Permalänk

CPU temperatur

Hej.

Har just byggt min första dator. Är allmänt paranoid och tror att allt som kan gå fel ska gå fel.
Men än så länge ser det mesta bra ut.
Det enda jag funderar över är cpu temperaturen.
När jag gå in i bios för första gången ligger temperaturen på 60-62 grader.
Är detta en normal temperatur?

Har Intel core i7 2600k. Använder mig den medföljande cpukylaren.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Nej, skulle inte vilja påstå att 60-62 grader i BIOS aka idle är normalt. Sitter kylaren ordentligt fast? Har du för mycket pasta? Tycker du ska ta ny pasta montera om kylaren och se om det blir bättre.

EDIT: Glömt koppla i fläkten?

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk

Den sitter bra. Är även kopplad.
Pasta fanns redan applicerad på kylaren. Såg ut för att vara en bra mängd.
Ska dock testa att fästa om fläkten.

Permalänk

Ok. Ser något bättre ut. Ligger nu och växlar mellan 54 och 55 grader.
Fortfarande något hög temp. om jag förstår rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av undertow88:

Ok. Ser något bättre ut. Ligger nu och växlar mellan 54 och 55 grader.
Fortfarande något hög temp. om jag förstår rätt?

Ja det är den, kör du oklockat? Kolla så volt och allt står på standars inställning / auto annars och kolla tempsen efter det!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Med tanke på hur varma i7 processorer är (inte minst 2600k som är klockad på 3.4ghz) och hur kassa medföljande kylare brukar vara så är det nog inte helt omöjligt att det är fullt normala temps.

Googlade runt lite och ser att dina temperaturer faktiskt är vanliga
http://communities.intel.com/message/120818
http://hardforum.com/showthread.php?p=1036810617

Mitt tips är att du köper en ny kylare, har du lagt ner 2500 på en processor kan man lika gärna lägga ner 500 på en bra kylare IMO.

Permalänk

Har nu pastat och fäst om, men temperaturen ligger fortfarande på 55 grader på idle. Datorn har även stängt av sig själv vid ett tillfälle. Antagligen för att skydda processorn från överhettning. Var dock inte närvarande just då. Visst kanske den medföljande kylaren inte är den bästa, men den borde väl ändå hålla processorn nog kyld?
Har inte ändrat några inställningar i BIOS överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Sandy Bridge processorerna visar väll ganska ofta fel temperatur i BIOS. Har sett många trådar om just detta och när dem har installerat windows brukar den ligga runt 30 grader.

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk

Men att det skulle skilja 20 grader är väl ändå lite väl? Man kan ju hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dav1d:

Sandy Bridge processorerna visar väll ganska ofta fel temperatur i BIOS. Har sett många trådar om just detta och när dem har installerat windows brukar den ligga runt 30 grader.

Jag har ju exakt omvända problemet...

Alltså min idlar på CPU: 32*c enligt Bios

Men i Windows så ligger den konstant på 65*c...
Alltså något fel i komunikationen mellan Bio's och Windows...

Gör inte så mycket egentligen så jag vet ju att temperaturen ligger bra i Bio's och att core temperaturen ligger bra så det betyder ju att CPU temperaturen ligger bra
Enligt Core temp så ligger mina Core på ganska perfekt balans och runt 33-35*c i idle.
Alltså inget att oroa sig för, men lite störande e det att Windows och oavsett vilket program jag använder så visas CPU temperaturen som 65*c och lika så är AUX temperaturen helt galen och varierar mellan 0 - 65*C lite hur som...

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk

Hej igen.

Har nu testat Core temp och får helt andra värden. Alla kärnor ligger och pendlar mellan 27 och 35 grader när jag surfar.
Kan detta verkligen stämma? Jag behöver inte göra några inställningar i core temp innan jag förlitar mig på värdena?