Permalänk

Hata Damm / Dammfri dator / Tyst

Tjena
Problemet 2 st lortiga hundar (även rena så är dom lort magneter)
Detta resulterar i damm mycket damm

Till iden
Ta en vinkyl från jula slita ut allt vad kylning heter... vill ha en "snygg" billig låda som kan bli i det närmaste lufttät

Täta lådan med silicone
isolera hela lådan (För ljud)
Köra passiva Kylnings torn (vatten) på över sidan lådan / alt stads vatten
köra passiv vatten kylning på komponenterna i burken (alltså vatten till luft) kör ingen extreme burk
eller måste man kör med vatten block + kylning av intern luften

Vad tror ni ?

stavning
Permalänk
Medlem

Allting är ju relativt. Hittade 2 vinkylar på Jula, den minsta kostade 1995. Är ingen expert på kylning men en dator alstrar ju mycket värme som måste bort. Med vattenkylning slipper du ju både fläktljudet och dammet i fläktarna (bortsett från nätaggregatet). Att ytterliggare ljudisolera en datorlåda går ju samt att montera filter för att slippa damm i burken.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk

Jag vet att det går att sätta filter osv men jag vill ha en helt sluten dator = inget damm alls

Var hittar man följande
Lösa monterings ramar för moderkort ? surt att slakta ett helt tower för lite plåtar ?
vatten kylda nätaggregat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joker_Fly:

Jag vet att det går att sätta filter osv men jag vill ha en helt sluten dator = inget damm alls

Var hittar man följande
Lösa monterings ramar för moderkort ? surt att slakta ett helt tower för lite plåtar ?
vatten kylda nätaggregat

Tittade runt lite precis. Inet har moderkortsplåt utan fläkt: http://www.inet.se/artikel/6904223/lian-li-moderkortsplatta-m... Hittade också ett vattenkylt nätaggregat (jag viste inte att det fanns) här: http://www.nordichardware.se/news-archive/112-archive/34332-k... Men det kostar (Följ länken i artikeln).

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Keeper of Traditions

En annan idé är ju att hålla hundarna borta från datorn...

Eller sätta dammfilter vid ingångarna som man dammsuger lite då och då.

Varför göra simpla saker så komplicerade?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

En annan idé är ju att hålla hundarna borta från datorn...

Eller sätta dammfilter vid ingångarna som man dammsuger lite då och då.

Varför göra simpla saker så komplicerade?

nu var det inte en lösning på dammet jag jagade utan lösning på luft tät tower (som löser dammet

Permalänk
Skrivet av Jagab:

Tittade runt lite precis. Inet har moderkortsplåt utan fläkt: http://www.inet.se/artikel/6904223/lian-li-moderkortsplatta-m... Hittade också ett vattenkylt nätaggregat (jag viste inte att det fanns) här: http://www.nordichardware.se/news-archive/112-archive/34332-k... Men det kostar (Följ länken i artikeln).

Annars kanske ett fläktlöst nätaggregat vara ett alternativ?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Joker_Fly:

nu var det inte en lösning på dammet jag jagade utan lösning på luft tät tower (som löser dammet

Så det var inte en lösning på dammet du ville ha, utan du ville ha hjälp med en lösning som är en lösning på dammet..?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joker_Fly:

Tjena
Problemet 2 st lortiga hundar (även rena så är dom lort magneter)
Detta resulterar i damm mycket damm

Till iden
Ta en vinkyl från jula slita ut allt vad kylning heter... vill ha en "snygg" billig låda som kan bli i det närmaste lufttät

Täta lådan med silicone
isolera hela lådan (För ljud)
Köra passiva Kylnings torn (vatten) på över sidan lådan / alt stads vatten
köra passiv vatten kylning på komponenterna i burken (alltså vatten till luft) kör ingen extreme burk
eller måste man kör med vatten block + kylning av intern luften

Vad tror ni ?

Skrivet av Joker_Fly:

Jag vet att det går att sätta filter osv men jag vill ha en helt sluten dator = inget damm alls

Var hittar man följande
Lösa monterings ramar för moderkort ? surt att slakta ett helt tower för lite plåtar ?
vatten kylda nätaggregat

Javla skit, min dator dampade over sa jag maste skriva om allt...

Dumpa iden med lufttat dator, det gar inte eftersom hur du an gor med vattenkylning sa kommer varm luft fortfarande dumpas inne i datorn och bli varmare och varmare. Sa kor istallet pa en 100% ljudlos dator, da har du inga flaktar som blaser in den dammiga luften in till datorn och ditt problem kommer forsvinna anda Det ar aven MYCKET billigare

Kop ett http://www.webhallen.com/hardvara/131342-morex_t3500-svart och ett http://www.webhallen.com/hardvara/127716-asus_e35m1-i_deluxe-... och minnen med lag spanning (varmeutveckling) och en ssd. Da har du en billig, stromsnal, 100% ljudlos dator med ett minimalt dammproblem. Jag forstar att det inte ar en spelburk, men som slappsurf eller htpc ar den utmarkt Om du vill sa kan du istallet for ssd kopa en 1tb 2.5" 5400 rpmare sa du kan aven anvanda den som filserver

Vad tycks?

Permalänk

Om jag hela tiden pumpar in Kallare vatten i chassiet så borde det ju funka ?

Ang lösning på vad
Damm/Partiklar som flyger = Jävligt litet finnns mig veterligen inga filter som biter på denna skit (inte totalt iaf)
Filter = Damm Iaf om jag ska ha flöde på luften + filter som lägger igen
Hundar = Döda/ begravda/ så finns det fortfarande dam kvar av mig osv

Tänkte bara om man kan kontrollera tempraturen i en liten låda (typ något större än en full tower ) med hjälp av rums luft och vatten

Permalänk
Medlem

Gillar tanken, varför ta den enklaste och mest använda vägen när man göra något eget istället.

Jo, du behöver nog kyla luften inuti lådan. Det kommer ju värme från en massa andra komponenter än grafikkort och processess. En eller två fläktar behövs för att få lite rotation på luften också, men med tanke på att lådan är tät så borde ljudet inte vara något problem.

Min först tanke var en vattenkyld jätteklump aluminium med en vikt på några kilogram och mycket flänsar.
Annars borde man kunna använda en stor cpukylare (typ TRUE eller DH-14) som man sätter ett vattenblock och 12-14 cm fläkt (cirkulation) på.
En Nofen CR-100A borde väl räcka? Borde man inte kunna sätta en 20cm fläkt på den?

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

HUr många värme watt alstar en spel dator för säg 10-15k ?ca 1kw ? tänkte mig ett försök

Ta värme källa (förslag tack) in med den i slutet utrymme och se om jag kan kyla ner utrymmet (Även förslag på billiga utrymme som kan bli luft tätta)

Permalänk

det är ju bara att köpa en vinkyl på jula. sen är det bara att ha den igång, då blir det kallt:)

Visa signatur

i5 + antec 620 35c idle | asus 6870 | asus p8h61/usb3 | corsair 8gb xms3 | fractal design tesla 650watt | antec dark fleet 85

Permalänk

att kyla med den inbyggda kylen räcker inte...

Sen vill jag inte få för stor temp skillnad då kondens bildas men den är ett alternativ då den förmodligen går att göra nästan helt tät

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joker_Fly:

HUr många värme watt alstar en spel dator för säg 10-15k ?ca 1kw ? tänkte mig ett försök

Ta värme källa (förslag tack) in med den i slutet utrymme och se om jag kan kyla ner utrymmet (Även förslag på billiga utrymme som kan bli luft tätta)

Det beror på komponenterna men 500-700w skulle jag tippa

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Hedersmedlem

Efter att haft husdjur hela mitt liv (och ofta många) har jag hittat den absolut bästa filterlösningen som både tar bort i princip alla dammpartiklar och inte sätter igen. Det enda som blir kvar är mycket, mycket fint damm och även det är minimalt efter 6 månader. Inget som ens behöver dammsugas bort. Absolut bäst är att det tar 1 år eller mer innan det sätter igen även om du helt skiter i att damma eller dammsuga.

Låter det för bra för att vara sant? Inte alls och jag har testat i minst 10 år. Lösningen heter akvariefiltervadd, helst den finare sorten. Se bara till att skaffa en låda som tillåter 2-3cm vadd bakom fronten eller i botten (som t ex min Silverstone fortress 2) och du kan sedan slå igång datorn och sedan glömma allt vad damm heter. När du tycker det blir för ohygieniskt byter du bara vadden. Billigt och otroligt effektivt. Luftflödet påverkas minimalt eftersom alla fibrer i vadden filtrerar, det blir aldrig stopp som ett vanligt filter. Packa inte för tätt bara, dammpartiklarna måste kunna tränga in en bit i vadden.

Finns ingen billigare och bättre lösning vad jag testat. Min server står nere vid golvet i ett rum som dammsugas i hörnorna kanske var 3e månad, men 4 katter som springer omkring. Tänkte jag skulle titta inuti efter 1 år nu senast. Fanns inget damm att ta bort. Det som fanns var så tunt och så litet att det inte var värt besväret. Datorn står på 24/7. En Chieftech Dragonlådan med vadden instoppad bakom frontgallret. Det HX520 nätagg som sitter i har gått 24/7 i mer än tre år och har fortfarande mycket lite damm i sig. Bättre blir det inte.

Edit: Stoppar även en stor del av tobaksrök för de som har det problemet, men då sätter tjäran och nikotinet igen vadden fortare och 6 månader är att föredra för fullgod effekt. Vadden kommer vara lagom äcklig efter ett tag. Jag talar hela tiden om 24/7-drift.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Akvariefiltervadd.. skall testas direkt, tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joker_Fly:

HUr många värme watt alstar en spel dator för säg 10-15k ?ca 1kw ? tänkte mig ett försök

Ta värme källa (förslag tack) in med den i slutet utrymme och se om jag kan kyla ner utrymmet (Även förslag på billiga utrymme som kan bli luft tätta)

en dator drar knappt 1000w och svårt att tro att allt isf skulle gå till värmeutveckling
kanske 2-300w

Visa signatur

"En vis man sa en gång"

Permalänk

Du kan köpa kolfilter och sen sätta på dem på fläkten
Här är en länk på en video som kipkay har gjort. Han använder dem och han får ren luft http://www.youtube.com/watch?v=klTfk6L7o6o ps jag är p12

Permalänk
Skrivet av napnapnap1:

Du kan köpa kolfilter och sen sätta på dem på fläkten
Här är en länk på en video som kipkay har gjort. Han använder dem och han får ren luft http://www.youtube.com/watch?v=klTfk6L7o6o ps jag är p12

Det jag vill komma ifrån är just filter (tanken är att datorn ska vara i en dammfri miljö )

Skrivet av We4sZ:

en dator drar knappt 1000w och svårt att tro att allt isf skulle gå till värmeutveckling
kanske 2-300w

Det låter lite ?

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Efter att haft husdjur hela mitt liv (och ofta många) har jag hittat den absolut bästa filterlösningen som både tar bort i princip alla dammpartiklar och inte sätter igen. Det enda som blir kvar är mycket, mycket fint damm och även det är minimalt efter 6 månader. Inget som ens behöver dammsugas bort. Absolut bäst är att det tar 1 år eller mer innan det sätter igen även om du helt skiter i att damma eller dammsuga.

Låter det för bra för att vara sant? Inte alls och jag har testat i minst 10 år. Lösningen heter akvariefiltervadd, helst den finare sorten. Se bara till att skaffa en låda som tillåter 2-3cm vadd bakom fronten eller i botten (som t ex min Silverstone fortress 2) och du kan sedan slå igång datorn och sedan glömma allt vad damm heter. När du tycker det blir för ohygieniskt byter du bara vadden. Billigt och otroligt effektivt. Luftflödet påverkas minimalt eftersom alla fibrer i vadden filtrerar, det blir aldrig stopp som ett vanligt filter. Packa inte för tätt bara, dammpartiklarna måste kunna tränga in en bit i vadden.

Finns ingen billigare och bättre lösning vad jag testat. Min server står nere vid golvet i ett rum som dammsugas i hörnorna kanske var 3e månad, men 4 katter som springer omkring. Tänkte jag skulle titta inuti efter 1 år nu senast. Fanns inget damm att ta bort. Det som fanns var så tunt och så litet att det inte var värt besväret. Datorn står på 24/7. En Chieftech Dragonlådan med vadden instoppad bakom frontgallret. Det HX520 nätagg som sitter i har gått 24/7 i mer än tre år och har fortfarande mycket lite damm i sig. Bättre blir det inte.

Edit: Stoppar även en stor del av tobaksrök för de som har det problemet, men då sätter tjäran och nikotinet igen vadden fortare och 6 månader är att föredra för fullgod effekt. Vadden kommer vara lagom äcklig efter ett tag. Jag talar hela tiden om 24/7-drift.

Låter ju kanon!!! ska provas omg

Men jag tänker fila vidare på denna ide tanken av att ha tyst och dammfri dator lockar

Permalänk
Skrivet av We4sZ:

en dator drar knappt 1000w och svårt att tro att allt isf skulle gå till värmeutveckling
kanske 2-300w

Var skulle energin gå om inte till värme?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Hedersmedlem

Bästa vadden jag använt. Väldigt fintrådig och hoptrasslad för maximal filtrering. Det finns andra sorter som är mycket grövre och lösare med enbart vågiga fibrer (typ trekantsvåg), filtrerar inte alls så bra. Minns inte namnet på den, men var något gul påse, undvik!

Fina fisken!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

jag vet, gammal tråd, men eftersom ingen egentligen har skrivit någonting om själva ämnet så jag kör på.

Skrivet av G4ban:

Dumpa iden med lufttat dator, det gar inte eftersom hur du an gor med vattenkylning sa kommer varm luft fortfarande dumpas inne i datorn och bli varmare och varmare.

Inte om man kyler luften också!

Koppla bara på en extra radiator på slingan som du monterar i insuget på datorn, helst ska all luft som kommer in i chassit sugas genom den. Huvudradiatorn monteras utanför vinkylen, och den får du nog överdimensionera REJÄLT(tänk minst bilkylare) både i storlek och fläktantal eftersom hela datorn isf ska kylas med en och samma radiator.

och ja som sagt, 100.00% av energin som går in i en dator blir till värme.

Permalänk
Medlem

Det som fungerar i industrin är filter på fläktar som blåser in luft i chassit så du har ett övertryck med ren luft.

Finns färdiga lösningar med kvalitétsfläktar som tål betydligt tuffare miljö än den du har hemma. Rensar luften inomhus på köpet

Du får garanterat inte in något damm i maskinen iaf.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst riktigt hela tråden, men skriver nu så jag inte glömmer bort vad jag tänkte.

Du kan ju göra en lufttät låda på valfritt sätt. Sedan vattenkyler du alla delar som behövs:
CPU
Moderkort
GPU
PSU
Eventuellt RAM

Sen för du hål i lådan och drar ut slangarna där och har en/flera radiatorer där med ohörbara fläktar på runt 500RPM. Sjukt enkelt att bara dra av radiatorerna när du damsuger, tar 10 sek.

Lär dock bli ganska dyrt..

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Haha du får bygga dig en helt lufttät låda som nämnt sedan suger du ut all luft så det blir vakuum! sen då har du en stor tank med vatten och en lågprofilpump i en sluten krets som kyler datorn som inte låter något ev ligger i någon låda då blire f-n inge damm eller ljud

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Oljekyld dator ska väll bli rätt så tyst och inte så mycket damm i vattnet xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajmon37:

Oljekyld dator ska väll bli rätt så tyst och inte så mycket damm i vattnet xD

Vatten är ju bättre isåfall, han måste ändå kyla oljan.

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Inte om man kyler luften också!

Koppla bara på en extra radiator på slingan som du monterar i insuget på datorn, helst ska all luft som kommer in i chassit sugas genom den.

... och på vilket sätt är datorn lufttät då? (vilket ju var vad han frågade efter)

Fyren, det var trådskaparens ursprungsidé att köra lufttätt med radiator utanför (passiv eller med lågvarviga fläktar)...
Problemet som nämnts är att det kommer finnas andra komponenter kvar i burken som blir varma, och som inte ventileras.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.