Gigabyte visar upp Touch BIOS

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte visar upp Touch BIOS

Klockan klämtar för gamla BIOS och allt fler moderkortstillverkare byter till det betydligt mer moderna UEFI. Gigabyte väljer en annan väg och visar upp ett grafiskt BIOS-gränssnitt för Windows.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Usch för den designen!

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Skrivet av fille3002:

Usch för den designen!

håller med till 100%

Permalänk
Medlem

Det ser väldigt fattigt ut, lite u-land nästan..

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk

Tuchgränssnitt i BIOS? Nu börjar det gå lite för långt!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Gigabyte avslöjar dock att Touch BIOS ska vara redo för nedladdning i början av maj.

Kommer detta endast att fungera med Sandy Bridge moderkort eller kan man hoppas på att äldre moderkort kan få uppdateringen?

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Varför ska vi ha den fulaste UEFI BIOS ? =( Asus gränsnitt är grymt snygg, gigabyte borde kanske lära sig lite från dem.

Visa signatur

ASUS Sabertooth z77 - 2600K @4.3Ghz - Thermalright Archon PnP - 32GB Dominator 1600Mhz - TITAN X SLI 12GB - Corsair AX850 - HAF-X

13,12 TB internlagring : Samsung 840 pro 512gb - 2x WD RE4 500GB + WD Caviar Black 1TB + WD RE4 2TB + WD RE4 4TB - Extern: 2TB WD Green + Freecom 3TB

Permalänk

Plotter plotter, och ändå väljer de att fortsätta kalla det BIOS, vad fan!?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

att ha touch i BIOS lät bara udda, kommer nog gå bättre med att bara använda musen (eller så är jag så van med min telefons skit touch att jag inte tror de finns nå vettigare xD)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Att kunna använda musen i BIOS var väll det enda som lät någorlunda vettigt igentligen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Entusiast
Skrivet av elghinnarisa:

att ha touch i BIOS lät bara udda, kommer nog gå bättre med att bara använda musen (eller så är jag så van med min telefons skit touch att jag inte tror de finns nå vettigare xD)

En vild gissning är att de har diverse surfplattor i åtanke. Det ska ju komma plattor baserad på Intels nya Atom och det skulle inte förvåna mig om AMD inte hakar på. Då är ett BIOS med touchgränsnitt ett måste eftersom det inte finns en mus att tillgå.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hjälpsam

Konstiga symboler som de flesta inte vet betydelsen av.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Väldigt onödigt detta imo...

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Inte säker på att jag känner mig helt bekväm med att låta ett program i Windows ha tillgång till mina voltinställningar...

Å andra sidan fungerar det för grafikkort men ändå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan bli klirr i kassan för datorbranchen då alla okunniga börjar pilla med "bios" i windows.

- Fin symbol - vad händer om jag ändrar detta? - kanske min dator går jättefort -oj proppen gick vist -hm datorn startar inte -åh nej dator är trasig

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Arius:

Inte säker på att jag känner mig helt bekväm med att låta ett program i Windows ha tillgång till mina voltinställningar...

Å andra sidan fungerar det för grafikkort men ändå.

Det är inget program i windows, det är UEFI, ersättaren till BIOS.

Edit: Det var det visst, fel av mig Men jag kan tilläga att bios-inställningar funnits tillgängliga ett bra tag utanför biosmiljön, det är bara Gigabyte som väljer att göra lite bloatware för ändamålet nu.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Men detta är ju inte BIOS/UEFI utan ett program som man kör i windows för att göra inställningar som man tidigare gjort i BIOS/UEFI.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

bios/uefi skall ju vara interfacet mellan hårdvara och mjukvara...dumt att ha ett bios som kontaktar ett bios för att utföra något...ok, smidigt att man inte behöver starta om kanske...men ändå....luktar laptop bloatware lång väg...

han nämnde att det är för de personer som kanske inte är så händiga i vanliga bios...men bara för att det har stöd för mus och touch, så betyder det ju inte att gemene svensson vet vad vcore voltage är....de får nog ha med en hjälpfil för hjälpprogrammet Touch BIOS som i sin tur hjälper det "riktiga bios'et/uefi"

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Hm, en tanke jag just fick är att om säg en "hacker" skulle ta över datorn.. då kan ju denne dra upp volten på ex prosessorn så den bränns å därav kraschar datorn. Låter lite smådumt i mina öron iaf!
Men verkar väl smidigt annars!

Permalänk
Medlem

Ska vi inte få det gammla office gemet snart också, så det blir ricktigt användarvänligt.
"Det ser ut som du försöker överclocka din dator. Vill du bota från en USB enhet i stället?"

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag gillar detta.
Hela konceptet med GUI's för bios känns både fel och som ett bra sätt att verkligen bädda för misslyckanden.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Touch är bara ett annat sätt att styra musmarkören, och musstyrning i UEFI är inget märkvärdigt. AMI hade ikonbaserat bios inspirerat av windows för 15 år sedan. Inget nytt.
Biosinställningar ändrades ursprungligen från ett program som kördes från diskett/hdd. När eeprom-kretsarna växte i storlek kunde konfigurationsprogrammet flyttas in i bioskretsen. Återgång till ursprunget.

Gigabyte har inte gjort annat än väckt uråldriga idéer till liv. Det innovativa är kanske att rullningslisterna breddats för att passa fingrar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

och inte helt oväntat är det en sista flämtning för dom som envisas med att ha kvar den föråldrade biosen, istället för att mogna och uppdatera till mer passande system. efi osv har funnits länge och är kanske inte "framtiden" men helt klart åtminstone "nutid". precis som några skrivit tidigare är detta inget nytt, alls och borde bemötas med en flatsmäll på deras idé-folk. speciellt eftersom detta bara riktar sig till windowsanvändare, vilket är ett döende släkte (får man hoppas)

Permalänk
Medlem

Om vi nu skall prata UEFI, så är en av de storafördelarna att datorn kan boota snabbare än med gamla BIOS.

Bara det är nog för att jag skall bli såld på det konceptet. Sedan allt grafiskt elände, imho, verkar man kunna slippa genom att gå in i advanced i UEFI.

Touch BIOS var ju/väl till just BIOS?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Varför klanka ner på det här nu då? Är väl skönt om man vill komma åt bioset i en dator som står i en skrubb med en touchskärm i köket som är kommunicerar via trådlösa.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

I watched and re-watched it several times but I'm not 100% sure what are we talking about. It looks to me that it's a Windows Program. This isn't a UEFI BIOS. Some of you seem to disagree. But if it is (a Windows program), it's bloody ridiculous.
1. It looks like Fisher Price made the UI
2. One must have Windows installed to be able to make use of it (try troubleshooting POST and startup problems).
3. The real BIOS is an old-style BIOS. No UEFI UI like with Asus or AsRock.

Doesn't make any sense to me. Why not go for a straightforward graphic UEFI BIOS like the others?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

och inte helt oväntat är det en sista flämtning för dom som envisas med att ha kvar den föråldrade biosen

Skrivet av xfade:

Touch BIOS var ju/väl till just BIOS?

UEFI, fastän det genomgående kallas bios i filmen. Bios har vi haft i 30 år, och UEFI har samma syfte som bios, så bios kommer nog leva kvar länge till namnet.

Skrivet av heatm:

Varför klanka ner på det här nu då? Är väl skönt om man vill komma åt bioset i en dator som står i en skrubb med en touchskärm i köket som är kommunicerar via trådlösa.

Där har du en poäng. Den enda fördel jag såg var att man förkortar nertiden då man inte behöver spendera tid i UEFI för att göra sina inställninger.

Skrivet av NichoTL:

I watched and re-watched it several times but I'm not 100% sure what are we talking about. It looks to me that it's a Windows Program. This isn't a UEFI BIOS. Some of you seem to disagree. But if it is (a Windows program), it's bloody ridiculous.
1. It looks like Fisher Price made the UI
2. One must have Windows installed to be able to make use of it (try troubleshooting POST and startup problems).
3. The real BIOS is an old-style BIOS. No UEFI UI like with Asus or AsRock.

Doesn't make any sense to me. Why not go for a straightforward graphic UEFI BIOS like the others?

1. Tyvärr alltför vanligt hos moderkortstillverkarna.
2 . Windowsprogram som kommunicerar med hårdvaran körs bäst i windows, men man kan ju fortfarande använda delete vid uppstart
3. Jo, det är UEFI som fått en koppling till ett windowsprogram.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

3. Jo, det är UEFI som fått en koppling till ett windowsprogram.

I guess I should have been clearer. I meant that the new UEFI (with Gigabyte) looks like the old BIOS. No graphical interface. Unless someone can show me that the Gigabyte way is better, I'll have to change for once and buy Asus or ASRock (out of my last 10 mobos, 8 were Gigabyte).