Permalänk

Lite mycket kylpasta på CPU. Fara?

Hej,
Bytte CPU och kylare. Smetade på lite silverpasta. Tumnagelstorlek med lite höjd. Tryckte dit kylaren och nu sticker det ut lite silverpasta runt kanten mellan CPU och kylare. Typ någon millimeter. Kollat tempen och den ligger stadigt på 30-34 idle och 53 i load så det blev bra på det viset.

Nu till frågan. Kan pastan "smälta" och rinna ner mellan kretsarna och orsaka kortis eller är pastan i samma form oavsett temp?
Ska jag riva skiten, rengöra och göra om eller kan jag köra?

Tack o hej!

Visa signatur

Chassi: Cosmos 1000 | PSU: ZM1000-HP | MB: Asus P6T Deluxe | RAM: OCZ3P1333LV12GK | CPU: Intel i7 970 | Grafik: 2st XFX HD-5870 XXX Crossfire | SSD: 2st Corsair Force 60GB Raid 0 | Skärm: Samsung T220

Permalänk
Medlem

Jag skulle göra om det då för mycket pasta inte är bra. Och du har ju verkligen för mycket.

Visa signatur

Asus M4A89GTD PRO USB3 | A-DATA 1600 MHZ CL9 | AMD Phenom II 955BE @ 3.81GHz @ 1,34125 Vcore | Gigabyte Radeon HD 6870 | 500 GB Western Digital | Corsair VX 550w | FD Define R3 | Koss SB49 |

Permalänk
Medlem

Räcker det inta tt du tar bort det överflödiga? Annars så är det nog ganska vettigt att göra om.

Permalänk
Medlem

Det räcker med en liten ärta i mitten av CPU, när du sedan trycker dit kylaren så smetar den ut pastan.

Visa signatur

| I7 2600K @ 3.4Ghz| Noctua DH14| 8GB DDR3 | GTX670 |

Permalänk
Medlem

Om det är väldigt lite utanför och tempen är så pass bra som den är så är det förmodligen inget problem. Men bättre att ta det säkra före det osäkra och göra om, tycker jag i alla fall.

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk

Okej, då gör vi om. Snackar vi ärta som storlek? Det är en I7 970 med Intels original monsterkylare. Man ska alltså inte smeta ut den?

Visa signatur

Chassi: Cosmos 1000 | PSU: ZM1000-HP | MB: Asus P6T Deluxe | RAM: OCZ3P1333LV12GK | CPU: Intel i7 970 | Grafik: 2st XFX HD-5870 XXX Crossfire | SSD: 2st Corsair Force 60GB Raid 0 | Skärm: Samsung T220

Permalänk

Nej, bara trycka dit kylaren och inte ta bort den innan den är fast satt för att motverka att det kommer in luft.

Visa signatur

Processor: Core I5. Antec Küler 620 PnP 2x Gentle typhoon 1850 Rpm. RAM: 8Gb Vengance. GPU:CF 6950 twin frozr@ 950/1400. Mobo: P8P87 Pro. Nätagg: Ax 850. OS: W7 ultimate 64bit. Allt detta i ett Define R3 med 4 120mm fläktar. Vertex2 120gb ssd, 3 Tb lagring på HDD´s
Apple iPhone 32gb
MacBook Pro I5

Permalänk

Jag har alltid tyckt att den rekommenderade mängden pasta som tillverkare använder är på tok för lite. I ditt fall har du ju uppenbarligen tagit i rejält, men jag brukar lägga kanske 2-3 ärtor och smeta ut. När du fäst flänsen ovanpå och spänt fast den så försök att skruva lite på den och trycka den neråt, på så sätt mosar du ut överflödiga mängder pasta som då kryper ut på sidan mellan fläns och CPU. Torka bort det och kör sedan hårt. Din egentliga temperatur du kommer ha framöver märker du ungefär efter 3-4 dagars intensivt användande då pastan rör sig en del de första dagarna.

Permalänk

Jag läste på Arctic Silvers hemsida att det skulle räcka med en sträng av pasta rakt över på I7-modellerna. Är det också något som rekommenderas, eller är det bättre att lägga det som en rund klick?

Förresten... silverpasta är inte att leka med! Det är ett helvete att få bort!

Visa signatur

Chassi: Cosmos 1000 | PSU: ZM1000-HP | MB: Asus P6T Deluxe | RAM: OCZ3P1333LV12GK | CPU: Intel i7 970 | Grafik: 2st XFX HD-5870 XXX Crossfire | SSD: 2st Corsair Force 60GB Raid 0 | Skärm: Samsung T220

Permalänk
Medlem

Kör ett riskorn med pasta, det rekommenderar de flesta här på SweClockers

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oberoende:

Jag läste på Arctic Silvers hemsida att det skulle räcka med en sträng av pasta rakt över på I7-modellerna. Är det också något som rekommenderas, eller är det bättre att lägga det som en rund klick?

Förresten... silverpasta är inte att leka med! Det är ett helvete att få bort!

Vad använder du att torka bort den med? Jag har aldrig märkt att det skulle vara svårt att få bort den.
Sorry för lite offtopic.

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oberoende:

Jag läste på Arctic Silvers hemsida att det skulle räcka med en sträng av pasta rakt över på I7-modellerna. Är det också något som rekommenderas, eller är det bättre att lägga det som en rund klick?

Förresten... silverpasta är inte att leka med! Det är ett helvete att få bort!

jasså? tycker de är hur lätt som helst att få bort, tom. tagit bort de med lite papper bara, fungerar fin fint bara dra av å putsa lite tar kanske 1 min om ens de

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jag brukar lägga en klick med pasta sedan kör jag med t.ex ett visa kort så lagret blir väldigt tungt. Att bara lägga ditt en klick och sedan trycka ditt kylaren låter inte alls bra. Så blir det väl endast en liten del av pastan som täcker.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

grejen är att i början så blir pastan lite mer flytande och då trycks den ut mycket lättare. sen så härdar den.
tänk på att pastan är inte till för att täcka allt, den är till för att täcka en ojämn slipning av metallerna så att de fortfarande kommer i kontakt med varandra

Permalänk
Medlem

Ett ~riskorn ska räcka utan problem för att täcka heatspreadern om du fått dit kylaren ordentligt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem

Ett riskorn är nog, samt att för att få bort kylpastan så tar du lite aceton eller liknande så går det bort lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oberoende:

Jag läste på Arctic Silvers hemsida att det skulle räcka med en sträng av pasta rakt över på I7-modellerna. Är det också något som rekommenderas, eller är det bättre att lägga det som en rund klick?

Förresten... silverpasta är inte att leka med! Det är ett helvete att få bort!

ta ett papper med lite t-röd på och torka av med så lossnar det lättare.

Skrivet av krutovs:

Trues, läs där.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av krutovs:

Fem år gammal ju. Snackar om P4 och gamla AMD prollar :/

Jo, pastan är som kvicksilver. Trycker man ner en tops eller ett papper fastnar inte smeten på pappret. Det smetas bara ut ännu mer. Körde med 75% alkohol...no luck där inte :/

Aja, fick dit en ärta och tryckte dit skiten. Det blev för mycket ialla fall Fast inte så mycket som första gången. Det kom bara ut lite på sidorna den här gången. Verkar funka bra. Har hårdkört CPU´n och den kommer aldrig över 60 vid hård belastning och 30-35 i idle

Visa signatur

Chassi: Cosmos 1000 | PSU: ZM1000-HP | MB: Asus P6T Deluxe | RAM: OCZ3P1333LV12GK | CPU: Intel i7 970 | Grafik: 2st XFX HD-5870 XXX Crossfire | SSD: 2st Corsair Force 60GB Raid 0 | Skärm: Samsung T220

Permalänk

Det bästa för att ta bort kylpasta så man slipper gegga runt är ArctiClean. Finns på Kjell & co. Bäst hitills. Art Nr: 36015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oberoende:

Fem år gammal ju. Snackar om P4 och gamla AMD prollar :/

Jo, pastan är som kvicksilver. Trycker man ner en tops eller ett papper fastnar inte smeten på pappret. Det smetas bara ut ännu mer. Körde med 75% alkohol...no luck där inte :/

Aja, fick dit en ärta och tryckte dit skiten. Det blev för mycket ialla fall Fast inte så mycket som första gången. Det kom bara ut lite på sidorna den här gången. Verkar funka bra. Har hårdkört CPU´n och den kommer aldrig över 60 vid hård belastning och 30-35 i idle

Vad köpte du för kylpasta ?!
Det låter som att du köpt den hemskt dåliga varianten som jag råkade ut för, för ca 3år sedan.
Hemsk att jobba med och är inte ett dugg bättre än typ MX/MX2...
Kommer dock inte ihåg va den hette, men vet hur den ser ut dock.

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oberoende:

Fem år gammal ju. Snackar om P4 och gamla AMD prollar :/

Och fortfarande lika aktuell.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Och fortfarande lika aktuell.

Precis... som jalle säger. Det har inte blivit out of date, menade inte att du ska använda kylpastan dom har utan bara kika på hur mycket som är rimligt att använda etc. Fortfarande samma process.. höhö

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Skrivet av DVD-ai:

Vad köpte du för kylpasta ?!
Det låter som att du köpt den hemskt dåliga varianten som jag råkade ut för, för ca 3år sedan.
Hemsk att jobba med och är inte ett dugg bättre än typ MX/MX2...
Kommer dock inte ihåg va den hette, men vet hur den ser ut dock.

Den heter Titan TTG S-104. Hittade lite bilder på den

Visa signatur

Chassi: Cosmos 1000 | PSU: ZM1000-HP | MB: Asus P6T Deluxe | RAM: OCZ3P1333LV12GK | CPU: Intel i7 970 | Grafik: 2st XFX HD-5870 XXX Crossfire | SSD: 2st Corsair Force 60GB Raid 0 | Skärm: Samsung T220