Köpa från Amazon.co.uk? Vad blir kostnaderna?

Permalänk
Medlem

Köpa från Amazon.co.uk? Vad blir kostnaderna?

Hej, tänkte köpa ett nytt headset till Xbox-et. Om någon kan nåt om detta så vet ni kanske att märket Turtle Beach inte finns så mycket Sverige. Tänkte man kunde ta en titt på Amazon.com . En typiskt amerikansk sida som tar 600$ i VAT och frakt trodde jag. Men dem har faktiskt en till sida Amazon.co.uk . Och priserna är väldigt mycket bättre än vad det skulle blivit från USA. Jag tror att dem kan skicka saker till Sverige då det stod att Amazon.CO.UK (alltså den europeiska) hade behövt stänga ner vissa sändningar till Japan.

Vet ni om det går och hur mycket frakten är på? Måste jag betala VAT? EU har väl någon sån regel att det är gratis att importera emellan Europeiska länder?

Här är produkten förresten https://www.amazon.co.uk/Turtle-Beach-Programmable-Wireless-H...

Permalänk
Medlem

Från Amazon.co.uk till Sverige kostar inget extra utöver vad Amazon.co.uk tar (såvida du inte betalar med ett kort med valutapåslag givetvis), tull tillkommer inte och moms behöver du inte betala dubbelt.

Enklaste sättet att se vad det kostar (inkl. frakt) - Lägg det du ska ha i varukorgen och gå vidare till "Proceed to checkout". Du ser precis vad det kommer att kosta du bekräftar ordern. Priset skiljer sig vid den här punkten aningen mot det som listats tidigare på hemsidan i och med att det är svensk moms som gäller och nu inräknad, men det är marginellt.

Permalänk
Medlem

Okej, Tack!

Permalänk

Och om du handlar från Amazon själva (och inte någon tredjepartsförsäljare) och handlar för över 25£ så är frakten gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuu Tora:

Och om du handlar från Amazon själva (och inte någon tredjepartsförsäljare) och handlar för över 25£ så är frakten gratis

Inte bara gratis, dessutom är det hemleverans.
Så tänk på att någon är hemma dagtid.
Har fått hämta mina på företagscenter när jag inte kunnat ta emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Inte bara gratis, dessutom är det hemleverans.
Så tänk på att någon är hemma dagtid.
Har fått hämta mina på företagscenter när jag inte kunnat ta emot.

Det varierar beroende på hur Amazon.co.uk skickar sakerna. Tar man snikfrakten väljer de givetvis det som är mest kostnadseffektivt för dem. Ibland hamnar paketet som stort brev på vanliga postombudet, ibland klassas det som företagspaket med utkörning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fourbyfour:

Det varierar beroende på hur Amazon.co.uk skickar sakerna. Tar man snikfrakten väljer de givetvis det som är mest kostnadseffektivt för dem. Ibland hamnar paketet som stort brev på vanliga postombudet, ibland klassas det som företagspaket med utkörning.

Filmer, t-shirt och liknande småsaker hamnar i brevlådan, men när det är större kartonger verkar
det gå som hemleverans.
Har beställt åtta gånger sedan de införde super saver och fått hemleverans alla gångerna.
Dom måste ha bra avtal med posten om de skall tjäna på varorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Filmer, t-shirt och liknande småsaker hamnar i brevlådan, men när det är större kartonger verkar
det gå som hemleverans.
Har beställt åtta gånger sedan de införde super saver och fått hemleverans alla gångerna.
Dom måste ha bra avtal med posten om de skall tjäna på varorna.

Kan man låta dörren stå öppen eller något liknande? Eller måste dem få en underskrift och grejer? jag ska som sagt beställa ett headset, lådan blir väl 30 cm hög och 15 bred eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalingoo:

Kan man låta dörren stå öppen eller något liknande? Eller måste dem få en underskrift och grejer? jag ska som sagt beställa ett headset, lådan blir väl 30 cm hög och 15 bred eller nåt.

Sen lägger de originalkartongen i sitt eget emballage.
Någon måste vara hemma och signera.
Annars lägger de en avi var du kan hämta ut det.
Brukar vara typ tidigast kl16 när de avslutat rundan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Sen lägger de originalkartongen i sitt eget emballage.
Någon måste vara hemma och signera.
Annars lägger de en avi var du kan hämta ut det.
Brukar vara typ tidigast kl16 när de avslutat rundan.

AVI? Får man veta det exakta datumet och tiden dem kommer, i såna fall kunde jag kommit hem och skrivit på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalingoo:

AVI? Får man veta det exakta datumet och tiden dem kommer, i såna fall kunde jag kommit hem och skrivit på.

AVI är den papperslappen man alltid får när man skall hämta ut paket,
så det är inga konstigheter.
Dom kan komma när som helst under dagen, så nej.

Alternativet är att ange en leveransadress där någon kan ta emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

AVI är den papperslappen man alltid får när man skall hämta ut paket,
så det är inga konstigheter.
Dom kan komma när som helst under dagen, så nej.

Alternativet är att ange en leveransadress där någon kan ta emot.

Och om man inte kan ta emot paketet just den dagen, va händer då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalingoo:

Och om man inte kan ta emot paketet just den dagen, va händer då?

Men ge dig...

Vet inte riktigt hur jag ska tolka dit ":P" i texten ovan, om det är så att du medvetet driver med SUMITOMO som gett dig bra svar på den frågan redan tidigare i tråden eller att du är oförmögen att förstå det. Ingen av tolkningarna är helt smickrande.

För säkerhets skull -

Är du inte hemma när utkörningen kommer lämnar Posten en avi där det står VAR du kan hämta ut paketet (oftast Postens företagscenter) och NÄR du kan tidigast hämta ut det (ett klockslag samma dag) och hur lång tid du har på dig att göra det (en vecka tror jag det brukar vara).

Permalänk
Medlem
Skrivet av fourbyfour:

Men ge dig...

Vet inte riktigt hur jag ska tolka dit ":P" i texten ovan, om det är så att du medvetet driver med SUMITOMO som gett dig bra svar på den frågan redan tidigare i tråden eller att du är oförmögen att förstå det. Ingen av tolkningarna är helt smickrande.

För säkerhets skull -

Är du inte hemma när utkörningen kommer lämnar Posten en avi där det står VAR du kan hämta ut paketet (oftast Postens företagscenter) och NÄR du kan tidigast hämta ut det (ett klockslag samma dag) och hur lång tid du har på dig att göra det (en vecka tror jag det brukar vara).

Det var ju det^ svaret jag ville ha. Ledsen, men jag har aldrig köpt något via nätet från utlandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuu Tora:

Och om du handlar från Amazon själva (och inte någon tredjepartsförsäljare) och handlar för över 25£ så är frakten gratis

Över £20 till och med

Permalänk
Medlem
Skrivet av fourbyfour:

Men ge dig...

Vet inte riktigt hur jag ska tolka dit ":P" i texten ovan, om det är så att du medvetet driver med SUMITOMO som gett dig bra svar på den frågan redan tidigare i tråden eller att du är oförmögen att förstå det. Ingen av tolkningarna är helt smickrande.

För säkerhets skull -

Är du inte hemma när utkörningen kommer lämnar Posten en avi där det står VAR du kan hämta ut paketet (oftast Postens företagscenter) och NÄR du kan tidigast hämta ut det (ett klockslag samma dag) och hur lång tid du har på dig att göra det (en vecka tror jag det brukar vara).

Liggetiden för paket är 14 dagar inte 1 vecka....

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Liggetiden för paket är 14 dagar inte 1 vecka....

Jag tror postens standard är en månad, 30 dagar. Men företag klan ju bestämma hur som helst om det.

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Jag tror postens standard är en månad, 30 dagar. Men företag klan ju bestämma hur som helst om det.

14 dagar har det nog stått på alla Avin jag fått från posten i alla fall men jag kan ha fel

(Förresten så kan ju saker ha ändrats med åren när du svarar ett inlägg som skrevs för några år sedan)

Kollade igenom min historik och alla mina vanliga paket / rek var det 2 veckor + eventuellt 2 dagar till (30+ försändelser både från företag och privatpersoner), och på min värdetransport där det hamnade på ett postkontor var det 1 månad

Så ja 2-4v stämmer.