Seagate först till en terabyte per hårddiskskiva

Permalänk
Medlem

Trevligt, öppnar ju även upp för 2TB modeller med bara 2 plattor och singleplatter 1TB. Kan bli rätt tysta och energieffektiva hårddiskar det. Får hoppas Samsungdiskarna överlever ett tag till och kommer ut i nya modeller.

Skrivet av anton_mjor:

Bara jag som tyckar att det är lustigt att disken med 2 skivor bara har 1,5TB?

Kanske lite kass förklarning men:
Varje platta har både över och under -sida. Så på 1,5TB disken är det bara läsarm på 3 av 4 sidor.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Maximala storleken på en partition är väl 2tb, då måste man ju dela upp hårddisken iallafall.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Skrivet av Kotan:

Trevligt, öppnar ju även upp för 2TB modeller med bara 2 plattor och singleplatter 1TB. Kan bli rätt tysta och energieffektiva hårddiskar det. Får hoppas Samsungdiskarna överlever ett tag till och kommer ut i nya modeller.

Kanske lite kass förklarning men:
Varje platta har både över och under -sida. Så på 1,5TB disken är det bara läsarm på 3 av 4 sidor.

Jag vet Har haft gamla hårddiskar som jag dissekerat där man bara använt den ena sidan på den ena skivan.
Varför gör man så egentligen?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Maximala storleken på en partition är väl 2tb, då måste man ju dela upp hårddisken iallafall.

Använder man GPT istället för MBR så kan man göra partitioner större än 2 TB.
Windows XP kan dock inte boota på en GPT-disk men andra modernare operativsystem klarar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Jag vet Har haft gamla hårddiskar som jag dissekerat där man bara använt den ena sidan på den ena skivan.
Varför gör man så egentligen?

En läsarm mindre = billigare tillverkningskostnad, lägre lagringsutrymme.
Finns ju givetvis fler aspekter.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

En läsarm mindre = billigare tillverkningskostnad, lägre lagringsutrymme.
Finns ju givetvis fler aspekter.

En läsarm är väl ingen kostnad.
Bara och smälla dit den och ta en aning mer betalt för det, ökningen är ju befogad

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Nä jag håller med, känns ju egentligen som rätt lustig lösning, då man för kostnaden av en läsarm/huvud får en hårddisk med XXX GB mer, som man kan sälja dyrare.

Men i just denna serie, kan ju hända att 1,5TB versionen bara har 750GB plattor eller liknande. Brukar väl fuskas lite så ibland.

Angående max antal plattor så råkade jag hitta detta, handlar dock om Samsungs F1-serie, men kanske stämmer än idag:
"If you now think that it could be easy for Samsung to put a fourth or maybe even a fifth platter into this design to create 1.2 and 1.5 TB hard drives, I have to disappoint you. While other hard drive families utilize platters that are 50 mil (thousandths of inches) thick, the Spinpoint F1 runs on 68 mil platters. For this reason, it's physically difficult to simply add a fourth platter to the stack. The thicker platters are used to increase resistance against vibration."

http://www.tomshardware.com/reviews/samsung-overtakes-a-bang,...

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybertomten:

Jo men o andra sidan (borde) väll datan som den letar efter ligga mer kompakt och därmed ger det mindre rörelse. Men till slut borde det ju egentligen inte spela roll? Iaf i teorin eller?

JO precis, datan börjar skrivas från utsidan och in. Så när man sparat 100GB på en TB plattan behöver läsarmen som mest röra sig 1/10 av plattans radie medan den i värsta fall på en 100gb platta måste flytta sig ända ut ifrån plattans kant in emot mitten. Eftersom lagringstätheten är 10 gånger så hög kan genomsnitts MB/sec mer än tiodubblas emot en 100GB platta med samma rotationshastiget som man sparat lika mycet på. Läshuvudet passerar ju 10 gånger så många "punkter" per tum den passerar. Dessutom kommer den på 1Tb plattan oftare befinna sig i ytterkant av plattan där hastigheten är högre än närmare plattans mitt.

Fast det är nog bäst att kolla på gamla hårddiskar och se hur olika hastigheter utvecklats i takt med plattornas storlek, utifrån punkterna rita ett diagram och se vart punkten för 1000GB landar.

... eller så väntar man på nya uppgifter / tester

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

Ingen 4 TB?

Permalänk
Avstängd

Jag hade en 7200.11 1,5 TB hade stora problem med den.

Men med lite tur fick jag den utbytt mot en 2 TB´are i XT-serien som fungerat klockrent i ca ett år.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||