Permalänk
Medlem

Projekt Silva

Vi är tre ungdomar från ABB Industrigymnasium Ludvika, Vi bestämde oss för att bygga en dator som projektarbete. För att göra den unik bestämde vi oss för att göra den i trä där av namnet Silva som betyder trä på latin... Datorn kommer även att vattenkylas.

Vi började med att söka sponsorer och vi fick sponsring av: Intel, Microsoft, Norton och inte minst VBIK (Västerbergslagens ingenjörs klubb)

Vi skulle vilja tacka alla våra sponsorer för utan dom hade detta projekt inte varit möjligt!!
Men framförallt vill vi tack VBIK som har varit till stor hjälp!!

Sedan började vi att skissa på hur chassit skulle se ut. Vi kom fram till att vi ville ha en stilren design.
När vi hade bestämt oss för hur chassit skulle se ut och vi började rita i Solidworks, resultatet blev detta:

Bilder på chassit kommer senare ikväll.

Vi började med att såga till alla plankor till rätt dimensioner..

Sedan borrade vi hål för plugg..

Jag kapar till en planka för att sedan bli plattan moderkortet sitter emot..

Och vips så är stommen till chassit klart..

Hål för IO panelen och expansions platser..

Testar så att allt passar, vilket det gjorde

Gjorde hål för kabeldragning till moderkortet..

Det blev mycket bra tycker jag

Nu till det som har tagit mest tid att göra.... det är framsidan där 3 st 120mm fläktar skall sitta "Trattarna" är svarvade i en träsvarv vilket underlättade enormt..

Nu stötte vi på ett problem.. hur f*n ska vi fästa halvmånen för fräsning utan att fräsen tar i fästningen??

Vi skruvade fast den underifrån

Här kommer ett gäng bilder på datorn i nu läget.

Updatering 4/30/11

Gick ner och började med trattarna som skall sitta uppe på chassit som på CAD bilden. Den här gången gick det lite snabbare, för nu visste jag precis hur jag skulle göra.

Notera höjd skillnaden mellan dom två trattarna.... det är två st 18mm plankor som är ihop limmade på båda trattarna men ändå 3-4mm i skillnad :S Det var bara att ta fram slipmaskinen...

Om någon undrar hur vi fick så raka snitt på trattarna.

Vi lärde oss utav våra misstag och fräste fasen på dom blivande halvmånarna innan vi sågade ut dom.

Och till sist några bilder på dagens prestation. (notera att varken halvmånarna eller trattarna är limmade än och behöver slipas till).

Update 5/13/11

Idag hade vi lite tid att gå ner och arbeta med chassit:)
Vi gjorde hålet för på knappen hålet för de två USB kontakterna, målade moderkorts plattan och hårddisk buren, förlängde USB kabel och slipat alla skivor för trälacken.

Här är mekanismen för på knappen:)

Och hålet för de två USB kontakterna

Chassit är slipat och de delar jag nämnde är målade:) Själv tror jag det svarta matchar perfekt. B)

Sist men inte minst USB förlängningen... lite getto men ingen kommer se den ändå: P

Update 7/20/11

Tjena,
Vi är inte döda om det är vad ni tror ​​jag inser att det är mer än 2 månader sedan vi gjorde vår senaste uppdateringen och jag är mycket ledsen för det, anledningen är att vattenkylning vi beställt tog 8 veckor att skicka från England till Sverige .. . eftersom den skickades till Danmark av misstag ... och när vi äntligen fick paketet fattades det delar....

Men här är några bilder av det vi har gjort hittills.

Redo att montera vattenblock,

Självaste GTX460 GPUn

Blocket monteras

Jag gjorde några fästen för kylaren,

Vi började montera in alla delar

Observera att en fläkt saknas, den kommer att installeras senare eftersom en vän till mig har den,

Slang dragningen klar,

Just nu är systemet igång. Jag kör Prime95 ATM, men ni får vänta på överklocknings resultatet. Men jag kan ge er en liten spoiler: kör Crysis 2 @ 1680x1050 DX11 maxade runt 35 FPS det är med en i5 660 och GTX 460 både överklockade.

När datorn är 100% färdigt jag kommer att gå ut och ta några bra bilder på datorn.

Update 7/22/11

Så det är dags för lite överklockningsresultat kommer fler kommer men först SuperPi och 3DMark V.
Det är första gången jag överklockning på 1156 sockeln, och jag kommer från den gamla goda LGA775 med den älskade FSB <3 Så om ni kan ge mig några tips, tveka inte .. Dessa inställningar är inte på något sätt finjusterade, jag ville bara se om vi kunde nå vårt mål på 20000+ Vantage poäng.

Specifikationer:
Moderkort: P7P55D-E PRO
CPU: I5 660
GPU: Gigabyte GTX460-OC
Minne 4 GB Corsair Dominator 1600MHz
Nätaggregat: Corsair TX750
Hårddisk: Ingen SSD så jag tror inte ni bryr dig;) Men det är 250 + 1000 GB

Vattenkylning:
CPU Block: HK Rev3.0 LC
GPU Block: XSPC Razor GTX460
Reservoir: Magicool Plexi 250
Pump: Laing D5 Vario
Pump top: EK-D5 X-Top Rev2.0
Kylare: Aquacomputer 360mm AirPlex XT
Kylvätska: Thermochill EC06 - UV Blue

Först Vantage poängen utan överklockning .

SuperPi@4.445Ghz @ 1360V Det var det bästa resultat jag kunde få på grund av att Bclock inte ville gå högre än 170. Jag måste finjustera ;).

I 3DMark Vantage poäng, CPU @ 4,45 Ghz GPU @ 920/1840/2000Mhz

Jag var inte nöjd med 1,360V för 24/7 bruk så jag gick ner till 4,2 GHz med 1,322 V. Jag har haft dålig erfarenhet med nära 1,4V eftersom jag degradera min QX9650 när jag körde den i 4,0GHz @ 1,4 V i två månader.... Nu måste jag köra den i 3,7Ghz@1.32V för att den ska vara stabil.

Update 7/23/11

Gick med i 5GHz-klubb med i5 660
Efter att ha tillbringat lite tid att hitta en stabil Bclock på 200 och en funktionell IMC spänning för en 200 Bclock, började jag sedan höja multiplikatorn, först fick jag en "bootable" 4,8 Ghz på 1.480V BIOS med loadline calibration. Sedan höjde jag upp IMC spänningen till 1.31V (den var på 1.21V) för att förhoppningsvis sänka Vcore för 5 GHz. Sedan gick jag till en Vcore på 1.576V vilket fick mig en validerad 5GHz
Jag tror jag skulle kunna få ner Vcore för 5 GHz, men jag ville bara ha en validering av 5GHz och jag tror inte jag kommer att pressa den mer, jag vill inte döda chipet .. Och tro inte att den var på något sätt stabil eftersom jag fick BS på den tredje "loopen" i SuperPi 1M ..

5 GHz-validering
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1920348

Skriv vad ni tycker alla kommentarer är välkomna:)

Permalänk
Medlem

Jävlar vilket projektarbete
hoppas det blir lika snyggt som på cad renderingen
och det var ju inga dåliga sponsorer som ni har fått för detta projektet, någon av er som har något chassi eller liknande innan som ni kan vissa upp och haft som underlag för sponsorerna?

Men jag sitter och väntar med stora ögon på detta projektet och ett stort lycka till
//Stark.Jr

Visa signatur

Project [Mac G5]: ReBoot
Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk

Ser riktigt trevligt ut! Har höga förväntningar på detta bygge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stark.Jr:

Jävlar vilket projektarbete
hoppas det blir lika snyggt som på cad renderingen
och det var ju inga dåliga sponsorer som ni har fått för detta projektet, någon av er som har något chassi eller liknande innan som ni kan vissa upp och haft som underlag för sponsorerna?

Men jag sitter och väntar med stora ögon på detta projektet och ett stort lycka till
//Stark.Jr

Hej Tack för den positiva responsen
Detta är vårat första projekt. När vi sökte sponsorer så ringde vi vilket vi tror ökar chansen till sponsring. Men visst är det bra om man har ett bygge bakom sig som man kan ha som "referens".

//Henke

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt bygge, ser fram emot slutresultatet.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, men tkr inte om trattarna :/ Förstörde som det stilrena enligt mig men det är ju enligt mig då. Lycka till med resten!

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

Updatering 4/30/11

Permalänk

Håller till viss del med Zoubiey, trattarna på ovansidan sticker upp lite för mycket för min smak (framsidan ser bra ut). Det kanske löser sig när ni slipar, men ivf som helst så gillar jag nytänket.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Uppdatering 5/13/11

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ju bra ut än så länge Gillar verkligen chassi gjorda i trä, väntar på slutresultatet.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Uppdatering 7/20/11, 7/22/11, 7/23/11