OCZ Vertex 3 240gb - inte alls den speed som utlovat?

Permalänk

OCZ Vertex 3 240gb - inte alls den speed som utlovat?

Har köpt mig en Vertex 3 240gb och för att utnyttja 6gbps-stödet köpte jag även ett Asus U3S6 kontrollerkort som ger stöd för SATA 3 samt USB 3.0.

Har satt kortet i den sista av mina 3 PCIe_16x port som instruerat och kopplat med en SATA 3-sladd till min disk. Har installerat kontrollerkortet med dess Marvell Magni drivers och vid uppstart av windows står det att den används i 6gbps. Har dessutom aktiverat AHCI.

Detta är dom utlovade hastigheterna för Vertex 3:

Detta är de resultat jag får med samma disk:

På Read Seq samt 512k har jag inte ens hälften av det utlovade värdet, samma sak gällande 4kQD32 läsning. I vissa tester har jag högre poäng. Konstigt!

Jag sitter på ett Asus P6T Deluxe med Intel Chipset som ska klara kontrollerkortet officiellt, men i min Enhetshanterare står det att min disk körs som SCSI. Varför?

Det konstiga var att innan jag installerade USB3.0/SATA3-drivers för kontrollerkortet så stod kortet nämnt som AHCI.

Detta är de tweaks jag har gjort:

  • Inaktiverat Superprefetch samt Prefetch

  • Inaktiverat Defrag

  • Inaktiverat Indexering

  • Aktiverat Trim

Mina värden känns mest som att jag faktiskt bara kör disken i 3gbps trots allt, och att något inte fungerar?

Generella frågor:

  • Hur kollar jag att disken faktiskt körs i 6gbps och inte 3gbps?

  • Vilka SATA/Chipset drivers bör jag använda i AHCI-läge? *

  • Min disk dyker upp som SCSI i Device Managern. Varför?

* Taget från OCZ Wiki:

Citat:

Which SATA/Chipset drivers are best to use with Vertex?
1 Intel chipset IDE mode = Intel driver
2 Intel chipset AHCI mode = Microsoft driver
3 Intel chipset raid mode = Intel driver
4 AMD chipset IDE mode = Microsoft driver
5 AMD chipset AHCI mode = Microsoft driver
6 AMD chipset raid mode = AMD driver
7 Nvidia chipset IDE mode = Microsoft driver
8 Nvidia chipset AHCI mode = Microsoft driver
9 Nvidia chipset raid mode = Nvidia driver

Då jag sitter på Intel Chipset i AHCI-läge borde jag köra Microsoft standard drivers. Menar dom drivers för kontrollerkortet då? Där har jag ju installerat deras Marvell-drivers just nu.

Kan inte komma på något jag borde informerat om som jag kanske missat.

Permalänk
Medlem

är då inte helt haj på det här, Men kan det inte vara så att den pci-e slotten du pluggade i kontroller kortet inte körs på 16x? utan 8 eller 4x?

Permalänk
Skrivet av burken_swe@yahoo:

är då inte helt haj på det här, Men kan det inte vara så att den pci-e slotten du pluggade i kontroller kortet inte körs på 16x? utan 8 eller 4x?

Den fungerar bara i 4x men är kompatibel att pluggas in i vilket som. Dom rekommenderar att köra en 4x av just den anledningen, men då mitt GFX är lika stort som Texas så har jag bara 2st 16x-slots lediga.

Permalänk
Medlem

Så mycket som kan inverka på SSD hastighet men min första tanke är att det är kontrollerkortet. Det finns en anledning till att OCZ rekommenderar att man kör disken på Intels Sandybridge chipset SATA 6.0 gb/s portar och det är för att inga andra SATA 6.0 gb/s kontrollers (varken inbyggda på moderkortet eller lösa kort) faktiskt klarar 6.0gb/s utan ligger en bit under.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Spelar väl ingen roll vilket chipset du har om du kör på ett externt kontrollerkort?

Och som alla förhoppningsvis vet vid detta laget så komprimerar sandforce data för ökad livslängdd/prestanda, personen som fick "de utlovade hastigheterna" kört ett test med " all 0 fill" vilket utnyttjar komprimeringen maximalt medans TS kört ett standardtest som inte går att komprimera alls.

Sedan har jag ingen aning om vilka begränsningar ett externt kort kan tänkas ha. Skulle vara intressant att se ett test med as-ssd också. Plus att framtida test med cdm bör köras med mindre teststorlek (100mb är lagom) och färre antal vändor.

Edit: Om TS orkar skulle det faktiskt vara intressant att se ett test med disken kopplad till en av intels sata 3gbit/s portar

Edit 2:

Citat:

Generella frågor:

Hur kollar jag att disken faktiskt körs i 6gbps och inte 3gbps?

Eftersom maxfarten är över 280-290 mb/s så vet vi att kortet/disken går i sata 6gbit/s.

Citat:

Vilka SATA/Chipset drivers bör jag använda i AHCI-läge? *

De som ger bäst prestanda ...eftersom testet 4kqd32 är mycket högre än 4k så vet vi i alla fal att ahci är aktiverat.

Citat:

Min disk dyker upp som SCSI i Device Managern. Varför?

Antagligen för att drivrutinerna identifierar den som det. Kan innebära att trim försvinner (vet inte om det stöds öht...) men det ska inte spela någon större roll då sandforcediskar är bra på att hålla koll på sig själva även utan trim.

Permalänk
Avstängd

För att få ut max speed ska ssd väll sitta på en intel styrkrets.
Kontrollerkort kör på marvel och kanske påverkar det så pass, har ju anandtech också sagt i deras reviews.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Spelar väl ingen roll vilket chipset du har om du kör på ett externt kontrollerkort?

Nej det spelar ingen roll MEN Intel har en inbyggd Sata kontroller på sandybridge chipsetet och det är den enda Sata 6.0 gb/s kontrollen på marknaden som når upp till 6.0gb/s per kanal. Alla andra kör ett Marvell kontroller chip som inte riktigt klarar den hastigheten.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcgreag:

Nej det spelar ingen roll MEN Intel har en inbyggd Sata kontroller på sandybridge chipsetet och det är den enda Sata 6.0 gb/s kontrollen på marknaden som når upp till 6.0gb/s per kanal. Alla andra kör ett Marvell kontroller chip som inte riktigt klarar den hastigheten.

Beror på vilken kontrollerkrets det handlar om, Marvell 9128 använder bara en PCI-E 1x och orkar då inte med, Marvell 9182 använder däremot 2 PCI-E 1x och kan då ge full hastighet.

Edit: På det kontrollerkort som trådskaparen har så sitter det tydligen en Marvell 912x kontroller vilken bara utnyttjar 1 PCI-E 1x kanal och då inte kommer högre än knappt 400mb/s, vilket stämmer med trådskaparens resultat. Verkar alltså som att det är kontrollerkortet som sätter stopp.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte få dra en fuling och låna tråden, Köpte faktiskt också en OCZ 240 GBs dock kör jag den rakt in på moderkortet istället för via PCI, men tycker verkligen att hastigheten är för låg.

http://img854.imageshack.us/img854/5808/asssdbenchoczvertex32...

Och har då installerat Intel Rapid Store tech, som ett flertal säger att man ska göra, har även kollat att defraggen e av samt AHCI i BIOS, Något Tips någon?

Sitter på ett Maximus IV Extreme B3 då. Med senaste drivers etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tirzah:

Jag tänkte få dra en fuling och låna tråden, Köpte faktiskt också en OCZ 240 GBs dock kör jag den rakt in på moderkortet istället för via PCI, men tycker verkligen att hastigheten är för låg.

http://img854.imageshack.us/img854/5808/asssdbenchoczvertex32...

Och har då installerat Intel Rapid Store tech, som ett flertal säger att man ska göra, har även kollat att defraggen e av samt AHCI i BIOS, Något Tips någon?

Sitter på ett Maximus IV Extreme B3 då. Med senaste drivers etc.

Hmm, dina resultat är i allmänhet bättre än i den här recensionen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hmm, dina resultat är i allmänhet bättre än i den här recensionen.

Tycker att min 4k på Read borde vara extremt mycket snabbare än vad den är? eftersom write är tom högre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tirzah:

Tycker att min 4k på Read borde vara extremt mycket snabbare än vad den är? eftersom write är tom högre?

Eftersom den data som as-ssd skriver/läser i sitt test inte går att komprimera så är det lägsta möjliga hastighet som visas, om du kör ett test med Crystal Disk Mark och "all 0 fill" så får du reda på maxvärdena. Verkligheten kommer att ligga någonstans mellan de två resultaten

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tirzah:

Tycker att min 4k på Read borde vara extremt mycket snabbare än vad den är? eftersom write är tom högre?

4k write är oftast snabbare än 4k read. Varför vet jag inte, men jag har undrat ett tag... Kanske dags att ta reda på det snart

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Beror på vilken kontrollerkrets det handlar om, Marvell 9128 använder bara en PCI-E 1x och orkar då inte med, Marvell 9182 använder däremot 2 PCI-E 1x och kan då ge full hastighet.

Edit: På det kontrollerkort som trådskaparen har så sitter det tydligen en Marvell 912x kontroller vilken bara utnyttjar 1 PCI-E 1x kanal och då inte kommer högre än knappt 400mb/s, vilket stämmer med trådskaparens resultat. Verkar alltså som att det är kontrollerkortet som sätter stopp.

Frispel har helt rätt. Själv tycker jag ASUS U3S6 går ut med lite fel info då de skyltar med Pci-E x4 och Sata 6 Gbs när det hela sen begränsas av kontrollern som bara har Pci-E X1. Hade de haft Pci-E x4 hela vägen hade man helt klart fått ut max av sin/sina diskar. Funderade själ på den lösningen men det blev ett nytt moderkort med Intels Sata 6Gbs chipset istället.

Visa signatur

// (+_+)@=(^@)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Eftersom den data som as-ssd skriver/läser i sitt test inte går att komprimera så är det lägsta möjliga hastighet som visas, om du kör ett test med Crystal Disk Mark och "all 0 fill" så får du reda på maxvärdena. Verkligheten kommer att ligga någonstans mellan de två resultaten

http://img233.imageshack.us/img233/5702/asdmw.jpg

Bra / Dåligt?

Med all 0 fill.

Permalänk

Det verkar rentav som att jag bitit de_dust och skaffat ett kontrollerkort då som inte klarar mer än dom resultat jag fått. Frågan är om jag rentav får samma resultat om jag kopplar in det som SATA 2 på mobot direkt. Isf kan jag skicka tillbaka kontrollerkortet och spara in 360:-

Lite off topic: Ej hållt mig uppdaterad gällande Sandy Bridge. Äger en i7 920, och antar att jag inte kan använda den om jag köper ett Sandy Bridge moderkort, utan jag behöver kanske ny prolle också? Då jag renderar grafik och 3d kan ju Sandy Bridge vara lönsamt rentav då det tydligen ska innehålla stuff som snabbar på renderingar.

Permalänk
Skrivet av Tirzah:

Väldigt bra. Du har Sandy Bridge antar jag.

Permalänk
Avstängd

Det skulle varit kul att se vad du får i sata 2 kontra detta kortet faktiskt.
Se om det är lönt eller ej med ett kontrollerkort.

Finns det några billiga kontrollerkort som faktiskt stödjer en vertex3 fullt ut.

Permalänk
Medlem

Du har ju inte gjort ett helt korrekt test, om man ska vara riktigt ärlig.
Du har ditt system på din disk, det har inte testet med den snabbare disken, där har dom den som (M: ) vilket iof inte garanterar att dom inte har systemet där också, men det är mycket mer otroligt.
Prova att testa igen på en nyformaterad disk, där du inte har ett system som förmodligen ligger och pollar eller på annat sätt accessar disken.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inanimate:

Det verkar rentav som att jag bitit de_dust och skaffat ett kontrollerkort då som inte klarar mer än dom resultat jag fått. Frågan är om jag rentav får samma resultat om jag kopplar in det som SATA 2 på mobot direkt. Isf kan jag skicka tillbaka kontrollerkortet och spara in 360:-

Lite off topic: Ej hållt mig uppdaterad gällande Sandy Bridge. Äger en i7 920, och antar att jag inte kan använda den om jag köper ett Sandy Bridge moderkort, utan jag behöver kanske ny prolle också? Då jag renderar grafik och 3d kan ju Sandy Bridge vara lönsamt rentav då det tydligen ska innehålla stuff som snabbar på renderingar.

Skulle tro att du vid läsning hamnar någon stans mitt emellan sata 6gbit/s och sata 3gbit/s med ditt kontrollerkort, vid skrivning så verkar toppfarten bli lägre som du märker. Men 200mb/s räcker nog och blir över, det är inte så ofta som man behöver skriva data i 500mb/s

Permalänk

Tack för alla svar och idéer! Insett att jag troligen bara får ut den fulla potentialen om jag sitter på ett genuint SATA 3-system, utan kontrollerkort etc.

Har ju oavsett fått mig en rejäl hastighetsboost med diskbytet:

Permalänk

Jag förstår inte. Jag har nya Corsair Performance 3 och det ser ut så här:

SEQ: Read: 523 Write 231

4K Read: 15.89 Write 42.91

4K-64Thrd: Read 73 Write 43.55

6GB/SATA III

Why is that?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Skrivet av AlbinLoan:

Jag förstår inte. Jag har nya Corsair Performance 3 och det ser ut så här:
SEQ: Read: 523 Write 231
4K Read: 15.89 Write 42.91
4K-64Thrd: Read 73 Write 43.55
6GB/SATA III
Why is that?

Satt igång AHCI? Installerat kontrollerdrivers etc?

Permalänk
Skrivet av Inanimate:

Satt igång AHCI? Installerat kontrollerdrivers etc?

AHCI är aktiverat. Kontrolldrivers? W7 har installerat någonting och jag använde moderkortsskivan för att installera alla drivrutiner så det hoppas jag.

Ser man till SEQ read är den över 500 vilket är ganska högt, borde ju inte gå så högt om drivrutinerna strulat eller?

Tycker bara att 4k och 4k-64 är riktigt slött.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

AHCI är aktiverat. Kontrolldrivers? W7 har installerat någonting och jag använde moderkortsskivan för att installera alla drivrutiner så det hoppas jag.

Ser man till SEQ read är den över 500 vilket är ganska högt, borde ju inte gå så högt om drivrutinerna strulat eller?

Tycker bara att 4k och 4k-64 är riktigt slött.

Om du startar as-ssd så står det i rutan uppe till vänster vilka drivrutiner du använder, står det msahci så är det windows egna drivrutin för ahci, står det något annat så är det tillverkarens egen drivrutin.

Angående prestanda så är det lite som med intels 510 (samma kontroller) , de har ett cacheminne på 128mb som gör att den presterar rätt bra så länge man inte kör tester på flera gb, vid normal användning så presterar den således bättre än vad testsiffrorna i as-ssd tyder på. Verkar f.ö. som att de siffrorna är ungefär där denna disk hamnar normalt.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Om du startar as-ssd så står det i rutan uppe till vänster vilka drivrutiner du använder, står det msahci så är det windows egna drivrutin för ahci, står det något annat så är det tillverkarens egen drivrutin.

Angående prestanda så är det lite som med intels 510 (samma kontroller) , de har ett cacheminne på 128mb som gör att den presterar rätt bra så länge man inte kör tester på flera gb, vid normal användning så presterar den således bättre än vad testsiffrorna i as-ssd tyder på. Verkar f.ö. som att de siffrorna är ungefär där denna disk hamnar normalt.

Tack!

Som du skrev, MSAHCI. Frågan är hur jag gör? Skall jag in i enhetshanteraren och högerklicka på min SSD dick och välja avinstallera och installera med "rätt" drivisar från MSI som är moderkortstillverkaren?

Tack!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Tack!

Som du skrev, MSAHCI. Frågan är hur jag gör? Skall jag in i enhetshanteraren och högerklicka på min SSD dick och välja avinstallera och installera med "rätt" drivisar från MSI som är moderkortstillverkaren?

Tack!

Du ska leta rätt på drivrutiner från tillverkaren av ditt chipset, är det intel så är det dessa:

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

Bara att installera, inget behövs tas bort eller bytas manuellt.

Edit: Kan bli kul när tryckfelsnisse är framme, om vi inte visste det tidigare så:

ssd = e-penis!

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Du ska leta rätt på drivrutiner från tillverkaren av ditt chipset, är det intel så är det dessa:

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

Bara att installera, inget behövs tas bort eller bytas manuellt.

Edit: Kan bli kul när tryckfelsnisse är framme, om vi inte visste det tidigare så:

ssd = e-penis!

Fungerar inte. :/ Fortfarande Msahi. Jag kan inte uppdatera drivrutinerna eftersom jag har de nyaste säger W7.

EDIT: Ber om ursäkt, läser som en åsna.

Det fungerar superb! Däremot får jag inte bättre resultat.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Sjukt, har samma hårddisk kopplad till Sata 3 SB kontroller och får sämre resultat än dig...

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K