Hur skapa musik på datorn?

Permalänk
Medlem

Hur skapa musik på datorn?

Tänkte försöka börja göra lite musik på min dator men vet inte riktigt var jag ska börja... Tänker mig techno/dubstep-liknande. Vilket program kan vara bra att börja med? Finns det instruktionsvideor som är lämpliga att se?

Uppskattar svar!

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Fruity Loops är ett bra program för nybörjare, spana in det.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Fruity Loops är ett bra program för nybörjare, spana in det.

Japp hittade det typ 5 min efter att jag skapade tråden^^ Tack!

Skulle man kunna göra en låt i FL i stil med typ Skrillex - Kill everybody eller kräver det mer avancerade program?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkspear:

Japp hittade det typ 5 min efter att jag skapade tråden^^ Tack!

Skulle man kunna göra en låt i FL i stil med typ Skrillex - Kill everybody eller kräver det mer avancerade program?

Det går allt med FL.
Det finns en massa plugins & samples att dra ner till alla program för större urval av ljudbibliotek
Sikta inte för högt i början bara, försök inte låta som någonting annat utan försök lära dig programmet, hur det fungerar när du bygger musik och vilken metod du gillar mest.

När du känner att du börjat få koll och börjar bli lite mera självsäker är det kanske dags att gå över till Cubase (för PC) eller Logic Pro (för Mac).

Jag använder Logic Pro själv och det är de programmet jag tycker är bäst.
Men kör bara på tills du känner att du är mogen för Cubase/Logic!

Lycka till och hoppas du får ihop något

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

FL är så avancerat som du vill att det ska vara. Du kan utvecklas med det utan att känna dig begränsad öht. Finns många väldigt duktiga producenter som kör FL. Så om/när du känner dig trygg med FL's interface och var du hittar allt så behöver du absolut inte känna att du måste byta program i ett senare skede. Att påpeka i samband med tidigare post ang. att inte sikta för högt i början - Du kommer att behöva tycka det du gör är roligt och givande, för du behöver tålamod "om du har ambitioner", så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Det går allt med FL.
Det finns en massa plugins & samples att dra ner till alla program för större urval av ljudbibliotek
Sikta inte för högt i början bara, försök inte låta som någonting annat utan försök lära dig programmet, hur det fungerar när du bygger musik och vilken metod du gillar mest.

När du känner att du börjat få koll och börjar bli lite mera självsäker är det kanske dags att gå över till Cubase (för PC) eller Logic Pro (för Mac).

Jag använder Logic Pro själv och det är de programmet jag tycker är bäst.
Men kör bara på tills du känner att du är mogen för Cubase/Logic!

Lycka till och hoppas du får ihop något

Tack för tipsen!

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

FL är så avancerat som du vill att det ska vara. Du kan utvecklas med det utan att känna dig begränsad öht. Finns många väldigt duktiga producenter som kör FL. Så om/när du känner dig trygg med FL's interface och var du hittar allt så behöver du absolut inte känna att du måste byta program i ett senare skede. Att påpeka i samband med tidigare post ang. att inte sikta för högt i början - Du kommer att behöva tycka det du gör är roligt och givande, för du behöver tålamod "om du har ambitioner", så att säga.

Jag gillar att verkligen kunna ett program helt och hållet, så tror jag tänker köra på FL ett bra tag i.a.f.

Jo tålamod har jag gott om, det är ju dock tid som saknas ibland... Men ska verkligen försöka^^

Tack för tipsen!

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

FL var kungen för nybörjare för några år sedan. Många använder nu i stället Ableton Live, FL har hängt med väldigt länge och det märks. Prova Ableton!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

FL var kungen för nybörjare för några år sedan. Många använder nu i stället Ableton Live, FL har hängt med väldigt länge och det märks. Prova Ableton!

Jag är nyfiken, på vilket sätt märks detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Jag är nyfiken, på vilket sätt märks detta?

I hur mycket mer användarvänligt och intuitivt man gjort Ableton imo. Ableton är också mycket lättare att kontrollera med den uppsjö av MIDI-hårdvara som blivit mer och mer populär med åren. T.ex. Akais APC serie.

Självklart är valet av DAW (digital audio workstation, den vanligaste benämningen på "musikprogram") högst personligt och smaken är som baken. Jag har provat Reaper, Reason, FL-studio, Ableton och lite Pro Tools. Ableton är klart enklast och roligast imo.

Tips till OP, prova så många olika DAWs du kan och hitta den som verkar bäst för dig! Om du vill lära dig göra dubstep är dubstepforum.com ett av de bästa ställena att lära sig

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Ska kolla upp ableton ikväll! Har programmen samma potential? Vilket av programmen kan ni anse är mest flexibelt om man inte tänker köra någon hårdvara till? (Iaf dröjer det ett bra tag tills jag ens funderar på att skaffa något klaviatur - eller kan man använda ett vanligt elektriskt piano?)

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

I hur mycket mer användarvänligt och intuitivt man gjort Ableton imo. Ableton är också mycket lättare att kontrollera med den uppsjö av MIDI-hårdvara som blivit mer och mer populär med åren. T.ex. Akais APC serie.

Självklart är valet av DAW (digital audio workstation, den vanligaste benämningen på "musikprogram") högst personligt och smaken är som baken. Jag har provat Reaper, Reason, FL-studio, Ableton och lite Pro Tools. Ableton är klart enklast och roligast imo.

Tips till OP, prova så många olika DAWs du kan och hitta den som verkar bäst för dig! Om du vill lära dig göra dubstep är dubstepforum.com ett av de bästa ställena att lära sig

Jag är glad att det poängteras att det är en åsikt. I slutändan är det precis som du säger, högst personligt

Permalänk
Medlem

Om du saknar keyboard, inte är så förtjust i tillgängliga VST eller helt enkelt inte fastnar för vare sig Ableton eller FL så ta annars en titt på Reason.
Finns bl.a. mycket att lära av gamle hydlide24The sound of Reason, om man är inne på "techno" och dubstep.
Risken finns att du fastnar.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Om du saknar keyboard, inte är så förtjust i tillgängliga VST eller helt enkelt inte fastnar för vare sig Ableton eller FL så ta annars en titt på Reason.
Finns bl.a. mycket att lära av gamle hydlide24The sound of Reason, om man är inne på "techno" och dubstep.
Risken finns att du fastnar.

Tack! Ska definitivt kollas in!

Uppfattningen jag fått hittils är att många gör musiken i FL och sen mixar i Ableton?

Är FL, Ableton och Reason samma "typ" av program eller är det vanligt att man använder flera parallellt? Är som sagt helt ny och det är inte det lättaste att hänga med än

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Hm, det är nog ovanligt att man gör så. Mixningen är en del av själva skapande-processen, tycker det skulle vara otroligt rörigt att behöva byta sequencer för att göra det. Speciellt då det fungerar alldeles utmärkt att mixa i respektive program.

Däremot så kan du köra FL genom Cubase, och på så sätt eventuellt öppna fler dörrar. Men det känns överkurs att börja i den änden. Kör på ett program, pilla på och lek, lär. Det tror jag är den bästa vägen! Spelar nog ingen större roll vad du väljer. Gå på känsla och intuition.

Du kan alltid kolla och jämföra program senare, när du införskaffat dig lite baskunskaper i att producera.

Permalänk
Medlem

Av de fåtal musiker och DJs man känner till så har alla ungefär samma bakgrund. Ett program att leka med, till att börja med och därefter när de bestämmer sig för att göra "the real thing" så går de vidare och testar och fördjupar sig i ca två program åt gången för att skapa eller återskapa sitt signum i den optimala miljön.
Alla har inte så märkligt gemensamt att slutdestinationen är den analoga vägen. Jag vet inte så mycket om slutdestinationen men kan förstå varför man suktar efter hårdvara och studio utanför burken. Det låter ju bättre i en så kallad riktig studio än någonannanstans så man kan tänka sig att det blir enklare att gröta ner sig i sitt skapande me't.

Drömmer TS om studio redan nu?

Och ja, FL, Ableton och Reason är samma typ av program, om jag förstår dig rätt. De är alltså hela virtuella studios, där Ableton och FL har stöd för VST och Reason ej har stöd för VST utan kör sitt eget. Reason kan dock inte utan externa moduler spela in ljud vad jag vet. Så vill man ha ett program där man bara kan plugga in förstärkaren i ljudkortet och spela in ska man inte köra Reason, såtillvida man inte använder Record. På alla program kan man dock köra MIDI-grejer, som keyboards.
Enda anledningen till att köra flera av dem parallelt vore kanske för att få till olika ljudbilder ur samma inspelning on the fly eller av gammal ovana (möjligtvis när man håller på att gå över från ett DAW till ett annat).

I lilla studion i skolan hade vi åtminstone Cubase och Reason. Vi spelade dock alltid in på Cubase. Reason fanns nog mest som ett pedagogiskt alternativ, till min stora förtjusning.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Av de fåtal musiker och DJs man känner till så har alla ungefär samma bakgrund. Ett program att leka med, till att börja med och därefter när de bestämmer sig för att göra "the real thing" så går de vidare och testar och fördjupar sig i ca två program åt gången för att skapa eller återskapa sitt signum i den optimala miljön.
Alla har inte så märkligt gemensamt att slutdestinationen är den analoga vägen. Jag vet inte så mycket om slutdestinationen men kan förstå varför man suktar efter hårdvara och studio utanför burken. Det låter ju bättre i en så kallad riktig studio än någonannanstans så man kan tänka sig att det blir enklare att gröta ner sig i sitt skapande me't.

Drömmer TS om studio redan nu?

Och ja, FL, Ableton och Reason är samma typ av program, om jag förstår dig rätt. De är alltså hela virtuella studios, där Ableton och FL har stöd för VST och Reason ej har stöd för VST utan kör sitt eget. Reason kan dock inte utan externa moduler spela in ljud vad jag vet. Så vill man ha ett program där man bara kan plugga in förstärkaren i ljudkortet och spela in ska man inte köra Reason, såtillvida man inte använder Record. På alla program kan man dock köra MIDI-grejer, som keyboards.
Enda anledningen till att köra flera av dem parallelt vore kanske för att få till olika ljudbilder ur samma inspelning on the fly eller av gammal ovana (möjligtvis när man håller på att gå över från ett DAW till ett annat).

I lilla studion i skolan hade vi åtminstone Cubase och Reason. Vi spelade dock alltid in på Cubase. Reason fanns nog mest som ett pedagogiskt alternativ, till min stora förtjusning.

Nej, nej, ingen studio! Snarare tvärtom, vill klara mig så långt som möjligt på bara en dator och inget annat!

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

FastTracker 2

/Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParaZide:

FastTracker 2

/Daniel

Visserligen ett utmärkt program, även om jag bara smakade på föregående version, men är det vad TS är ute efter? Techno och dubstep är lite svårmanövrerat i dessa program och tracka kan vara svårt till en början

Ska kanske passa på att promota en gammal favorit modulär tracker med VST-stöd. Psycle. Jag tycker om blandningen av moduler och klassiskt trackertema.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag slängde ihop en låt i Logic Pro 9 natten till idag och lite i förmiddags.
Jag har i stort sett inte jobbat någonting med musik (förutom spelat piano och gitarr) sen ett halvår tillbaka.

Här är mitt resultat.

Det ska dock tilläggas att jag är inget proffs i huvudtaget på sådant här men sådana här resultat kan TS nog nå relativt fort tror jag iaf.
Klart det är beroende från person till person och sådär.
Självfallet inte den musikstilen han eftersträvade heller men tänkte visa upp exempel vad Logic åstadkommer iaf och självklart ge mig själv lite smygreklam!

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Jag slängde ihop en låt i Logic Pro 9 natten till idag och lite i förmiddags.
Jag har i stort sett inte jobbat någonting med musik (förutom spelat piano och gitarr) sen ett halvår tillbaka.

Här är mitt resultat.
http://www.youtube.com/watch?v=_cHLzsmlri8

Det ska dock tilläggas att jag är inget proffs i huvudtaget på sådant här men sådana här resultat kan TS nog nå relativt fort tror jag iaf.
Klart det är beroende från person till person och sådär.
Självfallet inte den musikstilen han eftersträvade heller men tänkte visa upp exempel vad Logic åstadkommer iaf och självklart ge mig själv lite smygreklam!

Lite opolerat mixningsmässigt, men gillar det. Gitarren gillas skarpt.

Nu var det ett tag sen jag satt ner och producerade, men jag bidrar med ett litet projekt jag med (Fruity Loops):

Återigen (då det har nog nämnts av någon tidigare) men vad du än väljer/har valt så är pluggar av största vikt (bortsett från om du använder Reason). dvs VST's. Några jag använder: z3ta. V-station. Bassline (för 303-ljudet i denna t. ex.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Lite opolerat mixningsmässigt, men gillar det. Gitarren gillas skarpt.

Nu var det ett tag sen jag satt ner och producerade, men jag bidrar med ett litet projekt jag med (Fruity Loops):

http://www.youtube.com/watch?v=Uel9ZneWpFU

Återigen (då det har nog nämnts av någon tidigare) men vad du än väljer/har valt så är pluggar av största vikt (bortsett från om du använder Reason). dvs VST's. Några jag använder: z3ta. V-station. Bassline (för 303-ljudet i denna t. ex.).

Tack så mycket, kul du gilla det!
Jo mixning är inte min starka sida då jag inte sysslat så mycket med det, men ska lägga ner mera tid på det i fortsättningen

Gillade din skarpt också, speciellt första minuten var ju skönast.
Älskar den asiatiska känslan jag fick där.
Bra jobbat

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.