Permalänk

Olika minnen - Fungerar det?

Hej gott folk,

Min snabba fråga lyder:

Jag har 2 st Kingston 4 GB DDR3-1333 DDR3 SDRAM samt 2 st Corsair 2 GB DDR3 SDRAM minnesmoduler. Kan jag använda samtliga i mitt moderkort som är en Asus P6T WS Professional, eller kan det bli kaoz med tanke på olika fabrikat och minnesstorlek?

Idag använder jag endast mina 4 GB minnesmoduler från Kingston och är lite sugen på att installera de andra.

Bonusfråga: På själva minnet står det 1600Mhz men enligt Everest kör de bara på 1333Mhz. Inställning i Bios (XMP) eller är det mitt moderkort som är flaskhalsen?

Visa signatur

__________________
Chassi: Fractal Design Define XL Black Pearl PSU: Corsair HX 850W MoBo: Asus P6T Ws Professional CPU: Intel Core i7@2.8Ghz RAM: 16GB DDR3 Kylning: Noctua NH-U12P GPU: GeForce® GTX 560 Ti 2048MB "Phantom"OS: Windows 7 x64 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompalainen:

Hej gott folk,

Min snabba fråga lyder:

Jag har 2 st Kingston 4 GB DDR3-1333 DDR3 SDRAM samt 2 st Corsair 2 GB DDR3 SDRAM minnesmoduler. Kan jag använda samtliga i mitt moderkort som är en Asus P6T WS Professional, eller kan det bli kaoz med tanke på olika fabrikat och minnesstorlek?

Idag använder jag endast mina 4 GB minnesmoduler från Kingston och är lite sugen på att installera de andra.

Bonusfråga: På själva minnet står det 1600Mhz men enligt Everest kör de bara på 1333Mhz. Inställning i Bios (XMP) eller är det mitt moderkort som är flaskhalsen?

Köp ett 6gb minnespaket istället för att blanda olika minnen.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

det fungerar men ditt moderkort använder tri-channel så för att det ska fungera optimalt ska du ha 3 minnen av samma fabrikat och modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompalainen:

Hej gott folk,

Min snabba fråga lyder:

Jag har 2 st Kingston 4 GB DDR3-1333 DDR3 SDRAM samt 2 st Corsair 2 GB DDR3 SDRAM minnesmoduler. Kan jag använda samtliga i mitt moderkort som är en Asus P6T WS Professional, eller kan det bli kaoz med tanke på olika fabrikat och minnesstorlek?

Idag använder jag endast mina 4 GB minnesmoduler från Kingston och är lite sugen på att installera de andra.

Bonusfråga: På själva minnet står det 1600Mhz men enligt Everest kör de bara på 1333Mhz. Inställning i Bios (XMP) eller är det mitt moderkort som är flaskhalsen?

Du vet att ditt moderkort har tripple channel ram? Du borde ha 3 eller 6st av samma sorts ramstickor för bäst prestanda.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Köp ett 6gb minnespaket istället för att blanda olika minnen.

Mitt moderkort stödjer 24 GB totalt och det finns totalt 6 st minnesplatser (6 x 4 = 24). Idag kör jag med 2st 4 GB moduler men jag råkar ha 2st 2 GB moduler skräpandes i hyllan. Därav min fråga - Kan jag använda dom?

Skrivet av durutti:

det fungerar men ditt moderkort använder tri-channel så för att det ska fungera optimalt ska du ha 3 minnen av samma fabrikat och modell.

Ok, tack

Skrivet av Marcusk:

Du vet att ditt moderkort har tripple channel ram? Du borde ha 3 eller 6st av samma sorts ramstickor för bäst prestanda.

Joo, ska nog köpa en till likadan så jag får totalt 3st 4 GB moduler. Men tills dess...

Visa signatur

__________________
Chassi: Fractal Design Define XL Black Pearl PSU: Corsair HX 850W MoBo: Asus P6T Ws Professional CPU: Intel Core i7@2.8Ghz RAM: 16GB DDR3 Kylning: Noctua NH-U12P GPU: GeForce® GTX 560 Ti 2048MB "Phantom"OS: Windows 7 x64 Ultimate.