Dåliga resultat SSD Vertex 2

Permalänk
Medlem

Dåliga resultat SSD Vertex 2

Hejsan,

Köpte en SSD för 6 veckor sedan och det är en klar förbättring mot tidigare, men för att vara en SSD så har den inte presterat bra alls...

När jag först installerade SSD'n kunde jag inte köra med AHCI så jag fick köra IDE och när jag installerade Windows 7 tog det evigheter att komma förbi kopieringen av filerna. Jag gjorde ett test med AS SSD och fick detta resultatet (utan ahci)

efter det tänkte jag inte så mycket på det, var mest glad att jag hade en SSD, men nu aktiverade jag AHCI efter att jag börjat bli lite mer fundersam över varför det är så dåliga resultat och då fick jag detta

en förbättring, men inte alls den förbättringen som jag hoppades på. Vad jag läst och sett så är detta helt kasst.

Jag undrar nu vad problemet kan vara? Jag är ingen SSD expert, men jag kan datorer och detta är inte vad jag betalade för....

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Eftersom den totala kapaciteten är mindre än 111gb så verkar det som om du fått ett av de aningen misslyckade exemplaren med 25nm nand, som tur är går det att få den utbytt mot en piggare disk. Kontakta stället där du köpte den och/eller ocz direkt så ordnar dom det. Kan ju kolla med verktyget som omnämns i länken nedan för att bekräfta att det är 64gbit 25nm nand.

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?86056-....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Eftersom den totala kapaciteten är mindre än 111gb så verkar det som om du fått ett av de aningen misslyckade exemplaren med 25nm nand, som tur är går det att få den utbytt mot en piggare disk. Kontakta stället där du köpte den och/eller ocz direkt så ordnar dom det. Kan ju kolla med verktyget som omnämns i länken nedan för att bekräfta att det är 64gbit 25nm nand.

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?86056-....

Okey vilken jävla otur -.-

Står "Die size: 64 Gb" för mig med programmet

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Är i precis samma process. Tog kontakt direkt till OCZ och efter lite strul med e-posten så for paketet iväg. Och ett nytt startade i slutet av förra veckan. Dock ser det ut som jag får vänta ända till 5 maj innan jag får paketet iom. helgdagarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av warzo:

Är i precis samma process. Tog kontakt direkt till OCZ och efter lite strul med e-posten så for paketet iväg. Och ett nytt startade i slutet av förra veckan. Dock ser det ut som jag får vänta ända till 5 maj innan jag får paketet iom. helgdagarna

Jag tar kontakt med dem jag köpte ifrån så jag kanske kan få en ny direkt efter de fått min gamla så jag slipper vara utan dator i flera veckor..

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Verkar oxå man har fått den dåliga 64 gb. Finns det nåt annat program man kan kolla med för jag kan inte se mina i OCZ Toolbox, eftersom jag har Intel RST 10.x serie drivers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gisele:

Verkar oxå man har fått den dåliga 64 gb. Finns det nåt annat program man kan kolla med för jag kan inte se mina i OCZ Toolbox, eftersom jag har Intel RST 10.x serie drivers.

Enklaste sättet är att starta as-ssd, visas den formaterade kapaciteten som 51gb är det versionen med 64gbit kretsar. Har man windows 7 kan man manuellt byta till microsofts drivrutin för ahci och köra toolboxen på de sättet, alternativ prova att ställa kontrollern i ideläge i bios.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Därför jag undvek vertex2 när jag köpte 120gb ssd.
Stog mellan force och 320 istället.

Permalänk
Medlem

Jävligt underligt att så många är defekta... Borde ju stått någon stans i något test tycker jag...

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fronix:

Jävligt underligt att så många är defekta... Borde ju stått någon stans i något test tycker jag...

De är inte "defekta", bara väldigt fult marknadsförda.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Jävligt underligt att så många är defekta... Borde ju stått någon stans i något test tycker jag...

Läs mer om det här

och även här

Intressant läsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

De är inte "defekta", bara väldigt fult marknadsförda.

Jo, men nu backade dom så man får disken utbytt...iofs så är det nog många som inte vet om att dom sitter med denna versionen...

Dock lyckades Anand att få dom att lova att vara aningen mer tydliga i framtiden:

http://www.anandtech.com/show/4256/the-ocz-vertex-3-review-12...

Permalänk
Medlem

Ska man ta kontakt med återförsäljaren eller ska man kontakta OCZ direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gisele:

Ska man ta kontakt med återförsäljaren eller ska man kontakta OCZ direkt?

Tar du kontakt med OCZ lär det ta ett bra tag innan du får en ny. Tar du kontakt med återförsäljaren lär dom testa ssd'n och kolla om det är något fel, är det fel får du en ny och de tar och skickar ssd'n till OCZ.

Själv har jag kontaktat min återförsäljare och ska skicka min disk imorgon så får vi se hur det slutar.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått min SSD utbytt, det va tydligen dåliga resultat hos Alina som jag köpte dem av också. Vad de gör med den vet jag ej.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Har du testat din nya? Hur lång tid tog det? Jag tog kontakt direkt med OCZ och ska få den ubytt via den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gisele:

Har du testat din nya? Hur lång tid tog det? Jag tog kontakt direkt med OCZ och ska få den ubytt via den vägen.

Har inte fått den än den kommer troligtvis imorgon. Detta tog inte ens en vecka, skickade den i tisdags och de ringde idag och sa att de skickar en ny.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Det här kändes ju inte bra. Imorgon eller på Måndag kommer jag troligtvis få mitt paket från Inet som innehåller bland annat en Vertex 2 60gb. När jag läste den här tråden gick jag in på deras hemsida för att se artikelnumret och det är OCZSSD2-2VTXE60G. Har jag ruskigt tur får jag ändå en 32nm disk men man kan väl inte hoppas för mycket. Får ta och installera disken och se vad som händer, annars blir det att få dom att byta ut den. Kanske skulle man satsat på en annan disk från första början?

*edit*
Har nu mailat Inet och hoppas på ett bra svar. Om inte annat får jag väl installera disken, se vad jag får för resultat och eventuellt ta med OCZ. Dock hade det ju såklart varit smidigare att ta det direkt med Inet

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Jag ska iaf få en 2VTX120G istället för min gamla 2VTXE120G. Kan man se på artikelnumret vilken modell det är eller är det bara en ren slump?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gisele:

Jag ska iaf få en 2VTX120G istället för min gamla 2VTXE120G. Kan man se på artikelnumret vilken modell det är eller är det bara en ren slump?

Går inte att se på artikelnumret, E serien är "extended", dvs de versioner av disken som ger användaren tillgång till större del av det tillgängliga utrymmet. 60gb är "e" versionen av 50gb, 120g är "e" versionen av 100gb osv.

Permalänk
Medlem

Har nu fått hem min och antigen gör jag fel eller så är det fel på denna också -.-

Installerade med AHCI och uppdaterade drivrutiner. Jag ska testa något tweak program som fanns på OCZs forum så får vi se om det blir bättre.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Har nu fått hem min och antigen gör jag fel eller så är det fel på denna också -.-

http://www.fronix.se/img/DatorStuffz/ssd4.PNG

Installerade med AHCI och uppdaterade drivrutiner. Jag ska testa något tweak program som fanns på OCZs forum så får vi se om det blir bättre.

Jag läste att Sandforcekontrollern komprimerar data för att spara på NAND:ens livstid och prestanda, eller något i den stilen, och att just AS SSD benchmark programmet använder sig av data som inte går att komprimera och att ATTO är att föredra för detta.

Dedan kommer AS SSD och ATTO från mig och min Vertex 2 64-bit die 120gb's (107gb RMA på G)

Mvh

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem

Hur är det med Vertex3 MAX IOPS då? Tror ni det är samma problem där?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av King D:

Hur är det med Vertex3 MAX IOPS då? Tror ni det är samma problem där?

Alla Vertex 3 är 25nm, så det bör inte finnas såna här skillnader mellan exemplar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

Jag läste att Sandforcekontrollern komprimerar data för att spara på NAND:ens livstid och prestanda, eller något i den stilen, och att just AS SSD benchmark programmet använder sig av data som inte går att komprimera och att ATTO är att föredra för detta.

Dedan kommer AS SSD och ATTO från mig och min Vertex 2 64-bit die 120gb's (107gb RMA på G)

http://i51.tinypic.com/2s8o47c.png
http://i55.tinypic.com/2mnlwfr.png

Mvh

Fast du har ju ändå bra score i AS SSD?

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Fast du har ju ändå bra score i AS SSD?

Bra och bra.. helt okej, inte att jämföra med de tidigare V2 exemplaren men helt ok för att vara 25nm..

Fråga är bara, ska man orka bry sig om 4gb eller skicka tillbaks den och få en ny med 111gb tillgängligt utrymme?

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

Bra och bra.. helt okej, inte att jämföra med de tidigare V2 exemplaren men helt ok för att vara 25nm..

Fråga är bara, ska man orka bry sig om 4gb eller skicka tillbaks den och få en ny med 111gb tillgängligt utrymme?

Jadu kolla på mina bench resultat bara..

Och beroende på vart du köpt den (Inet, Alina) så tar det inte ens en vecka att få den utbytt.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Jadu kolla på mina bench resultat bara..

Och beroende på vart du köpt den (Inet, Alina) så tar det inte ens en vecka att få den utbytt.

Nej men om du byter den hos återförsäljaren riskerar du ju att få en till likadan SSD medans om du skickar den till OCZ så får du garanterat en drive med Die 32 om jag inte missminner mig..

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

Nej men om du byter den hos återförsäljaren riskerar du ju att få en till likadan SSD medans om du skickar den till OCZ så får du garanterat en drive med Die 32 om jag inte missminner mig..

Känns helt värdelöst att byta igen för mig iaf... Jag orkar inte installera om och dilla runt.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ