Permalänk
Medlem

Bygga eget playseat

Tjenare jag går i tankarna på att bygga en egen modell av playseat och jagar därmed med ljus och lykta efter en vettigt prissatt racingstol (under 1000kr) Det är ju inga krav på normer eller så när den bara ska stå fastmonterad i en ram av trä/metall på golvet i vardagsrummet. Alla stolar jag hittar i Sverige går ju på en 1050 och uppåt utan frakt. Jag har nu bestämt mig för att kika utomlands men märkt att frakten skjuter iväg och är dyrare än produkten någon som har några tips på vart man ska leta vidare? Jag har slängt ut lite krokar för att se om någon vill vara med och beställa så att man delar på fraktkostnaderna.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Moderator
Moderator

Heh, lycka till med den du. Tror inte du hittar nya stolar för det priset. Vore jag som du skulle jag kolla in lite bilskrotar och dylikt.

Men lycka till, har själv tänkt liknande tankar någon gång i framtiden när man har utrymmet.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Jag tog en stol från en bmw till min ställning och det funkar bra tycker jag.

Visa signatur

Spel och Biorum: Nzxt Switch 810 | Intel i7 3960X | Corsair Vengeance 32gb | Asus Rampage 4 Extreme | 3st 7970 Crossfire | 2st Samsung 840 250gb | Och vatten på allt | Win 7 Ultimate
Surfdator: E6600 @ 3,6ghz | Xms2 8500 2gb | Asus P5K-R | XFX 6970 | Win 7 Ultimate
Spel och Biorum

Permalänk
Medlem

Jo det är inte lätt att få tag på under 1000 lappen det är jag mycket väl medveten om stolarna jag hitta i tyskland går på 600 kronor st . Medans frakten går upp mot en 800 nånting för att få hit den. Vanlig bilstol har jag tänkt på med. Min far kanske kunde skaka fram en sådan gratis till mig då han jobbar med bilar där dom handikapps anpassar och därmed måste original stolar oftast väck. Men vi får väl se jakten fortsätter iaf.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Kolla blocket annars!

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Japp det har jag gjort och har hittat ett intressant objekt som högst sannorlikt ska köpas i veckan. Så snart kan byggnationen förhoppningsvis börja.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Kolla i den här tråden på LFS.se för inspiration:
http://forum.liveforspeed.se/viewtopic.php?t=28

Finns allt från skrivbordsetuper, playseats (moddade och omoddade) och egenbyggda riggar.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Kolla i den här tråden på LFS.se för inspiration:
http://forum.liveforspeed.se/viewtopic.php?t=28

Finns allt från skrivbordsetuper, playseats (moddade och omoddade) och egenbyggda riggar.

Tack för tipset stol är så gott som fixat nu. Den ska hämtas imorgon såvidare han som säljer den inte sjabblar bort den. Det blir en sparco racingstol icke Fia godkänd men skålad och fullgod . Farsan gav mig skenor till den så att jag kan flytta den fram och bak för att anpassa längden. Ram virke ska inhandlas i veckan. Hur lackar man spånskivor bäst? Vill helst ha piano lack liknande look på sidostycken, rattfästeskivan och gaspedals stället.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk

Tja!

Byggde själv ett inte för så länge sedan:) Köpte bara stolen för 500 sen resten tog jag vad jag hade i förrådet.

Här kommer lite bilder för inperation

Permalänk
Medlem

Nice bygge men i brist på metall kunskap, så kör jag på trä då man ändå varit snickare i 10 år. Skulle dock gärna ha metall ram men trä och spånskvor kan nog bli snyggt det men om man lägger nere lite tid på det ..

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Nice bygge men i brist på metall kunskap, så kör jag på trä då man ändå varit snickare i 10 år. Skulle dock gärna ha metall ram men trä och spånskvor kan nog bli snyggt det men om man lägger nere lite tid på det ..

om jag skälv inte är blind så tror jag att det är svart målat trä då man ser ådringarna

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hampa10:

om jag skälv inte är blind så tror jag att det är svart målat trä då man ser ådringarna

isåfall är vi båda blinda för jag tycker också det ser ut så

Visa signatur

2500k@4.1Ghz - MSI P67A GD55 - 12GB 1600Mhz - A-Data 120GB SSD - Fractal Design Define R3 - Powercolor 7970

Permalänk
Skrivet av Don_W:

Nice bygge men i brist på metall kunskap, så kör jag på trä då man ändå varit snickare i 10 år. Skulle dock gärna ha metall ram men trä och spånskvor kan nog bli snyggt det men om man lägger nere lite tid på det ..

Tack:) Mina metall kunskaper är = noll haha armen som håller ratten uppe kommer från syrran träningscykel:D Det är den delen som håller sadeln. Efter lite kapning och voila!

Permalänk
Medlem

Ah det var jag som var blind titta på dom som hastigast i mobilen

http://img714.imageshack.us/i/bildiw.jpg/

Här kommer en snabb 3d skiss som jag gjort på hur tanken är att min rigg ska utformas sätet är inte medritat i brist på kunskap i programmet .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 