Permalänk
Medlem

Ersätta kuddar/klisterlappar

Halloj!

Är det möjligt att ersätta värmeledande kuddar (som finnes under kylflänsar till grafikkort te.x) och värmeledande lim/klister (tunnare, finnes under VRM-kylning på just mitt kort) med riktig kylpasta som te.x AS5? Eller ska man köpa något annat?

Tack på förhand!

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk
Medlem

Javisst, förutom att flänsarna kanske trillar av då.

Ta det försiktigt bara när du bänder bort de flänsar som sitter där redan, så du inte får med dig komponenten under.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Javisst, förutom att flänsarna kanske trillar av då.

Ta det försiktigt bara när du bänder bort de flänsar som sitter där redan, så du inte får med dig komponenten under.

Tack för ett kvickt svar!

Anledningen till att jag frågar är att flänsarna till VRM som jag fick med min Accelero Xtreme 5870 kom med halvdant applicerat lim och kuddarna till RAM:et likaså!

Lite fin-lir med kylpasta alltså!

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk

Hej!
Jag funderar på att göra detsamma, dvs klistra dit kylflänsar med hjälp av kylpasta. Har du (eller någon annan som läser) haft framgång med detta? Finns det några pastor med bra klistereffekt eller får man räkna med att flänsarna lossnar? Läste just en recension av kylpastor här på sweclockers där de benämnde bl.a. Arctic Silver Ceramique & Arctic Silver 5 som bra kylpastor med viss klistereffekt.

Jag tänkte klistra fast flänsar på specifikt varma platser på RAM och Moderkort, och då de är lodräta i min dator behöver jag en bra klistereffekt.

Tacksam för svar!

Visa signatur

--//Don't Panic\\--

Permalänk
Medlem

Kylpasta i mitten och till exempel superlim ute i kanterna kan man köra på. Funkat när jag provat i alla fall. Att bara kladda fast det med vanlig kylpasta kan ni glömma att det håller nån längre tid tyvärr. Ha på lite kypasta i mitten och superlim ute på kanterna, och lägg nån vikt på tills limmet härdat. Kan bli lite jobbigt att få bort kylflänsen om man vill det nån gång bara...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Hur är thermal pads i värmeöverföring annars? Har inte hittat några bra test eller reviews om ämnet.

Visa signatur

--//Don't Panic\\--

Permalänk
Medlem

Annars så kan ju värmeledande lim vara ett alternativ
http://www.inet.se/artikel/5321165/arctic-silver-thermal-adhe...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

Annars så kan ju värmeledande lim vara ett alternativ
http://www.inet.se/artikel/5321165/arctic-silver-thermal-adhe...

perf! Tack!

Visa signatur

--//Don't Panic\\--