Permalänk

Ljud i osynk

Hej!
Äntligen sitter jag här med en ny TV(Samsung PS63C7705) och XBMC 10.1.
Är grymt imponerad av vilken bra bild det blev med en Full HD TV.

Men jag stötte på ett problem jag inte hade innan jag bytte TV... Ljudet synkar inte med bilden.
Vad kan det bero på?

HW:
Dual-Core E5200 2,5GHz
4GB minne
MB med integrerat gfx: DFI LanParty JR GF9400-T2RS

Permalänk
Medlem

Hur mycket är det efter/före ? Det finns ljud kompensering i XBMC.

Permalänk

Det rör sig inte om mer än 50-100ms och går att justera i XBMCs ljudkompensering. Men jag hade inte dessa problem förut, innan jag bytte TV. Och det vore ju nice om man kunde fixa nåt som man slipper sitta och justera varje gång man ska kolla på en ny film...

Kan det vara TV:n som ligger efter i bildvisning? Samsung är ju kända för detta med latency.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickehallgren:

Det rör sig inte om mer än 50-100ms och går att justera i XBMCs ljudkompensering. Men jag hade inte dessa problem förut, innan jag bytte TV. Och det vore ju nice om man kunde fixa nåt som man slipper sitta och justera varje gång man ska kolla på en ny film...

Kan det vara TV:n som ligger efter i bildvisning? Samsung är ju kända för detta med latency.

jag kanske minns helt fel.... men går det inte att kompensera ljudet och sen trycka "sätt som standard". Fast det kanske var undertexter det handla om då, minns inte helt enkelt Om det är TVn kanske du kan leka med inställningar och se om det hjälper?

Permalänk

Stämmer, man kan sätta standard i ljudkompensationen. Men det är inte samma fördröjning på alla filmer verkar det som. Så det blir handpåläggning på varje film

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickehallgren:

Stämmer, man kan sätta standard i ljudkompensationen. Men det är inte samma fördröjning på alla filmer verkar det som. Så det blir handpåläggning på varje film

Aj då :/ då var det värre. Men som sagt kolla lite på TVns inställningar, kanske kan ha med Hertzen att göra?

Permalänk
Medlem

Tror jag fick liknande problem när jag testade lite olika inställningar i XBMC angående justering av fps/hz till filmens. Låter även rimligt med tanke på att din nya TV kanske använder annan frekvens ex 120 istället för 60.