Permalänk
Medlem

Du kan även göra rent med saltsyra.

Visa signatur

i7-5930K @ 4,3Ghz - H100i - Evga X99 classified - Corsair Vengence LPX 2666Mhz 32Gb - Evga GTX980 SC SLI
Evga Supernova 1300 G2
Laptop: ASUS G55V

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

kul att se!, har själv tillgång till ett antal cnc fräsar och svarvar i olika storlekar och utföranden..även nästintill obegränsade resurser med verktg/skär till dom också eftersom det är Sandvik som äger skolan;) synd bara att jag inte har något vettigt system att vattenkyla!:(, kanske kan
BTW skulle rostfritt bara helt olämpligt att göra vattenblock av?

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Skrivet av jakbob:

kul att se!, har själv tillgång till ett antal cnc fräsar och svarvar i olika storlekar och utföranden..även nästintill obegränsade resurser med verktg/skär till dom också eftersom det är Sandvik som äger skolan;) synd bara att jag inte har något vettigt system att vattenkyla!:(, kanske kan
BTW skulle rostfritt bara helt olämpligt att göra vattenblock av?

rostfritt skulle nog gå utmärkt om du får tag i ett tillräkligt stort stycke. men har personligen alldrig sett annat än rostfri plåt men inte omöjligt att det kanske finns rostfritt grövre material också.

sen är det vad du ska använda för skär i fräsen vetifan rostfritt är stenhårt... så lär gå åt en flod av smörjmedel iaf när du fräser i det brukar va ett rent helvete bara att borra i lite grövre rostfri plåt med skruvdragare....

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

rostfritt skulle nog gå utmärkt om du får tag i ett tillräkligt stort stycke. men har personligen alldrig sett annat än rostfri plåt men inte omöjligt att det kanske finns rostfritt grövre material också.

sen är det vad du ska använda för skär i fräsen vetifan rostfritt är stenhårt... så lär gå åt en flod av smörjmedel iaf när du fräser i det brukar va ett rent helvete bara att borra i lite grövre rostfri plåt med skruvdragare....

som sagt går jag på ett gymnasie som drivs av företaget sandvik, sandvik tillverkar rosfritt av mycket hög kvalitet och är riktigt hårt faktiskt. men har ju deras skär också, samt handböcker som talar om hur man ska gå tillväga med deras material och skär.. så inga problem där!;) materialet får jag gratis och kan få tag på riktig stora bitar, snarare maskinerna som begränsar där.. tar ungefär block som är 400*400*400:D vilket är mer än nog för tex ett block till ett moderkort:D skulle man kunna göra egna radiatorer också?, tänkte ungefär som oljekylare på motorcyklar dvs alu radiatorer med frästa kylflänsar?
går just nu i tvåan men i trean ska vi göra något projekt och då kanske detta skulle vara en god ide

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem

nice

Visa signatur

I think there is a world market for maybe five computers.

Permalänk
Casemod-mästare

ser riktigt fint ut, 5p! nu vill vi ha lite resultat på den oxå.
jag har oxå funderat på att tillverka ett vattenblock, dock till mosfet, chipset och cpu

Visa signatur

i7-980X | 2st Quadro FX4800 | GA-X58A-OC | Vengeance LP 6x 4GB (Tot; 24GB) | HX1000W | Intel 510, 120GB | Intel 520, 240GB | Raid1 2x 1,5TB (Tot; 1,5TB) | Raid5 6x 2TB (Tot; 10TB)
Hemmabyggt skärmställ för 4st 24" skärmar (Galleri) | Solid koppar pot för LN2 (Galleri)

Permalänk
Medlem

mina DIY planer på att fixa hjul till datorlådan känns plötsligt väldigt mesigt...

Imponerande.
Har fantiserat om vattenkylning sedan jag såg första reserator på bild, lär inte komma längre.

C

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakbob:

som sagt går jag på ett gymnasie som drivs av företaget sandvik, sandvik tillverkar rosfritt av mycket hög kvalitet och är riktigt hårt faktiskt. men har ju deras skär också, samt handböcker som talar om hur man ska gå tillväga med deras material och skär.. så inga problem där!;) materialet får jag gratis och kan få tag på riktig stora bitar, snarare maskinerna som begränsar där.. tar ungefär block som är 400*400*400:D vilket är mer än nog för tex ett block till ett moderkort:D skulle man kunna göra egna radiatorer också?, tänkte ungefär som oljekylare på motorcyklar dvs alu radiatorer med frästa kylflänsar?
går just nu i tvåan men i trean ska vi göra något projekt och då kanske detta skulle vara en god ide

skulle ju kunna fräsa ut en burk i ett stycke alu. de hade vart lite fett o fy fan för vilket programerings jobb de hade vart:P

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakbob:

kul att se!, har själv tillgång till ett antal cnc fräsar och svarvar i olika storlekar och utföranden..även nästintill obegränsade resurser med verktg/skär till dom också eftersom det är Sandvik som äger skolan;) synd bara att jag inte har något vettigt system att vattenkyla!:(, kanske kan
BTW skulle rostfritt bara helt olämpligt att göra vattenblock av?

Rostfritt är väl dåligt pga sin usla värmeledningsförmåga. Koppar är att föredra bland de material en vanlig dödlig har råd med, aluminium på god andraplats.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Snyggt! Men det kommer bli galvanisk korrosion förr eller senare hur du än gör. Det bästa du kan göra är att regelbundet byta det avjoniserade vattnet så att du blir av med lösta joner och annat krafs som gör att vattnet börjar leda.

Keep up the good work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

ser riktigt fint ut, 5p! nu vill vi ha lite resultat på den oxå.
jag har oxå funderat på att tillverka ett vattenblock, dock till mosfet, chipset och cpu

Tack!
Resultat kommer jag givet att posta, ska "bara" komma i mål med projektet bara

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Medlem

Är inte blandningen koppar och aluminium katastrof blir väll galvaniska spänningar av det? men du kan ju göra ett nytt block när du har den där lyx svarven

Permalänk
Medlem

Gillar detta starkt! Fortsätt!

Visa signatur

LinuX

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilse.se:

Är inte blandningen koppar och aluminium katastrof blir väll galvaniska spänningar av det? men du kan ju göra ett nytt block när du har den där lyx svarven

Det här verkar mer seglivat än en jävla hornsimpa >.<
vi har redan diskuterat det tidigare i tråden, _utförligt_ ^_^
Inte för att vara en besservisser, men det är en fräs, inte en svarv om än att den är lyxig ^^

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Medlem

Finns ritningar till blocket att få tag i?

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem

Riktigt jäkla fräsigt!!

Föreningen råkar inte ligga i Chalmers-lokaler va?

Angående aluminium och korrosion, mina Alu-koppar block har hållit i 8 år, men jag antar att aluminiumet är redigt anodiserat. Hade isär dem förra hösten, inte ens en antydan till korrosion någonstans...men o-ringarna behövdes bytas eftersom de var torra som fnöske och trillade isär!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorki:

skulle ju kunna fräsa ut en burk i ett stycke alu. de hade vart lite fett o fy fan för vilket programerings jobb de hade vart:P

mmh skulle va nice att göra ett helt eget vattenkylnings system, haha nejnej programmeringen fixar man via CAM, bara att rita upp skiten å generera koden utifrån det, snarare jobbigare att bestämma mått osv;)

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirnaeth:

Finns ritningar till blocket att få tag i?

Tjaoe, ritningar som kommersiellt tillgängliga brukar ju kanske inte finnas för custom grejor, men jag har ju givet ritat upp blocket ja.

Skrivet av ZAIZAI:

Riktigt jäkla fräsigt!!

Föreningen råkar inte ligga i Chalmers-lokaler va?

Angående aluminium och korrosion, mina Alu-koppar block har hållit i 8 år, men jag antar att aluminiumet är redigt anodiserat. Hade isär dem förra hösten, inte ens en antydan till korrosion någonstans...men o-ringarna behövdes bytas eftersom de var torra som fnöske och trillade isär!

Äntligen någon som har sett ljuset och inte får panik när han ser koppar och aluminium på samma gång, haha ^^
Ang. föreningen, kanske den gör, är du medlem i någon speciell förening ifråga kanske?

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

rostfritt skulle nog gå utmärkt om du får tag i ett tillräkligt stort stycke. men har personligen alldrig sett annat än rostfri plåt men inte omöjligt att det kanske finns rostfritt grövre material också.

sen är det vad du ska använda för skär i fräsen vetifan rostfritt är stenhårt... så lär gå åt en flod av smörjmedel iaf när du fräser i det brukar va ett rent helvete bara att borra i lite grövre rostfri plåt med skruvdragare....

Det går inte åt en "flod av smörjmedel" när man fräser, borrar etc.
Man använder skärvätska...

Permalänk
Skrivet av hagglund88:

Det går inte åt en "flod av smörjmedel" när man fräser, borrar etc.
Man använder skärvätska...

ja det var det jag menade... skärvetskan smörjer och kyler borret/fräsen...

altså ett smörjmedel

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

bäst man lyssnar på någon som jobbar med det, vilket du förmodligen gör....