Apple lanserar Imac med Sandy Bridge och Thunderbolt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

principen är ändå densamma det är den ju egentligen på vad du än köper, klocka, du kanske inte köper den billigste, kläder, du kanske inte köper den billigaste t-shirten osv.

hehe, fint att du skiter i vad jag köper, då det ju just är jag som ska ha den det är ju det som ä det fina, man behöver inte gilla vad folk köper, tycker det bara är dumt att idiotförklara nån för att de inte köper samma sak som en själv skulle gjort

jaja, vi har helt enkelt olika synsätt på det

Bilar är så långt ifrån datorer det kan bli, förstår inte varför folk ska jämföra bilar mot datorer? Speciellt den patetiska jämförelsen där Mac skulle vara en Ferrari och PC en Volvo, vad en Ferrari med dieselmotor och en Volvo med v10?

He, jag dumförklarar inte dig, jag skrev att jag dumförklarar barnfamiljer som köper en Mac för över 10k för att surfa. Totalt bortkastat med pengar, pengar som kan gå till barnen.
Nog för att jag tycker det är och ta i och köpa en dyr dator för att surfa, är det inte lika och köpa en begagnad då? Jag menar, vad ska man ha alla prestanda till? Vad ska man med en IPS panel när en vanlig TN panel duger?
Visst, alla är inte medelklass eller fattiga i det här landet...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av fluffmajster:

inget personligt men hur menar du att det är lättare att byta minen på en imac? utveckla närmare, är inte kunnig på mac imac eller någon annan idevice..min tum regel är ju trängre det är desto jobbigare att meka i burken och i det här fallet kan det inte bli mycket trängre...för övrigt för man som privat person öppna och meka i chassit med garantin kvar?

ja ja jag vet att andra märkes datorer nog funkar lika dant men har aldrig köpt en märkes dator..

Man behöver ej öppna chassit, sitter en lucka i botten, två skruvar. Fyra minnesplatser, två lediga. I med mer minne och tillbaks med luckan så är det klart. Garantin påverkas ej.

Permalänk
Medlem

Och vanliga SO-DIMM minnen Var det i min iMac 24 och jag antar att det sitter SO-DIMM i dagens också så inga problem att köpa på tex. Inet.

/Jonas

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

inget personligt men hur menar du att det är lättare att byta minen på en imac? utveckla närmare, är inte kunnig på mac imac eller någon annan idevice..min tum regel är ju trängre det är desto jobbigare att meka i burken och i det här fallet kan det inte bli mycket trängre...för övrigt för man som privat person öppna och meka i chassit med garantin kvar?

ja ja jag vet att andra märkes datorer nog funkar lika dant men har aldrig köpt en märkes dator..

Kan man inte sätta in mer RAM i en iMac så har man förmodligen problem med batterier också...

http://support.apple.com/kb/ht3918

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

En annan fördel som plocke-pin dator har är att om man köper t.ex. en Dell Ultrasharp 27" med IPS så måste inte den uppgraderas efter ca 3 år när det är dags för en ny dator, jämfört med iMac vars skärm är en del av datorn.

Sant!
Snälla Apple, kan ni inte släppa en Mac midi (skärmlös iMac)?
Det har tjatats om det i evigheter, men det lär väl aldrig ske.
Kompakt och fin låda, plats för två hårddiskar, utbytbart grafikkort (möjlighet till ”riktigt" icke-mobility). Det hade varit något som jag gärna skulle betala lite extra för jämfört med att bygga själv, men nu finns det ju bara Mac Pro att välja på och det är ju mer eller mindre en server i tornform = overkill.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Tatari:

http://manuals.info.apple.com/sv_SE/imac_mid2011_ug_s.pdf
I kapitel 3 beskrivs utförligt hur ett minnesbyte går till.

extremt of toppic...
smart and i stand corected!
när jag ändå är igång.... vad är skilnade på so dim mer än att det är mindre, kort och koncist ingen lång utläggning om transistorer och latencys

är fortfarande säker på at jag inte är målgruppen för den här pjäsen....

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Bilar är så långt ifrån datorer det kan bli, förstår inte varför folk ska jämföra bilar mot datorer? Speciellt den patetiska jämförelsen där Mac skulle vara en Ferrari och PC en Volvo, vad en Ferrari med dieselmotor och en Volvo med v10?

He, jag dumförklarar inte dig, jag skrev att jag dumförklarar barnfamiljer som köper en Mac för över 10k för att surfa. Totalt bortkastat med pengar, pengar som kan gå till barnen.
Nog för att jag tycker det är och ta i och köpa en dyr dator för att surfa, är det inte lika och köpa en begagnad då? Jag menar, vad ska man ha alla prestanda till? Vad ska man med en IPS panel när en vanlig TN panel duger?
Visst, alla är inte medelklass eller fattiga i det här landet...

jajo, men men man köper kanske nått som är lite dyrare för att det är snyggt, inte för att man behöver, o det applicerar på rätt många produkter. en 1500 kr klocka är ju inte nödvändig när en 100 kr gör jobbet lika bra, men det är ju roligare att ha den som man tycker ser bra ut, oavsett vad det gäller för produkt, även om den rent hårdvarumässigt ä overkill. o ja, det är ett i-lands problem

hehe, menade inte att du dumförklarar mig, menade att jag tycker det är konstigt att dumförklara nån (rent allmänt) för att de prioriterar annorlunda än en själv. sen tycker jag det är lite starkt att dra in barn i det hela, för bara för man t.ex. köper en mac, betyder det ju inte att man försummar sina barn gör man det, så äre ju självklart fel, men då gäller det nog rent allmänt o man har andra problem (läs lyxfällan typ )

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Tog grabbarna på iFixit en HEL dag att få tag på ett X

http://www.ifixit.com/Teardown/iMac-Intel-21-5-Inch-EMC-2428-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selphy:

Glöm dock inte bort att skärmen inte är värd 10 papp och att du kan få en bättre för några papp mindre.

Nice! Kan du länka mig till den 27" IPS LED med upplösning på minst 2560 x 1440

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Kul att Apple "fått tag" på Intels Z68 innan chippen lanserats officiellt.
http://www.ifixit.com/Teardown/iMac-Intel-21-5-Inch-EMC-2428-...

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av rezuth:

Nice! Kan du länka mig till den 27" IPS LED med upplösning på minst 2560 x 1440

Mycket billigare:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=676866

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett par onödigt provocerande inlägg.

Permalänk

Härligt får bli en till grabben.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Skrivet av rezuth:

Nice! Kan du länka mig till den 27" IPS LED med upplösning på minst 2560 x 1440

Det finns två: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s69669632

Fan va skönt det hade varit med en skärm som denna eller Apples Cinema display. Sjukt med yta för Revit Structure eller dokument. Men när man ska spela är det nog inte så roligt längre eftersom det krävs så maffigt grafikkort.

EDIT: Just ja, Dell- och fujitsuskärmarna är ju lysrörsskärmar. Men de har nog fler inställningsmöjligheter för ergonomin.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Det finns två: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s69669632

Fan va skönt det hade varit med en skärm som denna eller Apples Cinema display. Sjukt med yta för Revit Structure eller dokument. Men när man ska spela är det nog inte så roligt längre eftersom det krävs så maffigt grafikkort.

EDIT: Just ja, Dell- och fujitsuskärmarna är ju lysrörsskärmar. Men de har nog fler inställningsmöjligheter för ergonomin.

Dell åtminstone kan jag intyga är en riktigt trevlig koloss att sitta framför....

Permalänk
Medlem

Ang. den konstanta prisfrågan måste man ju ge dem en eloge för att ha sänkt priset med nästan 2000 kr på vissa modeller. Nu med studentrabatten kan jag få en 27" iMac med 3.1GHz i5a och 9670M för endast 16200! Många har tidigare jämfört priset på skärmen med motsvarande sådana som kostar runt 8-10k, och om man drar av det blir det "endast" strax över 6000 för datorn...lagom prisvärt? (om man även räknar bort tanken att du får OSX o hela köret med).

Tycker dendär sista kommentaren om att en fullspeccad iMac går för 33 000 är lite vinklat nästan. Visst, det stämmer men vem idag är det egentligen som köper en iMac med 16Gb Ram och 2TB+256gb SSD? Det är som att säga att alla alienware(dell, och ja alienware datorer anses också dyra I know) datorer är jättedyra också för om du speccar de till max så får du punga ut bra över 100k säkert... Det är som med alla andra företag vill jag bara säga, HPs "värsting" stationära går loss på 39k...

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Skrivet av Lazze2k5:

Såg den efter att jag hade svarat. Dock anser jag inte att 3000kr är särkilt farligt, då ska vi även räkna in att man får med OS. Designen och att datorn är kompakt är också värt en del.

Det som gör det hela knasigt med den lilla skillnaden är ju att jag som individ köper en av varje komponent... Till skillnad mot fabriken som har en del bättre pris liksom...

Visa signatur

INTEL 6950X@ 4,2Ghz, GTX 1070Ti gigabyte SLI, 64GB DDR4, 1TB SSD, 1200w , 3x24" 5760x1080

Permalänk
Medlem

Min Stock 27" modell 6970M 1gb är uthämtad och står här brevid mig på jobbet. Kan säga att jag längtar tills jag kommer hem och kan packa upp!

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Min Stock 27" modell 6970M 1gb är uthämtad och står här brevid mig på jobbet. Kan säga att jag längtar tills jag kommer hem och kan packa upp!

Kan du vara snjell och ge oss lite bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Kan du vara snjell och ge oss lite bilder

När jag lagat middag, monterat skrivbordet och packat upp ska jag nog kunna bjuda på något iaf typiskt att man lovat att göra middagen!

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

När jag lagat middag, monterat skrivbordet och packat upp ska jag nog kunna bjuda på något iaf typiskt att man lovat att göra middagen!

Beställer alltid pizza de gångerna jag har fått ny hårdvara... allt för att snabbare kunna leka med min nya saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Det finns två: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s69669632

Fan va skönt det hade varit med en skärm som denna eller Apples Cinema display. Sjukt med yta för Revit Structure eller dokument. Men när man ska spela är det nog inte så roligt längre eftersom det krävs så maffigt grafikkort.

EDIT: Just ja, Dell- och fujitsuskärmarna är ju lysrörsskärmar. Men de har nog fler inställningsmöjligheter för ergonomin.

Hurvida den är mer ergonomisk eller inte hjälper inte våran diskussion om att det inte får att matcha Apple

Skrivet av Lazze2k5:

1000kr är väl inte direkt mycket billigare Dessutom ingen HD kamera i sig

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu