Permalänk

Nes mediakontroll

Tjena SC!

Jag är lite ny på såna här modifikationer, men jag har ett bra projekt på G nu.
Allt jag behöver är lite kött på benen och hjälp att kicka igång.
Kanske tar jag mig till och med vatten över huvudet. Hoppas ni kan få in mig på rätt spår.

Nedan kan ni se en bild på hur jag har tänkt mig projektet.
http://imageshack.us/photo/my-images/580/neskontroller.jpg/

Vad jag har hemma:
- Musplatta från en gammal laptop.
- En mus med bluetooth.
- En AAA-batterihållare (Laddningsbar)

Jag tänkte köpa en NES kontroll och börja mäta upp och allt sånt, men tänkte be om lite råd först.
Kom på att jag även glömt rita i bilden att det ska finnas någon typ av kontakt för laddning

Mina stora bekymmer är plats inuti kontrollen och hur mycket kunskap detta egentligen kräver.
Jag har kollat runt på google för att bli klockare, men jag vet inte riktigt vad jag letar efter.

tack på förhand!

Permalänk

tror en touch från en laptop är lite för stor för en NES kontroll då en NES kontroll endast är typ 60x120mm stor (ungefärliga mått som jag minns dom i huvudet) och en touchpad från laptop brukar väll vara typ 60x50 eller nått altså om du sätter den precis i kanten kommer den ändå ta upp typ halva kontrollytan

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

okej du har nog rätt. men jag har bestämt mig för att försöka behålla original utseendet. Så jag kommer skippa scroll och musplatta. Kommer styra med styrkorstet.

Jag vill däremot få den trådlös. Hittade ett trådlöst tangentbord som saknar massa knappen men som funkar. Det går på Ir. Kan jag utnyttja det på nått vis?

Permalänk

Du kan inte skaffa en sån där liten "plupp" som finns på äldre laptops?

Permalänk

Massmordarulla: Ja en sån "plupp" har jag faktiskt här hemma, men jag tänkte att jag ska börja lite lättare och därför behålla kontrollen som den är.

Vart kan jag börja kolla för att hitta lite tips på hur allt ska kopplas osv? Kan någon åtminstone ge mig tips på sökord på google

Tacksam för alla hjälp!

EDIT: Kom precis på att jag borde ju kunna använda mitt fullt fungerande IR-tangentbord. Bara jag lyckas strippa det såpass mycket att det platsar i kontrollen. Någon som kan ge mig något tips på hur jag ska lyckas med det?

PS: Kan tillägga att det trådlösa tangentbordet är ett Mesiro home Entertainment keyboard.
http://www.luxury-insider.com/uploads/news/0408-MeriumHomePc1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slweedlen:

Massmordarulla: Ja en sån "plupp" har jag faktiskt här hemma, men jag tänkte att jag ska börja lite lättare och därför behålla kontrollen som den är.

Vart kan jag börja kolla för att hitta lite tips på hur allt ska kopplas osv? Kan någon åtminstone ge mig tips på sökord på google

Tacksam för alla hjälp!

EDIT: Kom precis på att jag borde ju kunna använda mitt fullt fungerande IR-tangentbord. Bara jag lyckas strippa det såpass mycket att det platsar i kontrollen. Någon som kan ge mig något tips på hur jag ska lyckas med det?

PS: Kan tillägga att det trådlösa tangentbordet är ett Mesiro home Entertainment keyboard.
http://www.luxury-insider.com/uploads/news/0408-MeriumHomePc1...

Tycker select och start borde byta funktioner så man startar och pausar t ex film på startknappen och startar bluetooth på select då man ska använda den ganska sällan Men det är bara mitt tycke, var jag skulle haft, riktigt kul grej att hitta på Men för att skippa hightech utseende så borde du köra på "gyro-mus" funktion, dock vet jag inte alls hur det fungerar eller hur stor plats det behöver

Jag skulle istället köra på en Nintendo 64 kontroll och använda den ena till musens funktion

Bild på kontroll om du inte vet/glömt hur den ser ut
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60/N64-contro...

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk

Krutovs inte alls en dum idé med "gyro-musen". Det vore jättehäftigt, men jag vet tyvärr heller inte hur en sån funkar :/

Jag satt också och funderade på en nintendo 64 kontroll och sen bygga om datorn till en 64 konsol. Men jag bestämde mig för NES just på grund av nostalgikänslan då det var mitt första tv-spel.