ssd samt en fullstor bluray spelare

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Här är en variant på htpc som jag själv funderar på.
Extremt liten och bara hddn som låter.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/454952/2011-05-19

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Allting med "HD" i namnet (amd) eller minst 9400/210 (nvidia) fungerar att lira Full-HD på. HD-ljud är ju dock en annan sak. Fast om man ska vara ärlig kanske ett bättre ljudkort än det inbyggda är på plats (kanske inte så lönt ifall du har högtalare för mindre än vad htpc'n kommer kosta men ..)

Nej, Geforce 210 fungerar inget vidare.
Stödet finns redan från Geforce 8 serien, men vissa av lågbudget-korten har problem att prestera.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hjälpsam

Sedan kan man göra det väldigt enkelt för sig, Zotac Zbox ~2000kr + minne och HDD = billig Fusion lösning;
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=840026

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Nej, Geforce 210 fungerar inget vidare.
Stödet finns redan från Geforce 8 serien, men vissa av lågbudget-korten har problem att prestera.

Jag vet ett tiotal människor som använder 210 utan några som helst problem.