Imac 21,5 med i7 eller 27,5 med i5 till främst musikskapande Logic pro

Permalänk
Medlem

Imac 21,5 med i7 eller 27,5 med i5 till främst musikskapande Logic pro

Väljer mellan konfigurerad Imac 21,5" i7 2,8 ghz för Logic Pro studio eller en Imac 27" med i5 2,7 ghz?
Hjälp vilken? Stor skärm eller bättre processor?

I övrigt är prestandan likvärdig.
4GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
1TB Serial ATA Drive
AMD Radeon HD 6770M 512MB GDDR5

Permalänk
Medlem

Det vet du väl bäst själv? Föredrar du större skärmyta att arbeta på eller vill du hellre ha mer kraft?
Det enda jag kan säga är att i7 har hyper threading vilket lämpar sig mycket bra till beräkningsintensiva program som just Logic Pro.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Jo, det borde jag veta bäst själv. Man vill ha båda, men där är vi över budgeten.
Det lutar åt mer kraft.

Permalänk
Medlem

Hade kört på 21,5", slängt i 8gb minne och låtit resten vara.
Hade sedan köpt en till skärm så jag hade fått ännu mer yta.

Håller själv på mycket med musikproduktion (dock i PT) och skulle säga att mer kräm är det som gäller, skärmyta går alltid att fixa i efterhand. Man vill ju kunna behandla så många spår som möjligt och hela den biten. Samt att man vill ha så lite delay som möjligt så då passar i7'an perfekt då den behandlar det hela mycket bra.

Permalänk

Bror ju på vad du ska ha den till. Vad ska du ha den till?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PhenPhantom:

Bror ju på vad du ska ha den till. Vad ska du ha den till?

Logic Studio. Musik.

21,5 med i7 och 4gb minne i så fall. Jag har ju en annan extern skärm.
När budgeten tillåter borde man väl kunna slänga i dubbelt minne??

Permalänk

Vad trevligt att allt fler skaffar Mac Jag tycker du ska välja 27" det är så mycket skönare att ha större skärm.

Permalänk
Medlem

21,5" widescreen är väldigt litet.. 27" alla dagar i veckan.

Spara ihop ett par extra slantar så kan du få både och..

Permalänk
Medlem

Du ska garanterat köra på 27"aren, det är värt varenda krona i mellanskillnad! Just med musikproduktion är en sådan sak som man inte kan få för mycket yta med.

Skrivet av MysteryUser:

Vad trevligt att allt fler skaffar Mac

Hurså?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av fratey:

Du ska garanterat köra på 27"aren, det är värt varenda krona i mellanskillnad! Just med musikproduktion är en sådan sak som man inte kan få för mycket yta med.

Hurså?

För dem är trevliga att jobba med.Sen är det roligt att fler skaffar så får Microsoft lite mer konkurrens

Permalänk
Skrivet av museo12:

Logic Studio. Musik.

21,5 med i7 och 4gb minne i så fall. Jag har ju en annan extern skärm.
När budgeten tillåter borde man väl kunna slänga i dubbelt minne??

Om du typ bara ska köra music etc kan du ta 27" skulle jag säga.

Jo, det är bara att slänga in i princip.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade personligen också kört på den större arbetsytan i din situation.

Så 27" all the way, är ganska markant skillnad på 21.5" och 27".

Visa signatur

Laptop: Macbook Pro 13" 2011: i7 2.7 GHz | 8 GB 1333 MHz DDR3 | 128 GB SSD
Telefon: Samsung Galaxy SII
Platta: Samsung Galaxy Tab 10.1 32 GB Wi-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av MysteryUser:

För dem är trevliga att jobba med.

Få datorer är otrevliga att jobba med såvida de inte har en absurd kombination delar eller har skitdelar.

Skrivet av MysteryUser:

Sen är det roligt att fler skaffar så får Microsoft lite mer konkurrens

Gäsp, moving on.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Just nu väljer jag mellan
21,5" i7 2,8 ghz med 8gb minne
17 300 kr
Vs
27" i5 2,7 ghz med 8 minne
17 300
Vs
27" i5 3,1 ghz med 4 gb minne har 6970 trafikled istället med 1gb
17 900

Permalänk
Medlem

Vad sägs om 27" i5 2,7 GHz med en SSD?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av museo12:

...
27" i5 3,1 ghz med 4 gb minne har 6970 trafikled istället med 1gb...

Haha, va?

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Haha, va?

Sabla rättstavningsprogram.... Grafikkort ska det vara ; )

Permalänk
Medlem
Skrivet av museo12:

27" i5 3,1 ghz med 4 gb minne har 6970 trafikled istället med 1gb
17 900

Jag skulle nog satsa på denna - av anledningen att det är en Intel i5 (Sandy Bridge) 2400; de övriga tycks vara antigen första generationens i-serie processorer eller någon Laptop variant.

Dessutom bättre arbetsyta, samt bättre grafik kort. (~GTX 460)

Permalänk
Medlem

Grafikkort är inget man ens ska ha i åtanke när man sitter med musik, bortkastade pengar på övrig prestanda.
Mer minne och CPU är det som gäller. Samt en massa lagringsplats, detta kan man inte få för mycket av när man sitter på ljudbibliotek som är flera hundra GB stora.

Jag la min input tidigare, 21,5" med i7 samt 8gb minne hade jag dragit en beställning på. 27" i5'an med 8gb minne kan ju fungera om du nu jättegärna vill ha större arbetsyta. Sista alternativet med ett vassare grafikkort hade jag slopat ganska stenhårt. Men hade rekommenderat flera skärmar istället för en stor, jag personligen gillar att ha 2-3 skärmar när jag sitter och jobbar med min musik själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnkanII:

Samt en massa lagringsplats

Bättre att satsa på externa enheter för mer lagringsyta (skulle försöka hitta en eSATA <-> Thunderbolt adapter). Kan ju desutom få 3 Terabyte per enhet då.

Skrivet av AnkanII:

Jag la min input tidigare, 21,5" med i7 samt 8gb minne hade jag dragit en beställning på. 27" i5'an med 8gb minne kan ju fungera om du nu jättegärna vill ha större arbetsyta. Sista alternativet med ett vassare grafikkort hade jag slopat ganska stenhårt. Men hade rekommenderat flera skärmar istället för en stor, jag personligen gillar att ha 2-3 skärmar när jag sitter och jobbar med min musik själv.

21'' varianten har endast en Thunderbolt port, och för tillfället finns det inga skärmar som kan använda sig av Displayports förmåga att länka skärmar. Med två stycken Thunderbolt portar löses detta problem, och han kan desutom använda sig av två stycken icke-DP skärmar; alternativt ha en extern skärm samt en alternativ enhet (tex lagrings-media) inkopplad i datorn.

Det blir med sannolikhet att vänta tills nästa version av Apple's Cinema display, samt Dells, HPs, etc innan kedje möjligheten börjar dyka up.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Bättre att satsa på externa enheter för mer lagringsyta (skulle försöka hitta en eSATA <-> Thunderbolt adapter). Kan ju desutom få 3 Terabyte per enhet då.

21'' varianten har endast en Thunderbolt port, och för tillfället finns det inga skärmar som kan använda sig av Displayports förmåga att länka skärmar. Med två stycken Thunderbolt portar löses detta problem, och han kan desutom använda sig av två stycken icke-DP skärmar; alternativt ha en extern skärm samt en alternativ enhet (tex lagrings-media) inkopplad i datorn.

Det blir med sannolikhet att vänta tills nästa version av Apple's Cinema display, samt Dells, HPs, etc innan kedje möjligheten börjar dyka up.

Självfallet är det så. Inget man kan sticka under stolen med. Idag finns dock inga sådanna adaptrar du nämnde i dagens läge, vad jag vet (eSATA <-> TB). Vet att företaget Sonnet ska släppa lite TB-prylar inom kort (såsom raid-lösningar osv). Så USB/FW enheter är att föredra, helst externa diskar med 2st FW utgångar så man kan kedjekoppla dessa istället.
Idag finns som du nämner inte heller detta med seriekoppling av skärmar genom DP, vet ej hur detta fungerar med HDMI eller liknande. Så vi får helt enkelt sitta på det torra idag och vänta så snällt och fint.
Men tänkte på en sak, med tanke på att LB är seriekopplingsbart så borde detta lösas i nyare varianter som du nämnde av skärmar, något vi antagligen kommer att få se i sommar/hösten om jag har känslan rätt i kroppen

Permalänk
Medlem

Jag måste tacka för alla tips och råd!
Beställning är gjord på 27" i5 3,1 ghz.
Inte för grafikkortets skull, utan för det var lite mer kräm.
Minnet kommer jag uppdatera själv från 4gb till 8gb.

Nu tänker jag leta upp en vettig extern disk med FW att lägga projektfiler och ljudbibliotek på.
Något tips!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av museo12:

Jag måste tacka för alla tips och råd!
Beställning är gjord på 27" i5 3,1 ghz.
Inte för grafikkortets skull, utan för det var lite mer kräm.
Minnet kommer jag uppdatera själv från 4gb till 8gb.

Nu tänker jag leta upp en vettig extern disk med FW att lägga projektfiler och ljudbibliotek på.
Något tips!?

Ska du köra usb 2.0 ljudkort? Det finns ju bara en firewire ingång så du tänker på det. Bästa hade varit om det fanns externa thunderbolt diskar i dagsläget.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ska du köra usb 2.0 ljudkort? Det finns ju bara en firewire ingång så du tänker på det. Bästa hade varit om det fanns externa thunderbolt diskar i dagsläget.

Jag tänkte två Fw( glömde mig), men iofs kör jag med ett lite äldre usbljudkort till en början så jag kan börja med Fw disk. Diskar får man ändå inte för många av....