Permalänk
Medlem

uppdatera BIOS

Räcker det att uppdatera den senaste BIOSen eller ska man install
era alla?
Har ett nytt asus sabertooth P67

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt moderkort kan bara ha ett BIOS installerat åt gången. Du ska alltid välja det senaste stabila BIOS:et som finns på moderkortstillverkarens supportsida. Om det är betecknat "beta" så bör du inte uppgradera om du inte har några problem med datorn. Egentligen är det onödigt att alls bry sig om BIOS om du inte har några problem du tror kan vara hårdvarurelaterade.

Permalänk
Medlem

Ok. tack för svaret.

Permalänk

Hur uppdaterar eller rensar man ett BIOS? N00b-fråga, men...

Permalänk
Skrivet av Dorian_ertymexx:

Hur uppdaterar eller rensar man ett BIOS? N00b-fråga, men...

Eftersom du frågar så skulle jag inte rekommendera att du gör detta, flasha bios är lite små-krångligt och gör man fel så är det i princip kört med kortet. 99% av fallen så behöver man inte flasha bios så vida du inte är en överklocknings entusiast.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Eftersom du frågar så skulle jag inte rekommendera att du gör detta, flasha bios är lite små-krångligt och gör man fel så är det i princip kört med kortet. 99% av fallen så behöver man inte flasha bios så vida du inte är en överklocknings entusiast.

Ah, OK. Eftersom jag just läste ovan att BIOSet kan få för sig att kort inte bytts ut och så blev jagl litet fundersam om det kunde ligga bakom att det kraschar ibland, men det verkar inte så troligt iofs. Tack för tipset, jag ska inte röra någonting då.