Helgsnack: "Är det värt att köpa surfplatta?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Det som är mest lockande är batteritiden. Att kunna flyga till Asien på en laddning, och då se film konstant i 12h gör en ipad ovärderlig. Hade Air haft samma batteritid hade jag köpt en sån istället.

Ja för de gör ju majoriteten av befolkningen. Men självklart förstår jag att det har stor betydelse i ditt fall. Förresten finns det inte strömuttag på fly som flyger 12 timmar?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SnowJim:

Det handlar alltså inte bara om en anpassning i flash applikationerna? Jo jag förstår att de flesta idag är anpassade med mus men om möjligheten fanns så hade någon en hel del blivit anpassade (måste ju börja någonstans).

En svårighet är till exempel att hitta en motsvarighet till att bara hålla muspekaren över något; med pekskärm kan man bara klicka. Detta duger förvisso för att spela upp film och liknande, men just spel och alla hemska oarter till interaktiva gränssnitt som folk envisas med blir svåra att använda och skall man ändå bygga om är det nog bättre för världen att göra rätt från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

En svårighet är till exempel att hitta en motsvarighet till att bara hålla muspekaren över något; med pekskärm kan man bara klicka. Detta duger förvisso för att spela upp film och liknande, men just spel och alla hemska oarter till interaktiva gränssnitt som folk envisas med blir svåra att använda och skall man ändå bygga om är det nog bättre för världen att göra rätt från början.

Förstår, men det bör ju inte vara några problem att anpassa applikationer? Just det där med funktionalitet för just hover används väll i långt ifrån alla flash applikationer? De flesta är väll klicka eller styra med tangentbord? Iallafall vad jag sett.

Det finns ju inget annat alternativ idag och då får man väll anpassa sig till det som finns? Vad som kommer sen vet vi inte, kommer kanske HTML5 ta över? Vi får se, men det är ett framtida problem och anpassning.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

jag tror en surfplatta hade passat kanoners till semestertrippen, bara det att priserna känns väl höga för vad man får.

Citat:

Det som främst står på tapeten är filmtittande och spelande för barnen, samt surfande och kanske lite mailande för mig och frugan.

skulle vara kul med en liten uppföljning sen, vilket blev det, platta eller dator? och hur de funka ifall platta osv.

kram

Permalänk
Medlem

Jag tog en samsung galaxy tab på mitt tele2 abonnemang, bästa köpet jag gjort på år och dagar, så jag skulle nog säga att det är värt det.

Visa signatur

[Jag har coola grejer, jag lovar!]

Permalänk
Medlem

Vet inte om den redan nämnts men denna verkar ju inte så dum : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=795645 om man nu verkligen tror att en platta fyller någon funktion.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kan man verkligen använda en iPad i trädgården i fullt dagsljus? Jag tror inte det. Tvivlar på att man kan använda sin iPad så som demonstreras på bilden. Själv kikar jag med intresse på e-ink varianterna (läsplattor) som ju duger utmärkt utomhus, även i gassande solsken, men väntar på en v4 av Amazon Kindle som jag hoppas dyker upp snart. Nu duger de dock i princip endast till bok- och artikelläsning i dagsläget men kanske v4 introducerar något mer, får väl se...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fogwall:

Kan man verkligen använda en iPad i trädgården i fullt dagsljus? Jag tror inte det. Tvivlar på att man kan använda sin iPad så som demonstreras på bilden. Själv kikar jag med intresse på e-ink varianterna (läsplattor) som ju duger utmärkt utomhus, även i gassande solsken, men väntar på en v4 av Amazon Kindle som jag hoppas dyker upp snart. Nu duger de dock i princip endast till bok- och artikelläsning i dagsläget men kanske v4 introducerar något mer, får väl se...

Jag kan bara svara för vad jag ser varje F1-helg (från mitt tidigare inlägg):

Citat:

Hur förklarar du att exempelvis Jake Humphrey som leder F1-sändningarna på BBC har kört med en iPad1/2 sedan starten? Bytte ut anteckningsblocket/cue-cards mm mot en iPad. Han läser dokument lika bra i Turkiets heta sol som i mörka England eller regniga Malaysia utomhus, hållandes plattan i handen hela tiden. Faktum är att han är ett levande bevis på att du har fel på i princip samtliga punkter i din kritik. Det är dessutom väldigt hög nivå på BBCs F1-sändningar, så hade det inte fungerat, hade plattan åkt ut.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Självklart JA!
Har du en stationär och en bärbar hemma så ersätter den garanterat den bärbara helt och hållet. För mer "krävande" uppgifter har man sin stationära. (jag använder min stationära max 1 gång i månaden)
Resten av tiden sitter jag med iPaden. Efter att ha läst många kommentarer här så får jag känslan att de flesta inte har fattat grejen öht, eller ens provat en iPad el liknande. En iPad gör inte allt en dator gör, men jävligt mycket av det och betydligt mycket smidigare.

Permalänk

Ännu en 'nyhet' som kunde varit en simpel tråd startad av den vars fråga citerades.

Har testat Ipad, förutom ritprogrammet definierar jag väl den som ännu en pryl att hålla laddad och underhålla med uppdateringar och apptester... surfplattor HAR liksom inga killer apps som inte kunde varit ännu mer killer på en riktig dator.

Den funkar bra som ersättning för laptop om frugan inte tillåter att man datar i TV-soffan, det är väl det jag kan tänka mig som kan motivera ännu en dator/pryl i samlingen...

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.