Permalänk
Medlem

Ny CX-serie från Corsair

Nya CX-aggregat är tydligen på gång. Nu med 80 Plus certifiering.

De nya modellerna kommer att heta CX430 V2, CX 500 VX och CX 600 V2.

http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page447.htm

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mot de äldre?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Vad är skillnaden mot de äldre?

Version 2 har 80 plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dsa1979:

Version 2 har 80 plus.

vad innebär 80+??

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av linde:

vad innebär 80+??

Troligen att de presterar som en dement 80-åring, precis som version 1.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Troligen att de presterar som en dement 80-åring, precis som version 1.

neeee inte va dum nu kör ett corsiar själv,supernöjd!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av linde:

neeee inte va dum nu kör ett corsiar själv,supernöjd!

Jag med, enbart faktiskt. Corsair har gjort och gör många bra nätagg, men CX430-600 tillhör inte dem. Hoppas att v2 verkligen blir ordentligt förbättrat och inte bara omcertifierat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Troligen att de presterar som en dement 80-åring, precis som version 1.

den var bra

Med tanke på prissättning så är det väl deras budgetserie

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Troligen att de presterar som en dement 80-åring, precis som version 1.

Det där överväger jag allvarligt talat att byta ut min signatur mot

CX400 var i alla fall delvis kvalitet även om den var högljudd som attan, de nya nätaggen är en skam mot Corsairs forna jag, AX-serien undantagen.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Får väll svara själv då;)

Det innebär att nätaggregatet minst ska klara 80% energieffektivitet vid 20, 50, och 100 procents belastning. Det finns även fyra uppgraderingar till standardmärkningen som kallas Bronze, Silver, Gold och Platinum.

Förklaring följer nedan:

•Standard: Minst 80% energieffektivitet vid 20, 50 och 100 procents belastning.
•Bronze: Minst 82% energieffektivitet vid 20 och 100 procents belastning, samt 85% effektivitet vid 50.
•Silver: Minst 85% energieffektivitet vid 20 och 100 procents belastning, samt 88% effektivitet vid 50.
•Gold: Minst 87% energieffektivitet vid 20 och 100 procents belastning, samt 90% effektivitet vid 50.
•Platinum: Minst 90% energieffektivitet vid 20 procents belastning, minst 91% energieffektivitet vid 100 procents belastning samt 94% effektivitet vid 50 procents belastning.

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av linde:

Får väll svara själv då;)

linde redogör för 80+

Det var det j*vligaste, det hade jag ingen aaaaaaaaaaaning om, för att travestera ett gammalt komikerpar. En död, den andre 80+. :P;)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av linde:

Får väll svara själv då;)

Det innebär att nätaggregatet minst ska klara 80% energieffektivitet vid 20, 50, och 100 procents belastning. Det finns även fyra uppgraderingar till standardmärkningen som kallas Bronze, Silver, Gold och Platinum.

Förklaring följer nedan:

•Standard: Minst 80% energieffektivitet vid 20, 50 och 100 procents belastning.
•Bronze: Minst 82% energieffektivitet vid 20 och 100 procents belastning, samt 85% effektivitet vid 50.
•Silver: Minst 85% energieffektivitet vid 20 och 100 procents belastning, samt 88% effektivitet vid 50.
•Gold: Minst 87% energieffektivitet vid 20 och 100 procents belastning, samt 90% effektivitet vid 50.
•Platinum: Minst 90% energieffektivitet vid 20 procents belastning, minst 91% energieffektivitet vid 100 procents belastning samt 94% effektivitet vid 50 procents belastning.

Ledsen vi förlorade oss i allt det roliga en stund, men du hitta ju bästa svaret
Skulle vilja tillägga att många tolkar detta fel, kanske jag med? 80% effektivitet betyder på ett 500watts nätagg att det kan dra betydligt mer vid väggen (ca 600w), men det levererar alltid minst 500w till komponenterna, lite förenklat rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Skrivet av turbomaniac:

Ledsen vi förlorade oss i allt det roliga en stund, men du hitta ju bästa svaret
Skulle vilja tillägga att många tolkar detta fel, kanske jag med? 80% effektivitet betyder på ett 500watts nätagg att det kan dra betydligt mer vid väggen (ca 600w), men det levererar alltid minst 500w till komponenterna, lite förenklat rätta mig om jag har fel.

Det stämmer ganska så bra. Här har Linus en bra video som förklarar sånt
http://www.youtube.com/watch?v=7epu4oEQVR4

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

Newegg i USA verkar ha nya CX430 V2 nu...

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168171390...

80 Plus och längre garanti (3 år mot tidigare 2 år).

//Daniel

Permalänk
Avstängd

Ja, uppdaterade CX modeller har varit på väg ett tag nu. På tiden det kommer hit.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Undra när där kommer recensioner på V2?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Undra när där kommer recensioner på V2?

http://www.jonnyguru.com/forums/showpost.php?p=73654&postcoun...
Enligt Corsair själva är det tydligen bara tweakat för att få 80+, alltså är det dålig kvalité på det.

Permalänk
Medlem

Vad ruttet av dem ne nu blir det bara xfx.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Undrar om Corsair inser vad ett urvattnat varumärke kan kosta dom i längden? Medvetna kunder som är villiga att betala lite extra för kvalitetsprodukter är förmodligen också trognare kunder. Den okunnige som bara går efter pris lär ju bara beställa det billigaste varje gång oavsett märke.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Precis dem hade ju ett budget agg cx 400 men som var riktigt bra något dyrt kanske har för mig det skillde en hundring upp til vx 450 som är betydligt bättre. Men när dem sålde cx 400 för 349kr var det ju bara att slå till vx 550w har jag för mig kosta runt 550kr på inet.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Nu har Jonnyguru släppt en recension på Corsair CX 430 V2.

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Nu har Jonnyguru släppt en recension på Corsair CX 430 V2.

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Multiman och Typhonos, vad säger ni om de recensioner som kommit på aggregatet, av två mycket respekterade siter, där båda rekommenderar aggregatet?
Hardware Secrets har ju även de gjort en recension av CX430 rev2:
http://www.hardwaresecrets.com/article/Corsair-CX430-V2-Power...

Edit:
Ännu en recension:
http://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/CX430_V2/8.html

På dem låter det ju inte som om CX430 är det skräpaggregat som ni hävdar att det är.

Visst är det sämre än CX400 (temperaturmärkningen,kondensatorerna och strömstyrkan på 12V), men det leverarar stabila spänningar, håller en låg rippelnivå och en hyfsat låg ljudnivå. I den prisklassen som aggregatet ligger i hittar du inte många aggregat som är speciellt mycket bättre. Visserligen har man höga förväntningar på Corsair, men de kan ju inte trolla med knäna och ha japanska kondensatorer, 80+ Gold och urstark 12V-lina, men ändå budgetprisnivå. Som det verkar har de skurit ned på precis rätt ställen för att kunna leverera ett förvånansvärt bra aggregat till ett billigt pris. Jag menar för 360kr kan man inte förvänta sig enbart guld och gröna skogar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Multiman och Typhonos, vad säger ni om de recensioner som kommit på aggregatet, av två mycket respekterade siter, där båda rekommenderar aggregatet?
Hardware Secrets har ju även de gjort en recension av CX430 rev2:
http://www.hardwaresecrets.com/article/Corsair-CX430-V2-Power...

På dem låter det ju inte som om CX430 är det skräpaggregat som ni hävdar att det är.

Visst är det sämre än CX400 (temperaturmärkningen,kondensatorerna och strömstyrkan på 12V), men det leverarar stabila spänningar, håller en låg rippelnivå och en hyfsat låg ljudnivå. I den prisklassen som aggregatet ligger i hittar du inte många aggregat som är speciellt mycket bättre. Visserligen har man höga förväntningar på Corsair, men de kan ju inte trolla med knäna och ha japanska kondensatorer, 80+ Gold och urstark 12V-lina, men ändå budgetprisnivå. Som det verkar har de skurit ned på precis rätt ställen för att kunna leverera ett förvånansvärt bra aggregat till ett billigt pris. Jag menar för 360kr kan man inte förvänta sig enbart guld och gröna skogar.

Med tanke på att XFX Core 450W kostar 429 kronor i skrivande stund är det oehört prisvärt. Det är seasonic baserat och 105C Japanska kondensatorer från Nippon Chemi-Con om jag minns rätt. Ganska prisvärt eller hur?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Med tanke på att XFX Core 450W kostar 429 kronor i skrivande stund är det oehört prisvärt. Det är seasonic baserat och 105C Japanska kondensatorer från Nippon Chemi-Con om jag minns rätt. Ganska prisvärt eller hur?

Jepp och om man tittar på Jonny Gurus recension av aggregatet så ser man att det har en 12V-lina som lever ett eget liv:
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story4...
Men förutom det är det ett trevligt aggregat byggt på en beprövad Seasonic plattform (även om originalet har en 12V-lina som inte uppvisar samma fenomen).

Själv skulle jag nog valt XFX-aggregatet trots 12V-linan, men det gör inte CX430 till ett uselt aggregat. Det är snarare som så att XFX har ett väldigt bra pris på sitt aggregat.

Om man jämför CX430 med gamla CX400, så var CX400 ett bättre aggregat, men det var också dyrare. Det höll ett pris på under 400kr under två månader, men resten av tiden låg priset närmare 500kr (kollade precis upp det på prisjakt). Uppenbarligen bar sig inte aggregatet ekonomiskt, eftersom de släppte CX430 med lägre kvalitet komponentmässigt. Men då kunde de dessutom sänka priset.

Fortfarande säger jag att CX inte är ett uselt nätaggregat och definitivt inte om man ser på konkurrensen i prissegmentet. Jag hittar inte många aggregat i prisklassen med lika bra värden på stabilitet på spänningar och undertryckande av rippel.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Multiman och Typhonos, vad säger ni om de recensioner som kommit på aggregatet, av två mycket respekterade siter, där båda rekommenderar aggregatet?
Hardware Secrets har ju även de gjort en recension av CX430 rev2:
http://www.hardwaresecrets.com/article/Corsair-CX430-V2-Power...

På dem låter det ju inte som om CX430 är det skräpaggregat som ni hävdar att det är.

Visst är det sämre än CX400 (temperaturmärkningen,kondensatorerna och strömstyrkan på 12V), men det leverarar stabila spänningar, håller en låg rippelnivå och en hyfsat låg ljudnivå. I den prisklassen som aggregatet ligger i hittar du inte många aggregat som är speciellt mycket bättre. Visserligen har man höga förväntningar på Corsair, men de kan ju inte trolla med knäna och ha japanska kondensatorer, 80+ Gold och urstark 12V-lina, men ändå budgetprisnivå. Som det verkar har de skurit ned på precis rätt ställen för att kunna leverera ett förvånansvärt bra aggregat till ett billigt pris. Jag menar för 360kr kan man inte förvänta sig enbart guld och gröna skogar.

Kan man rekommendera ett budget FSP så kan man rekommendera V2 utav dessa, även om det inte är några högkvalitets komponenter så sitter det åtminstone 105c Samxon eller vad dom heter och Teapo som brukar sitta i mycket annat, FSP kör ju Teapo 85c i alla sina budgetagg tex.
Dom verkar ha dumpat priserna också så dom ligger i klass med XFXm XFX bjuder på 2års längre garanti, bygger på en äldre pålitligt plattform och man får mer watt per krona så det finns ingen anledning till att köpa Corsair egentligen.

Permalänk
Skrivet av fesen:

Kan man rekommendera ett budget FSP så kan man rekommendera V2 utav dessa, även om det inte är några högkvalitets komponenter så sitter det åtminstone 105c Samxon eller vad dom heter och Teapo som brukar sitta i mycket annat, FSP kör ju Teapo 85c i alla sina budgetagg tex.
Dom verkar ha dumpat priserna också så dom ligger i klass med XFXm XFX bjuder på 2års längre garanti, bygger på en äldre pålitligt plattform och man får mer watt per krona så det finns ingen anledning till att köpa Corsair egentligen.

Nej, inte över det XFX-aggregatet, men det har jag aldrig sagt heller. Det jag opponerar mig mot (och har opponerat mig mot tidigare) är att Corsair CX har utmålats som ett "uselt" nätaggregat och mot kommentarer som "vad du än gör köp inte corsair CX för det är skit".

Det är inte skit, ja det är mycket sämre än Corsairs high-end aggregat, men jämfört med aggregaten i samma prisklass är det långt ifrån dåligt. För en standardburk (utan några större effektkrav) räcker det mer än väl.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vill nog läsa mer innan jag uttalar mig. Jonnyguru har en helt orealistisk testparameter, som belastningen vid crossloadtest 1. Det var det som fick XFX att svaja lite (hög 12V), medan Kitgurus mer normala tester inte visade några problem. Trots råd från många kunniga i forumet vägrar han ändra metoden.

Att även detta test faller in i Jonnygurus "Corsair-apologist"-stil ser väldigt illa ut i mina ögon. Deras Corsair-glasögon gjorde också att testet av V1 framstod som mycket bättre än vad det egentligen var. Under 11V vid crossloaden var inga problem, medan lite hög 12V för XFX ledde till en längre predikan.

Edit: Det räcker ju att läsa på översikten för testade nätagg om nya CX430V2:

Not very long ago, there was a big flap on several Internet forums because Corsair decided to replace some aging power supply platforms without telling the public about it in minute detail. Thus, a lot of people with axes to grind suddenly found themselves with a whetstone to grind them against. The fact of the matter is, power supply OEMs sometimes like to freshen up their designs and this doesn't necessarily mean these designs are being skimped on. Today, I'm looking at the updated Corsair CX430 - version 2. Let's see what's changed, and what's stayed the same.

Direkt angrepp mot alla som inte gillar när ett företag börjar sälja sämre produkter (CX430) än tidigare (CX400). Opartiskt? Knappast.

Hela första recensionssidan är mer eller mindre en enda lång tirad där testaren i detalj försöker övertala läsaren om det goda i att Corsair tillverkar extrema budgetagg, varför och hur de gör det. Vad har det i recensionen att göra öht? När jag läser tester vill jag ha oberoende utlåtande, inte bli korvstoppad med förtäckt marknadsföring.

Och fortfarande ingen kommentar om diodbrygga utan kylfläns á la Ace of Sweden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag vill nog läsa mer innan jag uttalar mig. Jonnyguru har en helt orealistisk testparameter, som belastningen vid crossloadtest 1. Det var det som fick XFX att svaja lite (hög 12V), medan Kitgurus mer normala tester inte visade några problem. Trots råd från många kunniga i forumet vägrar han ändra metoden.

Att även detta test faller in i Jonnygurus "Corsair-apologist"-stil ser väldigt illa ut i mina ögon. Deras Corsair-glasögon gjorde också att testet av V1 framstod som mycket bättre än vad det egentligen var. Under 11V vid crossloaden var inga problem, medan lite hög 12V för XFX ledde till en längre predikan.

Edit: Det räcker ju att läsa på översikten för testade nätagg om nya CX430V2:

Not very long ago, there was a big flap on several Internet forums because Corsair decided to replace some aging power supply platforms without telling the public about it in minute detail. Thus, a lot of people with axes to grind suddenly found themselves with a whetstone to grind them against. The fact of the matter is, power supply OEMs sometimes like to freshen up their designs and this doesn't necessarily mean these designs are being skimped on. Today, I'm looking at the updated Corsair CX430 - version 2. Let's see what's changed, and what's stayed the same.

Direkt angrepp mot alla som inte gillar när ett företag börjar sälja sämre produkter (CX430) än tidigare (CX400). Opartiskt? Knappast.

Hela första recensionssidan är mer eller mindre en enda lång tirad där testaren i detalj försöker övertala läsaren om det goda i att Corsair tillverkar extrema budgetagg, varför och hur de gör det. Vad har det i recensionen att göra öht? När jag läser tester vill jag ha oberoende utlåtande, inte bli korvstoppad med förtäckt marknadsföring.

Och fortfarande ingen kommentar om diodbrygga utan kylfläns á la Ace of Sweden.

Hmm, kände du dig utpekad? För det har varit väldigt många som likt dig sagt att aggregatet är uselt, att det skall undvikas till varje pris etc. När sedan aggregatet ger bra resultat, så är det väl inte så konstigt att han ger en liten känga till de som varit överkritiska, utan att ha testat eller ens sett en test på aggregatet.

Jag ser mest första recensionssidan som en förklaring till varför ett budgetaggregat får högt betyg (alla aggregat jämförs ju enbart med andra aggregat i sin klass, inte med aggregat i högre klasser, något som annars inte framgår, om man bara läser av betyget)

Men, OK, du gillar inte Jonny Guru. Hur ställer du dig till Hardware Secrets? Eller är alla som ger positiva recensioner på Corsairs lönelista?

Hur som helst, efter att ha sett (rätt grundliga) recensioner, med rätt bra värden i, tycker du fortfarande att aggregatet är uselt och bör undvikas?
Vilka bättre alternativ finns i prisklassen (förutom XFX)?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Hmm, kände du dig utpekad? För det har varit väldigt många som likt dig sagt att aggregatet är uselt, att det skall undvikas till varje pris etc. När sedan aggregatet ger bra resultat, så är det väl inte så konstigt att han ger en liten känga till de som varit överkritiska, utan att ha testat eller ens sett en test på aggregatet.

Jag ser mest första recensionssidan som en förklaring till varför ett budgetaggregat får högt betyg (alla aggregat jämförs ju enbart med andra aggregat i sin klass, inte med aggregat i högre klasser, något som annars inte framgår, om man bara läser av betyget)

Men, OK, du gillar inte Jonny Guru. Hur ställer du dig till Hardware Secrets? Eller är alla som ger positiva recensioner på Corsairs lönelista?

Hur som helst, efter att ha sett (rätt grundliga) recensioner, med rätt bra värden i, tycker du fortfarande att aggregatet är uselt och bör undvikas?
Vilka bättre alternativ finns i prisklassen (förutom XFX)?

Det är inget skit agg men absolut inte ett bra. Jag ser precis som andra att det finns bättre alternativ. Skulle inte rekommedera fsp nätdelar längre trots att det är ett okey nätagg. Eftersom xfx 450w är mycket bättre byggt och klarar mer en 450w i en normal låda så jämför jag priset på den och cx 500w, Xfx kostar 429kr oss inet medans cx 500w kostar 449 just nu men visst vill du köpa cx nätagget så gör det du det är upp till dig! Ha en fortsatt trevligt helg nu:)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WrongTarget:

Multiman och Typhonos, vad säger ni om de recensioner som kommit på aggregatet, av två mycket respekterade siter, där båda rekommenderar aggregatet?
Hardware Secrets har ju även de gjort en recension av CX430 rev2:
http://www.hardwaresecrets.com/article/Corsair-CX430-V2-Power...

På dem låter det ju inte som om CX430 är det skräpaggregat som ni hävdar att det är.

Visst är det sämre än CX400 (temperaturmärkningen,kondensatorerna och strömstyrkan på 12V), men det leverarar stabila spänningar, håller en låg rippelnivå och en hyfsat låg ljudnivå. I den prisklassen som aggregatet ligger i hittar du inte många aggregat som är speciellt mycket bättre. Visserligen har man höga förväntningar på Corsair, men de kan ju inte trolla med knäna och ha japanska kondensatorer, 80+ Gold och urstark 12V-lina, men ändå budgetprisnivå. Som det verkar har de skurit ned på precis rätt ställen för att kunna leverera ett förvånansvärt bra aggregat till ett billigt pris. Jag menar för 360kr kan man inte förvänta sig enbart guld och gröna skogar.

Skrivet av WrongTarget:

Hmm, kände du dig utpekad? För det har varit väldigt många som likt dig sagt att aggregatet är uselt, att det skall undvikas till varje pris etc. När sedan aggregatet ger bra resultat, så är det väl inte så konstigt att han ger en liten känga till de som varit överkritiska, utan att ha testat eller ens sett en test på aggregatet.

Jag ser mest första recensionssidan som en förklaring till varför ett budgetaggregat får högt betyg (alla aggregat jämförs ju enbart med andra aggregat i sin klass, inte med aggregat i högre klasser, något som annars inte framgår, om man bara läser av betyget)

Men, OK, du gillar inte Jonny Guru. Hur ställer du dig till Hardware Secrets? Eller är alla som ger positiva recensioner på Corsairs lönelista?

Hur som helst, efter att ha sett (rätt grundliga) recensioner, med rätt bra värden i, tycker du fortfarande att aggregatet är uselt och bör undvikas?
Vilka bättre alternativ finns i prisklassen (förutom XFX)?

Utpekad? Nej du frågade vad jag tyckte och jag svarade, inget märkligt med det, eller? Varför frågan om jag kände mig utpekad?

Jag återkommer med mer när jag haft tid att undersöka V2 bättre, men generellt tycker jag att alla nätagg med Kina-kondensatorer och diodbryggor utan kylfläns bör undvikas, eftersom man för priset av en hamburgare kan få betydligt bättre.

Insinuationen att jag skulle tycka att alla siter med positiva Corsair-recensioner som varandes på deras lönelista tar jag däremot som en direkt förolämpning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro