Permalänk
Medlem

Tangentbord/mus till HTPC

Vilken ska jag välja? Finns det nån annan bra man kan köpa?
Vill ha det litet och kompakt men ändå funktionellt. Kunna ligga i soffan och surfa utan problem, men inte störa mig på att det ligger nått stort och fult på soffbordet när den inte används...

Cideko Air Keyboard AVK-02
http://www.inet.se/artikel/6606097/cideko-air-keyboard-avk-02

Logitech diNovo Mini, Bluetooth
http://www.inet.se/artikel/6606122/logitech-dinovo-mini-bluetooth

Permalänk
Medlem

Plexgear Microtangentbord
Trådlöst, styrpinne
Denna skall funka bra säger vissa, ej provat själv.
http://www.kjell.com/?item=91814&path=97000000,192500000,2025...

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Plexgear Microtangentbord
Trådlöst, styrpinne
Denna skall funka bra säger vissa, ej provat själv.
http://www.kjell.com/?item=91814&path=97000000,192500000,2025...

Ja, just det! den glömde jag. Priset är ju helt ok om den bara funkar som den ska.

Permalänk
Medlem

Hej!

Har själv nyligen beställt denna
http://www.inet.se/artikel/6606093/logitech-dinovo-edge-bluet...

Något som ser fint ut när det står och laddar samt har bluetooth.

Ett tips är att aldrig någonsin använda nått annat än bluetooth när det kommer till htpc, vet inte
hur ofta man blivit missnöjd för radiosändarna inte klarar av avståndet till maskinen. Värt att tilläggas
är att jag inte har särskillt långt heller, jag kan spela NES från soffan och där är kablaget inte mycket
att hurra för.

Både dinovo mini och dinovo edge känns som bra alternativ, beroende
om man vill ha ett fullstort eller ett mindre, smidigare alternativ.

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem

Ja är inne på mitt andra Edge nu och kan bara tala gott om dess, dom är i min mening skönaste man kan skriva på plus att man kan använda den inbyggda musen om man kör den till en HTPC dock inget ja skulle rekommendera då mus plattan är ganska liten och musen rör sig snabbt som fan =D
Kör en Logitech Performence MX till, hårdvaru porr på hög nivå.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willov:

Ja är inne på mitt andra Edge nu och kan bara tala gott om dess, dom är i min mening skönaste man kan skriva på plus att man kan använda den inbyggda musen om man kör den till en HTPC dock inget ja skulle rekommendera då mus plattan är ganska liten och musen rör sig snabbt som fan =D
Kör en Logitech Performence MX till, hårdvaru porr på hög nivå.

Great! Får nog hem mitt idag så man kan börja pilla lite :).
Ska kolla in musen med då jag antar att jag kommer ogilla styrplattan
då jag inte ens pallar det på laptop

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem

Glömde nämna att min mus inte är Bluetooth så om du kollar på den så kan det va bra att veta, finns logitech med Bluetooth också om man vill, liknande design som min. Skulle dock tro att den har ganska bra räckvidd då man kan plugga in den via USB i fronten utan kabel så slipper man ha den liggande i hyllan.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Logitech DiNovo Edge, Bluetooth
Har haft den sen 2007-2008 och fortfarande räcker en laddning i flera månader.
Snyggt och räckvidden är bra och den bara fungerar.
Sen om du kör linux (har bara provat ubuntu) fungerade mediaknappar och alla andra tangenter utan att installera drivrutiner etc.
Har provat den mindre och den fungerade bra också men kändes för liten...

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Kan rekommendera Logitech DiNovo Edge, Bluetooth
Har haft den sen 2007-2008 och fortfarande räcker en laddning i flera månader.
Snyggt och räckvidden är bra och den bara fungerar.
Sen om du kör linux (har bara provat ubuntu) fungerade mediaknappar och alla andra tangenter utan att installera drivrutiner etc.
Har provat den mindre och den fungerade bra också men kändes för liten...

Toppen att folk verkar gilla det, speciellt när man beställt:) har kommit idag så blir till
att hämta ut efter jobbet

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk

Jag har Logitech DiNovo Edge, Bluetooth.
Det kan hänga sig i några sekunder ibland.

+ att om jag kommer åt connect knappen som sitter på baksidan (väldigt lätt att komma åt när man ställer tillbaka eller tar tangentbordet ur laddaren) så tappar det kontakten.

Och då får jag plocka fram en usb mus för att aktivera det igen.

Samt eftersom det är blåtand så fungerar det inte i bios,man måste vara inne i windows.

Men annars är jag nöjd,och skulle nog köpa det igen om det skulle gå sönder.
Det är väldigt skönt att det är stort + att jag tycker musplattan är väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Dinovo edge är ju egentligen inget htpc tangentbord , däremot är dinovo mini det.
Jag hade inte klarat av att sitta med en stor klump i soffan.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

android som fjärr?? här har du ett bra mediabord, litet smidigt och en inbyggd pekplatta!!!!!!!

http://www.webhallen.com/hardvara/113357-ace_wireless_multime...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Dinovo edge är ju egentligen inget htpc tangentbord , däremot är dinovo mini det.
Jag hade inte klarat av att sitta med en stor klump i soffan.

Använder lika gärna min iphone när jag vill ha nått litet

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Invectus:

android som fjärr?? här har du ett bra mediabord, litet smidigt och en inbyggd pekplatta!!!!!!!

http://www.webhallen.com/hardvara/113357-ace_wireless_multime...

samt odugligt vid över 1 meter:P, nej men är allmänt
skeptisk mot dessa radiosändare.

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Plexgear Microtangentbord
Trådlöst, styrpinne
Denna skall funka bra säger vissa, ej provat själv.
http://www.kjell.com/?item=91814&path=97000000,192500000,2025...

Jag har tyckt såna små tangentbord varit för dyra men till det priset var jag tvungen att prova.
Köpte ett idag och det funkar OK att ratta datorn med och är inte större än en normal fjärris. Lätt att navigera runt i XBMC som jag kör media i med pilknapparna uppe till vänster. När jag tittar på film i XBMC funkar play/paus knappen samt dom för snabbspolning, resten får jag ratta med styrpinnen.
Klart värt sin ringa slant!

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Köpte ett Plexgear på januarirean för 299:- Klart prisvärt även om jag hade förväntat mig att den var analog med tanke på ett ordinare pris av 599:-

Når åtminstone från andra sidan rummet utan problem, dvs fullt tillräckligt från TV-soffan.

Om man ska anmärka på något är det att styrpinnen bara har två hastigheter. Till höger om styrpinnen finns även en touchscroll.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Jag har tyckt såna små tangentbord varit för dyra men till det priset var jag tvungen att prova.
Köpte ett idag och det funkar OK att ratta datorn med och är inte större än en normal fjärris. Lätt att navigera runt i XBMC som jag kör media i med pilknapparna uppe till vänster. När jag tittar på film i XBMC funkar play/paus knappen samt dom för snabbspolning, resten får jag ratta med styrpinnen.
Klart värt sin ringa slant!

Återkopplar till denna tråd efter ett par månader med Plexgear tangentbordet.
Struligt som attan att styra muspekaren med pinnen och nu har det pajat så att pekaren åker åt höger så fort det kopplas in, undvik och köp något annat.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Invectus:

android som fjärr?? här har du ett bra mediabord, litet smidigt och en inbyggd pekplatta!!!!!!!

http://www.webhallen.com/hardvara/113357-ace_wireless_multime...

Sedan finns ju uppföljaren, Ace C7 som är Dinovo Edge inspirerad men inte lika flashig och stor.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag har köpt:
Tangentbord: http://www.webhallen.com/hardvara/106293-microsoft_arc_keyboa...
Mus: http://www.webhallen.com/hardvara/101464-logitech_m555b_bluet...

Tänkte att jag börjar med ett billigt tangentbord, så kan man gå på Dinovo Edge sedan

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Köpte en sån här i stället nu, den är mycket smidigare att använda än Plexgear prylen.
http://www.webhallen.com/hardvara/126000-ace_c5_wireless_medi...

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk

Har både Dinovo Edge och Mini.
Enda gången som jag använder mitt Edge till min HTPC är då batterierna är slut i det lilla.

Mycket smidigare att ha ett litet som man håller i handen istället för ett stort som måste hållas i knät då man sitter i soffan.

Permalänk
Medlem

Allt beror ju på vilka krav man har, men jag har testat lite olika och för min del går alla minitangentbord bort då de är odugliga till att skriva längre texter än uppdateringar av statusraden på Facebook...

Idag mycket nöjd med mitt diNovo Edge som jag använder när jag behöver skriva något, och min iPod Touch med XBMC Remote (som funkar utmärkt) och AirMouse vid övriga tillfällen.

Att diNovo Edge inte funkar i BIOS är ett litet minus, men å andra sidan är jag inte in och pillar där så ofta på min HTPC. Tanken är snarare att HTPCn inte ska behöva något pyssel.

Permalänk
Medlem

Rii mini kanske: http://www.engadget.com/2010/03/05/rii-mini-wireless-keyboard...

Finns några olika varianter att beskåda på Ebay.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patols:

Allt beror ju på vilka krav man har, men jag har testat lite olika och för min del går alla minitangentbord bort då de är odugliga till att skriva längre texter än uppdateringar av statusraden på Facebook...

Idag mycket nöjd med mitt diNovo Edge som jag använder när jag behöver skriva något, och min iPod Touch med XBMC Remote (som funkar utmärkt) och AirMouse vid övriga tillfällen.

Att diNovo Edge inte funkar i BIOS är ett litet minus, men å andra sidan är jag inte in och pillar där så ofta på min HTPC. Tanken är snarare att HTPCn inte ska behöva något pyssel.

diNovo Edge funkar visst i bios, har använt det till 3-4 burkar. Funkar det inte för dig så har du något fel på usb/moderkort, - eller nåt

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warheart:

diNovo Edge funkar visst i bios, har använt det till 3-4 burkar. Funkar det inte för dig så har du något fel på usb/moderkort, - eller nåt

Där ser man! Jag har aldrig testat utan gick helt på kommentaren ovan 2011-02-10 12:43 av atiradeon. Där föll det motargumentet...

Permalänk
Medlem

Om ni har android kör på unified remote så slipper ni lägga pengar på tangentbord och mus (om ni nu inte föredrar det).