Nån som använder Twitter?

Permalänk

Nån som använder Twitter?

Hej,
Det är så man har börjat titta på Twitter. Jag har fattat som att det är en nätverk där man skriver små inlägg och där man kan följa tex företag eller kändisar. Det jag undrar är vad är skillnaden mellan Twitter och Facebook? På Facebook så kan man bli ett fan av nåt företag och så kan man se deras inlägg och kommentera och gilla. Hur är det med Twitter? Får man tillgång till samma inlägg och bilder som tex en fan grupp utav säg typ Sony som om dem finns på Twitter? Jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag är, finns länk i signatur antar jag:)

Du kan inte gilla dem på samma sätt utan du får en lista på alla tweets som de du följer har gjort, du kan välja att favorisera dem om du vill men bara för dig själv.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Jag är, finns länk i signatur antar jag:)

Du kan inte gilla dem på samma sätt utan du får en lista på alla tweets som de du följer har gjort, du kan välja att favorisera dem om du vill men bara för dig själv.

Okej, men får man se de senaste inläggen eller är det snabbast på Facebook?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MysteryUser:

Okej, men får man se de senaste inläggen eller är det snabbast på Facebook?

Vettefan om du kan knyta facebook och twitter till varandra.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Vettefan om du kan knyta facebook och twitter till varandra.

Du menar så jag får det bästa utav två världar? Men jag har sett en del program till mobil och dator kan man den kopplingen på såna program då?

Permalänk
Medlem

Du kan tänka dig att Twitters "Tweets" är som Facebook användares "Status uppdateringar" typ.

Du väljer att följa ett konto på Twitter, då får du automatiskt upp varje ny "uppdatering/Tweet" denna person eller företag gör. Det är inte så svårt, du lär dig snabbt.

Har du en smartphone med stöd för Twitter app så är det precis som Facebook att du kan använda ditt vanliga konto precis som du gör på datorn och läsa och skriva etc.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Eptk:

Du kan tänka dig att Twitters "Tweets" är som Facebook användares "Status uppdateringar" typ.

Du väljer att följa ett konto på Twitter, då får du automatiskt upp varje ny "uppdatering/Tweet" denna person eller företag gör. Det är inte så svårt, du lär dig snabbt.

Har du en smartphone med stöd för Twitter app så är det precis som Facebook att du kan använda ditt vanliga konto precis som du gör på datorn och läsa och skriva etc.

Jag menade om man kopplar sitt facebook konto till Twitter och använder app från mobilen och skickar ett inlägg kommer det Twitterinlägget komma till Facebook med eller får man välja det när man skiver ett nytt tweets?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Va? Du kan ju inte via twitter få FB uppdateringar och tvärtom.

Om du nu inte vill göra en egen app eller leta runt då efter en sån:)

Permalänk
Medlem

Precis, det är helt olika program.
Du får ju skriva samma inlägg på både Twitter och Facebook isf.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Va? Du kan ju inte via twitter få FB uppdateringar och tvärtom.

Om du nu inte vill göra en egen app eller leta runt då efter en sån:)

Skrivet av Eptk:

Precis, det är helt olika program.
Du får ju skriva samma inlägg på både Twitter och Facebook isf.

Fattade som att man kunde koppla ihop dem.

Permalänk

Eftersom tcntad sällan säger något som stämmer så rättar jag honom; Ja du kan koppla ditt Twitter-konto till ditt Facebook-konto. Du kan även koppla t.ex. ditt last.fm, foursquare, youtube ... eller varför inte din WP-blogg till ditt Twitter-konto.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergmanman:

Eftersom tcntad sällan säger något som stämmer så rättar jag honom; Ja du kan koppla ditt Twitter-konto till ditt Facebook-konto. Du kan även koppla t.ex. ditt last.fm, foursquare, youtube ... eller varför inte din WP-blogg till ditt Twitter-konto.

Jaså, aldrig jag hört talas om faktiskt.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av bergmanman:

Eftersom tcntad sällan säger något som stämmer så rättar jag honom; Ja du kan koppla ditt Twitter-konto till ditt Facebook-konto. Du kan även koppla t.ex. ditt last.fm, foursquare, youtube ... eller varför inte din WP-blogg till ditt Twitter-konto.

Jasså, hur ofta har jag fel?

Har faktiskt aldrig sett nåt sånt i twitter så vart gör man det?

Permalänk

Jag har inte fattat det där med twitter. SMS multiplay liksom. Värdelöst (enligt mig)

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av KalleKulspruta:

Jag har inte fattat det där med twitter. SMS multiplay liksom. Värdelöst (enligt mig)

SMS fast helt gratis och man slipper skicka sms till alla man känner vilket kan bli dyrt i längden

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag är, finns länk i signatur antar jag:)

Du kan inte gilla dem på samma sätt utan du får en lista på alla tweets som de du följer har gjort, du kan välja att favorisera dem om du vill men bara för dig själv.

njae.. favstar.fm finns (och används flitigt) av folk som vill se hur många favs ens egna och andras tweets fått.

edit: och folk som använder twitter på samma sätt som facebook uppdateringar är generellt sätt ganska ogillade av twitterfolket inklusive mig själv.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Skrivet av nidas:

njae.. favstar.fm finns (och används flitigt) av folk som vill se hur många favs ens egna och andras tweets fått.

edit: och folk som använder twitter på samma sätt som facebook uppdateringar är generellt sätt ganska ogillade av twitterfolket inklusive mig själv.

Det är ju det man ska använda det till? Att skriva inlägg med få ord.
Och sen får ni gärna dumförklara mig men har jag tatt en screenshot:

Uploaded with ImageShack.us

När det är ett sånt där @och sedan ett namn vid det här fallet Danieloh menas det att han är tagget i det inlägget? Det här med Retweet har jag fattat som om nån skriver ett inlägg som man vill själv använda så är det retweet man ska använda?

Permalänk
Medlem

Nån som använder Twitter?

Jag är mer åt Facebook. Men jag har visst ett konto på Twitter, har jag sett. Så man slutar visst aldrig att förvånas.

Men visst ska det finnas en tjänst som gör att man kan se dom Twitter inlägg man gör på Facebook ?

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MysteryUser:

Det är ju det man ska använda det till? Att skriva inlägg med få ord.
Och sen får ni gärna dumförklara mig men har jag tatt en screenshot:

http://img251.imageshack.us/img251/6843/screenshot20110502at1...

Uploaded with ImageShack.us

När det är ett sånt där @och sedan ett namn vid det här fallet Danieloh menas det att han är tagget i det inlägget? Det här med Retweet har jag fattat som om nån skriver ett inlägg som man vill själv använda så är det retweet man ska använda?

@ är en tagg ja stämmer utmärkt.. och en retweet är att du sänder det ursprungliga meddelandet till dina egna följare.. dock skall du använda retweet funktionen som finns i varje mess så du slipper bli anklagad för tweetstölder.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Skrivet av nidas:

@ är en tagg ja stämmer utmärkt.. och en retweet är att du sänder det ursprungliga meddelandet till dina egna följare.. dock skall du använda retweet funktionen som finns i varje mess så du slipper bli anklagad för tweetstölder.

Då gäller det att inte göra sin tweet för lik. Vad är meningen då med # och så finns det nåt som heter lists?

Permalänk
Medlem

# används för vissa typer av memes och typ topics öht. lists är listor folk skapar för att hålla koll på sina följare och liknande.. man lägger till folk man följer i listor som bara visar deras tweets i den listan.. listor går att följa om man vill med.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Skrivet av nidas:

# används för vissa typer av memes och typ topics öht. lists är listor folk skapar för att hålla koll på sina följare och liknande.. man lägger till folk man följer i listor som bara visar deras tweets i den listan.. listor går att följa om man vill med.

Så om man är en sån där jättepopulär twittrare och har många som man följa så kan man använda funktionen lits till att sortera tex:

Alla släktingar i en enda list som man kallar för Släktingar och där ser man bara inläggen som ens släktingar har gjort? Om det är så då är det ju väldigt smart ju.

# fattar jag som man jag skulle skriva på twitter typ:
Hemmakväll är så underskattat. #hemmakväll och sen om nån söker på hemmakväll så komma hon eller han hitta mitt inlägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MysteryUser:

Så om man är en sån där jättepopulär twittrare och har många som man följa så kan man använda funktionen lits till att sortera tex:

Alla släktingar i en enda list som man kallar för Släktingar och där ser man bara inläggen som ens släktingar har gjort? Om det är så då är det ju väldigt smart ju.

# fattar jag som man jag skulle skriva på twitter typ:
Hemmakväll är så underskattat. #hemmakväll och sen om nån söker på hemmakväll så komma hon eller han hitta mitt inlägg?

yes du verkar ha fattat grejen så det ska nog inte vara något problem.. mja listorna är rätt ovärderliga när man följer 200+ pers som postar rätt mycket. beroende på lite vad man har för krets av följare och shit så är inte # allt för uppskattat om man använder det i var varannan post, men det beror helt på som sagt.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Skrivet av nidas:

yes du verkar ha fattat grejen så det ska nog inte vara något problem.. mja listorna är rätt ovärderliga när man följer 200+ pers som postar rätt mycket. beroende på lite vad man har för krets av följare och shit så är inte # allt för uppskattat om man använder det i var varannan post, men det beror helt på som sagt.

Så långt har jag inte kommit att jag följer så pass många..ännu

Okej men vad bra Då tror jag att jag inte har mer frågor då. Tack så mycket för svaren

Permalänk
Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Skrivet av liv&helvete:

Men visst ska det finnas en tjänst som gör att man kan se dom Twitter inlägg man gör på Facebook ?

Selective Tweets går att använda t.ex., då taggar du din tweet med #fb så kommer den upp som din nya status på facebook.

Angående twitter vs. facebookstatus ser jag twitter lite mer som att "sprida/kommentera information snabbt och enkelt" och facebook som lite mer "jag gör/ska göra/tycker/etc detta". Jag tycker också att twitter ofta är smidigare för att realtiddiskutera ett ämne, då "topics" kan skapas från ingenting väldigt enkelt och även följas väldigt enkelt. Men sen är jag också en ganska grön twittrare, så ni lite mer erfarna får gärna kommentera

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Hedersmedlem

Jadå, använder twitter. Hittas på @rickard_j

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

jag hittas på @folkarme är inte seriös alls och bara in for the fucklulz. men har iaf mer följare än vissa inferior göteborgare

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk

Yup, jag finns på Twitter jag med!
@8BitRebellion - Det är jag det.

Visa signatur

Apple Mac Mini