Permalänk
Medlem

Byggmanual för trälådor?

Hej!

Pluggar till träslöjdslärare och går sista terminen där jag valt "elektronik och finmekanik i slöjden" som fördjupning. Eftersom jag behöver en ny låda så passar jag på att bygga en egen datorlåda.
Som en del av projektet ska jag undersöka vad det finns för litteratur i ämnet idag (ingen?) och skriva ihop lite allmäna tips så en elev i samråd med en normalt händig och intresserad lärare ska kunna bygga ihop ett egen chassi.

Vad finns det för litteratur idag?

Vad skulle ni vilja har för tips i en manual?

Permalänk
Medlem

Ska kanske säga att manualen ska vara inriktad mot grunskolans sista år, dvs nian. Jag har för några år sedan provat att bygga datorlådor med några elever och det funkade fint bland dom som hade lite förkunskaper och var intresserade nog.

Hur många av er här skulle klara att bygga en datorlåda i den åldern?

Återkommer med lite bilder på mitt eget projekt.

Permalänk
Medlem

Lådan ska stå under en bokhylla i vår nuvarande lägenhet och ha ett utseeende som gör att den passar in när vi flyttar in i huset vi håller på att renovera.

Skalet är av ekfanerad plywood och innerdelarna byggs mest av björkplywood och blandade bitar. Har inte bestämt mig helt för om den ska få rundade hörn i ovankanten, det beror lite på hur mycket tid jag får över till bygget.

Permalänk
Medlem

Visst är det något speciellt med trä. Skulle inte tro att det finns någon litteratur men jag skickar frågan vidare. Trevlig design, ser ut som en gammal radio men vad är det för material i "hålen" ? Ska de användas som ventilation bör ett filter material monteras bakom. Tycker du ska behålla de rundade hörnen i överkant, det ser trevligare ut än raka bitar.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Kul att du gillar den!

Tänkte montera tyg som liknar det som brukar sitta i gamla radioapparater - lite grovvävt, ganska ljust. Min textilkollega hade inget liggande men jag rotar vidare. Håller på att undersöka vad som finns på marknaden till rimligt pris. (jobbar deltid samtidigt som jag pluggar på distans och renoverar ett hus så tillgången till tid & pengar är i stort sett obefintlig...)

Håller med om hörnen men det tar en del tid att få dom så det ser bra ut, får se hur det blir.

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag får väl slänga upp lite bilder så ni får se vad som händer.
Har börjat såga ut skiljeväggarna som håller hårddiskhållarn och nätagget. Tunn björkplywood används.

Här ligger lådan ner för att lättare komma åt.

Det mesta ska kunna delas på och skruvas därför med 3x12 / 16 torx, snyggt och smidigt enligt min mening.

Hörnlisterna fulsågas i bandsågen och jämnas sedan till med falshyvel.

Övre hörnlisten passas in.

Som tidigare nämnts så ska hörnen vara runda. Om jag inte ids hyvla hela vägen så kommer nog Sankt Bandputs utföra ännu ett mirakel.

Permalänk
Medlem

Trevligt att bygget har satt igång. Ska bli kul att följa projektet.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Skrivet av Vidar:

Hej!
...(text)...
Vad skulle ni vilja har för tips i en manual?

Hej! har själv byggt 3 chassin i trä och är mycket nöjd med samtliga.
det första jag skulle vilja ha med i ev material som tipsar är att inte använda playwood. inte som delar som syns utåt och om man ska måla lådan så passar mdf bättre (tycker jag). andra är mest att Planera och åter planera. ha en färdig ritning med alla mått satta och gärna ha mallat upp och testa med riktiga komponenter eller iaf papplådor eller liknande för att se om allt passar.

här är mina lådor: http://www.sweclockers.com/profil/saandberg/galleri

Lycka till, S

Edit, jag skulle ha klarat av att bygga en låda då i nian men intresset fanns inte, byggde mycket annat kul i stället

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Tack för er respons!

Saandberg - hur kommer det sig att du inte skulle välja plywood? Förutom att skolorna för det mesta bara har furuplywood som för det mesta ser rätt illa ut? Med lister i hörnen så kan man få det rätt lätt och ändå stabilt nog.

Har varit lite knappt med tid för uppdateringar. Har byggt ihop det mesta i själva lådan, håller på med det där finpillet som tar en oändlig tid.

Mäter ut var luft, cd och knapphål ska sitta.

Utan front o topp

Luften sugs uppifrån in mot hårddiskarna

Passerar nätagg och ska sedan gå ut via ett ljuddämpande utrymme.

Luftutblås på vänster kant. Plywoodbiten som syns ska tas bort senare.

Permalänk
Medlem

Ni här på forumet som går i nian nu eller nyss gjort det - vad hade ni behövt veta för att lyckas med ett bra datorbygge? En del av mitt projekt är ju att jag ska skriva ihop en manual eller "tips & trix"

Permalänk
Skrivet av Vidar:

Ni här på forumet som går i nian nu eller nyss gjort det - vad hade ni behövt veta för att lyckas med ett bra datorbygge? En del av mitt projekt är ju att jag ska skriva ihop en manual eller "tips & trix"

Går i nian och mitt största (enda?) problem är väl att jag är lite otålig. Att ta sin tid och trippelkolla så att allting passar är tråkigt, men viktigt. Stressar man en bit kan man få göra om fem, och det är ännu tråkigare.

Att hällre göra bitarna för stora än för små är också en sak som borde vara självklart, men inte är det för alla.

Och till sist: Gör en ritning, och planera. Ta inte problemen som de kommer. Det straffar sig alltid!

Det var nog allt för min del.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har själv byggt trälåda, jag går förvisso inte i nian precis, men har gjort en gång i tiden när datorlådor inte fans.
Jag kan tänka mig att man kanske ska använda en färdig moderkortsplåt typ lian li för att bygga in den i en trälåda, att fixa plåtjobbet är nog för tidskrävande, det är ju rätt svårt att få till fästhålen och måtten bra.
Jag har gjort egna vattenskurna plåtar som bockats o svetsats för fastsättning av komponenter, men det är väl överkurs.
Om du tar en monteringsplåt som grund och kanske sågar isär den eller moddar/använder som den är så kan eleverna lägga tiden på träarbetet, http://www.dustinhome.se/pd_5010134418.aspx
Det går ju även att slakta en gammal låda, du ska kanske ta och fundera ut nån lösning för strömbrytarna, man kan ju bygga nån träknapp som påverkar en "gömd" brytare så slipper man se dem? annars funkar ju vilka 1 poliga momentant slutande som helst. man kan ju även fixa en mulitpanel till fronten som ger usb,ljud,kortläsare o sånt, det behövs ju bara ett hål och några fästpunkter inne i lådan http://www.dustinhome.se/pd_5010374083.aspx?csref=Prisjamfore...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är ju lite halvdan på att uppdatera tråden...
Ska hursomhelst upp till Umeå och redovisa nästa vecka så nu börjar det bli lite bråttom.

Tack för era svar som vanligt! Har skissat en hel del på den där handboken men har inget färdigt att visa upp än. Slänger upp den här sen om det blir bra nog.

Fronten sågas ut, här vill man ju helst inte göra för mycket fel eftersom det innebär att man får göra om hela skivan. Lyckades hålla mig stadig på handen och gjorde inget som inte kunde filas till sen.

Testas på plats, passar efter en vända i bandputsen

En mikrobrytare och två lysdioder, hdd & power monterades snabbt i en böjd träbit med hål igenom. I hålet ska pinnen nedan monteras.

En pinne sågades ut ur 10mm plexi, slipades* rund och ska få ett huvud som passar som knapp.

* bandputs, bandputs hela dan.

Ungefär som den här fast lite mer centrerad, måste haft lite otur när jag mätte...

Ett galler bakom tyget för att hålla det på plats och ev ge lite mönster om det mot förmodan skulle hamna belysning i lådan.

Lyser igenom ganska trevligt. Ger lite mer struktur och accentuerar formen på ett trevligt vis.

Uppstart, alltid skönt när det funkar. Prylarna har burits fram o tillbaka i Gustavsbergslådan i bakgrunden i två månader, vågar varken lämna det på jobbet eller bilen så lådan har numera en bärrem av silvertejp för att underlätta.

Lyser o funkar som dom ska. Har nog redan sagt vad jag tycker om blå dioder...

Inte helt färdig men nu är det "bara småpyssel kvar"

Har sabbat handlederna med för mycket tigersågande det senaste halvåret så det var måttligt skönt att fila och putsa till alla hörn. Men ska den bli fin får man lida pin.

Återkommer när lådan fått ytbehandling.

Permalänk

Riktigt stiligt!

Permalänk
Medlem

Tackar!

Provade den på plats, kommer passa bra så fort jag filat ner de sista hörnen.

Nu ska jag slappna av lite med att lyssna på grannen som övar på sin elbas och skriva några omdömen.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Hittade ingen kommentar i tråden om blå lysdioder men det spelar ingen roll, alla har ju olika smak. Fin låda, ska bli kul att se det med ytbehandling.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Rekordmedlem

Blå dioder hör inte hemma på något i retrostil, det som är mest lämpligt är orange eller grönt, eftersom det är de färger som ges av glimlampor eller magic eye rör, blått är en modern färg som inte hör hemma i ett sånt här bygge, men glimmlampor hade varit fint
http://www.conrad.se/swe/tp.php?recordID=727512

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Blå dioder är fult som kriget oavsett var dom hamnar imo. Men det där med smak är ju som sagt en högst personlig sak.
Tack för tips om glimlampan, kanske behöver såna till ett par andra projekt.

Permalänk
Medlem

Fääärdig!

Nu återstår bara att få ihop texten på byggmanualen och sedan sätta sig på tåget till Umeå för redovisningen imorgon.

Laddar upp fler bilder och ev. manual senare, det strular när jag laddar upp från jobbet.

Permalänk
Medlem

Har varit uppe i Umeå och redovisat nu, fick väldigt gott bemötande. (klasskamraterna är hantverkare, inte datorintresserade)
Tyvärr så blev nåt knas på vägen upp så den dog efter några minuters användning. Hyffsat pinsamt när den bara tvärdör men jag fick tillfälle att visa den fina startknappen några gånger...

Funderar på att sätta i ett helt tyst moderkort nu. Lade en tråd i köpråd så om någon har provat en sån Intel Atom så vore det trevligt att få höra lite om den. Duger den till surf/skriv/film, sketchup o lite dreamweaver?

Permalänk
Skrivet av Vidar:

Har varit uppe i Umeå och redovisat nu, fick väldigt gott bemötande. (klasskamraterna är hantverkare, inte datorintresserade)
Tyvärr så blev nåt knas på vägen upp så den dog efter några minuters användning. Hyffsat pinsamt när den bara tvärdör men jag fick tillfälle att visa den fina startknappen några gånger...

Kul, lådan blev riktigt bra
Ledsen för sent svar, citera gärna så jag hittar tillbaka
Anledningen till att jag jag inte skulle välja playwood är att jag inte tycker om materialet, det är fult och livlöst enligt mig.
Men som du säger i just en skolmiljö så är det nog bästa alternativet då det är lättarbetat och man slipper den tidsödande limmningen, för tid har man inte så gott om då iaf jag bara hade ordinarie slöjd 80min i veckan, 80min till genom elevens val
Med playwood kan man bygga ganska komplexa saker fort och lätt men man får ingen känsla av att trä är ett levande material utan man tappar den biten :/

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Coolt

Nu när du ändå är igång passa på att bygg 2 små högtalare med fullrange element i 3" storleken.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Kul, lådan blev riktigt bra
Men som du säger i just en skolmiljö så är det nog bästa alternativet då det är lättarbetat och man slipper den tidsödande limmningen, för tid har man inte så gott om då iaf jag bara hade ordinarie slöjd 80min i veckan, 80min till genom elevens val

Det är alltid för ont om tid i slöjden. Fast det är rätt stor spridning på hur mycket eleverna orkar, en del dukar under efter trekvart och andra kan lätt bygga halva dan.

Hade gärna byggt högtalare också men just nu renoverar vi ett hus från ~1880 som är tillbyggt på 70-talet (epic fuktskador), jag pluggar 50% och jobbar 80%. Och har sabbat handleden med för mycket tigersågande.

Nu gäller det mest att få liv i lådan igen. Min bärbara sjunger på sista versen och jag tänker inte dra till jobbet under sommarlovet för att surfa.

Men nästa år så..

Permalänk
Medlem

När krånglar en dator? Jo, just när man behöver den. Låter bekant.

I vart fall ser det mycket bra ut. Atom prosessorer hittar du i små datorer, till exempel Asus Eee och jag tror de duger gott till "normal" användning. Har ingen egen erfarenhet men har läst en del om det.

Off topic: Lycka till med renoveringen. Tycker det är trevligt med gamla hus som renoveras istället för nybyggnation men det gäller att gå försiktigt fram. Att inte renovera bort känslan av ett gammalt hus.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk

Ser bra ut!

Tydligen kan man plugga till träslöjdslärare alltså?? Wow
Jag är lite förvånad i a f.

En bra start för att bli en lämplig träslöjdslärare skulle jag säga är att jobba minst ett halvår på ett snickeri, helst ett möbelsnickeri, sen efter det så anpassar du bara det arbetet du sett och utfört där till handverktyg och ungar.

Jag vet inte om det finns någon litteratur inom chassiebyggning men regel nummer ett är definitivt att inte använda trä.
Regel nummer 2 är att inte använda aluminium.

Regel nummer tre är att alltid använda stål, plåt, järn, ja vad du än kan hitta som är ferromagnetiskt.

Varför? Jo en dator ska skärmas mot elektromagnetisk strålning, för att göra detta så bygger man en "bur" (en faradybur om du så vill) runt om datorn i ett material som har hög "permeabilitet", med permeabilitet menas att den elektromagnetiska strålningen hellre tar vägen på utsidan/skinnet av en sak än rakt igenom, det kan liknas vid resistans lite. Störningarna ska ledas runt om sakerna som sitter inuti, och det gör dom med t e x vad som helst som innehåller järn. Alltså elektomagnetisk strålning föredrar att färdas i vissa material, för att det går lättare att ta sig fram där. Trä är inget sådant material, alla störningar som du kan drabbas av kommer du garanterat drabbas av, permeabilitet brödrost ungefär.

Permeabilitet i luft är runt 1,0
Stål 100
Aluminium 1,0
Transformatorplåt 250-40000
Mu-metal (nickel/järn 75/15+annat) 80000-100000

Vakuum, vatten, väte, trä, betong, koppar - runt 1,0

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Skrivet av bigmac pro:

Ser bra ut!

Tydligen kan man plugga till träslöjdslärare alltså?? Wow
Jag är lite förvånad i a f.

En bra start för att bli en lämplig träslöjdslärare skulle jag säga är att jobba minst ett halvår på ett snickeri, helst ett möbelsnickeri, sen efter det så anpassar du bara det arbetet du sett och utfört där till handverktyg och ungar.

Jag vet inte om det finns någon litteratur inom chassiebyggning men regel nummer ett är definitivt att inte använda trä.
Regel nummer 2 är att inte använda aluminium.

Regel nummer tre är att alltid använda stål, plåt, järn, ja vad du än kan hitta som är ferromagnetiskt.

Varför? Jo en dator ska skärmas mot elektromagnetisk strålning, för att göra detta så bygger man en "bur" (en faradybur om du så vill) runt om datorn i ett material som har hög "permeabilitet", med permeabilitet menas att den elektromagnetiska strålningen hellre tar vägen på utsidan/skinnet av en sak än rakt igenom, det kan liknas vid resistans lite. Störningarna ska ledas runt om sakerna som sitter inuti, och det gör dom med t e x vad som helst som innehåller järn. Alltså elektomagnetisk strålning föredrar att färdas i vissa material, för att det går lättare att ta sig fram där. Trä är inget sådant material, alla störningar som du kan drabbas av kommer du garanterat drabbas av, permeabilitet brödrost ungefär.

Permeabilitet i luft är runt 1,0
Stål 100
Aluminium 1,0
Transformatorplåt 250-40000
Mu-metal (nickel/järn 75/15+annat) 80000-100000

Vakuum, vatten, väte, trä, betong, koppar - runt 1,0

Varför säljs det det då en massa highendchassin i alu? Varför märker folk ingen skillnad på alu/trächassin vs stålchassin?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bigmac pro:

Ser bra ut!

Tydligen kan man plugga till träslöjdslärare alltså?? Wow
Jag är lite förvånad i a f.

En bra start för att bli en lämplig träslöjdslärare skulle jag säga är att jobba minst ett halvår på ett snickeri, helst ett möbelsnickeri, sen efter det så anpassar du bara det arbetet du sett och utfört där till handverktyg och ungar.

Jag vet inte om det finns någon litteratur inom chassiebyggning men regel nummer ett är definitivt att inte använda trä.
Regel nummer 2 är att inte använda aluminium.

Regel nummer tre är att alltid använda stål, plåt, järn, ja vad du än kan hitta som är ferromagnetiskt.

Varför? Jo en dator ska skärmas mot elektromagnetisk strålning, för att göra detta så bygger man en "bur" (en faradybur om du så vill) runt om datorn i ett material som har hög "permeabilitet", med permeabilitet menas att den elektromagnetiska strålningen hellre tar vägen på utsidan/skinnet av en sak än rakt igenom, det kan liknas vid resistans lite. Störningarna ska ledas runt om sakerna som sitter inuti, och det gör dom med t e x vad som helst som innehåller järn. Alltså elektomagnetisk strålning föredrar att färdas i vissa material, för att det går lättare att ta sig fram där. Trä är inget sådant material, alla störningar som du kan drabbas av kommer du garanterat drabbas av, permeabilitet brödrost ungefär.

Permeabilitet i luft är runt 1,0
Stål 100
Aluminium 1,0
Transformatorplåt 250-40000
Mu-metal (nickel/järn 75/15+annat) 80000-100000

Vakuum, vatten, väte, trä, betong, koppar - runt 1,0

Permeabilitet ?? Nu får du allt förklara hur du tänkt eller rört ihop begreppen, vad menar du att magnetism skapar för problem vid ett normalt datorbygge? De enda som funderar på permeabilitet datorsammanhang är nog hårddisktillverkarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag tänker så att dator i sig kan störas. inte att den stör. Visst just magnetism är väl inget problem men det finns mer i spektrat.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem

För antal år sedan hade elsäkerhetsverket en drive där datorers strålning kontrollerades. Då upphörde all montering i valfritt chassi hos de stora datorbyggarna. Kvar blev endast ett fåtal chassin. Bygger man själv finns det inga krav på hur mycket eller litet slutresultatet får stråla.
Snabb sökning och jag hittade denna, http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/507281-elsa... Det togs säkert upp på förstasidan här på Swec.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bigmac pro:

Jag tänker så att dator i sig kan störas. inte att den stör. Visst just magnetism är väl inget problem men det finns mer i spektrat.

Jo men det är radiovågor som är problemet, jämför emc direktivet med permeabilitet, det är inte samma sak. och störningar skärmas på olika sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.